Kesemua adik beradik saya bersekolah menengah di sekolah
yang sama, kecuali adik bongsu kami yang disekolahkan di sebuah Maahad Tahfiz
swasta. Dia disekolahkan disitu dengan iringan hasrat dan impian yang besar
keluarga kami.
Sekolah tahfiz tersebut baru sahaja beroperasi dan adik saya
merupakan generasi pertama. Sudah tentu juga menjadi eksperimen mata-mata di
luar sana untuk menilai sekolah tersebut. Bila bergelar generasi pertama di
sekolah persendirian pula, sudah tentu banyak risiko, dugaan dan cabarannya.
Tahniah juga saya ucapkan buat ibu bapa yang percaya untuk menghantar anak-anak
mereka ke sekolah tersebut. Ramai juga yang tiada keyakinan lagi kepada
sekolah-sekolah baru. Mereka ingin melihat hasil keluaran sekolah dahulu,
barulah timbul keyakinan untuk menghantar anak ke sekolah tersebut.
Mendengar misi dan visi sekolah tahfiz tersebut memang
mengkagumkan. Namun biasalah bila baru nak mula bertapak…makan masa lah
Cuti raya ini, barulah saya berkesempatan men’tasmik’ adik
saya. Jadi di sini saya perturunkan
sedikit komen berdasarkan prestasi hafazan adik saya.
-bacaan laju dan kurang menjaga tajwid. Rasanya hari-hari
dia baca begitu dan ustaz yang mentasmiknya tak tegur kut.
-Tak kenal hukum hakam tajwid. Tahu baca sahaja. Bila
ditanya yang ini hukum apa..dia tak tahu..kadar bacaan pun tak tahu.
-Tak pernah mengulang hafazan yang lama. Hari-hari menghafaz
yang baru sahaja. Tiada waktu mengulang hafazan lama dengan guru. Kata
gurunya..selepas tamat satu juz baru mengulang. Maknanya kalau 2 bulan baru
habis satu juz..dua bulan lah tak pernah mengulang..hafaz yang baru sahaja.
-guru tahfiz hanya part time sahaja di situ. Bukan tonggak.
Sepatutnya bila nama maahad tahfiz mestilah guru hafiznya yang merupakan
tunjang utama dan banyak masa dengan anak murid. Bukan hanya dalam waktu tasmik
sahaja.
-Pelajar yang selalu pula pulang bercuti. Maahad tahfiz biasanya mempunyai jadual yang padat dan cuti
juga diminimumkan. Ini kerana tiada penjaga (warden) yang boleh bagi komitmen
sepenuh masa.
Saya pun bukannya pandai sangat. Tetapi dengan tunjuk ajar
dari guru-guru kami… saya rasa beberapa perkara perlu ditekankan, seperti :
-guru mesti syadid dengan bacaan anak murid. Pastikan anak
murid baca dengan kaedah tajwid yang betul. Bukan baca laju macam baca surat khabar.
-Mesti ada jadual waktu mengulang yang kerap dengan anak
murid. Kerana menjaga hafazan yang lama lebih penting dari hafazan yang baru.
Menghafaz yang baru memang mudah tetapi nak menjaga hafazan yang telah dihafaz
memang payah.
-Waktu bersama al-Quran perlu maksimum bukan hanya sekadar
mencelah di jadual waktu disamping pelajaran-pelajaran lain.
Saya terbaca, kisah adik Muhammad bin Ahmad Zahid al-hafiz.
Ketika dalam proses hafazannya dahulu, selepas pengajiannya dengan Syeikh Husin
dari Nyamar, yang sebelum dari itu telah berpindah-pindah beberapa maahad
tahfiz, dalam tempoh seketika beliau tidak memasuki mana-mana pusat pengajian
tahfiz, hanya dipantau oleh bapanya, sehinggalah beliau menamatkan hafazannya.
Ini kerana bapanya sangat menitik beratkan pencapaian anaknya dalam bidang
hafazan. Setelah tamat barulah dihantar ke sekolah swasta yang lain.
Begitu juga saya lihat pengalaman kenalan saya yang
mempunyai 2 orang anak yang dihantar ke pusat pengajian tahfiz swasta sejak
kecil. Juga sering berpindah-pindah tempat belajar. Ini kerana bapanya sering
memantau perkembangan anaknya. Jika bermasalah di sesebuah tempat pengajian,
anaknya akan ditukarkan ke tempat yang lain. Anaknya pernah mengaji di Kelantan
dan kini di Kedah.
Alhamdulillah, dengan berkat para guru, saya sedikit
sebanyak pernah juga terlibat dalam dunia tahfiz ini. Saya pernah seketika
mengajar (pensyarah) di Maahad Tahfiz Negeri Pahang, Pernah seketika menjadi
trainer hafazan al-Quran di UIA Kuantan, pernah bersama rakan taulan
menganjurkan bengkel al-Quran dan sekarang masih membimbing pengajian tahfiz
al-Quran dewasa di Masjid kami. Dengan sedikit
pengalaman itu saya membuat sedikit komen yang membina untuk sekolah
tahfiz tersebut. Demi masa depan sekolah tersebut, juga masa depan pelajarnya
dan masa depan adik saya.
Waalahua’lam.
No comments:
Post a Comment