Monday, November 29, 2010
Sunday, November 28, 2010
Friday, November 26, 2010
Banjir di Pahang?
i
Utusan Malaysia hari ini :
KUALA LIPIS 25 Nov. - Lima kampung di Mukim Cheka Dua dekat sini dilanda banjir kilat berikutan hujan lebat berterusan selama lebih empat jam awal pagi ini.
Kampung terbabit adalah Kampung Kerambit, Kampung Padang Puyuh, Kampung Machang Berguling dan Kampung Putu.
Kampung terbabit adalah Kampung Kerambit, Kampung Padang Puyuh, Kampung Machang Berguling dan Kampung Putu.
ii
Semasa ke JKR Lipis pagi tadi, staf-staf JKR sedang bersiap dan kemudiannya keluar menaiki lori menuju ke destinasi. Rupanya Jalan Benta-Jerantut sudah ditutup, ada kejadian tanah runtuh mungkin disebabkan hujan yang berterusan turun di kawasan tersebut.
iii
Biasanya En.Amran yang akan incas program halaqah di JKR, tetapi pagi ini beliau juga tidak dapat datang ke tempat kerjanya. Jalan ke kampungnya Kg. Binjai telah dinaiki air. Walaupun rumah tidak dinaiki air, tetapi jalan masuk ke kampungnya telah ditenggelami air.
iv
Kalau hujan lebat di Temerloh atau di Pekan orang tak berapa kisah sangat. Orang mula risau kalau hujan berpanjangan di daerah hulu Pahang, daerah Lipis dan Jerantut.
v
ada pendapat kata, banjir adalah fanomena alam atau hukum alam. Tetapi sebagai orang Islam yang beriman kita harus meyakini bahawa semuanya merupakan ketentuan Qada' dan Qadar dari Allah buat hambaNya. Ujian yang datang dari Allah buat hambaNya kadang-kadang sesuatu ujian itu datang dalam bentuk kesenangan, tetapi biasanya manusia tidak sedarkannya, terus hanyut leka dari akrab dengan Allah. Tetapi bila tiba ujian dalam bentuk kepayahan barulah manusia kembali ingat kepada Allah s.w.t.
Thursday, November 25, 2010
PenJELASan yang Tidak JELAS
Kita mesti biasa mendapatkan penjelasan terhadap suatu perkara yang kita tidak jelas mengenainya. Sudah tentu pihak yang memberikan penjelasan itu akan menjelaskan tentang perkara yang kita inginkan. Biasa kita lihat di premis-premis besar ada meja khas untuk information, di Mall-Mall, di Bank.Biasanya kita akan menanyakan mungkin beberapa soalan sehingga kita berpuas hati terhadap penjelasan yang diberikan.
Salah Faham
Namun kadang-kadang berlaku juga salah faham selepas penjelasan diberikan. Hal ini berlaku mungkin disebabkan beberapa perkara :
Namun kadang-kadang berlaku juga salah faham selepas penjelasan diberikan. Hal ini berlaku mungkin disebabkan beberapa perkara :
Yang Memberi Jelas :
-Masih sangat baru dengan pekerjaannya. Mungkin kita merupakan pelanggannya yang pertama.
-Mukaddimah yang panjang lebar, tidak straight kepada point.
-Soalan yang diterima tidak dijangkanya.
-Menjawab dengan sangat ringkas, seperti nak tak nak sahaja, mungkin bengang dengan karenah pelanggan yang Tanya banyak beli belum tentu lagi.
-Memang sudah dilatih oleh Bos untuk tidak memberi penjelasan yang Ikhlas, mungkin kerana produknya ada beberapa masalah, jika bercakap jujur tiada orang yang akan membeli produknya.
-Sengaja tidak menceritakan point utama tetapi lebih kepada cabang reneknya supaya produknya nampak hebat.
Beberapa waktu yang lalu, mungkin lebih sesuai beberapa bulan yang lalu :
I
Ketika saya mundar mandir di Kuantan Prade, Datanglah seorang Mamat menyapa sambil menyuakan kupon . Katanya dapat hadiah free, memang kebiasaannya saya tidak layan, tetapi saje hari tu saya follow mamat tu, sambil berjalan dia sentiasa mengulang-ulang dapat hadiah percuma.
Tiba di premisnya, dia masukkan nombor siri pada kupon ke dalam system komputernya, dan akhirnya saya dapat hadiah misteri yang kecil. Sebenarnya tahu dah, memang sudah diprogramkan dalam komputernya, saja buat gimik masuk nombor siri kupon. Dapatlah mug murah yang sudah sumbing muncungnya.
Kemudian katanya saya layak ke pusingan seterusnya, dapat pulak hadiah besar. Bagi nampak real lagi mamat tu dengan semua staf yang ada dalam tu buat gimik, semua berpura-pura terkejut, siap bersalam lagi ucap tahniah.
Ringkasnya Mamat tu bagi lagi beberapa penjelasan bagi membolehkan saya layak mendapat hadiah besar itu.
1: Kena bergambar bersama-sama staf dan dengan hadiah yang diperolehi.
2:Tidak boleh jual hadiah tu. Selepas 3 tahun baru lah boleh.
3. Dapat Baucer RM 100
4.Orang lain tanya, cakap beli jangan cakap dapat hadiah.
Kalau lihat pada syaratnya itu macam biasa sahaja, semuanya itu nak bagi kita kelabu mata sahaja, maklumlah suka sangat baru dapat hadiah besar. Tetapi sebenarnya yang dia maksudkan kepada kita dengan secara tidak jelas ialah pada syarat nombor 3. Iaitu dapat baucer RM 100. Rupanya kita kena beli 1 barang lain dengan diskaun RM 100 barulah dapat hadiah besar itu. Harganya sampai dekat RM 3000 lebih.
Akhir sekali, sudah tentu saya tidak setuju, dan saya berlalu dengan mamat tu telah menghabiskan masa saya dengan penjelasan awalnya lain, penjelasan kemudiannya juga masih tidak jelas, akhirnya selepas saya utarakan dulu maksudnya adalah bla..bla..barulah ia mengiakan…
ii
Saya bercadang untuk mengambil pakej internet unlimited untuk Hp saya. Setelah mendengar penjelasan dari stafnya yang berada di bahagian information, saya ke kaunter dan sambil mendaftar mendengar lagi penjelasannya. RM 38.00 sebulan katanya. Dah siap daftar..staf tu kata ok, boleh guna terus.
Minggu tu juga telefon saya kena block, sebab dah capai had. Telefon ke Costumer servis suruh dia check akaun, memang dah capai had kredit. Rupanya ada yang tak setel lagi. Penjelasan dia memang mengecewakan. Disebabkan itu saya terpaksa bayar berganda-ganda kerana perkhidmatan internet dalam telefon saya masih tidak update.
Apabila saya ke kaunter semula, staf yang lain pula check kata, staf yang dulu tu buat ada yang tertinggal..itu yang saya terpaksa bayar lebih pada bil saya… tak pelah nanti saya tuntut balik bayaran itu kat akhirat nanti…
Ada lagi beberapa kisah, tetapi saya sudah tak sempat nak tulis..cukuplah sampai di sini. Kesimpulannya, bagilah penjelasan dengan amanah, penjelasan yang sejelas-jelasnya.Kalau boleh kita tak payah nak tanya satu apa pun soalan sebabnya penjelasannya sudah cukup untuk kita faham sejelas-jelasnya.
Friday, November 19, 2010
Kisah sempena Hari Raya Qurban.
Beberapa kisah sempena Hari Raya Qurban.
i
Tahun ini, Raya pertama Qurban jatuh pada hari rabu. Lega orang kampung, sebabnya lepas solat sunat aidil adha boleh lah mereka terus pergi menyembelih, kalau hari jumaat susah sikit, katanya tak sempat nak solat jumaat kalau sembelih lepas solat sunat hari raya.
: Waktu yang afdhal ialah setelah selesai solat sunat hari raya.
Maksud hadis Nabi :
Perkara pertama yang kami lakukan pada hari raya ini ialah bersolat kemudian balik dan menyembelih binatang qurban. Sesiapa yang melalkukan perkara tersebut telah melaksanakan sunnah kami dan sesiapa yang melaksanakannya sebelum itu maka dagingnya adalah pemberian biasa kepada ahli keluarganya dan tidak dikira ibadah Qurban. (Riwayat al-Bukhari)
ii
Bila semua orang kampung turun beramai-ramai ke tempat Qurban, bekerja dengan gembira, dengan baju yang dipakai pun sudah berbau binatang, bila tiba waktu solat khususnya waktu Zohor, masjid @ surau jadi kosong. Kesnya tok imam, tok bilal semuanya sedang sibuk melapah daging Qurban.
:tidak meletakkan perkara yang lebih utama di tempatnya.
iii
Kadang-kadang, tempat melapah daging dibuat di masjid atau surau. Ramai yang datang ke masjid dan surau tu matlamat utama mereka ialah daging qurban. Jadinya bila masuk waktu solat, ramai yang dok lepak kat luar sahaja, alasan baju kotor, termasuklah makcik-makcik yang riuh memasak untuk makan tengahari. Lebih canggih yang dok melepak tu pakai seluar pendek sambil menyandar di dinding masjid @ surau.
iv
Tukang sembelih yang paling seronok bila tiba musim qurban ini. Ada yang sampai terpaksa berebut untuk mendapatkan tukang sembelih, tukang sembelih pula tengok agak-agak kampung mana yang lagi banyak binatang qurbannya. Semakin banyak lagi dia suka. Mana taknya, penuh bonet kereta tukang sembelih dengan hasil Qurban. Dapat kepala binatang qurban, ekor..kadang-kadang sampai 3-4 kepala dia dapat bawa balik.
:Orang yang berqurban tidak harus menjual atau memberi kepada penyembelih sebagai upah menyembelih. Ini kerana perbuatan demikian adalah kecacatan yang merosakkan qurbannya. (Fiqh Manhaji).
v
alhamdulillah, rezeki melimpah ruah di tempat kita, ada kampung itu sampai 14 ekor lembu tumbang. Bayangkan..lastnya penduduk kampung dapat berguni-guni daging. tak muat peti ais, sampai berbulan-bulan daging tak habis makan. Lagi elok kita qurbankan ke tempat yang memerlukan seperti Palestin, kemboja, Patani.. depa ni beruntung sangat kalau dapat menjamah daging.
...Mudahan kita semua betul-betul dapat melaksanakan ibadah qurban selari dengan syariat Islam..
Ulangkaji Qurban
Pengertian
Qurban ialah sembelihan binatang, iaitu unta, lembu, kambing dan biri-biri. Bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah dan dilakukan pada hari raya qurban.
Syarat Binatang Qurban
i) Umur
Unta : masuk tahun ke 6
Lembu : masuk tahun ke 3
Kambing : masuk tahun ke 3
biri-biri: tahun ke 2 @ telah tanggal gigi hadapan.
ii) Tidak cacat
Tidak sah qurban binatang yang terlalu kurus, sangat tempang, buta sebelah mata, berpenyakit @ putus sebahagian telinganya.
Agihan daging Qurban
1/3 bahagian :Orang yang berqurban
1/3 bahagian : fakir miskin
1/3 bahagian :hadiah kepada sahabat handai.
Qurban ialah sembelihan binatang, iaitu unta, lembu, kambing dan biri-biri. Bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah dan dilakukan pada hari raya qurban.
Syarat Binatang Qurban
i) Umur
Unta : masuk tahun ke 6
Lembu : masuk tahun ke 3
Kambing : masuk tahun ke 3
biri-biri: tahun ke 2 @ telah tanggal gigi hadapan.
ii) Tidak cacat
Tidak sah qurban binatang yang terlalu kurus, sangat tempang, buta sebelah mata, berpenyakit @ putus sebahagian telinganya.
Agihan daging Qurban
1/3 bahagian :Orang yang berqurban
1/3 bahagian : fakir miskin
1/3 bahagian :hadiah kepada sahabat handai.
Wednesday, November 17, 2010
Raya Aidil Adha
Sempena Aidil Adha ini mari kita sama-sama mengulangkaji hal-hal yang berkaitan dengannya :
1.Hukum Solat Sunat Hari Raya : Sunat Muakkad. Disyariatkan secara berjemaah namun sah dilakukan secara bersendirian.
2. Waktu Solat Sunat Hari Raya : Bermula dari matahari terbit hingga tergelincir.
3. Cara Solat Sunat Hari Raya : dua rakaat dimulai dengan takbiratul ihram, kemudian bertakbir sebanyak tujuh kali. Pada rakaat kedua bertakbir sebanyak lima kali. Semua takbir tambahan ini sunat sahaja. Jika terlupa solat tetap sah.
4. Selepas Solat Sunat Hari Raya : Sunat melakukan dua khutbah. Khutbah sebaiknya secara ringkas.
5.Tempat Solat Sunat Hari Raya : Afdal tempat yang dapat menampung lebih ramai jemaah.
6. Takbir Pada Hari Raya : Sunat bertakbir bagi mereka yang tidak mengerjakan ibadah haji. Takbir dilafazkan dengan suara nyaring sama ada di rumah, jalan, masjid dan tempat-tempat awam.
7. Sunat bersegera ke masjid pada pagi hari raya.
8. Sunat tidak berserapan dahulu sehingga selesai bersolat.
(Sumber ;Fiqh al-Manhaji)
Suatu cadangan yang dikemukakan oleh Dr. Zulkifli bin Muhammad al-Bakri yang jarang dilakukan tetapi sangat cantik untuk dipraktikkan ialah..
Awalkan sedikit solat sunat hari raya, mungkin dalam pukul 7.30-7.45 pagi. Khutbah Raya pendek dan ringkas sahaja dalam pukul 8.15 pagi sudah selesai khutbah raya. Terus melakukan ibadah korban yang binatang korban telah disiapkan sebelum dari solat lagi. Siap lapah, sebahagian daging dimasak. Dalam pukul 9.30 pagi semua jemaah dapat bersama-sama sarapan pagi dengan makanan pertama yang kita makan pada hari itu ialah daging korban.. Alangkah meriahnya suasana ketika itu.
Di kesempatan ini saya ingin memohon maaf kepada semua. Mudahan Aidil Adha ini dapat mengingatkan kita dengan pengorbanan Nabi Ibrahim, Ismail dan Hajar seterusnya menuntut pengorbanan kita semua dalam menegakkan agama Allah di muka bumi ini.
Tuesday, November 09, 2010
Ceramah Korban Masjid Sultan Mahmud
Kisah Korban
Sempena dengan Hari Raya Korban yang bakal menjelang, maka Masjid Sultan Mahmud telah menganjurkan suatu program ceramah yang disampaikan oleh al-Fadhil Ustaz Mohd Hazmi bin Dibok al-Hafiz, Pegawai Hal Ehwal Islam Universiti Malaysia Pahang.
Al-Fadhil Ustaz telah menghuraikan sejarah korban Nabi Ibrahim melalui tafsiran surah Al-Soffat ayat 102-111 dengan kupasan yang menarik.
Fiqh Aulawiyat
Beliau juga menceritakan suatu kisah yang menarik untuk dikongsi bersama iaitu kisah mengenai Keutamaan dalam sesuatu perkara. Ada golongan manusia yang merasakan perkara yang dilakukannya adalah betul, ibadah yang dilakukan telah lengkap sedangkan sebenarnya perkara yang dilakukan dan ibadah yang dilakukannya bukanlah menjadi sesuatu yang utama.
Dr. Yusuf al-Qaradhawi
Pernah berlaku suatu ketika dahulu, ketika hampir suatu musim haji, Syeikh Dr Yusuf Al-Qaradhawi telah membuat liqa' dengan orang-orang kaya arab yang setiap tahun tidak pernah miss untuk mengerjakan ibadah haji.
Dr. Yusuf meminta supaya mereka tidak menunaikan haji pada tahun tersebut, dan kos kewangan untuk menunaikan haji didermakan kepada umat Islam yang berada di Bosnia Herzovigina (Waktu itu berlaku peperangan di antara orang Islam dengan puak Serbia). Lantas di kalangan orang kaya ini ada yang menyatakan, Kami tidak mampu untuk menahan kerinduan kami kepada Baitullah. Mereka merasakan bahawa perbuatan haji mereka lebih utama daripada infaq fisabilillah, sedangkan aulawiatnya adalah sebaliknya.
Menurut kajian, hampir 70% di kalangan jemaah haji setiap tahun merupakan orang yang telah pernah menunaikan haji sebelum-sebelumnya. Hanya 30% sahaja yang baru kali pertama.
Fikirkanlah...
Saturday, November 06, 2010
Selepas Subuh Hari Ini..
Cerita Pagi ini
Ketika solat subuh di Masjid pagi ini, Ada beberapa orang luar yang turut sama bersembahyang jemaah. Bukanlah suatu yang pelik pun di mana-mana masjid terutamanya di masjid Bandar-bandar, terdapat ramai saja orang luar yang singgah bersolat di masjid. Tetapi pagi ini ada kisah di sebalik makmum luar ini.
Ketika solat subuh di Masjid pagi ini, Ada beberapa orang luar yang turut sama bersembahyang jemaah. Bukanlah suatu yang pelik pun di mana-mana masjid terutamanya di masjid Bandar-bandar, terdapat ramai saja orang luar yang singgah bersolat di masjid. Tetapi pagi ini ada kisah di sebalik makmum luar ini.
Makmum i
Seorang lelaki tua yang membawa bersama sebuah beg bimbit hitam, dari Kelantan katanya. Selesai bersalaman dan sebahagian besar makmum telah pulang, baru ia berjumpa dengan pegawai masjid menyatakan hasratnya. Lalu pegawai masjid dengan senang hati membuat pengumuman kepada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan khidmat lelaki ini. Rupanya beliau merupakan seorang tukang urut jalanan yang berpindah-pindah tempat menawarkan khidmatnya kepada orang ramai. Lantas sahabat saya menyuakan kakinya kepada tukang urut tersebut. Setelah 20 minit, sesi urutan selesai, berapa? Tanya sahabat saya..katanya bagilah ikhlas seringgit dua..Sahabat saya pun menghulurkan 10 ringgit. Kesimpulan dari kisah ini ialah, peluang mencari rezeki terbuka luas kepada kita. Terpulang kepada si manusia sama ada rajin atau malas sahaja. Yang rajin berusaha akan mendapat hasilnya..Yang malas sudah tentu sebaliknya. Paling penting rezeki yang dicari adalah halal, tidak syubhah dan bertentangan dengan syarak.
Makmum ii
Beberapa orang muda lelaki dan perempuan. Rupanya datang ke hospital Kuala Lipis melawat waris yang tengah malamnya mengalami kecelakaan jalan raya. Sebuah Bas Exspres Tranasional terhumban ke dalam gaung. Ramai yang cedera parah dan katanya ramai student universiti yang pulang bercuti ke kampong halaman.
Mutakhir ini banyak sangat kita dengar cerita mengenai accident yang membabitkan bas ekspres. Lepas satu-satu kisah kita dengar. Ada yang berkata pemandu bas tak insaf-insaf. Kerajaan katanya dah membuat perbincangan untuk mengatasi masalah ini. Ada yang berpendapat, adjust bas tu supaya tak boleh pandu laju.
Baru-baru ini, kami melalui lebuhraya utara selatan, dari Kedah ke Kuala Lumpur. Dah la hujan, malam pulak tu, tapi kebanyakan bas ekspres selamba je bawak laju. Ada yang potong ikut laluan kiri sekali lagi. Sangat laju dan berlagak. Memang patut dan releven driver bas ekspres ni kena bagi hukuman yang menginsafkan, bagi bawak beca ke, streambrold ke, kereta bajak sawah ke…
Thursday, November 04, 2010
Sambil Meredah Air..
Travel Bermula
Travel ke UUM sempena Konvokesyen adikKu di Sintok Kedah. Apabila kami hampir sampai ke tempat yang dituju, banyak jalan-jalan yang ditutup. Setelah berpusing-pusing mencari destinasi untuk bermalam akhirnya kami sampai ke daerah Kangar dan bermalam di situ.
Radio Kedah.FM
Petang itu siaran radio Kedah.FM melaporkan konvokesyen UUM tetap akan diteruskan. Esoknya pihak UUM melaporkan melalui radio Kedah.FM konvo ditunda ke tarikh yang lain disebabkan banjir. Sepanjang hari radio Kedah.FM melaporkan tentang berita banjir dan suara pegawai UUM yang memberitahu konvo ditunda sentiasa diulang-ulang. Dj radio juga melaporkan bantuan yang disampaikan oleh pihak-pihak yang prihatin terhadap mangsa banjir antara yang sempat saya dengar UMNO Negeri, Timbalan Pengerusi UMNO Negeri, Timbalan Menteri. Cuma yang peliknya tak sepatah pun disebut mengenai Kerajaan Negeri, YAB Menteri Besar, Exco yang berkaitan dengan bencana alam. Langsung tak disebut sepanjang beberapa jam saya membuka chanel radio itu. Tapi yang hairan sedutan ucapan Perdana Menteri mengenai Bajet 2011 sentiasa diulang-ulang. Nama radio Kedah.FM tetapi macam bukan radio Kedah tapi radio UMNO.
Di UUM
Walaupun Konvo tunda, saya percaya semua pelajar dan keluarga masing-masing telah tiba di UUM. Pagi yang muram itu, pelajar-pelajar bersama-sama keluarga bergambar kenangan dengan jubah konvo. Ada yang datang dari luar negara seperti Indonesia, datang dari Sabah & Sarawak . Mungkin beberapa para pegawai UUM yang tidak dapat hadir disebabkan rumah mereka dinaiki air. Tak semua pegawai yang tidak boleh hadir, ada sahaja di kalangan ratusan pegawai yang boleh hadir.
Hampir semua pelajar dan keluarga masing-masing tidak berpuas hati. Ada saya dengar yang pergi dengan menaiki bas ekspres. Kemuadian Charted kereta untuk melihat anaknya Konvo. Tetapi hasilnya menghampakan. Ada yang ambil cuti untuk konvo ini, sewa hotel, sewa kereta, Ada yang berkata, pesan dekat anak, nanti bila berjawatan besar jangan buat keputusan sesuka hati, fikir juga nasib orang ramai jangan fikir untuk diri sendiri sahaja.
Akhirnya, setelah meredah air, kami selamat sampai ke rumah...
Alhamdulillah..
Meeting ALK Koperasi Masjid
Mesyuarat Ahli Lembaga Koperasi Masjid Sultan Mahmud Berhad telah diadakan baru-baru ini. Dalam mesyuarat tersebut antara lain membincangkan perjalanan koperasi jangka pendek dan panjang. Beberapa biro juga telah diwujudkan untuk melancarkan operasi koperasi. Hendaknya koperasi ini dapat berdaya saing dengan koperasi-koperasi yang lain.
Saya telah dihubungi oleh pegawai dari Angkasa. Menurutnya bagi daerah Temerloh, Lipis, Raub dan Bentong hanya ada satu sahaja Koperasi Masjid, iaitu koperasi masjid kami. Angkasa bercadang untuk menganjurkan kursus untuk koperasi-koperasi masjid di Pahang, cuma jumlah koperasi masjid yang ada hampir-hampir tiada. Jadi saya mnyeru kepada Masjid-masjid yang lain agar sama-sama kita menubuhkan koperasi masjid demi untuk membangunkan ekonomi umat Islam.
Sunday, October 31, 2010
Kibutsats : sistem tarbiyah Israel
By: Hilal Asyraf
Satu hari, Dr ‘Ala Hilat ada bercerita berkenaan Kibutsats. Pertama kali mendengarnya, membuatkan saya tertarik untuk mendengar apa yang hendak dia ceritakan.
Dia berkata:
“Kibutsats adalah salah satu sistem tarbiyah Israel, yang hakikatnya perlu kita perhatikan”
Kibutsats adalah bandar-bandar yang dibangunkan di sekitar sempadan Israel. Terdapat banyak kibutsats. Kibutsats akan dibangunkan apabila cukup 100 orang lelaki dan semuanya adalah tentera, bersama keluarga mereka. Mereka akan membina perkampungan di sempadan Israel.
Di sini saya kongsikan apa yang saya dengar berkenaan kibutsats.
Terbina untuk membina
Kibutsats hakikatnya adalah satu sistem pembinaan masyarakat yang sangat sistematik. Semua orang di dalam kibutsats terikat dengan peraturan yang agak ketat. Tetapi semuanya hidup mentaati peraturan itu.
Mereka mempunyai jadual harian. Di dalam kibutsats, terdapat dewan makan yang sangat besar. Semua keluarga di dalam kibutsats tidak akan makan di rumah mereka, tetapi makan bersama di dalam dewan besar itu. Perempuan-perempuan akan memasak bersama dan semua lelaki akan makan bersama.
Ada waktu untuk makan, ada waktu pula untuk kerja. Semua orang akan keluar bekerja yang mana, tempat-tempat bekerja mereka juga adalah milik mereka. Contohnya ladang, itu hakikatnya adalah ladang mereka. Kilang, mereka juga yang bina. Mereka bekerja menjalankan apa yang ada dan sedikit demi sedikit meningkatkan semuanya.
Kibutsats tidak terhenti dengan kehidupan makan dan bekerja sahaja. Terdapat juga jadual riadhah dan latihan ketenteraan bagi semua. Sebaik sahaja kerja tamat, mereka akan bersama menjalani latihan ketenteraan. Semua bersama. Baik anak kecil mahupun yang tua. Terbahagi kepada peringkat masing-masing.
Di dalam kibutsats ada nurseri dan sekolah. Semua anak-anak kibutsats akan dihantar ke nurseri dan sekolah di dalam kibutsats itu juga. Tidak akan dihantar keluar. Guru-guru di dalam nurseri dan sekolah itu juga adalah dari komuniti kibutsats.
Sistem pendidikan dan penjagaan kibutsats
Sistem pendidikan kibutsats amat unik. Mereka mempunyai silibus tersendiri, disusun dan direka untuk memenuhi hajat mereka yang ingin menawa duniaa. Mereka tidak memandang pelajaran mereka adalah untuk anak-anak mendapat sijil, atau kerajaan untuk mendapat untung, atau untuk pejabat-pejabat mendapat pekerja.
Mereka menggunakan sistem pendidikan mereka untuk membina ideologi, pemikiran anak-anak mereka.
Saya bagi satu contoh mudah. Matematik.
Di Malaysia, silibus kita biasanya hanya melibatkan kenderaan, buah-buahan dan makanan. Contohnya:
Ahmad ada 10 buah epal. Ahmad ada empat lagi kawan. Semuanya nak makan epal. Maka Ahmad membahagikan 10 buah epal tadi kepada dirinya dan empat kawan lagi sama-rata. Maka berapa biji epalkah yang akan dapat dimakan setiap seorang termasuk Ahmad?
Itu contoh soalan matematik di Malaysia.
Di Kibutsats Israel, mereka belajar matematik juga, tetapi isi matematik mereka membawa kepada apa yang mereka mahu. Contohnya:
Yyvon mengetuai satu peperangan terhadap 10 daerah orang arab. Yyvon mengetuai lima platun tentera termasuk platunnya sendiri. Maka, Yyvon membahagikan serangannya terhadap 10 daerah orang arab tadi kepada semua platunnya sama-rata. Maka, berapa daerah orang arabkah yang perlu dimusnahkan oleh semua platun termasuk platun Yyvon?
Itu contoh pengajian di kibutsats. Lihatlah bagaimana mereka membangunkan pemikiran pemuda-pemuda mereka. Dan silibus sebegini, digunakan sedari nurseri lagi. Ditambah pula dengan latihan ketenteraan yang wujud di dalam kibutsats sehari-hari.
Betapa bersungguhnya mereka membina anak-anak mereka.
Kemudian mereka amat menjaga pemuda-pemuda mereka. Jika ada anak-anak muda ingin keluar ke mana-mana daerah di dalam Israel, kerana cuti contohnya, maka dia wajib memaklumkan kepada ketua kibutsats. Kemudian, ketua kibutsats akan memberikan panduan:
“Sekiranya kamu hendak ke tel aviv, kamu pergi naik bas sekian, berhenti di stesen bas sekian, kemudian kamu bergerak menuju rumah sekian dan bertemu orang sekian. Di sana semuanya telah tersedia untuk kamu, makanan, duit dan sebagainya”
Begitu sekali. Malah, pemuda-pemuda yang ingin keluar tadi akan diberikan wang pula.
Sistem di Kibutsats adalah begitu.
Tujuannya satu, membina diri mereka, masyarakat mereka agar terus kuat dan kebal. Agar yang terbangun, agar yang mantap hanyalah mereka.
Doa tanpa usaha tidak akan membawa apa-apa makna
Itu sebahagian cerita Dr ‘Ala kepada kami. Dia ketika itu baru sahaja selesai mempelajari perihal Kibutsats dalam mata pelajaran Kamasyarakatan Israel di Universiti Yarmouk. Satu kekaguman saya kepada Dr ‘Ala Hilat, dia sentiasa dahagakan ilmu. Dia hakikatnay sudah mendapat PhD dalam pengkhususan Muqorantul Adyan. Tetapi dia masih lagi masuk ke kuliah-kuliah di Yarmouk ketika masa senggangnya.
Dr ‘Ala berkata:
“Kita lihat hari ini orang Islam berdoa supaya Allah menghancurkan Israel, memusnahkan tentera-tentera mereka dan menurunkan bantuan kepada kita. Tetapi, ingatlah semua bahawa, doa tanpa usaha tidak akan membawa apa-apa makna”
Doa tanpa usaha tidak akan membawa apa-apa makna. Itu pesanannya yang paling penting buat saya. Ya, kita orang Islam sering berdoa. Lebih-lebih lagi bila Palestin diserang, berapi kita berkhutbah, berqunut dan solat hajat.
Tetapi kita sendiri tidak membina diri kita, tidak membina keluarga kita, tidak membina masyarakat kita, tidak membina negara kita. Israel, mereka membina diri mereka ke arah matlamat besar mereka, mereka bina sekali keluarga mereka, masyarakat mereka, negara mereka.
Mereka jalani proses tarbiyah juga. Proses tarbiyah jahiliyyah yang sistematik.
Kita, kadangkala ada yang dikurniakan Allah SWT nikmat fikrah Islam, tetapi tidak menghargainya. Sekolah di sekolah agama tetapi tidak mengambil kelebihan di dalamnya. Kita tidak jalani proses tarbiyah Islamiyah dengan berdisiplin. Kita malas. Kita kuat main. Kita sering berfoya-foya membazir masa. Studi pun kita dapat nampak betapa orang Islam keterbelakang.
Maka apakah pertolongan Allah SWT akan sampai kepada kita?
Penutup: Itu adalah orang yang tidak beriman kepada Allah
Penduduk kibutsats adalah manusia yang tidak beriman kepada Allah SWT. Malah mereka hendak menghapuskan agama Allah SWT dan mereka yang menganutnya.
Tetapi, mereka sistematik mencapai apa yang mereka mahu. Mereka bersungguh-sungguh. Mereka ada kebersamaan. Mereka ada perancangan yang mantap. Mereka adun pengajian mereka, kultur mereka agar menyokong apa yang mereka bawa, apa yang mereka kejar.
Kita adalah manusia yang beriman kepada Allah SWT. Yakin dengan janji-janji-Nya, percaya dengan ketetuan-Nya. Tetapi kenapa kita begini hodoh? Tidak sistematik? Tidak bersatu? Tidak ada perancangan? Tidak pun kita berani bangun dengan adunan Allah SWT dalam kehidupan dan pendidikan kita. Kenapa?
Kenapa?
Di sinilah kita perlu duduk bermuhasabah semula.
Diri kitakah yang hendak menaikkan Islam?
Apa kata kita cermin diri, dan memperbaiki semula hati.
Sesungguhnya, kitalah yang menzalimi diri.
Palestin teraniaya bukan di tangan Israel hakikatnya.
Tetapi di tangan kita yang meninggalkannya.
Saturday, October 23, 2010
Masjid Bergelap
20.10.10 : Ketika solat maghrib, tetiba masjid menjadi gelap. walaupun gelap rupanya tak ada ahli jemaah yang takut gelap. Semuanya rilek, cool aje..tak de la yang terperanjat ke, lari keluar ke..semuanya masih stay dalam masjid.
Walaupun bergelap namun agenda selepas solat maghrib iaitu kuliah maghrib tetap diteruskan. Kuliah malam itu disampaikan oleh Ustaz Zabadin.
Di beranda Masjid staf TNB dan syarikat Karisma giat mencari punca kegelapan. Biasalah masjid wayering dah lama..umur wayering tu lagi tua dari saya...
Thursday, October 21, 2010
Tuesday, October 19, 2010
Mereka Yang Mati..
Masih valid sijil kelahiran… Belum layak untuk membuat sijil kematian di Jabatan Pendaftaran…
Masih boleh bercakap-cakap, tertawa riang sambil berbual kosong di warung-warung kopi…
Ya… Masih hidup lagi..belum mati dan tidak layak langsung untuk dimasukkan ke dalam kubur.
Tetapi….
Terdapat orang yang jiwa dan hatinya mati… terutamanya apabila melibatkan perjuangan menegakkan Islam. Mereka tidak kisahkan Islam itu sendiri apatah lagi orang Islam yang lain. Mereka hanya hidup untuk diri mereka sahaja. Apa nak jadi dengan perkembangan syiar Islam…lantaklah..yang penting aku masih Islam, solat tak miss, berjemaah di masjid lagi. Puasa, zakat, pergi haji.. mungkin dah beberapa kali pun..orang kena gelar al-Haj lagi.
Biasa… Apabila kita mengajak, menjemput orang-orang untuk bersama kita dalam menegakkan syiar Islam ini..Ada juga, mungkin bekerja sebagai guru agama di sekolah, pensyarah di fakulti Islam, Pegawai Agama di pejabat Agama, bekerja di Jabatan Agama yang berpendapat bahawa dia sentiasa berkerja untuk membangunkan Islam. Kerja hariannya itu ialah sebagai suatu perjuangan untuk membangunkan Islam… Habis waktu kerja…maka habislah sudah kerjanya untuk membangunkan Islam. Itu yang apabila diajak untuk terlibat bersama-sama dalam program amal Islami pada hari cuti biasanya sabtu dan ahad.. mereka awal-awal lagi menolak dengan alasan mereka telah bekerja untuk membangunkan Islam. Tidak dinafikan..itu memang rutin kerja mereka, dan mereka dibayar gaji untuk itu..cuba bayangkan jika tidak dibayar? Adakah mereka akan melaksanakan tugas harian mereka?..yang mereka kata sebagai suatu perjuangan untuk membangunkan Islam.
Ingatlah, bahawa tabiat perjuangan Islam itu, bukan lah disebabkan bayaran yang diperolehi. Tabiatnya sangat sukar, payah, bukan berjalan di permaidani merah, tetapi sehingga bermandi darah dan ada yang menemui syahid dalam menegakkan perjuangan Islam ini.
Mutakhir ini sudah mula kelihatan manusia yang mula berebut-rebut untuk terlibat dengan organisasi Islam. Berebut untuk mendapatkan jawatan di dalam organisasi tersebut… Berebut apabila organisasi Islam mula mendapat tempat. Mungkin ada yang ikhlas, tetapi ada juga yang mempunyai agenda sulit yang tersendiri.
Contohnya apabila pemilihan untuk AJK Masjid, maka ramai orang yang inginkan jawatan AJK tersebut. Ada yang tak pernah melazimi untuk hadir ke Masjid pun ingin merebut jawatan tersebut..kerana apa agaknya ye…
Maksud firman Allah dalam surah An-Nasr :
1. Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan,
2. Dan engkau melihat manusia berbondong-bondong masuk agama Allah,
3. Maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah keampunanNya, Sesungguhnya Dia Maha penerima taubat.
Tetapi, apabila organisasi itu mungkin pada pandangan mereka tidak menguntungkan dunia mereka bahkan akan memayahkan kehidupan dunia mereka. Maka mereka akan melarikan diri, tidak mahu terlibat sama.
Oleh kerana AJK Masjid saya telah mati kesemuanya, Maka saya pernah membentuk suatu organisasi yang dinamakan sebagai Skuad Penyokong Masjid kemudiannya dinamakan dengan Kelab Sahabat Masjid dan akhirnya sebagai Skuad Sukarelawan Masjid. Bukan senang untuk mencari AJK yang sanggup komitmen. Ramai yang selesa untuk tidak terlibat, bagi mereka sudah cukup mereka datang untuk bersolat jemaah di masjid, dengar kuliah, kemudiannya tolong makan apabila jamuan di masjid. Bukan senang untuk mesyuarat, apatah lagi saya yang berusia setahun jagung yang berhadapan golongan-golongan tua, ialah…bukan ramai pun orang muda yang ke masjid, masjid lebih sinonim dengan orang-orang tua. Bila telah dibentuk AJK, ketika mahu dibahagikan kepada unit-unit/ biro/ lajnah..ada pula pakcik-pakcik yang berpendapat tak perlu biro-biro ini. Lantik AJK sahaja, Katanya lagi 'bila kerja kita kerja ramai-ramai'.
Kalau nak main bola, pemain-pemain ada posisi masing-masing. Bukan main terjah sahaja. Di mana bola disitu kita semua berkerumun..bukan begitu… perlu ada posisi masing-masing.
Saya faham maksudnya. Sebenarnya bila dibentuk biro susah lah dia, kena bekerja. Kalau tak ada unit-unit hanya lantik AJK sahaja. Maka apa kerja AJK ini, hanya hadir dalam mesyuarat, kemudiannya bila dibentangkan sesuatu program, depa bagi cadangan, komen..kemudian habis mesyuarat..habis.
Pernah, kami bermesyuarat. Agendanya untuk mengadakan jamuan hari raya. Ada seseorang yang memberikan cadangan, kita buat kambing panggang. Lalu orang lain terus mencadangkan supaya orang yang mencadangkan itu tadi menjadi incas untuk kambing panggang itu. Terus dia mengatakan ‘saya cadangkan sahaja’. Lalu seorang yang lain pula berkata ‘ cadang-cadang sahaja kita tak mahu. Semua orang boleh bagi cadangan. Kita mahu orang yang sanggup untuk berkerja.
Sahabat saya, mengetuai persatuan sesebuah alumni merasakan ketensionannya kepada saya,tentang perangai AJK dan anak buahnya. Ada AJK yang tak ingat pun bahawa dia pernah terlantik sewaktu hari perlantikan AJK bahawa dia seorang AJK. Bayangkan kalau tak ingat bahawa dia seorang AJK..hal-hal yang lain lagi lah..pegang unit apa..tak payah kata lah. Pernah bercadang untuk membuat jamuan hari raya untuk ahli yang berada di daerahnya. Lastnya terpaksa cansel program sebabnya yang lain-lain tak dapat nak hadir.
Pernah juga, mereka yang sangat hebat ketika di alam kampusnya. Memegang jawatan persatuan ini, persatuan itu, menjadi Exco MPP, tetapi apabila tamat belajar.. hilang entah ke mana. Untuk menjadi AJK Masjid Kampung pun tidak mahu. Ada yang ketika baru tamat belajar, orang ramai tahu kebolehannya ketika di kampus dahulu, terus dibaginya menjadi AJK sesebuah NGO Islam. Awalnya Nampak ok, tengah jalan…ko…tak pernah hadir langsung ke Mesyuarat AJK NGOnya itu.
Mudahan, kita semua yang ada menerima taklifan sebagai mana-mana AJK. Baik besar atau pun kecil taraf jawatan itu kita laksanakan tugas dan tanggungjawab kita. Apabila kita tidak laksanakan tugas, maka kita telah membebankan sahabat-sahabat kita yang lain yang sudah pasti mempunyai pelbagai komitmen lain lagi. Taklifan kita merupakan suatu amanah yang akan ditanya nanti oleh Allah Rabbul Jalil, apatah lagi taklifan dalam kerja dakwah yang memang kita tiada pilihan untuk tidak terlibat dalam kerja fardhu ain itu. Saya masih ingat kata Allahyarham Hj Khairul Azhar bekas penasihat PMRAM kepada kami dahulu : Kamu telah dicalonkan untuk tugas itu, maka persiapkanlah diri kamu, janganlah kamu dikenang di samping kegagalan.
Wednesday, October 13, 2010
Mempergerakkan Diri
Beberapa minggu ini, tahap kesihatan saya agak merosot. Jika saya seorang atlet sukan, mungkin bahasa yang digunakan ialah tidak berada dalam kecergasan. Walaupun begitu saya perlu mempergerakkan diri. Antaranya :
14.10 Mempergerakkan diri ke Kolej Komuniti Gambang, Kuantan (kursus)
15.10 (pagi) Mempergerakkan diri ke JKR Daerah Lipis.
15.10 (petang) Mempergerakkan diri ke Negeri Sembilan untuk program Pelajar.
16.10 di Negeri Sembilan
17.10 Mempergerakkan diri ke Kuantan, Ihtifal Pusat Asuhan Tunas Islam.
18.10 di Lipis
Mudahan Allah kurniakan kekuatan buat saya dan juga para sahabat sekalian. Terkenang kisah perjuangan para pejuang silam. Ada antaranya yang tidaklah sihat mana pun tetapi tahap perjuangan dan pengorbanannya amat tinggi, mengalahkan mereka yang sihat wal afiat. Semoga saya dan kita semua mendapat motivasi dan semangat dari mereka-mereka yang terdahulu daripada kita.
Di ruangan ini, mari sama-sama kita renungi sedikit cebisan ringkas kisah seorang tokoh pejuang yang telah melakar nama gemilang dalam perjuangan Islam ini, InsyaAllah..
Dato' Paduka Prof Zulkifli Muhammad yang lahir pada 22 Mac 1927 mungkin kurang dikenali oleh orang-orang muda sekarang. Dalam usia 37 tahun beliau telah kembali ke rahmatullah dalam satu kemalangan jalanraya di Kuantan Pahang pada 6 Mei 1964.
Zulkifli Muhammad sewaktu kecilnya telah diserang sejenis penyakit lumpuh (polio) sehingga tangan dan kakinya menjadi lemah. Apabila umurnya semakin meningkat dan sudah boleh berjalan, ternyatalah ia cacat anggota kaki dan tangannya. Walaupun kaki tangannya lemah tetapi beliau tetap mahu berjalan. Walau seribu kali beliau jatuh namun beliau tetap berusaha untuk bangun dan terus bangun. Anggota yang cacat inilah yang dibawanya dalam perjuangan dan juga dibawa bersemadi di dalam lahad.
Beliau mempunyai cita-cita yang besar. Beliau meminta kepada ayahnya untuk belajar ke mana-mana sekolah yang lebih tinggi, tetapi pada awalnya ayahnya keberatan memandangkan keadaan anggota badannya yang lemah. Bapanya beranggapan kalau Zulkifli belajar setinggi mana pun, beliau tidak akan dapat memegang jawatan tinggi kerana setiap orang yang hendak bekerja dengan kerajaan mesti melalui pemeriksaan doktor, bapanya percaya doktor tidak dapat meluluskannya dalam pemeriksaan nanti.
Setelah Zulkifli meninggal, bapanya berkata "apabila saya teringat perkataan yang saya katakan kepadanya itu saya rasa terlalu sedih dan menyesal. Saya tidak sangka anak saya itu boleh jadi pemimpin.
Beberapa jam sebelum kematiannya, Zulkifli memandu keretanya, sebuah Fiat kecil bernombor JB 9977 dari Bachok Kelantan. Berhenti seketika di bandar Kuantan, setelah itu meneruskan perjalanan dan hanya empat batu dari bandar Kuantan, tiba di atas satu jalan yang sebelah kirinya sedang diperbaiki. Ketika kereta berada di atas jalan yang sempit inilah tiba-tiba muncul dari hadapan sebuah landrover yang dipandu laju menerpa dan kemudiannya berlakulah pelanggaran yang dahsyat yang membawa kepada kematian kepada beliau dan isterinya.
Atas jasa dan pengorbanan yang besar terhadap perjuangan Islam di negara kita, maka suatu institut pengajian tinggi telah ditubuhkan dengan menggunakan nama beliau ; Kolej Universiti Zulkifli Muhammad (KUIZM).
Mudahan kita semua bersemangat sama seperti semangatnya Prof. Zulkifli Muhammad. Beliau pernah berkata " Biarlah apa yang akan terjadi kepada kita, biarlah kita menghadap Allah SWT dengan hati yang suci dan dengan mengatakan aku sentiasa berjuang untukMu". Kisah beliau saya petik dari buku Wasiat Perjuangan Zulkifli Muhammad oleh Dato' Mokhtar Petah.
Alasan..
Ketika kecil di bangku sekolah.. Pelajar sering memberikan jawapan kepada gurunya.. bila tak siap kerja sekolah kata si murid kepada guru, buku tertinggal di rumah. Bila lambat datang sekolah kata murid bas lambat, basikal pancit. Bila tak datang sekolah murid berkata tak sihat, baju basah. Bila tak pakai stokin si murid berkata stokin basah.
Ketika dewasa bekerja dengan majikan.. berkata kepada majikan apabila lambat ke pejabat… trafik jem. Bila tak siap tugasan yang diberi, setelah ditanya oleh majikan tala kan pula kepada staf yang lebih bawah atau unit-unit lain. Apabila dalam mesyuarat ketika dipertanggungjawabkan ke atas sesuatu perkara atau program maka ada helahnya untuk melepaskan diri. Dikatanya ada urusan keluarga yang penting untuk diselesaikan.
Begitulah tabiat manusia, sering membuat alasan. Alasan yang direka untuk melepaskan diri. Kenapa manusia sering membuat alasan? Agaknya untuk menjaga maruah diri supaya manusia lain tak nampak kesalahan, kemalasan dan kelemahan kita.
Dalam realiti dunia kini, kita maklum bahawa tugas untuk menegakkan Islam terletak atas bahu semua orang Islam. Selepas kejatuhan Khilafah Islamiah Turki maka tiada siapa yang terkecuali bertanggungjawab untuk memastikan Khilafah Islam akan kembali tertegak.
Maka dalam menghadapi suasana untuk menegakkan Islam ini. Masalah utama yang melanda ialah kurangnya tenaga sumber manusia yang sanggup melaksanakan tugas ini. Mungkin kalau mereka orang kampung yang buta huruf, tak pernah bersekolah alasan mereka boleh lagi kita dengar…
Akan tetapi banyak juga mereka yang terdiri dari kalangan cerdik pandai yang gemar mengeluarkan alasan menyelamatkan diri untuk tidak bersama-sama dalam menegakkan Islam. Bila cerdik otak ligat berfikir mereka-reka alasan berbanding orang sederhana yang menjadi pak turut.
Yang paling bermasalah, kelompok ustaz-ustazah yang mengaji tinggi tentang Islam, tentang kewajipan dakwah, tentang kewajipan Amar Makruf Nahi Mungkar tetapi masih mengeluarkan alasan. Pelajaran yang mereka perolehi hanya sekadar teori semata-mata disebabkan mereka ‘terpaksa’ memilih aliran pengajian Islam mungkin disebabkan tiada pilihan lain lagi.
Contohnya, sangat sukar untuk mencari pengisi-pengisi kuliah di Masjid. Bila dihubungi ada yang berkata tak layak, ilmu tak cukup lagi, bagi orang lama dulu, letih bekerja di siang hari dan bermacam-macam lagi.
Begitu juga dalam program-program Amal Islami, ada bermacam-macam alasan yang dikemukakan. Antara kata-kata biasa, saya sibuk dengan kerja, masalah keluarga, ada program lain..dsb.. Orang yang sama bila diajak ke program yang berbeza seperti futsal, sukaneka, memancing, berburu, berborak di warung kopi boleh sahaja tidak menguzurkan diri bahkan menjadi penganjur dan tonggak pula kepada program-program seumpama itu.
Suatu kisah yang masyhur di zaman Rasulullah iaitu peristiwa orang-orang yang tidak ikut serta dalam perang tabuk. Selain orang-orang munafik, ada tiga orang Islam yang tidak ikut serta dalam peperangan Tabuk iaitu Kaab bin Malik, Murarah bin Rabi’ dan Hilal bin Umayyah. Setelah peperangan tamat dan Rasulullah pulang ke Madinah maka orang-orang munafik datang berjumpa dengan Rasulullah memeberikan alasan sebab kenapa mereka tidak ikut serta dalam peperangan. Adapun Kaab bin Malik dia menceritakan pada awalnya dia merasa hendak mencari alasan bagi mengelakkan kemarahan Rasulullah. Dia meminta pertolongan dari ahli keluarganya yang cerdik pandai untuk memberi buah fikiran yang matang untuk memberikan alasan yang paling munasabah. Tetapi akhirnya dia tidak jadi untuk memberikan alasan dan dia yakin bahawa dia tidak akan terlepas dari kemarahan Rasulullah kecuali dengan bercakap benar. Kaab berkata depan Rasulullah bahawa dia tidak ada sebarang alasan, dia masih sihat dan kuat serta mempunyai kemampuan. Kemudiannya Rasulullah menyatakan benar kata kamu, bangunlah sehingga Allah menghukumkan kamu. Akhirnya dalam kisah ini Kaab berserta dua lagi sahabatnya dihukum dengan mereka dipulau dari orang ramai selama 50 hari.
Firman Allah (Al-Ahzab, ayat 36) bermaksud:
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمْ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالا مُبِينًا
"Dan tidaklah patut bagi lelaki yang beriman dan tidak (pula) bagi perempuan yang beriman, apabila Allah telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barangsiapa mendurhakai Allah dan rasulnya, maka sesungguhnyalah dia telah sesat, sesat yang nyata"
Mudah-mudahan kita semua dijauhkan dari gejala suka mengeluarkan alasan yang sememangnya semenjak dari kecil lagi kita telah terlatih untuk melakukannya.
Tuesday, October 12, 2010
Islam yang begitu, bukan begini
Bagi sesetengah masyarakat awam di tempat kita, takrifan pengamalan Islam mereka sangat mudah dan senang. Takrifan yang diperolehi berdasarkan pemerhatian turun temurun warisan tok nenek moyang. Hafal rukun Islam dan rukun Iman, ada yang mengikut susunan dan ada yang tunggang terbalik. (soalan rukun Iman dan rukun Islam ada ditanya dalam temuduga kerja, antaranya temuduga guru KAFA, temuduga imam,bilal dan siak masjid qaryah).
Selain itu, menganjurkan majlis kenduri doa selamat, kenduri doa arwah, majlis tahlil, marhaban dan berzanji semasa cukur jambul bayi, solat hajat dan beberapa lagi amalan lazim yang diwarisi.
Saya sangat akrab dengan kehidupan masyarakat begini. Saya lihat bila mereka telah laksanakan dan sentiasa laksanakan amalan-amalan ini, rasa macam sudah sempurna pengamalan Islam mereka.
Ada orang itu, dia bukannya selalu hadir ke masjid pun, dia masuk ke rumah baru. Lalu dia anjurkan program masuk ke rumah baru, agendanya solat hajat, baca Yaasin, tahlil dan doa selamat. Dalam senarai jemputannya selain saudara maranya, jiran tetangganya yang juga penting ialah orang masjid (saya juga bercadang untuk menulis berkaitan orang masjid, mungkin di masa-masa akan datang insyaAllah). Si isteri sentiasa mengingatkan kepada suaminya supaya jangan lupa menjemput orang masjid. Lalu si suami yang jarang-jarang ke masjid pergi ke masjid untuk mengajak orang masjid ke rumahnya.
Saya selalu dijemput ke program sebegini, semenjak saya di alam student lagi. Sekarang, biasanya saya akan memilih dan memberi syarat untuk hadir selepas solat Isya’. Alasannya jika saya berserta orang masjid pergi siapa yang akan ada di masjid untuk solat maghrib dan isya’.
Kadang-kadang kita melihat, ada imam, bilal dan ahli jemaah yang bila dapat jemputan sebegini melonjak sangat kegirangannya. Ialah, bukan selalu orang nak hargai khidmat si Imam ini. Bila orang jemput dia pulak yang lebih-lebih, sampai bagi cadangan kepada si penjemput supaya elok kita buat lepas maghrib, cepat sikit habisnya. Bila situasi ini berlaku, biasa di kampung-kampung tradisional, maka siapa agaknya yang akan berada di masjid untuk waktu maghrib dan isya’ itu. Mungkin ada orang, tapi sangat sedikit dengan Imam dan bilalnya yang sudah lesap, awal-awal lagi ke rumah kenduri itu.
Kebiasaan juga, apabila program majlis solat hajat, kenduri arwah, doa selamat ini sedang berlangsung... si tuan rumah dan ahli keluarganya sibuk menguruskan hal-hal yang lain, sibuk mengalukan tetamu, sibuk menguruskan urusan lauk pauk sampaikan mereka tak membaca yasin dan solat hajat. Tetamu sahaja yang tolong mendoakan dan membacakan yasin, mereka mengaminkan pun ada yang tak sempat. Tetapi bagi mereka, mereka merasa puas kerana dapat mengadakan bagi takrifan mereka upacara agama ini.
Biasa juga, apabila program-program ini berlangsung, selain orang masjid yang dipanggil, ada juga golongan yang sangat suka ke program sebegini, seperti jiran tetangga di kalangan kaum wanita. Dalam bahasa orang masjidnya kita gelarkan kaum muslimat. Mereka juga suka hadir tetapi lazimnya tidak ikut serta dalam agenda program itu, tidak solat hajat, tidak berapa nak baca yaasin, tetapi mereka akan rancak berborak. Saya pernah menjadi imam solat hajat di sebuah rumah, yang mana time solat itu, kedengaran sangat riuh bunyi dari dapor, suara orang perempuan berbual-bual, bergelak ketawa. Sudah pasti solat saya tidak focus, rasa mahu sound sahaja mereka. Bila mereka akan diam. Biasanya time berdoa, baru masing-masing akan diam, tunduk penuh khusyuk menadah tangan mengaminkan doa.
Memang orang kita, agak khusyuk bila berdoa ini. Pernah saya melihat ada pelakon perempuan yang pakai skirt atas dari paras lutut, dalam pelancaran suatu filem , bersama krew yang lain tunduk khusyuk mengaminkan doa, terlupa agaknya yang dia sedang pakai skirt pendek.
Kadang-kadang ada juga upacara agama ini yang agak pelik, tetapi sifunya adalah tok lebai, tok imam, ustaz yang menjadi kepala untuk upacara ini. Antaranya ialah.. biasanya bila bayi baru lahir, orang kita akan buat upacara yang dipanggil belah mulut. Program ini ok, mengikut amalan Sunnah Rasul yang menyuruh kita melaksanakan tahnik kepada bayi yang baru lahir. Tahnik merupakan perbuatan menyapu manisan seperti kurma, madu dan susu. Tetapi yang canggihnya dalam masyarakat kita, bukan hanya manisan sahaja, ada bermacam lagi perasa lain. Ada garam, cengkih..macam-macam la perasa manis, masin, pahit. Maka tok imam pun taruhlah perasa-perasa ini ke mulut bayi..
Ada juga masyarakat kita yang buat upacara menjejakkan kaki bayi ke tanah, sebagai simbolik bayi dah nak boleh berjalan. Upacara dimulakan dengan tahlil dan doa selamat. Selepas itu tok imam, tok lebai akan mendirikan bayi di atas talam yang telah dipenuhkan tanah di dalam talam tersebut. Bayi itu pun pelik, kenapa agaknya dia diperlakukan begitu.. tapi semua orang puas..tok imam puas, tok bilal puas, tetamu puas, kaum keluarga lagilah puasnya.. Puas dapat melaksanakan suatu amalan agama yang bagi mereka sangat mulia.
Beginilah masyarakat kita. Bagi mereka Islam ini, adalah begitu… cukup dengan doa selamat, tahlil, baca yasin..begitulah…Maka tugas bagi kita yang faham akan Islam ini mesti memahamkan mereka.. Fahamkan kepada mereka Islam adalah begini bukan begitu.
Monday, October 11, 2010
Masjid yang Muram
Saya begitu teruja apabila bertandang ke masjid-masjid di bandar besar khususnya di Selangor dan Kuala Lumpur. Jeles pun ada. Sangat jauh pencapaiannya jika ingin dibandingkan dengan masjid-masjid di negeri Pahang ini. Fizikal masjid yang begitu selesa dilengkapi dengan penghawa dingin, LCD, PA system yang berkualiti, hiasan dalaman yang cantik dan kemas. Aktiviti masjidnya pula agak padat dengan pengisian-pengisian ilmu yang disampaikan oleh tokoh-tokoh ulama yang pendengarnya akan memenuhi ruangan masjid. Bagi struktur pentadbirannya pula, mempunyai AJK yang berwibawa untuk menggerakkan masjid. Masjid mempunyai dana kewangan yang kukuh untuk membiayai segala-galanya.. aircond, bayaran penceramah, kos program-program dan sebagainya.
Memang sudah menjadi trend sekarang, orang di bandar-bandar lebih dekat jiwanya dengan agama, mungkin disebabkan dengan taraf pendidikan penduduknya berbanding dengan orang di kampung-kampung.
Kalau Masjid-masjid di negeri Pahang, dhaif sangat rasanya jika ingin dibandingkan. Masjid-masjid yang sama reka bentuk antara sama satu lain. Contohnya bagi masjid daerah, Masjid Daerah Temerloh, Mentakab, Masjid Daerah lama Jerantut, Lipis, Masjid ketari Bentong, Masjid Daerah Rompin, Masjid Jalan Gambang Kuantan, Masjid Daerah Pekan mempunyai bentuk yang sama sahaja. Kubah yang sama, design yang sama.
Bagi Masjid Daerah Cameron dan Masjid Tengku Abu Bakar Raub mempunyai design yang sama. Jengka, Chenor dan masjid Hidayah berkongsi design juga.
Untuk beberapa daerah yang sudah mempunyai masjid daerah yang baru seperti di Raub, Jerantut dan Bentong berkongsi design yang sama juga.
Berkongsi pelan juga berlaku bagi masjid-masjid kampong. Kecuali jika masjid kampong itu didirikan oleh orang ramai, jika melalui peruntukan kerajaan jawabnya sama sahaja bentuk designnya.
Mungkin memudahkan untuk pelancong-pelancong yang meminati masjid, tak perlu melawat ke banyak masjid, cukup beberapa buah sahaja untuk koleksi gambar kerana antara satu masjid dengan masjid yang lain sama sahaja bentuknya..Mungkin…memang sudah menjadi tabiat Pahang suka bentuk masjid yang sama.
Beberapa pemerhatian yang rasanya jawapan kepada muramnya institusi masjid di negeri Pahang antaranya :
1. Masjid mempunyai AJK yang tidak selayaknya untuk mentadbir Masjid. Perlantikan AJK yang ditabiri oleh parti politik dan jawatan dalam kerajaan seperti ketua-ketua jabatan menyebabkan timbul pelbagai masalah, AJK tak hadir ke Masjid, AJK hanya mahu nama sahaja, hanya mahukan jawatan sahaja, sebagai markah bonus untuk diisi dalam borang SKT. Maka terhasillah kebanyakan AJK masjid di Pahang yang nama AJKnya ada YH Dato’ ada yang di hujung nama asal terselit huruf PJK,PPN, AMP,JP,SMP dan sebagainya.
2. Dana kewangan masjid yang tidak kukuh. Ada duit macam-macam perkara yang boleh dilaksanakan. Dengan AJK yang tidak cakna bagaimana masjid mampu untuk menjana kewangannya. Hanya bergantung kepada tabung derma orang ramai khususnya hari jumaat yang jumlahnya pun tak lah sebanyak mana.
3. AJK terutama bendahari yang tidak faham untuk menguruskan tabung derma orang ramai. Ada masjid yang duit derma sampai RM 100 000. Tapi tersimpan dalam bank, susah sangat nak keluar. Mereka bangga dengan jumlah yang banyak sahaja.
4. Hilang kepercayaan orang ramai untuk memberi derma. Mereka kata, baik mereka derma ke tempat lain, bagi derma ke masjid, duit derma hanya disimpan dalam bank, sampai beranak pinak dividen dalam bank, seolah jariah mereka tersekat dalam bank.. AJK yang menyekatnya.
5. Bagi Masjid Daerah yang merupakan Masjid Kerajaan yang mempunyai staf kerajaan yang ditempatkan di situ, tidak mempunyai peruntukan tahunan kerajaan. Berbeza dengan bangunan kerajaan yang lain, ada peruntukan tahunan dari kerajaan. Bila masjid tidak ada. Duit diberi secara langsam kepada Jabatan Agama untuk uruskan. Pandai-pandailah Jabatan Agama nak urus, masjid lagi, sekolah lagi, program-program agama lagi… sudahnya adalah masjid yang dah nak roboh tak dapat peruntukan untuk membaikinya. Contoh masjid Lipis yang mengalami kebocoran yang serius, Sudah beberapa kali hantar surat ke jabatan..tak ada apa pun lagi tindakan, jawapan diberi Jabatan tak ada duit sekarang.
6. Yang paling penting, Tahap ilmu orang-orang di sini tidak sama dengan orang-orang di Bandar besar. Dengan ilmulah yang dapat merubah segalanya. Dengan ilmu manusia akan dekat kepada agamanya.
Friday, October 08, 2010
HALAQAH ILMU
Siri Halaqah Ilmu
Oleh : Dr. Zulkifli bin Muhamad al-Bakri
(Ahli Majlis Fatwa Negeri Sembilan & Terengganu)
Tarikh : 20 Oktober 2010 (Rabu)
Masa : 8.00 am-12.00 pm
Tempat : Masjid Sultan Mahmud Kuala Lipis
-Sambungan Syarah Kitab Hikam
-Fiqh Manhaji
-Soal Jawab
Oleh : Dr. Zulkifli bin Muhamad al-Bakri
(Ahli Majlis Fatwa Negeri Sembilan & Terengganu)
Tarikh : 20 Oktober 2010 (Rabu)
Masa : 8.00 am-12.00 pm
Tempat : Masjid Sultan Mahmud Kuala Lipis
-Sambungan Syarah Kitab Hikam
-Fiqh Manhaji
-Soal Jawab
Subscribe to:
Posts (Atom)