Tutup sesebuah akaun biasanya ada masalah. Kalau molek dan berjalan lancar tiada sebab untuk tutup akaun.
Contohnya duit banyak, maka tiada keperluan untuk tutup akaun bank. Jadi masalah duit tiada. Tapi akaun macam-macam bank.
Saya baru ini menutup akaun telefon Telekom (TM,Streamix, Unifi). Mudah sahaja urusannya. Tak perlu isi sebarang borang. Cukup dengan pegawainya key in maklumat yang ditanyakan secara lisan. Kemudian thumb print cap jari. Selesai urusan.
Semalam, saya ke TNB pula untuk menutup akaun (potong bekalan elektrik). Rupanya tak sama, masih kena bawa balik berhelai-helai borang, tak boleh nak isi selalu sebab ada macam-macam lagi yang perlu disertakan.
Kena beli Setem hasil, materikan pula di Pejabat Daerah. Sudahlah musim Covid19 ni kena beratur panjang berjela kat halaman pejabat pos, fikir juga tu beratur berjam untuk sekeping setem sahaja.
Pergi pejabat Daerah belum tentu ADO ada untuk multikan setem tu.
Kemudian, kena karang pula surat mohon potong elektrik, padahal dah ada borang? Pening.
Dan sertakan pula salinan akaun bank.
Jauh beza antara sistem Tnb dan Telekom.
Mudahkan jangan rumitkan. Urusan yang sepatutnya boleh selesai 5 minit jangan disebabkan birokrasi jadi berbulan.
Sekadar cerita untuk siapa-siapa yang nak potong line telefon atau elektrik.
#PermaiMenulis #Sistem #akaun
No comments:
Post a Comment