Sunday, August 08, 2021

Tahniah Datuk AzizulHasni Awang, The Pocket Rocket Man

Penuh di wall Poster dan ucapan tahniah kepada Dato' Azizul Hasni Awang yang digelar The Pocket Rocket Man.
Walaupun orang Malaysia fizikal kecil berbanding orang Eropah, dan tentunya acara sukan memberi kelebihan kepada mereka yang mempunyai fizikal yang 'besar'.
Namun beliau tampil gagah bersaing bahkan menjadi tumpuan dan sebutan di mata dunia.
Ini membuktikan yang kita orang Malaysia sebenarnya mampu bersaing dengan Eropah dalam acara sukan.
Antara yang penting ialah program pembangunan dan latihan atlet yang berdisiplin dan tersusun rapi.

Saya tertarik dengan life style Dato' Azizul Awang yang sering beliau kongsikan di Vlognya.
Selepas training atau sesi perlumbaan beliau akan sebut "lepas ni nak solat",
"rehat sambil membaca buku, mengaji".

Ada juga dalam vlog ketika menjalani training di Nilai kelihatan beliau solat berjemaah bersama team dan menjadi imam.

Ketika hari sampai ke tempat penginapan di Izu pun beliau kongsikan yang nak solat dulu sebelum tidur dan kongsikan waktu subuh masuk pukul berapa.
Hebatnya menjadi atlet sukan kelas dunia dengan tidak mengabaikan solat.

Siapa pun kita, dan berada di mana sahaja pun. Solat jangan diabaikan.

Biasanya, zaman saya sekolah dahulu permainan mengikut musim. Lepas ni mungkin ramai yang semangat nak mengayuh basikal.

Teringat pula kisah zaman saya sekolah dahulu. Hari-hari mengayuh basikal besi sebagai kenderaan utama saya.

Saya mengayuh basikal bukan kerana nak beriadah atau bersiar-siar. Tetapi hanya itulah kenderaan yang ada.

Mengayuh basikal dari Taman Temerloh Jaya (Tj) ke SK Tanjong Lalang (masa tu kiri kanan jalan pokok getah tua dan perumahan terbengkalai) kemudiannya Tingkatan 1-3 berkayuh dari TJ ke SMA Al-Khairiah.
Semasa tingkatan 1, rakan saing mengayuh ke sekolah antaranya Kamal, Nasrul, Yazid dan arwah 'along'.
Along (Fadhlullah) tingkatan 2 dan meninggal dunia kerana lemas bersama kawannya Yasir.
Ketika tingkatan 2, saya mengayuh pula dengan Ijat, Yazid, Nasrul.
Tapi semasa di tingkatan 3 selalunya saya berkayuh berseorangan. Sebabnya dah bersekolah sesi pagi.
Perumahan TJ pula baru buka ketika itu, kedai pun tiada lagi. Nak membeli barang runcit kena pergi ke Taman Sri Semantan. Ada masanya saya berkayuh ke Semantan untuk ke kedai Meihijrah membeli barang dapur dan keperluan sekolah. Kerana ayah masa itu berada di UTM Skudai.

Sekali sekala berkayuh ke bandar Temerloh. Tetapi menjadi hampir setiap hari berkayuh ke bandar Temerloh apabila belajar tuisyen luar ketika di Tingkatan 3.

Itu belum cerita mengayuh ikut 'jalan dalam' lagi. Lalu ikut kampung Tualang ke Sk Tanjung Lalang, lajak lagi keluar kat flat Sri Kemuning.
Masuk ikut kampung Paya Kecil keluar dekat Batu 1 depan Khairiah. Lajak lagi ikut belakang SMKT keluar dekat Kampung Baru. Dari Kampung Baru terus masuk dan parking basikal di Plaza Temerloh.
Balik pula ikut Jalan Bahagia (JB) tembus ke TJ, jalan lama lagi masa tu berbukit dan kiri kanan jalan belukar. Pernah juga masuk ikut kampung area belakang hotel Green Park tembus dekat perhilitan-Jalan Bahagia.

Apapun, macam yang saya tulis tadi, saya berkayuh bukan sebab nak beriadah..huhu. Tapinya sebagai kenderaan utama saya.

Cumanya ketika itu, mengayuh basikal untuk beriadah belum lagi menjadi fenomena seperti sekarang.
Sebabnya, hari-hari di waktu pagi, tengahari, petang dan merata-rata saya berkayuh tu, termasuk malam. Macam tak jumpa pun set-set berkayuh ni.

Apa kata kita cuba budayakan semula menunggang basikal ke sekolah, masjid dan tempat kerja ?
Jimat kewangan, dapat elak dari pencemaran dan jaga kesihatan.




#PermaiMenulis #basikal #teamazizul #azizulawanghasni #tahniah #olimpik #hero #wiranegara

No comments: