Thursday, April 26, 2018

Pensel dan Catatan Hujung


Sudah lama saya tidak membeli pensel. Setiap kali berkursus di hotel, biasanya pihak hotel akan menyediakan pensel. Kadang-kadang setiap slot sebatang pensel yang baru disediakan.
Pensel tersebut akan saya bawa balik untuk digunakan di rumah. Saya gunakan pensel tersebut untuk membuat catatan tepi (dhobit) di buku yang saya baca.

Saya membaca kisah Harun Puteh yang lahir sebelum merdeka. Beliau gemar membaca akhbar dan  mencatat sesuatu di bahagian tepi berita yang dibacanya.

Antara tip yang saya pelajari ialah lebih baik membuat catatan di buku teks/ kitab yang kita baca dan pelajari  berbanding menulis nota di buku atau kertas yang berasingan. Risiko catatan tersebut akan hilang sangat tinggi.
Dalam kuliah bulanan di Masjid Daerah Lipis, Al-Fadhil Ustaz Nafiri yang membaca kitab Matla’ Badrain ketika dalam syarahannya, memberitahu point sekian-sekian adalah dhobit yang ditulisnya ketika belajar dengan Tuan Guru Hj Ahmad Relai dalam tahun 70an.

Bahkan sangat menarik terdapat ulama yang asalnya hanya membuat catatan pinggir untuk sesebuah kitab. Akhirnya catatannya muncul menjadi sebuah kitab yang lain pula.
Contohnya Kitab Hasyiah Bujairimi ‘Alal Khotib, adalah catatan pinggir dari kitab Syarah Al-Iqna’  yang disusun oleh  Syeikh Sulaiman bin Muhammad bin Umar al-Bujairimi al-Syafie (1221H).

Ada pun kitab Al-Iqna’  merupakan hasil karya Syeikh Syamsuddin Muhammad bin Muhammad al-Khatib al-Syarbini (977H)  merupakan huraian (syarah) dari Matan Abi Syujak (593H).

Sangat menarik, kan ? Dari sebuah karya terus berkembang menjadi karya yang lain pula. Penulisan dan ilmu terus berkembang.


Menurut Dr Zulkifli Al-Bakri dalam bukunya Kuasa Iqra’, Harta peninggalan Imam al-Hamawi adalah tiga bekas dakwat. Satu berisi 19 liter, yang kedua berisi 9 liter, dan terakhir berisi 8 liter.
Begitulah tradisi para ulama’ yang tidak dapat dipisahkan dengan menulis.

Saya syorkan kita mula membuat catatan ulasan selepas  membaca sesebuah bab, tajuk akhbar atau buku.

Sekian.

Ps : Saya ada menulis dalam  buku Jejak Kaki Kami dan Permai Menulis. Jemput beli dan baca.



#PermaiMenulis #menulis #pensel #catatan #buku #kitab

No comments: