Monday, April 20, 2020

Catatlah pengalaman PKP

Musim PKP, banyak aktiviti, pengalaman dan perkara baru yang kita hadapi dan lalui. "New Normal" bak kata YAB Perdana Menteri. Ada yang tak pasal-pasal jadi chef, tukang rumah, pomen, guru, bla bla.
Pengalaman ini perlu direkodkan. Sama ada ditulis, dirakam dalam bentuk gambar dan video. Supaya menjadi rujukan buat generasi akan datang.
Kita dapat tahu semasa zaman silam pernah berlaku masjid ditutup, kurantin berdasarkan catatan bertulis semasa itu.
Contohnya kalau ditelusuri catatan sejarah Masjidil Haram, sudah 40 kali masjid itu ditutup bermula 865 hingga 1987 akibat pelbagai sebab seperti peperangan, kebakaran dan wabak penyakit, selain proses baik pulih.
Imam Ahmad dalam Musnadnya mencatat beberapa sahabat yang meninggal dunia akibat wabak penyakit, di antaranya Abu Ubaidah al-Jarrah dan Muaz bin Jabal.
Ibnu Hajar dalam kitab Inba' al-Ghumr bi Abna al-'Umr mencatat peristiwa wabak yang membawa kepada kematian di Mekah, termasuk di Masjidil Haram. 40 orang meninggal dunia setiap hari. Bahkan dalam sebulan ada sekitar 1700 orang meninggal dunia. Peristiwa tersebut menyebabkan orang-orang mengambil keputusan untuk tidak melaksanakan solat di Masjidil Haram.
Semoga wabak covid19 berakhir, tiada daya upaya melainkan dengan kehendak Allah SWT.
#PermaiMenulis #GengPermai #catatansilam

No comments: