Saturday, December 26, 2020

Bank Islam Malaysia Berhad

Bank Islam ?

Sejak tahun 1992 saya telah mempunyai akaun Bank Islam. Siap dapat tabung Bank Islam lagi untuk menyimpan duit. Zaman tersebut belum ada kad lagi hanya guna buku. Kulit buku Bank Islam berwarna kuning emas.
Bank Islam Temerloh waktu itu beroperasi di tempat Tabung Haji Temerloh sekarang.

Tahun 1999 saya membuat kad Bank Islam di Bank Islam Kuantan. Warna biru kadnya. Lebih awal dari ayah saya yang masih menggunakan buku sepenuhnya.
Bank Islam Kuantan dan mesin ATMnya di bangunan yang berdekatan dengan hotel Shahzan Inn Kuantan. Sebelum berpindah ke tempat lain, di area pam minyak berhadapan bangunan Cosmopoint.
Sekarang Bank Islam Kuantan beroperasi di seberang jalan Masjid Sultan Ahmad 1, Masjid Negeri Pahang.

Ketika saya berkelana di Mesir, Ayah ada mengirim duit melalui Bank Islam. Saya hanya perlu ke Bank HSBC di Mesir. Bagi Pasport ke staf Bank, lepas tu dapatlah duit Genih (pound) mesir.

Sebelum menggunakan online banking, saya pernah menggunakan aplikasi Bank Islam yang menggunakan hp.
Bank Islam ada melekatkan cip di simkad, jadi boleh guna servis Bank Islam seperti transfer duit, bayar bil dengan menggunakan HP, walaupun tiada internet dan hanya HP Nokia 3310. Menarikkan ?

Sekarang saya masih menjadi pengguna Bank Islam. Walaupun Bank Islam tiada di daerah tempat saya bekerja.
Peringkat awal memang rumit, paling dekat terpaksa ke Bank Islam Raub. Mujur dah ada Online Banking.
Apps Online Banking versi Mobile pun ada. Bank Rakyat dengan Bank Simpanan Nasional pun takde lagi.






Terbaru, saya buat invest dengan Bank Islam. Siapa-siapa pun boleh invest, RM 10 pun boleh dah, hanya dengan menggunakan "henpon". Boleh download apps Best, Robo yang akan tolong 'mainkan'.



Bagi yang ingin membuat invest dengan menggunakan khidmat 'robo' yang patuh syariah. "Best" antara pilihan yang ada.

Bagi saya, walaupun bank-bank lain juga mempunyai sistem perbankan Islam. Namun hanya Bank Islam yang namanya diletakkan Islam. Secara tak langsung akan bawa syiar nama Islam.

Contohnya bila ada orang tanya, Bank apa ? Kita pun jawab Bank "ISLAM". Tak dapat nak ungkap perasaan bangga bila sebut dengan jelas dan tegas perkataan ISLAM.

#PermaiMenulis #BankIslam #best #onlinebanking #bimb

No comments: