Wednesday, August 15, 2018

Kuliah dan Panggilan Telefon

Suatu panggilan telefon.

Tengah hari semalam, saya terima panggilan.
Pemanggil menjemput saya menyampaikan kuliah maghrib di Surau tamannya.
Maghrib semalam langsungnya.
Saya terima jemputan itu.

Tengah hari ini, saya terima lagi dua panggilan telefon.
Satunya, ingin menjemput menyampaikan kuliah dhuha di Sekolah Menengah Seri Lipis pagi jumaat lusa.
Duanya, panggilan dari Institut Pertanian. Juga menjemput kuliah maghrib hari esok.
Dua-dua saya terima.
Nak pula ke Institut Pertanian. Sebab YB Menteri kata perlu diwujudkan sebuah Universiti Pertanian. Universiti Pertanian pernah ada, tetapi entah apa sebab diganti dengan nama Putra. Tinggallah Institut Pertanian yang kekal namanya. Maka saya berasa ingin menjejakkan kaki ke sebuah agensi yang ada kaitan dengan pertanian. “huhu”

Pagi esok, Insya-Allah kuliah Dhuha saya berjalan seperti biasa di surau Taman Permai.
Bila mana kita hendak menyampaikan kuliah, sangat penting membuat persiapan. Nak pula ilmu tak setara mana seperti saya.
Lihat mereka yang hebat semasa menyampaikan kuliah. Pernah kita tanya bagaimana kegigihan semasa membuat persiapan sebelum menyampaikan kuliah.
Kadangkala meletih dan memeritkan.
Nak mudah, tak perlu pergi kuliah ke mana-mana, rehat sahaja di rumah. Tetapi itukah jalan yang kita pilih ?



#PermaiMenulis #kuliah #dakwah #CatatanImamKecil #prepare


No comments: