Monday, January 07, 2019

Pakcik Sabri Dalam Ingatan

Semasa bersekolah rendah, saya berkawan dengan dua orang anak pakcik Sabri iaitu Hafiz dan Zaid. Kami bersekolah sama di SRA AL-Mukmin, petangnya  mengaji al-Quran di Tadika al-Mukmin dan tinggal di perumahan yang sama di Taman Sri Semantan, Temerloh.

Puluhan tahun kemudian, Zaid berkahwin dengan adik saya. Atas hubungan kekeluargaan tersebut, pakcik Sabri dan isterinya makcik Mariam sering berkunjung ke rumah ayah saya.
Penghujung tahun 2017, ketika ayah saya dimasukkan ke dalam wad, beliau antara yang terawal menziarahi ayah di wad.
Saya masih ingat, ketika ayah saya meninggal dunia, beliau bersalaman dan memeluk saya.


ayah saya  dan pakcik Sabri

6 Januari 2019, kami dikejutkan dengan kemalangan jalan raya yang menimpa pakcik Sabri dan keluarganya di Karak. Pakcik Sabri dan anaknya Siti Nur Izzati telah meninggal dunia. Manakala isterinya makcik Mariam cedera.

Kedua-dua jenazah  diuruskan di Hospital Bentong. Ketika Van jenazah bergerak ke Masjid Kampung Sanggang, Temerloh, Van ambulan yang membawa makcik Mariam bergerak ke HOSHAS Temerloh.
Jenazah disolatkan di Masjid Kampung Sanggang dengan dimamkan oleh anaknya Zaid sebelum dikebumikan di tanah perkuburan kampung Sanggang Temerloh. Kira-kira jam 12.30 malam urusan pengebumian selesai.
Kami doakan Allahyarham pakcik Sabri dan anaknya dicucuri rahmat, dan ditempatkan di dalam syurga.
Semoga Makcik Mariam diberikan kekuatan dan kesembuhan.


Bersama Ustaz Fathi di Hospital Bentong

Van Jenazah Hospital dan Masjid Ketari



Zaid memberikan ucapan selepas selesai urusan pengebumian.


Kami ingin merakamkan penghargaan dan terima kasih kepada pihak hospital yang menguruskan jenazah, dan juga kepada sahabat kami Ustaz Fathi yang “follow” sampai ke Sanggang bersama dengan Jabatan Amal Bentong yang turut sama membantu melancarkan urusan pengurusan jenazah.


#PermaiMenulis
#DalamIngatan

#Tabah

2 comments:

metal brain asylum said...

innalillahiwaiinnailaihirojiun. saya kawan hafeez waktu dia belajar di MMU dulu.

Anonymous said...

Innalillah, saya ingin tahu pandangan ikhlas ust tentang keperluan membawa pulang jenazah utk di tanam di kg sedangkn perlu disegerakan utk di tanam. Ini sebenarnya berlaku kpd arwah org tua saya apbl kakak sulung bertegas membawa pulang ke kg di Pahang sdgkn mereka meninggal di KL dgn alasan mudah utk menziarah di hari raya. Wallahalam, terima kasih