Monday, July 02, 2018

Melawat Kandang lembu




Petang tadi, Kunjungan ke kandang lembu. Mencari dan berunding harga. Musim ini kebanyakan tokey lembu dah mula menaikkan harga. 
Ada pandangan yang syorkan supaya beli lembu 5-6 bulan awal, ketika harga masih murah. kemudian bela sampai musim korban. Tapi masalahnya siapa yang nak mengembalanya. 
Ada juga yang buat style main kutu. Bayar bulan-bulan. Setiap bulan RM50 ke. Cuma kena ada "pic" yang urus dan jaga kewangan. Kena follow up ahli supaya bayar, agak cerewet namun jika berjalan lancar memang menarik.
Ada juga yang memilih untuk membuat korban di negara luar. Harganya memang jauh lebih murah. Tahun lepas ayah saya membuat dan menganjurkan program Korban di Kemboja. Ikutkan perancangan nak buat lagi tahun ni, dan agak ramai juga yang sudah membayarnya. Selepas ayah meninggal, kami serahkan duit dan data yang berkaitan pada sahabatnya yang pergi bersama ke Kemboja tahun lepas.

Jom masuk program Korban bersama Masjid Sultan Mahmud. RM 570 untuk satu bahagian. Cadangnya program korban pada hari raya pertama.

No comments: