Tuesday, July 03, 2018

Perhimpunan Penjawat Awam Daerah Lipis tahun 2018

 Membaca doa semoga perhimpunan diberkati.






Aturcara dimulakan dengan nyanyian Negaraku, Lagu rasmi Pahang dan perkhidmatan awam.
Kemudian bacaan doa dan mendengar amanat YAB Menteri Besar Pahang (melalui FB Live dari perhimpunan di pejabat SUK Pahang). 

Antara ucapan YAB MB ialah beliau menubuhkan unit media sosial MB. Page FB yang telah dibuat hampir seminggu dan mempunyai likes lebih 11k. Rakyat boleh mengadukan pelbagai masalah terus ke FB tersebut. 
MB juga menyebut kedudukan kewangan negeri. Antara langkah yang akan diambil ialah memastikan orang ramai membayar cukai hasil.
Jika mengharapkan rakyat membayar cukai sahaja, rasanya kewangan negeri Pahang terus merudum.

Pandangan saya, umum mengetahui yang negeri Pahang mempunyai pelbagai hasil seperti emas, balak, bauksit (sebelum ni), bijih besi, perladangan, perlancongan seperti Cameron, Tioman, Taman negara. 
Isunya hasil tersebut dimonopoli oleh pihak tertentu sahaja. Mereka yang kaya raya, rakyat tetap ditakuk lama bahkan kerajaan negeri pun seperti mendapat income yang tidak berbaloi.
Maka sumber-sumber tersebut perlu diurus dengan amanah. Tindakan tegas pada mereka yang mengambil kesempatan dan kepentingan peribadi baik daripada kerabat, orang istana, orang politik.
Tak kan la kerajaan negeri nak lancar tabung derma juga. Kesian la ke kome ni. Duit dah la tak seberapa ada. Macam-macam nak kena bayar. Ingat tol dah tiada, harga minyak petrol menurun. Bayaran bil Tnb semakin rendah. Takkan bermimpi di siang hari.

No comments: