Thursday, July 12, 2018

Perpustakaan i

Satu
Saya ingin mengajak kalian semua kepada suatu amalan iaitu  “Jom beli buku”.

Seorang cendiakawan Islam zaman dulu yang terkenal dengan nama al-Jahizh telah berkata, “Sesiapa yang ketika membeli buku tidak berasa lebih nikmat daripada saat membelanjakan hartanya bagi membeli keperluan lain, sesungguhnya dia belum mencintai ilmu. Perbelanjaannya tidak bermanfaat sehingga dia lebih mengutamakan membeli buku, sepertimana si Arab Badwi yang lebih mengutamakan susu untuk kudanya berbanding keluarganya.”

Justeru, saya ingin mengajak kalian semua membeli buku kecil yang kami tulis. Ada 4 naskah iaitu Jejak Kaki Kami, Permai Menulis, Siri majalah Super edisi ke sembilan dan Modul pengajian al-Quran.

 Bersama buku Jejak Kaki Kami dan Permai Menulis

Sekarang sudah SUPER yang ke 9. 

Peserta Kem Intensif Al-Quran bergambar kenangan bersama buku 
Modul Pengajian al-Quran.


Dua
Setelah kita mempunyai koleksi buku. Tentunya kita perlu menyimpan buku-buku tersebut dengan baik. Saya ingin syor dan mengajak kalian untuk mempunyai perpustakaan peribadi.

Saya kongsikan kisah Saiyid Abul A’la Maududi yang merupakan pemimpin gerakan Islam Pakistan. Pada tahun 1941 beliau mengasaskan Jamaat al Islami di Pakistan. Maududi telah menulis lebih 120 buah buku dan risalah. Karyanya seperti Tafhim al-Quran (Ke arah memahami  al-Quran), mengambil masa 30 tahun untuk disiapkan. Tafhim al-Quran telah diterjemah ke banyak bahasa seperti bahasa Arab, Inggeris,Turki, Farsi, Perancis, Jerman dan pelbagai bahasa lain lagi.
Maududi menyatakan bahawa beliau mengetahui di mana letak buku-bukunya dalam perpustakaannya yang besar.
Almarhum Maulana Abul A'la Maududi di meja kerjanya . 
Kelihatan buku-buku bersusun di atas meja dan rak. 
Beliau meninggal dunia pada tahun 1979.


Saya pernah berkunjung ke rumah Al-Fadhil Dr. Zulkifli bin Mohd al-Bakri (ketika itu belum Mufti Wilayah Persekutuan). Kami dibawa ke bilik kerjanya di rumah yang dihiasi (baca dipenuhi)  dengan almari buku. Al-Fadhil Dr menunjukkan koleksi buku yang ditulisnya. Kami  juga dihadiahkan dengan pelbagai buku untuk dibawa pulang.


Ketika kami di rumah Dr Zul, beliau keluar sebentar kerana ada urusan. 
 Katanya sebelum keluar "banyak buku tu, bacalah".

Bergambar kenangan bersama Imam Faizal (Masjid Daerah Lipis), Syeikh Muhazam (Timbalan Qadhi Rompin), Dr Zulkifli dan saya.


Insya-Allah saya akan lanjutkan tulisan ini (perpustakaan i) dengan tulisan seterusnya (perpustakaan ii) di ruangan yang lain pula. Nantikan.




#PermaiMenulis #buku #perpustakaan #hobi #ilmu #CatatanImamKecil 

No comments: