Friday, July 13, 2018

Tangan Nakal di Masjid

Khutbah jumaat hari ini bertajuk Adab masjid. Perangai dan ragam orang macam-macam. Kadangkala orang yang lebih berumur lagi susah untuk diajar berbanding budak-budak.
Contohnya di masjid kami ada “aircond”. Suis ‘aircond pula diluar yang sesiapa pun bebas untuk membuka dan menutupnya. Ketika peringkat awal perbincangan dengan JKR, kami minta supaya suis letak di dalam yang hanya pegawai dan orang tertentu sahaja yang boleh membukanya.
Tetapi alasan pihak kontraktor rumit untuk letak di dalam.

Isunya ramai tangan-tangan nakal yang “adjust” suis ‘aircond’.
Contohnya hari jumaat atau semasa solat terawih, pihak masjid akan membuka “aircond” awal untuk menyejukkan keseluruhan ruang solat yang luas. Yang datang awal dia berasa sejuk, lalu dia pun tutup beberapa suis aircond tersebut. Akhirnya bila orang ramai datang, tak berasa sejuk. Mereka pun bising sebab tak sejuk.
Ada pula yang bila dia rasa panas, terus dia buka kipas. Ibarat naik kereta pasang aircond tapi buka tingkap, cerdik ke ?

Itu belum isu buka pintu tapi tak reti nak tutup.  Nak ‘Sound’ karang dah tua..

Hari jumaat, kami buka pintu dengan memasang sejenis alat yang akan memastikan udara aircond tidak keluar. Biasa kan kita pergi pasar raya, pintu pasar raya mana tutup macam pintu bank, tetapi aircond tetap terpasang.
Masalah yang timbul, ada pula tangan-tangan yang pergi off alat tersebut, tetapi pintu dibiarkan terlopong luas. Masyarakat sungguh.

Antara langkah-langkah yang telah dan sentiasa diambil ialah, kami memberi makluman dan taklimat secara umum kepada para jemaah, tetapi jika gejala ini berterusan, rasanya kena buat langkah nakal juga, kita tangkap gambar pelaku secara sembunyi, kemudian kita tularkan dan mention ‘tangan nakal’. Macam mana, nakal tak kaedah tersebut.


#PermaiMenulis #CatatanImamKecil


No comments: