Friday, September 28, 2018

Jalan Lipis ke Jerantut menjelang tahun 2020

Laluan rasmi saya bukannya jalan raya cantik yang  lurus lagi lebar. Tetapi jalan tar yang bertampal bertepek-tepek. Tepek siang malamnya dah punah semula.
Jalan berbukit dan berselekoh adalah kegemaran pereka jalan di sini.
Lebih menambah pengalaman pemandu kenderaan kecil apabila terpaksa mengekori kenderaan berat yang berat bertan-tan.
Sekali "trelar"  besar memintas motor, terhoyong hayang penunggang sampai ada yang terbabas hilang kawalan dek deruan angin dan bayang badan trelar yang menggerunkan.
Selalu juga berlaku, kelibat lori yang tersadai ketika sedang mendaki bukit. Ini sangat merbahaya. Bukan pada lori tersebut, tetapi pengguna jalan raya yang lain. Tak masuk pengguna yang tension dan stress. Kadangkala saya dalam mood nak cepat, ada urusan dan program yang melibatkan masa kehadiran yang sharp. Tetapi bila terpaksa follow konvoi lori atau kesesakan disebabkan lori jem krem ketika mendaki bukit, sedikit sebanyak emosi driver boleh berubah. Rasanya kalau bawa kereta ferrari pun tak boleh nak laju beria.
Hmm, beginilah kisah saya di jalan raya. Malaysiakan dah maju. Menuju wawasan tahun 2020 yang tak lama dah. Dua tahun lagi,  mungkin  kereta tak pakai tayar dah, tapi terbang selaju roket.. ye ke ?

Channel - https://t.me/AzraiePermai

https://twitter.com/AzraiePermai

https://www.facebook.com/azraie.permai

#PermaiMenulis #jalanraya #lori #maju

No comments: