Thursday, September 06, 2018

Ribut di Dun Benta

Susulan ribut yang melanda di Dun Benta pada hari kelmarin (selasa), kami mengambil kesempatan menziarahi saudara Hafiz. Beliau merupakan bekas pengawal keselamatan Masjid Sultan Mahmud. Rumah bondanya di kampung Tanjung Besar, Benta ranap ditimpa pokok besar yang tumbang kerana ribut.
Alhamdulillah, tiada kecederaan jiwa yang berlaku. Namun memerlukan peruntukan  kewangan yang agak besar untuk membina kembali rumah yang musnah.

Semoga Hafiz sekeluarga tabah, ada hikmah di sebalik kejadian tersebut.

Angin mampu memberi ketenangan dan kedamaian. Namun ia mampu menjadi pemusnah. Semuanya dengan kuasa Allah SWT.

Firman Allah SWT : 

A018
Bandingan (segala kebaikan amal dan usaha) orang-orang yang kufur ingkar terhadap Tuhannya ialah seperti abu yang diterbangkan angin pada hari ribut yang kencang; mereka tidak memperoleh sesuatu faedah pun dari apa yang mereka telah usahakan itu. Sia-sianya amalan itu ialah kesan kesesatan yang jauh dari dasar kebenaran. (Ibrahim : 18)

A069
Atau adakah kamu merasa aman (dan tidak memikirkan) bahawa Allah akan mengembalikan kamu sekali lagi ke laut, kemudian Ia menghantarkan kepada kamu angin ribut yang memecah belahkan segala yang dirempuhnya, lalu Ia mengaramkan kamu dengan sebab kekufuran kamu; kemudian kamu tidak beroleh sesiapapun yang boleh menuntut bela tentang itu terhadap Kami? (Al-Isra' :69)


 Rumah bonda Hafiz yang roboh



Angin ribut yang mampu menumbangkan pokok besar. Walaupun pokok tersebut condong ke arah yang berlawanan dengan rumah. Tetapi angin mampu menghalakan pokok tumbang ke rumah. 

 Anak sungai Rengai bersebelahan dengan rumah Hafiz. Memang cantik dan sesuai kalau nak berkelah. Jika musim tak hujan, air separas lutut mengalir jernih. 


Menyampaikan sumbangan mewakili Pentadbiran dan ahli jemaah Masjid Sultan Mahmud.


#PermaiMenulis #angin #ribut #bencana #MasjidSultanMahmud #sabar #hikmah #CatatanImamKecil


No comments: