Tuesday, September 18, 2018

Korban terakhir Ayah di Kemboja


Saya baru menerima gambar sijil melalui "wasap" dari Ustaz Mat Zin. 
Sijil pengesahan ibadah korban di Kemboja.
Sekarang ramai orang di negara kita yang melaksanakan ibadah korban di luar negara, terutamanya negara yang kebanyakan umat Islam berada dalam kesusahan seperti di Kemboja, India, termasuk di pedalaman Sabah dan Sarawak.
Tahun 2017, ayah saya bersama dengan rakannya telah pergi ke Kemboja untuk melaksanakan ibadah korban.
Ayah bersama Cikgu Nazir di Kemboja

Saya petik tulisan ayah dalam Fbnya : 
'Hari raya adha yg lalu saya dan beberapa kawan (3org) terbang ke kemboja untuk melaksanakan qurban disana. Satu bahagian cuma rm300.00 saja. Kami berjaya kumpulkan penyertaan untuk 10 ekor. Kurban dilakukan di madrasah al-aitam (anak yatim) rakapropram, kampongcham kira-kira 3 jam dari phnom penh. Tujuan qurban disana untuk bantu madrasah serta anak-anak yatim,di samping berqurban.'

Ketika pergi ke sana, tahap kesihatan ayah sudah menurun. Selepas balik dari Kemboja, dalam tempoh sebulan lebih, ayah telah mengumpulkan senarai baru yang ingin melaksanakan korban di Kemboja pada tahun hadapan (2018). 
Sama seperti tahun 2017, tiada poster iklan. Hanya hebahan mulut ketika dalam kuliah di masjid kampung dan rakan-rakan.
Ayah siap memasukkan saya dan adik dalam senarai tersebut, di samping mengajak saya untuk turut sama dalam program korban tersebut .
Tak sampai dua bulan, ayah betul-betul uzur, tetapi senarai nama yang ingin menyertai korban agak ramai juga. Selepas ayah meninggal dunia, adik menghantar senarai nama (borang berserta duit) kepada Cikgu Nazir yang pergi ke Kemboja bersama ayah pada Aidil Adha yang lalu.
Alhamdulillah, ibadah korban telah berjaya dilaksanakan pada Aidil Adha tahun ini. 
Semoga amal ayah saya dan kita semua diterima Allah.


No comments: