Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Monday, May 29, 2006

SPORT CAR VS HOLY QURAN

A young man was getting ready to graduate college. For many months he had admired a beautiful sports car in a dealer's showroom, and knowing his father could well afford it, he told him that was all he wanted.

As Graduation Day approached, the young man waited signs that his father had purchased the car. Finally, on the morning of his graduation his father called him into his private study room. His father told him how proud he was to have such a fine son, and told him how much he loved him. He handed his son a beautiful wrapped gift box.

Curious, but somewhat disappointed the young man opened the box and found a lovely, leather-bound Quran. Angrily, he raised his voice at his father and said "With all your money you give me a Quran?" stormed out of the house, leaving the holy book.

Many years passed and the young man was very successful in business. He had a beautiful home and wonderful family, but realized his father very old, and thought perhaps he should go to him. He had not seen him since that graduation day.

Before he could make arrangements, he received a telegram telling him his father had passed away, and willed all of his possessions to his son. He needed to come home immediately and take care things. When he arrived at his father's house, sudden sadness and regret filled his heart. He began to search his father's important papers and saw the still new Quran, just as he had left it years ago. With tears, he opened the Quran and began to turn the pages.

As he read those words, a car key dropped from an envelope taped behind the Quran. It had a tag with the dealer's name, the same dealer who had the sports car he had desired. On the tag was date of his graduation, and the words….PAID IN FULL.

by : kakteh

THREE WORST MEN

There were three men competing to see who is the worst one in the world.

The first one attacked a woman, beat her up until her teeth feel out and she bled from her nose and ears. He beat her so savagely that she fainted.

He turned to the others and said, "I am the worst one of all."

The second man stepped up to rape her and beat her further until she was almost dead.

He turned to the others and said, "No one can be worse than me."

The third one stepped up, smiled coldly, and said, "No, I am the worst one even though I just stood by and watched, because this woman is my sister."

The woman is Iraq.
The first man is Saddam.
The second man is the West.
The third is the Muslim world that stood by and did nothing.

Wednesday, May 24, 2006

Lawatan Pimpinan Negara
Sudah menjadi suatu kebiasaan Pembesar-pembesar Negara selalu datang berziarah ke sini. Setelah seseorang pemimpin negara itu pulang diganti pula yang lain, seolah-olah silsilah rantai ziarah pimpinan negara tidak terputus. Secara positifnya memang perlu dan sebenarnya menjadi suatu kewajipan pemimpin mengambil berat rakyatnya walau di ceruk mana rakyatnya berada dan menjadi kewajipan pemimpin negara mengambil berat masalah kita. Cuma apa yang berlegar di kotak fikiran mereka tidaklah dapat kita ketahui sehingga menyebabkan kunjungan mereka begitu kerap ke sini berbanding negara- negara luar yang lain.
Baru-baru ini Dato’ Mustapha Mohd, Menteri Pengajian Tinggi datang untuk beramah mesra dengan para pelajar. Secara kesimpulan, pendekatan beliau agak bijak sedikit berbanding beberapa pemimpin yang lain. Beliau langsung tidak menyentuh masalah politik, Kesatuan, serta perkara-perkara yang boleh menimbulkan kontraversi. Beliau banyak menceritakan masalah kita selaku umat Islam, mengambil contoh Masalah Iran dengan Amerika di samping menggambarkan kejahatan Amerika, Kemudian beliau menyentuh sikit-sikit pasal pendidikan dan ekonomi kerana sebelum ini pernah menjadi Menteri kewangan 2, dan pengarah Maten.
Bila timbul sesi soal jawab, tiada pertanyaan yang panas Cuma semua soalan2 yang ditanya agak baik dan ucapan tahniah kepada penanya2 soalan..
Antara soalan yg diajukan (yg ana ingat):
-masalah gaji. Kerajaan x bercadang ke nak hadkan gaji minimum pekerja sebanyak Rm 900. sebabnya semakin hari kos kehidupan semakin tinggi. Penanya memberi contoh harga minyak yang naik baru-baru ini, ura-ura tarif elektrik juga akan dinaikkan.
Jwpnnya…kerajaan tidak bercadang untuk menghadkannya. Beliau mengatakan bahawa masalah pengangguran akan lebih berleluasa, kerana semua jenis pekerjaan mesti pekerjanya menerima gaji RM 900.00 ke atas.
-Bilakah universiti di Kelantan akan beroperasi. (negeri terakhir yg mendapat universiti). Penanya juga menyebut supaya ianya tidak dipolitikkan.
Jwpn..dalam tahun ini mungkin bulan 7 ini akan mula beroperasi.
kita doakan agar Universiti ini tidak dipolitikkan.
-Mengiktiraf STAM setaraf STP, kerana sekarang ini, tangga gaji lulusan STAM dikira setaraf dengan lulusan SPM, sedangkan untuk mengambil STAM perlu kepada SPM.
Jawapan…akan dibawa balik persoalan ini.
-Mencadangkan system Meritokrasi dihapuskan. Kerana system merit ini menyebabkan golongan Bumiputera mengalami masalah yang cukup besar untuk mendapat tempat di universiti2.
Jwpn.. buat masa sekarang kerajaan tidak bercadang untuk menghapuskan, Cuma kerajaan akn memperbykkan Sek berasrama penuh, MRSM. Supaya peluang bumiputera untuk lebih cemerlang dan dapat bersaing untuk kemasukan ke universiti.
-Tidak bersetuju dengan usul kerajaan untuk membuka kos perubatan di Mesir ini kepada non muslim. (diberitakan sudah ada nama yg naik utk sesi pengambilan yg terbaru ini). Dan x setuju utk meramaikan pljr perubatan di sini.
Jwpn…akan dikaji semula.
-menanya peranan Malaysia selaku pengerusi OIC untuk membantu Palestin.
Jwpn…Malaysia x mampu nk menanggung sebuah Negara lain. Utk menanggung Palestin perlukan lebih kurang 600 juta setahun.Namun Beliau berkata, negara kita akan berusaha mencari inisiatif untuk membantu negara Palestin...baru-baru ini PM juga menggalakkan negara OIC lain untuk turut membantu palestin...hanya menggalakkan sahaja. Diberitakan bantuan Malaysia akan disalurkan ke Fatah bukannya Hamas sedangkan Hamas yang mendapat mandat untuk mentadbir negara Palestin

-menimbulkan masalah akhlak yang kian meruncing di kalangan mahasiswa/wi, penanya mengambil contoh pesta seks yg dianjurkan oleh mahasiswa/wi.
Jwpnnya- mungkin betul atau tidak, kadangkala media massa menggembar gemburkan sahaja..sedangkan kebenarannya belum dapat dipastikan lagi. Tapi beliau jugak tidak menafikan akan perkara tersebut.
-byk lagi..Cuma yang lain ana rasakan kurang penting seperti meramaikan staf kedutaan dan seumpamanya
Kesimpulan
Sudah menjadi kewajipan sesebuah kerajaan untuk menjaga kebajikan rakyatnya serta memastikan pembangunan berjalan lancar. Namun kewajipan menjaga rakyat dari segi agama, rohani dan saksiah serta memastikan rakyatnya beriman dan bertakwa jangan diabaikan dan perlu dipandang penting.
Wasalam..

Friday, May 19, 2006

Hiburan.

Dewasa ini budaya suka berhibur semakin menjadi-jadi di kalangan umat Islam. Semua lapisan umur terjebak dalam budaya ini. Baik golongan muda, remaja, kanak-kanak tidak terkecuali golongan yang sudah memasuki alam veteran.
Lebih parah apabila golongan yang dikatakan terpelajar juga terlibat sama. Namun yang lebih mengecewakan ialah keterlibatan golongan yang diberi pemahaman agama secara formal, senang kata ustaz dan ustazah yang menjadikan budaya hiburan ini sebagai asam garam yang wajib ada dalam kehidupan mereka.
Pernah terdengar di telingga kita perbualan golongan ustaz-ustazah ini seperti “minggu ni af siapa yang terkeluar”, “Siapa ye yang menang anugerah lagu baru ni” dan percakapan-percakapan seumpamanya yang hakikatnya kurang enak untuk kita dengari.

Sehinggakan timbul istilah hedonisme yang sebelum-belum ini tidak pernah terdengar oleh kita akan istilah tersebut.
Isu ini walaupun sudah lama tapi ianya semakin barlarutan dan berterusan seolah-olah tiada titik penghujungnya. Banyak majalah-majalah, Suara-Suara Kampus yang kita baca telah pun menimbulkan isu ini:
Gejala Hedonisme yang semakin menjadi-jadi di kalangan agamawan.

Sebenarnya dalam Islam berhibur bukanlah perkara yang dilarang. Secara fitrah memang manusia suka kepada perkara yang menggembirakan, bersenang-lenang, gelak ketawa, bermain-main dan mengelak daripada sedih dan susah.

Hiburan Rasulullah s.a.w

Persoalan yang pernah ditimbulkan oleh kaum kuffar ; kenapa Rasul bukannya dari kelompok Malaikat yang suci. Jawapannya ialah Rasul dipilih dari kelompok manusia sendiri kerana supaya timbul persamaan seorang Rasul itu dengan orang biasa seperti makan, minum, tidur, ada perasaan, Kalaulah Rasul dari kalangan malaikat tentu susah untuk melaksanakan sesuatu syariat contohnya puasa. Orang akan berkata Malaikat bolehlah sebab tidak makan dan minum.
Berbalik kepada soal hiburan, Rasulullah s.a.w juga berhibur. Banyak kisah yang telah kita baca menceritakan bahawa Rasulullah tidak terkecuali dalam berhibur.
Antaranya ;
i-Hiburan yang mubah
-Nabi bergurau dgn perempuan tua dengan mengatakn ‘syurga tidak dapat menerima orang tua...’, Hadis riwayat Tarmizi.
-Lumba lari (Rasulullah pernah bermain lumba lari dengan Aisyah).
Hadis riwayat Ahmad&Abu Daud.

-Gusti:Rasulullah pernah bergusti dengan Rukanah.
Hadis Riwayat Abu Daud.

-Memanah: Hadis Riwayat Bukhari maksudnya (panahlah aku bersama kamu)

-Bermain senjata (latihan menggunakan senjata) dalam masjid Nabi
(hadis Riwayat Bukhari & Muslim.

-Menunggang kuda(lumba kuda) Nabi mengadakan pertandingan lumba kuda
(riwayat Ahmad)
-berburu: disebut dalam Al Quran (apabila telah bertahallul, bolehlah kamu berburu.)

ii- Nyanyian & Muzik: Islam membolehkannya selagi tidak bercampur dengan kata-kata kotor, cabul & dosa. Hadis Bukhari & Muslim: (perempuan Ansar (hamba) menyanyi & bergendang disamping Rasulullah pada Hari Raya.

iii- Anak Patung: Aisyah pernah bermain anak patung (riwayat Bukari)

Namun ingat:
#Nyanyian & muzik yg melampau, disertai arak, percampuran lelaki& perempuan, pendedahan aurat, peninggalan solat, melalaikan:: ulamak bersepakat mengatakannya
HARAM

Hedonisme ; Suatu Pengenalan
Perkataan ini berasal daripada bahasa Greek HEDONE yang bererti keseronokan, kegembiraan dan kebahagiaan.
Pengasasnya ialah Epicurus di Athens pada zaman Greek purba.
Hedonism adalah prinsip yang mempercayai bahawa kelakuan manusia adalah dipandu oleh usaha untuk mencari kegembiraan, keseronokan, serta menolak dan mengelak bencana.
Fahaman ini mengatakan bahawa matlamat hidup manusia adalah untuk mencari keseronokan.
[Sedikit huraian]::fahaman ini menolak perkara ghaib & kepercayaan kepada Tuhan, Ia menjadi asas kepada fahaman materialistik & sains moden. Kewujudan dunia ini terbatas setakat apa yang boleh dicapai oleh pancaindera sahaja. Pancaindera sahajalah yang dapat menentukan sesuatu(material)..
Tokoh moden ajaran ini ialah
Jeremy Bantham, John Stuart Mill dan Henry Sidgwick...

Penutup
Marilah kita kembali bermuhasabah diri kita sendiri. Adakah kita termasuk di kalangan mereka yang suka berhibur, Hiburan yang macamana? Di mana kita ?, hanya kita sendiri yang dapat menentukannya. Semoga kita semua termasuk di dalam kelompok yang dinyatakan dalam Al Quran
“Pada hari yang tidak lagi bermanfaat harta serta anak pinak melainkan mereka yang datang bertemu Allah dengan hati yang sejahtera.”
TAmat
by, syababGr.





Tuesday, May 16, 2006


MuhasabahKu
Kata Saidina Ali … Jadilah golongan yang hari esok lebih baik dari hari semalam…dan jangan jadi golongan yang semakin hari semakin teruk..

Jadi marilah kita check balik diri kita, menilai sejauh mana kita ini..baik ke buruk perilaku… ibadah, ilmu ada peningkatan dari hari ke hari @ sebaliknya…

ISLAM DIHINA ; PERANAN AHLIL QUR’AN


MUQADDIMAH

Firman Allah SWT :

Maka orang-orang yang beriman kepadanya (Muhammad), memuliakannya, menolongnya dan mengikuti cahaya yang terang yang diturunkan kepadanya (Al Quran), mereka itulah orang-orang yang beruntung. (Al A’raaf : 157)

Baru-baru ini, umat Islam digemparkan dengan penghinaan secara terang-terangan terhadap Islam oleh musuh-musuh Islam dengan tersiarnya karikatur menghina Nabi Muhammad SAW oleh Akhbar Denmark, Jyllands Posten atas alasan kebebasan akhbar dan hak asasi manusia.

Lebih mencabar kewibawaan kita umat Islam di Malaysia khususnya, apabila akhbar Sarawak Tribune turut menyiarkan semula karikatur yang sama dan akhbar harian Cina Guang Ming Daily mengeluarkan foto sebuah akhbar yang menyiarkan karikatur tersebut. Disamping itu, akhbar New Street Times pula menyiarkan karikatur yang juga seakan-akan memberi gambaran sinis atas isu yang sama.

Kesabaran seorang muslim ada had dan batasnya. Apabila batang tubuh Rasulullah SAW sampai kepada peringkat di‘karikatur’kan dengan gambaran yang hina dan sinis, ia adalah satu tindakan yang melampau! Muslim yang tidak terguris hatinya, bermakna tiada iman baginya.

Namun, suatu realiti pahit yang mesti kita sedari dan insafi ialah, negara kita Malaysia telah lama membiarkan Nabi dihina oleh orang Islam sendiri. Bacalah fakta ini :

1. "Nabi diketahui telah mengadakan hubungan seks dengan 15 wanita termasuk seorang wanita bernama Rayhana yang tidak Islam sehingga akhir hayatnya" ["Let Islam lead way with its progressive view on sexuality" oleh Farish A. Noor (NST, 4 Nov 4 2000)]

2. Nabi sendiri dalam konteks sejarahnya adalah seorang pemimpin kabilah, dan oleh kerana itu ketaatan awal kepada baginda diberi kerana baginda adalah pemimpin kabilah lebih dari pemimpin agama) ["Farish A Noor - Intellectual Provocateur" temubual oleh Amir Muhammad ("The Edge" , 3 Dis 2001)]

3. Nabi dilihat oleh pengikut-pengikutnya sebagai pemimpin suku dan ramai di kalangan mereka yang mengikutinya berbuat demikian kerana logik kepatuhan kesukuan .) ["The Myth Surrounding the Islamic State" oleh Farish A. Noor ( NST 1 hb Disember 2001)

Mengapakah warga Islam Malaysia ini tergamak menghina Rasulullah SAW? Antaranya ialah disebabkan golongan pemimpin mereka sendiri tergamak menghina sunnah Rasulullah SAW. Ingatkah anda dengan ucapan ini? - “Siapa tau janggut Nabi macam mana?.siapa biasa tengok janggut Nabi ..ada gambar ka ? Kita tak tau. Kita tak tau betuilah dia ada janggut?tapi betul ka janggut dia (Nabi)?Di zaman itu..pisau cukur ada kaaa?dia bukan ada? Gillette?? zaman Nabi ada Gillette? [rakaman kata-kata seorang mantan pemimpin di Malaysia]

TAHUN MENCABAR ISLAM (2005-2006)

Di sepanjang tahun 2005 hingga awal 2006 sahaja, negara kita digemparkan dengan pelbagai isu yang berkait dengan kewibawaan Islam. Islam dan hukumnya semakin berani dicabar dan dihina. Telitilah fakta ini :

1. Berpunca dari kes Moorthy, percubaan pihak-pihak tertentu (Sisters In Islam, menteri kabinet bukan Islam dll) yang mendesak supaya meminda Perkara 121(1A) Perlembagaan Persekutuan bagi membolehkan Mahkamah Sivil mencampuri urusan Mahkamah Syariah. Perkara 121(1A) yang diwujudkan oleh Parlimen pada 1988 adalah untuk mengatasi masalah campur tangan Mahkamah Sivil terhadap bidang kuasa Mahkamah Syariah kerana sebelum tahun 1988, banyak kes mahkamah sivil yang melibatkan orang Islam menganggu mahkamah syariah seperti kes murtad, perkahwinan, harta, waqaf, hadhonah dan sebagainya.

2. Penolakan 50 NGO terhadap undang-undang bersifat kawalan moral setelah berlakunya tangkapan beberapa orang artis dan anak kenamaan di kelab malam De Zouk. Mereka dibebaskan dan tidak diambil tindakan malah JAWI di cemuh.

3. Wujudnya Interfaith Commision (IFC). IFC yang nama asalnya ialah IRC. Inter Religious Council (IRC) adalah sebuah suruhanjaya yang dicadangkan penubuhannya seperti sebuah badan berkanun yang mempunyai kuasa undang-undang yang boleh mengubah ajaran sesetengah agama (baca: agama Islam) akibat desakan penganut agama lain. IFC akan berfungsi seperti SUHAKAM yang menerima dan melayan aduan-aduan berkaitan dengan agama.

Siapakah yang mencadangkan penubuhan IFC? IFC digagaskan penubuhannya oleh Malaysian Consultative Council Of Buddhism, Christianity, Hinduism dan Sikhism (MCCBCHS) atau pun Majlis Perundingan Malaysia Agama Buddha, Kristian, Hindu dan Sikh melalui memorandumnya kepada Majlis Peguam bertarikh 21 Ogos, 2001. Presiden MCCBCHS ialah V.Harcharan Singh. Pelbagai tuntutan yang dibuat oleh kumpulan ini yang rata-ratanya mencabar kewibawaan umat Islam. (anda boleh dapatkan isi kandungan tuntutan mereka di internet)



DI MALAYSIA, SUDAH LAMA ISLAM DIHINA

Mengapakah golongan minoriti bukan Islam tersebut bersama beberapa kumpulan liberal Islam hari demi hari semakin berani menzahirkan keraguan dan penentangan mereka terhadap Islam? Ianya tidak lain dan tidak bukan, lantaran mereka menyaksikan Islam di Malaysia yang telah lama dihina dan diperlekehkan tanpa apa-apa respon bersungguh ditunjukkan oleh umat Islam. Bacalah fakta ini :

1. "Mungkin serban mufti-mufti terlalu ketat dan sebab itu tidak cukup oksigen masuk ke dalam otak mereka. Mereka tidak berfikiran waras ...Dari masa ke semasa ulama selalu mengeluarkan pengumuman yang tidak masuk akal dan bodoh.") ["Now the mufti blame Hindi films" Akbar Ali (The Sun, 21hb Februari 2001)]

2. "Oleh kerana itu soal yang perlu ditangani di dalam masyarakat kita hari ini bukanlah isu samada poligami patut disahkan di bawah undang-undang sivil untuk orang bukan Islam, tetapi samada ia sepatutnya dibenarkan terus di dalam undang-undang keluarga Islam") ["Islam did not Invent or Encourage Polygamy", Sisters in Islam, NST 10th January 2002]

3. Pengerusi Jawatankuasa Hak Asasi Manusia (HRC) Majlis Peguam Malaysia, Cecil Rajendra telah mengedarkan surat terbuka dalam Mesyuarat Agung Majlis Peguam itu pada tahun 2001 yang telah mengkritik dan tidak mengakui serta tidak mengiktiraf hak kebebasan beragama sebagaimana termaktub dalam Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan. Sebaliknya beliau dan Jawatankuasa HRC mendesak agar orang-orang Islam boleh keluar dari Islam tanpa sebarang sekatan.Tujuan surat terbuka ini diedar adalah untuk meluluskan suatu usul dalam Mesyuarat Agung Majlis Peguam itu bahawa Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan adalah bertentangan dengan Deklarasi Universal Hak Asasi Manusia.

4. “Hukum rejam kepada penzina adalah primitif”. (Mahathir: 3/3/94)

5. “Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan. Ini sangat memalukan umat Islam kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja”. (Mahathir: 14/7/92)

6. “Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam sudah tiada tangan dan kaki. Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa-bangsa lain kalau sifatnya sudah tidak cukup. Hukum Hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama” (Mahathir: 2/5/92)

7. “Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam”. (Mahathir:14/8/94)

8. Hudud tidak boleh dilaksanakan kerana sukar mendapat saksi yang tidak fasiq'. (Mahathir:3 Mac, Nilam Puri).

9. Negara akan huru-hara sekiranya undang-undang Islam dilaksanakan'. (Najib: 20/4/93)

10. Apakah kalau kita tidak tutup (aurat) kita tidak Islam? Banyak benda yang disuruh oleh agama Islam yang kita tidak buat, tetapi kita masih Islam". (Dr. Mahathir Mohamad, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997).

11. Tetapi apa guna tudung kepala tapi rogol anak - tolong suami rogol anak. Tengok masuk dalam mahkamah (ber)ketayap, (ber) kopiah putih, isteri pakai tudung kepala. Tapi buat kerja apa?"(Dr. Mahathir Mohamad, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997).

12. Tujuan menutup aurat ialah kerana di zaman Nabi, Arab Jahiliyyah mempunyai nafsu yang kuat sehingga sering menculik dan merogol wanita daripada kabilah-kabilah lain. Akibatnya ialah peperangan antara mereka yang tidak pernah tamat". (Dr.Mahathir Mohamad: 5 September 1997, PWTC, Perhimpunan Agung UMNO).

13. Apabila tiga orang gadis Melayu Islam, Fahyu Hanim Ahmad,18 (Alor Setar), Noni Mohamad, 19 (George Town), dan Sharina Shaari 23, (Alor Setar), menyertai pertandingan Miss Malaysia Petite 1997 yang diadakan di Classic Ballroom, Hotel Holiday Villa Subang Jaya 13 Jun 1997 ditangkap oleh lima pegawai JAIS, Mufti dipecat


USAHA PENGHINAAN TERHADAP AL QUR’AN

Penghinaan terhadap Islam secara lansung adalah berhubung kait dengan Al Qur’an lantaran Al Qur’an adalah sumber rujukan tertinggi di dalam Islam. Tidak sepatutnya kita memisahkan Al Qur’an secara tekstual dan kontekstual. Al Qur’an diturunkan bukan semata-mata untuk dihafaz dan dibaca. Al Qur’an adalah kita hidayah, pemisah antara haq dan batil.

Firman Allah SWT :

(Kitab (Al Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa ) [Al Baqarah : 2]

(beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil) [Al Baqarah : 185]

Hari ini kita bukan sahaja terpaksa berhadapan dengan golongan yang menolak tafsir para Ulama’ silam dan menyeru kepada tafsiran semula Al Qur’an, lebih berani daripada itu sudah adanya golongan Liberal Islam yang mempertikaikan teks Al Qur’an dari sudut ketulenannya.

Golongan ini yang sedang bergerak rancak di nusantara khasnya di Indonesia, mempertikaikan method penerimaan Al Qur’an yang sedang digunapakai oleh umat Islam pada hari ini secara sistem bersanad. Antara perkara yang dibangkitkan ialah :

1. Mana mungkin ayat al Qur’an yang banyak itu dapat dipelihara ribuan tahun secara turun tanpa ada kesilapan dan perubahan.

2. Kelemahan umat Islam ialah bila mereka menetapkan bahawa Al Qur’an yang ada sekarang tidak lansung boleh dikritik. Sedangkan method kritik merupakan satu wacana perkembangan minda dan intelektual. Lihatlah bagaimana majunya umat kristian bila mereka membudayakan pendekatan kritik terhadap kitab bible mereka.

3. Mereka mengiktiraf ketulenan dan kesucian dari kesilapan kitab-kitab Al Qur’an, Injil, Zabur, Taurat dan suhuf-suhuf ketika dalam bentuk Kalamullah yang turun dari Luh Mahfuz ke langit dunia. Tetapi yang turun dari langit dunia kepada manusia tidak lagi terjamin ketulinannya kerana melibatkan campur tangan manusia. Kalamullah yang telah turun dalam bentuk mushaf dan kitab ini boleh dikritik dan diperbahaskan.

4. Mereka membangkitkan tindakan pengumpulan Al Qur’an dan pembukuannya di zaman Abu Bakar, Umar dan Uthman. Begitulah juga mereka amat mencurigai konsep nasakh dan mansukh. Kesemuanya ini bagi mereka, adalah campur tangan manusia (ulama’) yang menjejaskan ketulenan Al Qur’an mengakibatkan Al Qur’an yang ada pada hari ini boleh dikritik dan diperbahaskan.

5. Kesimpulannya, Al Qur’an yang boleh dikritik ini akan membuka peluang yang luas kepada golongan ini untuk mempertikai segala hukum yang terdapat di dalam Islam yang dirasakan tidak relevan dengan zaman dan hak asasi kemanusiaan

Disinilah peranan dan tanggungjawab Ahlul Qur’an! Penghinaan dalam bentuk karikatur, mungkin boleh dibendung dengan demonstrasi dan ceramah-ceramah penerangan. Penghinaan terhadap Islam oleh orang politik, mungkin boleh dikawal dengan cara politik… tetapi penghinaan dalam bentuk ilmiah (kononnya) dan bergerak atas nama wacana intelektual ini, mestilah juga dibendung dengan kekuatan hujjah para Ulama’ Islam khususnya Ahlul Qur’an atau Hamlatul Qur’an. Oleh itu, bersiaplah! Musuh sedang menanti di medan perang… adakah kita masih berdengkur di bawah selimut??? Selamat Berjuang !

Sunday, May 14, 2006

kebenaran atau kepalsuan?


Jika anda prihatin sila sebarkan maklumat ini terutamanya bagi orang
islam.
(Ini adalah maklumat penting yang perlu disebarkan khususnya pada
semua umat Islam.) Tidak dapat dinafikan bahawa sebahagian besar
ikan-ikan
yang
kita makan setiap hari adalah diimport dari negara Thai. Setelah
ditangkap
oleh perusahan para nelayan di sana,ikan-ikan itu dimasukan ke dalam
kontena dan ditimbus dengan ketulan-ketulan airbatu supaya ianya boleh
bertahan lama sepanjang perjalanan ke Malaysia & Singapura. Perjalanan
biasanya mengambil masa selama 6 atau 7 jam... dan masa itu Ikan-ikan
tersebut tiba di Malaysia dan Singapura dengan keadaan lesu dan kurang
segar. Untuk mengelakkan berlakunya perkara ini... pihak pengusaha
perikanan di negara Thai kini menggunakan teknik baru.Tahu kah anda
semua.. teknik baru yang digunakan itu?


Sebelum dieksport.. semua ikan-ikan direndam dulu di dalam air yang
dicampur dengan kimia bernama FOMILIN. Ini adala bertujuan supaya
ikan-ikan yang dieksport itu boleh bertahan jauh lebih lama dan
kelihatan
masih "fresh", keras dan segar bila sampai ke distinasinya.
Tahu kah anda semua... apa itu kimia bernama FOMILIN? FOMILIN
merupakan
sejenis kimia yang disuntik ke dalam mayat supaya ianya boleh
bertahan lama... bahasa omputih "embalm".Mayat-mayat insan Islam
diharamkan
disuntik dengan kimia ini. Sekarang.. tanpa disedari... ikan-ikan yang
kita makan hari-hari mengandungi kimia itu.

Apa hukumnya pulak? Kalau kita beli ikan di pasar... ada caranya untuk
kita mengesan. Kalau ikan-ikan itu TIDAK dihinggapi lalat.. bermakna
ikan-ikan itu telah direndam dengan kimia Fomilin... kerana .. lalat
lebih
mengetahui.

Thursday, May 11, 2006

Sahabatku
Tolong ingatkan aku
andai aku terlupakan Tuhan
dalam kelapangan dan kesibukan
dalam kesenangan dan kesusahan

Tolong ingatkan aku
jangan jadi anak derhaka
mak ayah dilupakan jangan
usah diluka hati dan perasaan

Tolong ingatkan aku
supaya ingat pesanan guru
bukan sekadar peringatan
tapi tarbiyah berpanjangan

Tolong ingatkan aku
dengarlah dan bacalah al-quran
tika radio penuh hiburan
tika tv penuh hindustan

Tolong ingatkan aku
di mana islamnya zahirku
jika aurat didedahkan
disingkat, diketat dan dijarangkan

Tolong ingatkan aku
jadilah sahabat yang baik
sentiasa memberi peringatan
sentiasa menerima teguran

Tolong ingatkan aku
kalau bercinta biar keranaNya
dalam memilih utamakan Iman
kelak ikatan dihindari syaitan

Tolong ingatkan aku
hidup ini satu kembara
kutiplah mutiara dalam perjalanan
moga di sana menjadi bekalan

Tolong ingatkan aku
diri ini milik Yang Kuasa
kepadaNya jiwa diserahkan
segala-galanya Dialah tumpuan

Tolong ye ingatkan aku...
terima kasih, wassalam.

Wednesday, May 03, 2006


Oleh Norliza Abd. Rahman
NURAMIRAH Azhari (kanan) bersama ahli keluarganya yang lain.
KEMAMPUANNYA menghafaz 30 juzuk al-Quran pada usia tujuh tahun amat membanggakan dan kejayaannya muncul naib johan pertandingan tahfiz peringkat negeri Perak pada sambutan Maulidur Rasul 11 April lalu memberi kepuasan kepada kedua-dua ibu bapanya yang berjaya mengasah bakat luar biasanya.
Nuramirah Azhari, 10, yang mula mengenal al-Quran pada usia lima tahun berjaya menamatkan hafalannya dua tahun kemudian selepas dilatih sehelai muka surat setiap hari oleh ibunya, Nurzahidah Hashim, 37. Dia belajar antara tujuh hingga lapan jam sehari.
Tanpa menunjukkan sebarang rasa jemu, Nuramirah empat beradik bersama abangnya Muhammad Adam, 12, Nurnabilah, 8, dan Muhammad Amin, 5, berlatih menghafaz al-Quran empat kali sehari iaitu waktu pagi, tengah hari, petang dan malam untuk mengasah daya ingatan mereka.
Lebih membanggakan Nuramirah sudah mempunyai 10 anak murid berusia antara enam hingga 12 tahun sejak setahun lalu dan dia berazam memastikan anak-anak muridnya itu berjaya menghafaz 30 juzuk al-Quran dalam tempoh dua tahun dengan berlatih sehelai muka surat setiap hari.
Ketika ditemui di kediamannya di Kampung Tengku Husin, Gugusan Manjoi, Ipoh, Perak, Nuramira menyatakan rasa gembira kerana tarikh lahirnya mengikut kalendar Islam adalah sama dengan tarikh lahir Rasulullah s.a.w..
"Mungkin ini kelebihannya (sama tarikh lahir dengan Rasulullah), tetapi yang penting kalau hendak jadi seorang huffaz atau hafizah yang baik kita mesti berlatih bersungguh-sungguh," katanya yang bercita-cita menjadi seorang doktor atau pensyarah universiti. Ibunya, Nurzahidah dan bapanya, Azhari Abu Hassan, 39, seorang pelukis pelan mengajar Nuramirah dan anak-anaknya menghafaz al-Quran setiap hari sebaik sahaja mereka berusia lima tahun sementara anak bongsunya, Muhammad Aslam, yang baru berusia dua tahun diberi pendedahan awal melihat abang dan kakaknya mengaji.
Jadual
Menurut Nurzahidah, beliau dan suami menyediakan jadual waktu khas untuk dipraktikkan oleh anak-anaknya. Bermula pukul 5 pagi mereka disuruh bangun membersihkan diri untuk bersolat tahajud, subuh dan membaca al-Quran sebelum berehat selama sejam setengah bermula pukul 7 pagi.
Selepas dikejutkan semula pada pukul 8.30 pagi untuk membersihkan diri dan bersarapan mereka akan berlatih semula menghafaz al-Quran pada pukul 9.45 hingga 1 tengah hari sebelum berhenti rehat untuk bersembahyang zuhur dan makan tengah hari.
Pada pukul 2 petang hingga 2.30 petang anak-anak diajar ilmu dakwah, akhlak, matematik, sains dan bahasa Inggeris. Mereka akan direhatkan selama sejam untuk tidur pada pukul 3 hingga 4 petang sebelum dikejutkan untuk sembahyang asar dan kembali menghafaz al-Quran sehingga pukul 6.15 petang.
Nurzahidah memberitahu, anak-anaknya akan berehat semula selama 45 minit untuk bermain dan pada sebelah malam seawal pukul 7 mereka sudah dihidangkan makan malam sebelum kembali menghafaz sehingga pukul 9.45 malam bersama anak-anak muridnya seramai lebih 30 orang.
"Pada pukul 10.30 malam hingga 11.30 malam mereka akan disuruh berlatih sekali lagi menghafaz dan pada waktu malam juga saya akan turut mengumpulkan anak-anak untuk bermuzakarah bagi memberi ruang kepada mereka meluahkan masalah masing-masing kerana pendekatan kami berdamping sambil mendidik.
"Inilah amalan harian kami dan pada hari-hari tertentu saya akan pastikan anak-anak dibawa menziarahi sanak-saudara atau sahabat handai serta membawa mereka beriadah seperti pergi ke taman permainan atau berenang. Kami tidak mahu mengongkong kehidupan zaman kanak-kanak mereka," jelasnya.
Walaupun memilih untuk tidak menghantar anak-anaknya mengikuti pendidikan formal, Nurzahidah dan Azhari mengajar mereka membaca, menulis dan mengira di rumah dan tetap bertegas untuk mengekalkan cara didikan sedemikian dengan mendaftarkan mereka mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia atau Sijil Menengah Agama kelak.
Ilmu akhirat
Dengan alasan tersendiri mereka mahu kesemua anaknya dibekalkan dengan ilmu akhirat kerana yakin dengan cara tersendiri anak-anak akan menjadi manusia berguna dan kukuh pegangan agama berbanding anak-anak yang dihantar ke sekolah biasa.
"Anak yang dihantar ke sekolah tidak akan berada di rumah untuk tempoh yang panjang, pagi ke sekolah, petang mereka mengikuti aktiviti kokurikulum, pergi mengaji dan malam mengikuti kelas tuisyen, justeru berapa jam yang ada untuk kita bersama-sama mereka," soalnya.
Mengenai petua yang diamalkan, Nurzahidah memberitahu, semasa mengandung beliau akan membaca surah Yasin, membaca al-Quran dan banyak berdoa ketika bersolat. Beliau juga akan memastikan hanya mendapat pemeriksaan dan rawatan daripada doktor wanita ketika mengandung sehingga melahirkan anak.
Dari segi pemakanan pula, beliau tidak menyediakan masakan tertentu sebaliknya percaya air tangan setiap ibu merupakan pengikat kasih yang paling mustajab untuk melembutkan hati anak-anak kerana bermula daripada menumis sehingga menghidangkan makanan beliau akan berselawat dan membaca doa tertentu.
"Saya dan suami akan duduk bersama anak-anak untuk bersarapan, makan tengah hari, petang dan malam bersama-sama kerana pada kesempatan itu kita boleh bermuzakarah dan menjelaskan kepada mereka tentang sesuatu perkara seperti hubungan erat sesama keluarga, sanak saudara dan sahabat," katanya.
Sementara itu, Azhari memberitahu, untuk membolehkan anak-anak memberi tumpuan kepada menghafaz al-Quran, rumahnya tidak mempunyai televisyen. Sebaliknya mereka hanya menyediakan sebuah radio untuk membolehkan keluarga mengikuti perkembangan semasa.
"Alhamdulillah anak-anak tidak pernah bersungut kerana sejak kecil lagi mereka sudah diajar supaya menjadi seorang tahfiz, malah saya bimbang dengan adanya televisyen tumpuan mereka pada al-Quran sedikit terganggu.
"Saya juga tidak akan memewahkan anak-anak dengan wang ringgit kerana tidak mahu mereka lalai sebaliknya membelikan barangan yang perlu sahaja," katanya.
Menurut Azhari, ibu bapa yang berhasrat mendidik anak sebagai tahfiz perlu mengikis tanggapan bahawa mereka juga perlu menjadi tahfiz kerana beliau dan isteri bukannya tahfiz tetapi bersyukur kerana dapat mendidik anak-anak sebagai tahfiz dan mempunyai lebih 30 anak murid.--