Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Wednesday, September 29, 2010

Dari Lipis ke Jerantut

Gambaran biasa bagi mereka yang sering berulang dari Kuala Lipis ke Jerantut. Banyak kenderaan berat yang membawa hasil dari daerah Lipis untuk diproses. Hasil-hasil ini sudah tentu kepunyaan orang-orang yang kaya. Tapi sedihnya, walaupun hasil dari daerah Lipis banyak seperti balak, bijih dan emas tapi daerah ini tak juga maju.
Berbangga dengan sejarahnya sahaja, Ibu negeri pertama sebelum Kuantan, YAB Perdana Menteri sekarang lahir di sini, Sultan Pahang bersekolah di sini, Allahyarham Tun Ghazali Syafie yang dimakamkan di makam pahlawan juga orang sini, Orang Besar Berempat juga ada diam di sini, Exco Kerajaan Negeri juga ada orang sini, Siti Nurhaliza juga kampungnya di sini...
Tapinya..
Jalan rayanya sangat merbahaya, berbukit-bukit, banyak selekoh maut..
Line telefonnya tak lah clear mana pun.. 3-4 km dari bandar Lipis line Celcom masih tak dapat lagi, depan MRSM Tun Ghazali lagi.
Kalau naik kereta, siaran radio tak dapat, Radio Pahang FM pun tak dapat. Sampailah dekat-dekat dengan bandar baru dapat..
Penduduk di sini ramai yang terpaksa melanggan astro, nak tengok Tv 1,2,3 je...Kalau tak ada astro..TV jadi perhiasan rumah sahaja lah..
Walaupun..banyak orang-orang hebat dari sini...
Suatu petang di perjalanan dari Kuala Lipis ke Jerantut..

Bertemu dengan lori 1



Bertemu dengan lori 2




lori 2 memandu dengan sopan, naik bukit tinggi sambil makan jalan orang.



jalan yang kecil, cukup-cukup sebuah lori.


lori 2 turun bukit, drivernya pandu laju dan makan jalan orang.





Bertemu lori 3


lori besar naik bukit tinggi dalam jalan kampung








lori 3 turun bukit, tayarnya atas doubleline



lori 3 turun bukit dengan laju, lori laju, di tengah-tengah jalan, makan jalan orang, dan di belakangnya berjujut kereta mengekori..
Bertemu lori 4


lori 4, rosak di pertengahan bukit...cukup bahaya untuk pengguna lain..


Bertemu lori 5




Sampai juga ke Jerantut, kalau waktu malam lagi banyak lorinya....ramai dah yang mati sebab berlanggar dengan lori-lori ini....




Saturday, September 25, 2010

Jaulah Raya ke Nilai

Alhamdulillah, sempena syawal ini, Kami berkesempatan berziarah hari raya ke rumah al-Fadhil Dr. Zulkifli bin Muhammad al-Bakri. Bagi pendengar radio Ikim.FM, boleh mendengar bicara Dr. Zulkifli pada setiap hari jumaat jam 5.00-6.00 petang.



Di hadapan rumah Dr. Zulkifli bin Muhammad al-Bakri
Maktabah Dr.Zulkifli. Beliau menghadiahi kami beberapa buah buku. kita kena kembali kepada budaya membaca. Negara kita dilaporkan rakyatnya kurang minat untuk membaca. Daripada prof, Pensyarah,Pelajar, orang buta huruf, suri rumah dan semua jenis manusia yang ada, purata keseluruhan rakyat kita membaca lebih kurang 3 muka surat sahaja dalam setahun. Kembalilah kita kepada budaya membaca. Membaca itu merupakan jambatan, wasilah kepada ilmu.
Sedutan tulisan blog Ustaz Nik Abduh mengenai perwatakan ayahandanya TG. Dato' Nik Abdul Aziz : Pun begitu, ayahanda kekal sebagai ulat buku. Saya tidak tahu jika ada sehebat ayahanda yang telah mencecah umur 80an yang begitu ketagih membaca. Mungkin ada, tapi saya tidak tahu. Hari ini, jika saya khatam satu buku, mungkin ayahanda telah habiskan 5 buah buku. Sungguh menakjubkan.

Dalam pejabat dan maktabah Dr. Zulkifli di rumahnya.


Menjamu selera di Restoran Saba' di Cyber Jaya. Bukan nak puji tapi lebih sedap dari Ar Rawsha.

Thursday, September 23, 2010

Selamat Jalan...


Hari ini (23hb September 2010), Rombongan pelajar baru dari negeri Pahang yang akan melanjutkan pengajian di Negara Mesir akan bertolak pergi. Ada yang di bawah tajaan Yayasan Pahang dan ada yang persendirian (tajaan FAMA, Father & Mother).

Walaupun, mutakhir ini jumlah pelajar yang ke Timur Tengah ini semakin kurang berbanding dahulu, mungkin berpunca dari banyak sebab.. tekanan dari pihak-pihak tertentu dan sebagainya namun syabas dan tahniah diucapkan buat mereka yang pergi.

Doanya perjalanan diberkati, selamat pergi dan selamat pulang nanti dengan kejayaan. Kejayaan yang membawa kepada keredhaan Allah dunia dan akhirat.

Ingatlah : Kamu telah dicalonkan untuk tugas itu, maka persiapkanlah diri kamu. Janganlah kamu dikenang di samping kegagalan.

Seeru 'ala barkatillah dan selamat jalan..

Akhi Latif (kiri sekali) Pengarah KONPIP 2010 antara yang akan menyambung pengajian di Mesir. Gambar kenangan di Pekan Pahang, ketika berurusan dengan JAIP untuk menjayakan program KONPIP 2010.

Wednesday, September 22, 2010

Cerita di Bulan Ramadhan

Kadang-kadang saya menerima jemputan daripada Pejabat-pejabat Kerajaan di daerah Lipis. Pada bulan Ramadhan yang lalu, saya pula yang menjadi tuan rumah kepada pejabat-pejabat tersebut. Kebiasaannya dalam bulan Ramadhan, Pejabat-pejabat Kerajaan akan mengambil giliran masing-masing untuk jamuan berbuka puasa di Masjid. Jadinya jumlah kehadiran orang yang berbuka puasa di Masjid berubah-berubah setiap hari bergantung kepada ramai sikitnya staf pejabat-pejabat tersebut. Kalau stafnya ramai maka ramailah orang yang berbuka puasa hari tersebut. Pada hari yang bukan pejabat mereka taja, tak lah mereka hadir berbuka di masjid. Ada tu pula yang hadir berbuka puasa sahaja, bila time solat maghrib depa dah balik, mungkin arahan yang mereka dapat suruh hadir berbuka puasa sahaja, agenda yang lain selain dari berbuka tak payah dah mereka nak bagi komitmen. Tetapi ada juga yang komitmen hadir berbuka hampir setiap hari di masjid, biasanya orang-orang bujang. Cumanya lepas dan sebelum bulan Ramadhan tak nampak pula kelibat mereka di masjid. Memang nampak macam matlamatnya untuk bajet save sahaja, Sedangkan banyak lagi matlamat yang sebenarnya yang menyebabkan hampir keseluruhan masjid di Malaysia ini menganjurkan jamuan berbuka puasa.
Di suatu hari di bulan Ramadhan, saya telah menerima jemputan berbuka dari sebuah Jabatan. Malam nanti programnya, tengahari itu baru saya dijemput dengan panggilan telefon, dengan jemputan untuk membaca doa pembukaan majlis, doa berbuka puasa dan imam solat maghrib. Nampak sangat agenda tersebut diselitkan last minit sahaja, kalau tak sudah tentunya saya mendapat jemputan lagi awal berserta dengan surat rasmi.
Saya antara yang terawal sampai ke program tersebut, ialah tukang baca doa di awal majlis mestilah kena awal. Majlis untuk menyampaikan bantuan hari raya untuk orang-orang miskin, anak-anak yatim dan ibu tunggal yang turut dihadiri oleh orang besar dari Ibu Kota. Hadirin hadiratnya ramai juga dalam 300 orang lebih yang akan menerima bantuan nanti.
Saya lihat penerima-penerima bantuan ini, kalau yang anak-anak yatim berpakaian songkok dan baju melayu, kebanyakannya berbaju asrama. Bagi ibu-ibu tunggal nampaknya berpakaian cantik, kebaya yang jarang dipakai, hanya untuk majlis-majlis sebegini sahaja mungkin.
Lazimnya orang-orang besar ini tidak pandai menyebut nama saya dengan betul, mujur saya bukan sultan kalau tak..murka dah.. sebab nama Sultan lagi payah nak sebut. Berbelit imam-imam kampung menyebutnya ketika dalam khutbah kedua hari jumaat.
Setelah selesai bacaan doa majlis, selesai ucapan perasmian, selesai pemberian bantuan, menunggu waktu maghrib, masuk waktu maghrib, baca doa berbuka dan berbuka. Acara yang paling diminati ramai.
Setelah selesai berbuka, ada suatu lagi agenda yang perlu saya laksanakan iaitu menjadi imam solat maghrib. Maka saya menunggu di ruang yang telah diacarakan untuk dilaksanakan solat di situ. Kata pengerusi majlis kepada saya, Orang besar dari ibukota yang minta supaya majlis ini diadakan sekali solat berjemaah maghrib. Maka saya berdiri menunggu di ruangan itu. Seorang staf dari jabatan itu berkata, kita kena tunggu orang besar itu, lambat dia makan dan kemudiannya beramah mesra dengan orang ramai, ialah sudah dekat dengan PRU.
Tunggu punya tunggu rupanya si orang besar itu balik terus, waktu semakin lewat. Maka saya memulakan solat maghrib berjemaah bersama-sama dengan mereka yang sudi bersolat berjemaah di situ.
Tau berapa ramai yang solat maghrib?
Tak sampai 20 orang lelaki dan perempuan, Ketua Jabatan tersebut entah kemana, pengerusi majlis itu entah kemana. Bayangkan dari 300 lebih.. tak sampai 20 orang yang sembahyangnya. Dengan waktu yang terbatas saya tidak tahu kalau mereka sempat bersolat di rumah, yang kebanyakannya datang dari kampung-kampung yang kalau nak berjalan kaki ke tempat majlis itu rasanya lebih rela tak datang terima bantuan dari jalan kaki.
Kalau orang-orang besar tak hadir..biasalah..dia orang besar.. inikan pula yang lain..penerima bantuan..hidup di dunia dah tak seberapa..yang akhirat pun tak nak kejar...
Itulah dunia sekarang...
Nampak jelas sangat acara agama ini hanya diselitkan sahaja..Selesai berdoa selepas solat, saya pun pulang tanpa bersalaman dengan orang yang menjemput saya...
Makanya dikalangan 'jemputan khas' , saya adalah yang terakhir balik..datang awal untuk membaca doa di awal dan pulang lewat selesai membaca doa penutup selepas solat.
Wasalam..

Tuesday, September 21, 2010

Solat & Pembesar Suara

Kadang-kadang tengah kita solat di Masjid atau surau, sistem pembesar suaranya buat hal. Kalau tak berbunyi tahan lagi lah, kalau bunyi bingit berdesing masalah besar juga. Bagi masjid dan surau yang besar, Pembesar suara ini sangat penting, sampaikan boleh mempengaruhi kekhusyukan solat seseorang.
Contohnya : Kalau mikrofon rosak, tidak berbunyi, imam rasa tak senang, makmum juga tak dengar, dah bangun rukuk ke belum, dah bangun dari sujud ke?
Kalau pembesar suara jadi sound trouble pun masalah juga. kita boleh istilahkan bising, bergema, bergaung, bingit.. sakit telinga kita, kalau dah rakaat terakhir tahan lagi, ini baru rakaat pertama untuk solat yang empat rakaat..masalah besar.. Imam dapat masalah, makmum pun masalah..tumpuan dalam solat confirm dah lari, tak khusyuk lagi...
Kenapa biasa masalah sistem pembesar suara ini berlaku dekat masjid dan surau sahaja? dekat dewan-dewan, dekat persembahan konsert tak pula berlaku.. Antara sebabnya..yang dekat masjid dan surau harganya murah.. beratus ringgit sahaja, kalau ribu pun tak banyak ribunya. Yang untuk konsert tu sampai ratusan ribu ringgit...al maklumlah untuk agama ini...dananya tak banyak..pihak berkuasa pun tak berapa nak bagi dana..kena mohon beria, hantar kertas kerja, mohon sana sini, kutip derma..barulah dapat..
Berbalik kepada masalah tengah kita solat, pembesar suara bermasalah..bingit, berdesing dan seumpamanya...apa yang perlu kita buat.
Ada imam itu, buat tak tahu sahaja, khusuk konon, nanti kalau gerak lebih tiga kali batal pula katanya..
Jadi apa agaknya yang perlu kita buat??
Perbuatan menutup pembesar suara ketika tengah solat itu tidak membatalkan solat. Imam yang menutup pembesar suara itu dikira telah melakukan kebaikan, kerana kalau tidak ditutup akan terus mengganggu tumpuan jemaah lain yang sedang bersolat.
Wallahua'lam..

Saturday, September 18, 2010

Kad Raya

Bila hari raya sahaja, suatu amalan yang biasa masyarakat kita amalkan ialah menghantar kad ucapan selamat hari raya atau lebih dikenali dengan kad raya.
kedai-kedai mula menjual kad raya sebelum bulan Ramadhan lagi, dan biasanya ruangan tempat jualan kad raya tersebut akan penuh sesak. Ada orang dewasa, ada kanak-kanak, masing-masing memilih jenis kad raya yang mereka minati.
Pejabat pos yang biasanya kurang dikunjungi orang sampaikan terpaksa melantik pekerja sambilan bagi membantu pekerja sedia ada. Nak katanya banyak sangat kiriman kad raya yang perlu diuruskan dalam tempoh masa yang terbatas.
Walaupun kecanggihan teknologi ketika ini membawa kepada pengenalan pelbagai alternatif untuk mengutuskan ucapan salam Aidilfitri, namun kaedah tradisi dengan cara mengirim kad-kad ucapan tetap tidak diketepikan terus oleh orang ramai.
Namun, dari segi rating nyata penghantaran kad raya kini kalah dengan alternatif yang lain. Ramai orang lebih berminat untuk menghantar kiriman sms yang lebih murah, mudah dan pantas. Ada juga yang menghantar kad raya Cyber Greeting Cards yang lebih cepat, mudah dan percuma.
Untuk tahun ini, jumlah kad raya yang saya terima sangat sedikit. Sebenarnya dari dulu lagi tak pernah banyak pun. Cumanya untuk tahun ini hampir tiada. Walaupun sangat sedikit, tetapi ada suatu kiriman kad raya yang boleh lah juga kalau nak dibanggakan. PM bagi kad raya pada saya. Walaupun hanya staf PM yang kirimkan, kira ok lah juga.. dapat kad raya dari PM :)..











Friday, September 17, 2010

Lepas Solat Raya je...kena bertahlil

Malam Raya : Ada orang yang berkata kepada saya ; " esok lepas solat raya kita buat majlis tahlil macam dulu-dulu biasa masjid kita buat"..
Pagi raya : Kata orang : "jangan lupa buat pengumuman majlis tahlil lepas solat raya"
Lepas solat raya tahun lepas : Kata orang :" tak buat tahlil ! biasa kita buat tahlil lepas solat raya " gomelnya sambil bersalam-salaman.
Lepas khutbah raya tahun ini : sama seperti tahun lepas, jemaah beredar dari masjid tanpa majlis tahlil. Kenapa kami tak nak buat majlis tahlil lepas solat hari raya.
Selepas solat raya, ketika bersalaman dengan ahli jemaah, ada saya menanya kepada beberapa orang : "nak beraya ke mana lepas ni" jawabnya : "nak ke kubur dulu"
Pernah suatu masa dahulu, ketika kami datang beraya, tuan rumah tidak ada, anak-anaknya sahaja yang ada, kata si anak mak tak ada, pergi kubur.
Begitulah sedikit gambaran tentang suasana hari raya masyarakat kita. Dua perkara yang menjadi antara kemestian yang perlu dilaksanakan pada hari raya ialah tahlil lepas solat hari raya dan ziarah kubur pada hari raya.
Secara mudahnya, hari raya ialah hari untuk kita bergembira bukannya hari kesedihan. Sedangkan dua agenda (tahlil dan ziarah kubur) merupakan amalan yang melambangkan kesedihan. Tak perlu hari kegembiraan kita selitkan dengan kesedihan. Agenda ini boleh sahaja kita lakukan di hari-hari yang lain.
Masalahnya lagi ialah, yang menjadi tekong untuk agenda ini ialah imam-imam, ustaz-ustaz. Masyarakat berkata: "ustaz tu pun buat, imam tu yang jadi leadernya, kita-kita ini ikut sahajalah.
Kenapa boleh jadi begitu. Antara punca utamanya ialah, masyarakat kita masih terbelengu dengan kejahilan. Mereka anggap amalan yang dilakukan itulah yang paling tepat dengan kehendak Islam tetapi hakikat sebenarnya tidak..
Maka perlunya kita kembali kepada budaya ilmu pengetahuan, dengan ilmu sahaja dapat membentuk diri kita menjadi orang yang faham kepada kehendak agama yang sebenar-benarnya..
Beberapa dalil yang boleh menjadi rujukan kita :
Dalil Hari Raya untuk kita bergembira :
Semua bentuk suasana kegembiraan dan kemeriahan ini adalah sebahagian dari tuntutan agama Islam sempena menyambut hari raya Aidilfitri selagi ia dilaksanakan sesuai dengan lunas-lunas syarak.
1.Syeikh Sayyid Sabiq r.h berkata:
"Mengadakan permainan serta kegembiraan yang tidak melanggar aturan agama, termasuk pelbagai bentuk nyanyian yang baik (dari segi makna), semua itu termasuk syiar agama yang disyariatkan oleh Allah pada hari raya untuk melatih tubuh jasmani dan memberi kepuasan serta kegirangan hati." – Rujuk Fiqh al-Sunnah, Syeikh Sayyid Sabiq, jil. 2, ms. 290.
2. Rasulullah s.a.w sendiri telah membenarkan penduduk Madinah al-Munawwarah bergembira apabila munculnya hari raya Aidilfitri dan Aidiladha. Anas bin Malik r.a berkata:

"Nabi s.a.w pernah datang ke Madinah sedangkan penduduknya memiliki dua hari raya yang mana mereka bermain-main (bergembira) di masa jahiliah pada kedua-dua hari itu. Lalu baginda berkata: Aku datang kepada kamu semua sedangkan kamu memiliki dua hari (raya) yang menjadi medan permainan kalian pada masa jahiliyyah. Sabdanya lagi: Sesungguhnya Allah telah menggantikan kedua-dua hari itu dengan yang lebihbaik, iaitu hari raya Aidiladha dan Aidilfitri.” - Hadis riwayat al-Nasaai di dalam Sunannya, no: 959.
Dalil berkaitan kenduri arwah dan ziarah kubur :
1. “Dari Jarir bin Abdullah al-Bajali ia berkata: Kami (para sahabat) menganggap berkumpul-kumpul di tempat mayat dan menyiapkan makanan sesudah kematian (lepas dikebumikan) adalah termasuk dalam hal meratapi Si Mati.” (Dikeluarkan oleh Muslim 822 (Kitabus Siam) no. 1164. Abu Daud. 2/812-813. (Kitabus Siam). No 2433. At-Turmizi . (Bab As-Siam) no 756 Turmizi berkata: Hadis hasan sahih. Ibnu Majah 3/206-207 (Kitabus Siam) no 1716)
2. Larangan menyambut Hari Raya di kuburan termasuklah di kubur para nabi, wali atau mana-mana kubur, kerana tidak ada Hari Raya kubur (عيد القبر). Nabi sallallahu ‘alahi wa-sallam bersabda:
عَنْ اَبِيْ هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهَ وَسَلَّمَ : لاَ تَتَّخِذُوا قَبْرِيْ عِيْدًا
“Dari Abi Hurairah radiallahu ‘anhu berkata: Telah bersabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam: Janganlah jadikan kuburku sebagai tempat berhari raya”. (Hadis Sahih H/R Ahmad 2/367 dan Abu Daud 2042)
Wallaua'lam

Thursday, September 16, 2010

Masjid Selepas Ramadhan

Suasana di Masjid-masjid dilaporkan semakin tenang. Aliran trafik di pintu pagar masjid juga kosong, tidak ada masalah jika laluan masuk, ada kereta atau pun trealer nak keluar atau pun pada laluan keluar ada kereta yang masuk.
Ruang parking juga kosong, jika pada bulan lalu, sampaikan terpaksa buat pengumuman.. nombor plat bla..bla..bla sila alihkan kenderaan, ada kereta yang hendak keluar.
Kenapanya boleh jadi begitu?
Rupanya bulan Ramadhan dah sampai penghujung. Masyarakat kita ini ramainya yang hadir ke masjid dalam bulan Ramadhan sahaja .Pun begitu saya punya harapan adanya insan terpilih yang disebabkan madrasah Ramadhan yang lalu menatijahkan hasilnya insan tersebut terus kekal menjadi ahli masjid dan saya telah nampak adanya di Masjid kami, walaupun tidak ramai tetapi kita mendoakan supaya mereka terus istiqamah menghadiri ke Masjid insyaAllah.

Agaknya... Bagi sebuah Kampung yang namanya Kampung Masjid, tidak ada masalah bagi penduduknya untuk mengimarahkan masjid mereka. di rumah, di kedai pun mereka sudah boleh beriktikaf sebabnya seluruh kampung mereka adalah masjid. Mungkin kita boleh buat soalan teka teki, Dimanakah Masjid yang paling besar di negeri Pahang / Malaysia?
Sebab itu Masjid Kampung Masjid ini saiznya kecil sahaja, malap, tak ramai orang. Sebabnya orang sini tak perlu lagi hadir ke masjid, alasannya kampung mereka sudah masjid.



Masjid Baru Pekan







Bersama dengan Imam Besar, Bilal dan Tok Empat



Bilik VVIP

PA Sistem












Thursday, September 09, 2010

Waktu Kritikal di Masjid

Waktu yang sangat kritikal. Biasa berlaku pada Maghrib Ramadhan terakhir. Hinggakan mungkin ada surau atau masjid yang tidak berazan dan tidak dilaksanakan solat berjemaah pada waktu tersebut.
Untuk Ramadhan kali ini, di Masjid tempat saya pun begitu juga, hanya dua orang sahaja makmum solat maghrib untuk sebuah masjid daerah. Ke mana yang lainnya? nak kata balik kampung semuanya tidak munasabah, kerana ramai penduduk yang sudah berumur, tidak lagi balik kampung tetapi menunggu anak pinak yang balik ke rumah mereka.
Orang biasanya memulakan Ramadhannya dengan berlumba-lumba mengerjakan amal ibadah, berlumba-lumba ke Masjid, bertadarus, bersedekah, tetapi terlupa pada penghujung Ramadhan. Ruginya kalau kita tutup Ramadhan kita dengan penutup yang tidak berapa molek. Kalau kita bekerja, kita akan menunggu pada hari terakhir kita bekerja, kerana majikan akan membayar ganjaran pada hari terakhir kita bekerja.. nah!, kalau bulan Ramadhan kenapa kita tidak tunggu sampai hari terakhir, mungkin Allah akan membayar pada hari terakhir?
Pada hari terakhir, ramai juga orang yang datang ke Masjid kami, selepas petang bertali arus, kemudian waktu maghrib sepi, sambung berduyun-duyun selepas isya' pula.. kesnya nak bayar zakat. Ada yang beberapa minit lagi nak masuk asar..lepas sahaja bayar zakat terus cabut, tak menyempat nak bersolat dahulu...
Begitulah manusia akhir zaman ini..jahilnya banyak dari alimnya..
Mudahan kita semua diselamatkan dari gejala jahiliyyah moden ini..

Berbuka Puasa

Bulan Ramadhan semakin meninggalkan kita. Bagi orang yang beriman terasa sayu meninggalkan bulan ini. Berbeza dengan orang yang kurang imannya, sangat gembira malah tidak sabar-sabar untuk meninggalkan bulan Ramadhan ini.


Kita telah maklumi banyak kelebihan-kelebihan dan ganjaran dalam bulan Ramadhan ini. Antaranya :
Rasulullah bersabda : Allah berkata : Setiap amalan anak Adam adalah baginya melainkan puasa dan Aku yang akan membalasnya. Bagi orang yang berpuasa ada dua kegembiraan iaitu kegembiraan ketika berbuka dan kegembiraan berjumpa dengan Tuhannya. Dan perubahan bau mulut orang yang berpuasa adalah lebih wangi di sisi Allah berbanding haruman kasturi. (HR. Muslim)


"Barangsiapa memberi makan kepada orang yang berpuasa maka baginya seperti pahala orang yang berpuasa itu tanpa mengurangi sedikitpun dari pahalanya" (HR. Ahmad dan At Tirmidzi)



"Sungguh di Syurga terdapat ruang-ruang yang bahagian luarnya dapat dilihat dari dalam dan bahagian dalamnya dapat dilihat dari luar. Maka berdirilah kepada Baginda seorang arab badwi seraya berkata : untuk siapakah ruangan-ruangan itu wahai Rasulullah ? jawab Baginda : untuk siapa sahaja yang berkata baik, memberi makan, selalu berpuasa dan solat malam ketika orang-orang dalam keadaan tidur". (HR. At-Tirmidzi)

Imam Az Zuhri berkata :Sesungguhnya Ramadhan itu bulan membaca al-Quran dan menyediakan makanan untuk orang berpuasa.
Di Penghujung Ramadhan ini suka untuk saya menulis sedikit berkaitan berbuka puasa dan apa-apa yang berkaitan dengannya.
Bagi orang yang berpuasa, saat yang paling ditunggu sudah semestinya ketika berbuka puasa. Dari orang yang paling tua sampailah kepada budak-budak semuanya menunggu-nunggu saat berbuka.
Bila Ramadhan menjelang, Bazar Ramadhan pun muncul. Kita baca dalam paper ada tempat itu sampai berebut-rebut orang nak mengambil bahagian berniaga dalam bazar yang fokus jualannya adalah juadah untuk berbuka puasa. Bila sanggup berebut-rebut nak ambil bahagian berniaga itu, maknanya untung berganda-ganda yang bakal diperolehi jika berniaga di bazar ramadhan.
Bazar-Bazar Ramadhan itu pula akan penuh dengan manusia yang mengunjugi lebih-lebih lagi jika ada menu top di bazar tersebut. Contohnya kalau di Jerantut terkenal dengan sejenis murtabak, memang beratur panjang di gerai murtabak tersebut. Ialah bukan hanya masyarakat sekitar bazar tersebut yang datang, orang Lipis pun datang beratur nak beli murtabak tersebut. Pernah suatu hari, saya dan beberapa orang sahabat pergi berbuka di kedai makan kerana juadah berbuka di masjid tidak cukup pada hari tersebut. Di meja sebelah ada dua keluarga yang telah hampir selesai menjamu selera, mereka menyuakan kepada kami murtabak sambil berkata : murtabak Jerantut ini..
Bukan tidak boleh pergi membeli belah di bazar Ramadhan, cumanya tahulah membeli makanan ketika tengah lapar, akhirnya macam-macam juadah yang kita beli. Dikhuatiri tidak mampu kita habiskan. Akhirnya dibuang sahaja. Sangat membazir.
Bila Ramadhan juga, lazimnya masjid-masjid dan surau akan membuat majlis berbuka puasa, tidak terkecuali Masjid Daerah Lipis. Sebulan sebelum Ramadhan menjelang, pihak penganjur mula mencari penaja-penaja yang sudi menaja untuk majlis berbuka puasa nanti. Suatu amalan yang sungguh mulia dan besar ganjarannya.
Beberapa ragam berkaitan dengan berbuka di masjid ini. Ada yang tak sudi berbuka di masjid. Bila ditanya jawabnya : Kalau berbuka di masjid rasa macam orang fakir yang tak mampu menyediakan makanan sendiri. Kata yang lain : Anak-anak ramai, susah nak bawa ke masjid ini.
Kata lain lagi : selesa makan kat rumah, makan kat masjid tak boleh nak makan lama-lama.
dan banyak lagi kata-kata mereka yang tidak sudi berbuka di masjid.
Lain halnya pula bagi sesetengah orang bujang, mereka sangat suka datang berbuka di masjid, sebabnya makan free. Itu yang time berbuka sahaja datang ke Masjid, Isya' dan terawih nanti lesap dah. Waktu-waktu lain jauh la laginya. Mudahan dengan beraninya mereka menghampiri masjid ketika berbuka ini, lambat laun akan membawa kepada mereka untuk semakin kerap menghampiri Masjid, InsyaAllah.
Beberapa pendapat ahli jemaah tetap masjid : Kita buat program majlis berbuka ini dengan beberapa agenda. Antaranya membuka ruang untuk orang memberi sedekah dengan menaja menyediakan juadah berbuka puasa. Di samping itu, bila kita berbuka di masjid ini, insyaAllah solat maghrib akan dapat kita tunaikan secara berjemaah di masjid. Kalau berbuka di rumah belum tentu lagi. Tak ke pelik, waktu bukan Ramadhan kita solat maghrib berjemaah di masjid, tapi bila bulan Ramadhan kita solat di rumah pula. Sepatutnya bulan Ramadhan lah kita kena berlumba-lumba ke masjid.
Sebenarnya berbuka di masjid ini sangat seronok. Ada orang panggil Iftar Jamaie. Di Mesir Famous dengan Maidahtul Rahman. Kalau nak dibandingkan pada juadahnya sudah tentu tak lah seberapa mana, tetapi kemanisan lain yang diperolehi, dapat makan beramai-ramai bersama sahabat-sahabat..alangkah indahnya. Bagi yang belum pernah mencuba berbuka puasa di masjid cuba-cubalah tahun hadapan pula, sudah tentu anda akan mendapat pengalam baru yang sangat manis dan indah..


Peserta khatam al-Quran Masjid Sultan Mahmud, menunggu masuk waktu maghrib



Berdoa sebelum makan

Penganjur tengah prepare untuk menghidang makanan


Kenangan berbuka di Masjid Amru al-Asr, Mesir. Untuk sampai ke Masjid ini dari rumah saya, perlu menaiki dua keretapi, bawah tanah dan atas tanah. Nak masuk ke masjid untuk solat terawih pada malam 27 Ramadhan perlu sampai sebelum waktu berbuka. Kalau tak, alamatnya solat di jalan raya lah.

Wednesday, September 08, 2010

Majlis Khatam Al Quran 2010

Peserta Khatam Bergambar kenangan
Cenderamata Tajaan Masjid Sultan Mahmud

Hamper Tajaan YB Dato' Dr. Shahrom (Ahli Parlimen Lipis)













Selesai majlis khatam, bersiap untuk berbuka puasa

Iftar Jamaie peserta khatam
Alhamdulillah pada 6.9.2010 (Isnin), Majlis Khatam al-Quran Masjid Sultan Mahmud telah diadakan. Sebelum daripada ini Sesi tadarus telah berjalan pada setiap hari, sesi selepas solat subuh dan sesi jam 9.00 pagi. Peserta yang mengambil bahagian seramai 35 orang. Peningkatan yang menggalakkan berbanding tahun lepas.
InsyaAllah program tadarus ini akan sentiasa dijalankan dari masa ke semasa, antara langkah awal untuk membudayakan masyarakat dengan al-Quran.
Bila program tadarus al-Quran, kita melihat penglibatannya rata-rata tempat ialah orang perempuan yang agak dewasa (makcik-makcik, wan, nenek, opah) golongan muda dan orang lelaki kurang untuk mengambil bahagian.
Ketika kami mula menjalankan program tadarus al-Quran ini, saya ada juga mempromosi dan mengajak orang ramai untuk turut serta. Kata Seorang pakcik : ...Bukan apa, sibuk jaga cucu..
Ada yang berborak-borak di beranda masjid semasa sesi tadarus sedang berlangsung.
Antara punca orang tidak join tadarus ialah, kebanyakannya segan untuk membaca al-Quran, mereka malu nanti orang berkata mereka tidak pandai membaca al-Quran. Jatuh maruah mereka nanti. Jika sebelum ini orang pandang hebat kepada mereka, nanti tidak lagi, orang akan berkata si polan tu, cakap aje pandai..mengaji rupanya tak reti.. Tapi maruah mereka dengan Tuhan tak pula diambil kisah.. Alternatif telah disediakan, banyak kelas-kelas pengajian al-Quran dewasa yang diwujudkan, tetapi tak pula mereka mendaftarkan diri.
Ada yang berminat untuk bertadarus al-Quran sahaja. Kelas pengajian al-Quran sepanjang tahun tak nak join. Katanya masa kecil-kecil sudah belajar. Ada juga yang kata dah lama mengajar anak-anak mengaji.. Tetapi baca tunggang langgang juga.
Bagi yang bertadarus tahniah diucapkan. Cuma bila bertadarus antara isunya ialah nak mengejar khatam al-Quran. Kaedah bacaan yang bertajwid kurang dipraktikkan. Program tadarus al-Quran juga ada beberapa versi. Ada yang dibuat setiap hari, target beberapa juz sehari. Tetapi ada juga yang lagi cepat. Beberapa jam sahaja sudah khatam al-Quran. Baca betul atau tak wallahua'lam.
Cadangannya ialah, i)sentiasa melazimi membaca al-Quran bukan sahaja di bulan Ramadhan tetapi hari-hari kita baca al-Quran. Jadikan al-Quran sebagai bacaan terutama dan terpenting yang perlu kita tunaikan setiap hari. Jika orang boleh membaca akhbar, majalah setiap hari kenapa tidak al-Quran.
ii) Sertai kelas pengajian al-Quran, kerana untuk mahir al-Quran kaedahnya kita perlu bertalaqi dengan guru.
Mudahan kita menjadi golongan yang akrab dengan al-Quran..insyaAllah.