Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Thursday, April 28, 2011

Ceramah :2/5/2011

CERAMAH AGAMA
Masjid Sultan Mahmud Kuala Lipis
“Rasulullah contoh Teladan”
TARIKH : 2.5.2011 (Isnin)
MASA : Selepas Solat Maghrib

PENCERAMAH :
USTAZ MUJIBURRAHMAN BIN ISHAK al-Yamani
(Pelajar PHD di Yaman)

Wednesday, April 27, 2011

Tilawah peringkat Daerah Lipis 1432H

26/4/2011 : Berlangsungnya pertandingan Tilawah al-Quran peringkat daerah Lipis. Program bermula jam 9.00 malam dan diadakan di perkarangan masjid Kampung Penjom. Peserta seramai 3 orang qari dan 3 orang qariah (macam pakat pulak). Pertandingan dirasmikan oleh YB Dr. Shahrum, ahli parlimen Lipis.


Peserta yang mendapat giliran pertama dan juga merupakan johan, En. Hasan Basri (Kagat, Lipis). Johan qari dan qariah akan berpeluang mengikuti kursus tahsinul qiraat anjuran Jabatan Agama Islam Pahang di Kuantan bermula pada 27/4/2011 (hari ini)


Program diserikan dengan persembahan nasyid dari SMA Padang Tengku, Lipis. Kalau setiap ahli nasyid itu dapat mikrofon seorang satu sedap la sikit...








Monday, April 25, 2011

Kem Kepimpinan SMA Al-Basariah, Tembeling.

23-25/4/2011 : PERMAi telah berkerjasama dengan Al-Husna Training & Consultancy menjalankan program kepimpinan SMA Al-Basariah Tembeling. Program 3 hari 2 malam diadakan di Kem La Tansa Batu Balai Jerantut. Pengarah Urusan Al-Husna Training, Ustaz Arif Nasation tengah menyampaikan tazkirah.




Latihan disiplin


makan berjemaah


LDK



Pembentangan




Ketua Pelajar membacakan resolusi





GPK Hem, Ustaz Syamsul merasmikan program Kem




Peserta lelaki bersama fasi & Kem Komanden




Peserta perempuan dan fasi




Cerita Mee Kuning

Koperasi Masjid Sultan Mahmud merancang untuk membuat mee kuning. Al-maklumlah mee kuning sangat digemari ramai dan merupakan menu yang top di kedai mamak (mee goreng mamak). Tetapi ramai yang tidak kisah pengeluar mee kuning tersebut. Muslim?, atau orang agama lain?. Ramai yang tidak kisah..
Walaupun ramai yang tidak kisah tetapi masih ada yang kisah. Atas dasar kisah itulah, Maka koperasi Masjid merancang untuk mengeluarkan produk mee kuning sendiri. Tetapi tak tahu lah bila agaknya dapat merasa mee buatan sendiri ini.

Dua orang Shaari (Hj Shaari LKPP & Cikgu Shaari MRSM) menolak mesin pengisar tepung dari rumah Hj Mustafa.
Mesin pengisar tepung dibawa dengan Nissan frontier Hj Shaari.



Mesin Mee














Mesin untuk membuat mee sudah siap bersedia. Cuma tiada orang yang bersedia untuk menggerakkannya...Doakan mudahan projek ini dapat berjalan.









Forum al-Muqarrabin

Forum al-Muqarrabin yang diadakan di Masjid Sultan Mahmud pada selasa (19.4.2011). Sambutan alhamdulillah...cumanya tak pasti lah kefahaman dan kesedaran sidang pendengar... mudahan berubah..bukan datang forum sekadar suka-suka, isi masa lapang..tetapi memang ingin mencari ilmu...

Ustaz Norhamizi Jamaludin tengah berucap
Ustaz Hamdan Yusi memberikan nasihatnya




Tuesday, April 19, 2011

Cerita Isnin 18/4

i)

Pukul 7.30 pagi, Bilal Johne menumpangkan saya ke Terminal Anggerik. Kebetulan bertemu dengan Tok Empat Tanjung Lipis dengan isterinya, hendak ke Kuala Lumpur katanya. Menaiki bas melalui Raub, Bentong kemudiannya bertukar bas di Songsang. Setelah 3 jam lebih sikit sampailah saya di Temerloh.


ii)

Bergegas ke Kerdau menziarahi jenazah Allahyarham Mohd Faiz bin Jamaludin. Beliau merupakan pelajar tingkatan 5 SMA Al-Khairiah Temerloh, dan menjadi pengerusi Badan Dakwah & Ibadah (BADIB). Allahyarham mengalami kemalangan jalan raya bersama adiknya ketika dalam perjalanan ke Sekolah. Adiknya kini terlantar di hospital..Doanya roh Allahyarham ditempatkan bersama para syuhada’ as solehin..amin.



Allahyarham (pakai spek) bersama abangnya Halim (baju hijau, berdiri)



iii)


Selepas solat Isya’, kami membuat mesyuarat kecil di kedai makan. Hj Mustafa hendak mewakafkan tanahnya untuk dibuat Pusat Tahfiz. Di tanah itu juga, beliau bercadang untuk memberi ruang membina premis operasi (mini kilang) untuk koperasi Masjid yang kini masih tidak mempunyai premis tetap lagi. Koperasi Masjid baru sahaja membeli mesin membuat mee kuning..InsyaAllah nantikan keluaran mee kuning Koperasi Masjid Sultan Mahmud.



mesin mee di rumah saya, yang koperasi beli besar punya.. tak ambil gambar lagi...

Saturday, April 16, 2011

Cerita Jumaat 15/4

i) Setiap pagi jumaat saya ada kelas di JKR Lipis. Fokus kepada bacaan al-Quran dan tafsir. Baru ini Kelab Kebajikan JKR sudah pun melantik AJK nya yang baru. Jadi terserahlah kepada AJK yang baru untuk menentukan sama ada hendak meneruskan lagi kelas tersebut atau tidak.

ii) Khutbah jumaat dibacakan oleh sahabat saya, tajuk khutbah minggu ini berkaitan dengan peranan ulama. Tajuk yang begitu menarik. Selesai khutbah ada yang bertanya Imam buat sendiri ke teks khutbah, sebab isinya sedap... Maknanya persepsi orang ramai kalau Jabatan yang buat khutbah tajuk dan isinya tak best...Wallahua'lam.

iii) Ceramah Ustaz Zahazan di Masjid TJ
Hadirin di Masjid TJ
Us Zahazan & Teamnya Menjamu selera

Menu ikan patin..isu yang jadi top di Pahang... menu yang sampai RM 13 000....

Friday, April 15, 2011

Cerita Hari Semalam

Cerita Hari Semalam


Cerita 1

Bersama sahabat menjamu durian di Kg Serau (Kuala Medang). Orang Kg sini minum air bukit dan di sini ada tempat pemuliharaan ikan Kelah.



Dewan makan masjid Kg Serau yang unik. Makan malam di sini selepas solat Isya'.


Cerita 2

Lori Balak terbalik, Muatan Kayu balak di tengah jalan.. Dekat dengan simpang Kg Padang Tengku.




Cerita 3


Semalam bertalaqi ringkas dengan saudara Kie. InsyaAllah kami akan buka gerai menjual air minuman..Cadangnya minggu depan, tengah mencari pekerja ...doakan saya...

Forum Al-Muqarrabin

Forum Al-Muqarrabin


"KIAMAT DAH DEKAT ?"


TARIKH : 19.4.2011 (SELASA)


MASA : SELEPAS SOLAT MAGHRIB


PANEL : USTAZ HAMDAN YUSI YUSOF (PEN.PGRH JAIP)

USTAZ NORHAMIZI JAMALUDIN (PEN.PGRH JAIP)

USTAZ JAMALUDIN SALLEH


TEMPAT : MASJID SULTAN MAHMUD, KUALA LIPIS

Wednesday, April 13, 2011

Masjid & Mengaji

i)

Sabtu minggu lalu, saya berkesempatan singgah di Masjid Daerah Bentong. Kelihatan ramai budak-budak lelaki berpakaian jubah putih berkeliaran di dalam masjid. Imam Masjid menceritakan bahawa mereka (baca pegawai Masjid bukan AJK) telah menganjurkan kelas tahfiz untuk pelajar sekolah. Kelas Tahfiz ini berlangsung pada setiap minggu kecuali minggu ke-4 bermula dari petang jumaat sehingga tengahari ahad. Pelajar akan duduk menginap di kediaman yang disediakan. Masjid baru mempunyai kemudahan yang agak lengkap berbanding masjid lama yang kemudahannya amat terhad. Mereka akan menghafaz, makan, tidor, belajar di Masjid. Yuran dikenakan juga sangat rendah hanya RM 50 sahaja. Tenaga pengajar untuk program kelas tahfiz ini lebih kurang seramai 6 orang yang akan digilirkan pada setiap minggu. Antara tenaganya ialah Imam Masjid sendiri, isterinya, Timbalan Qadhi Daerah Bentong (idea kelas ini dari beliau), Bilal Masjid dan beberapa orang lagi. Sangat seronok rasanya dapat melihat kanak-kanak ini dan rasa teruja dengan program ini. Saya juga mempunyai harapan yang besar untuk mengadakan program sebegini yang berterusan terutama kepada golongan muda belia. Biasa kita lihat kebanyakan program Masjid (terutama kelas pengajian al-Quran) lebih berkisar kepada golongan warga emas yang sudah pencen.


ii)

Awal tahun 2009, Masjid Daerah Lipis telah melancarkan program kelas pengajian al-Quran terbuka. (Sebelum daripada ini, kelas yang sedia ada hanya sebuah kelas sahaja). Sambutan terhadap kelas yang akan dijalankan ini cukup memberangsangkan. Borang penyertaan yang diterima hampir 100 orang (mungkin bagi sesetengah tempat angka ini sangat kecil, tetapi bagi daerah Lipis sebaliknya). Ketika hari taklimat dijalankan sangat ramai yang hadir dan mereka bergembira dengan program kelas ini. Peringkat permulaan kelas dapat berjalan dengan baik. Kelas peringkat asas (Iqra’) ada satu kelas. Kelas untuk peringkat pertengahan (al-Quran) ada empat kelas. Kelas berjalan pada waktu petang selepas solat asar. Penyertaan ramai dari golongan pertengahan umur yang masih bekerja. Pulang dari kerja, singgah belajar dahulu sebelum pulang ke rumah. Masalah mula timbul, apabila beberapa orang tenaga pengajar mula tidak dapat memberikan komitmen. Mereka disibukkan dengan tugasan luar yang lain. Akhirnya menyebabkan dua kelas terpaksa ditutup. Tinggallah 1 kelas asas dan dua kelas pertengahan. Sehinggalah Majlis Ugama Islam melancarkan projek guru hafiz di masjid. Maka dua kelas lagi (Iqra’ dan pertengahan) dibubarkan, dengan harapan anak muridnya join pula pengajian di bawah projek Majlis ugama ini. Akhirnya tinggallah 1 kelas sahaja yang dapat bertahan sehingga ke hari ini. Walaupun sudah ada banyak cadangan terutamanya untuk kelas di peringkat asas, namun saya masih belum boleh untuk melancarkan semula kelas pengajian al-Quran kerana, tidak mempunyai tenaga untuk mengajarnya.


iii)

Majlis Ugama Islam telah membuat program guru hafiz di masjid-masjid. Program yang sangat berfaedah. Cumanya mungkin tiada pemantauan dari Majlis Ugama sepertinya membiarkan anak tanpa ibu maka program ini tidak berapa menjadi. Mungkin OK di beberapa tempat tetapi banyak yang tidak berapa menjadi. Kelas di Masjid kami, pada waktu pagi tidak memungkinkan golongan bekerja dan pelajar. Yang ada (tidak sampai 20 orang) golongan yang tidak bekerja dan sudah berpencen.


iv)

Saya telah memulakan sesi pengajian al-Quran secara umum (Baca+tafsir+tajwid) seminggu sekali selepas solat maghrib. Kuliah ini mula mendapat sambutan terutama dari orang lelaki. Orang lelaki terutamanya yang sudah berumur memang payah nak ajak belajar mengaji ini. Mereka sangat penyegan. Dulu, Imam sebelum saya juga pernah mengadakan kelas pengajian al-Quran secara umum ini. Tetapi katanya hanya sekali sahaja, lepas itu anak murid tak berani dah, tak tahu segan kepada guru atau kepada kawan-kawan yang lain. Kesnya sebab kena baca sorang-sorang. Takut baca sorang-sorang ini. Contohnya program tadarus al-Quran yang kita buat pada setiap bulan Ramadhan, penyertaan dari golongan lelaki sangat kurang..orang awam tak sampai 5 pun, mujur ditampung oleh pegawai-pegawai masjid dan imam terawih jemputan. Jadi untuk sesi ini kita buat baca ramai-ramai. Alhamdulillah masih boleh bertahan dan dapat sambutan.


v)

Saya lihat ada juga makcik-makcik ini yang sangat suka belajar mengaji. Hari-hari mereka datang untuk belajar mengaji, bertalaqi membaca al-Quran dengan guru. Cuma kadang-kadang aulawiyat (perkara utama yang perlu diutamakan) tak berapa kena. Ada la makcik-makcik ini, dulu sebelum mereka belajar mengaji hari-hari, di masjid ini juga ada kelas pada setiap pagi khamis dan jumaat yang pelajarannya pelbagai. Antara madahnya pelajaran Al-Quran, Tajwid, Aqidah, Mustika Hadis, Sirah, Fekah. Kelas ini sudah berjalan lama atas insiatif guru-guru al-Quran asrama yang ingin memperdalamkan ilmu mereka. Mereka mencari guru dan membiayai sendiri guru tersebut. Tetapi ada la makcik-makcik ini yang tak pergi dah ke kelas ini kerana sayangkan kelas al-quran yang mereka sudah hari-hari pergi. Nak kejar khatam katanya, Eloknya dia dapat ambil dua-dua. Contoh lain : Masjid ini ada program halaqah ilmu secara berkala bersama Dr Zulkifli al-Bakri. Pengajian yang diajarkan Syarah Hikam, Fiqh Manhaji , tafsir & hadis pilihan serta sesi soal jawab. Bila halaqah ini berlangsung kelas pengajian al-quran akan bercuti. Tapinya makcik-makcik ini tak hadir pun ke halaqah ini. Fikiran mereka gayanya nak belajar mengaji al-quran sahaja, ilmu-ilmu lain macam tak berapa je. Sampaikan ada yang dah datang ke masjid, tahu je kelas mengaji cansel..terus balik..sedangkan masjid ada program ilmu yang lain yang aula juga dia turut sama.


vi)

Alhamdulillah, baru-baru ini kami telah memulakan sesi pengajian asas qiraat. Program ini dibuat secara dalaman. Hanya kepada mereka yang telah menguasai manhaj tajwid. Waallahua’lam…

Monday, April 11, 2011

Ibadah Dalam Islam

Hujung minggu kelmarin, saya berkesempatan bersama-sama dengan peserta Kem Anak Soleh 2011, Maahad Shah Ad Dinie, Bandar Jengka. Slot yang diberikan kepada saya ialah 'Ibadah Dalam Islam'. Berikut adalah notanya :



Maksud Ibadah : merendah diri, tunduk, patuh dan taat. Maknanya Ibadah ialah pengabdian sepenuhnya kepada Allah SWT merangkumi segala perkara yang disukai dan diredhai Allah sama ada dari segi keyakinan, sikap, perbuatan, zahir atau batin. Dalam kata yang lain ibadah ialah segala aktiviti manusia zahir dan batin semata-mata mengharapkan keredhaan Allah. Mengapa perlu beribadah : kita sebagai hamba Allah. Hamba perlu taat segalanya terhadap tuannya.

Firman Allah yang bermaksud :

"dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu". (az Zariat : 56)


"Sesungguhnya ugama Islam Inilah ugama kamu, ugama Yang satu asas pokoknya, dan Akulah Tuhan kamu; maka Sembahlah kamu akan daku". (al-Anbiya’ : 92)


Hikmah Ibadah :

1. Menunjukkan Allah maha pemurah. Segala yang dilakukan akan mendapat pahala.

2. Menunjukkan rasa ketundukan hamba pada Tuhan.

3. Untuk meyakinkan manusia tempat penggantungan hanyalah Allah.

4. Untuk menjauhkan manusia dari maksiat.


Ruang lingkup ibadah : Ruang lingkup ibadah sangat luas. Seluruh kegiatan manusia adalah ibadah jika diniatkan kerana Allah. Islam tidak menganggap ibadah-ibadah tertentu sahaja dikira sebagai ibadah.


Pembahagian Ibadah : 1.Ibadah Khusus : sekumpulan perintah wajib yang diarahkan oleh Allah dan Rasulullah seperti rukun Islam. Contoh solat, puasa, zakat, haji.

2. Ibadah Umum : segala perkara yang dilakukan semata-mata mengharapkan keredhaan Allah.

Syarat-Syarat Untuk mendapat ibadah :

1. Islam. Tidak dikia jika orang kafir.

2. Amalan yang dilakukan itu bersesuaian dengan hukum syarak. Adapun amalan yang dinaskan haram dan maksiat tidaklah dikira sebagai ibadah.

3. Amalan tersebut dilakukan dengan niat yang baik. Walaupun perbuatan tersebut baik tetapi jika niat tidak baik maka tidak dikira sebagai ibadah. Contoh menderma dengan niat akan disanjung orang ramai dan untuk menunjuk-nunjuk.

4. Mengutamakan ibadah khusus seperti solat dan zakat dalam melaksanakan ibadah umum. Contoh: gotong royong membersihkan sesebuah tempat tetapi jika sampai meninggalkan solat adalah salah.


Kesimpulan

Sesungguhnya ibadah dalam Islam tidak hanya terbatas kepada ibadah khusus sahaja. sebagaimana difahami oleh sesetengah orang. Mereka menyangka telah sempurna Islam mereka dengan melaksanakan ibadah khusus sahaja. Sedangkan seluruh kehidupan manusia adalah ibadah.

Friday, April 08, 2011

Harta Karun Firaun?

Minggu ini beberapa peristiwa berlaku di Masjid Lipis.


1. Saya didatangi tetamu berserta dengan sepucuk surat. Isi kandungan surat itu lebih kurang berbunyi :

Tajuk : Harta karun Firaun untuk dedahan umum.


Penulis surat memohon :

1) menjaga keselamatan dirinya, keluarga dan umat Islam.

2) Memerlukan perlindungan sementara untuk meneruskan hidup.

3) Yang terpenting sebagai wakil menemukannya dengan Siti Nurhaliza kerana harta itu ada kaitan dengannya.


2. Masjid didatangi oleh seorang pemuda yang dilaporkan oleh pihak sekuriti seorang 'gila'. Memang sebelum ini pernah ada juga orang gila datang ke masjid. Tapi yang ini dia dia sampai duduk di dalam bilik pegawai masjid.


# Ada beberapa pendapat orang ramai :

i. Orang-orang ini nak minta duit. Biasa di masjid memang selalu orang luar datang mintak sumbangan duit dengan pelbagai macam bentuk cerita.

ii. Mungkin SB luar yang datang ke daerah sini....

Wallahua'lam..


3. Di Wakaf Masjid, ada orang terjumpa beberapa naskah bible versi kartun. Tak tahu siapa yang letak, cumanya berani betul, letak dekat dengan masjid... Ada orang kata, hari itu dia perasan ada pelancong Orang Puteh yang datang.....

Saturday, April 02, 2011

“ Kewangan Masjid, Mesti Diuruskan Dengan Betul”.

Teks Khutbah keluaran Jabatan Mufti Negeri Pahang untuk 11 Mac 2011... Respon yang baik dari para jamaah. Ada yang kata boleh ulang baca lagi... Ada yang kata : Patutnya dah lama khutbah macam tu... AJK pula tanya : Imam buat sendiri ke teks tu... Kan teks Jabatan Mufti tu... Beberapa hari selepas itu Jabatan Mufti menanyakan pegawai-pegawai masjid respon jemaah terhadap khutbah tersebut.

Teks Khutbah :


الحَمْدُ للهِ الْقائل فِيْ كِتَابِهِ العَزِيْزِ: أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، الَّذِي بَلَّغَ الرِّسَالَةَ وَأَدَّى الأَمَانَةَ وَنَصَحَ الأُمَّةَ وَكَشَفَ الْغُمَّةَ، الَلَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى سَيْدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ، أما بعدُ، فَيَا عِبَادَ اللهِ، إِتَّقُوْا اللهَ، أُوْصِيْكُمْ وَإِيَّايَ بِتَقْوَى اللهِ وَطَاعَتِهِ فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ، وَتَزَوَّدُوْا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَقْوَى.

Marilah kita bertakwa kepada Allah SWT, dengan melaksanakan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Semoga dengan itu, kita akan sentiasa dirahmati Allah SWT di dunia mahupun di akhirat.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Masjid adalah rumah Allah yang dibina untuk memenuhi semua keperluan kehidupan umat Islam. Kemakmuran sesebuah masjid lazimnya bergantung kepada kecekapan pegawai dan keseluruhan Jawatankuasanya serta keprihatinan dan kerjasama ahli kariahnya. Kemajuan sesebuah masjid amat penting jika kewangan diuruskan dengan betul. Khutbah hari ini akan membincangkan tajuk “ Kewangan Masjid, Mesti Diuruskan Dengan Betul”.

Isu pengurusan kewangan masjid seringkali dibahaskan, antaranya mengenai penyalahgunaan wang tabung masjid atau wang tidak dibelanjakan. Masalah yang paling ketara ialah wang masjid tidak dibelanjakan, sebaliknya hanya disimpan di dalam bank sehingga mencecah puluhan ribu bahkan menjangkau ratusan ribu. Amat menyedihkan, duit tabung masjid banyak, tetapi masjid kurang mengadakan majlis ilmu dan kelas pengajian seperti kelas pengajian akidah, feqah, tasawuf dan sebagainya.

Seringkali kita mendengar, apabila tiba penghujung tahun ada ahli jawatankuasa masjid yang bertanya kepada bendahari : “Berapa banyak duit masjid yang berjaya kita kumpul pada tahun ini?”,mereka menjawab; “Masjid kita lebih banyak duit berbanding masjid kampung sebelah,”. “Tahun depan kita kumpul banyak lagi duit masjid.”

Ingatlah, wang tabung masjid yang didermakan merupakan amanah untuk menguruskan masjid. Gunakanlah wang sumbangan dan derma daripada orang ramai untuk mengimarahkan masjid. Iaitu dengan mempelbagaikan program-program ilmu, menyediakan kemudahan asas bagi keselesaan jemaah, membaiki kerosakan dan mengadakan gotong-royong bagi memastikan kebersihan masjid dan kawasan sekitarnya terpelihara.

Wang tabung masjid hendaklah direkodkan perbelanjaan keluar masuknya dengan sempurna supaya pengurusan wang masjid dapat diuruskan dengan baik dan penuh amanah. Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Pengisian masjid hendaklah ditumpukan kepada aktiviti dakwah seperti ceramah-ceramah agama, kuliah-kuliah ilmiah mingguan dan bulanan. Jemputlah penceramah-penceramah atau tuan-tuan guru yang mendapat tauliah atau kebenaran daripada pihak berkuasa agama untuk mengisi program ilmu. Gunakanlah wang tabung masjid untuk membiayai kegiatan keilmuan supaya dapat berjalan dengan sempurna. Begitulah kelas-kelas tusyen anak-anak kita boleh diadakan di masjid seperti kelas bahasa arab, bimbingan UPSR, PMR, SPM dan sebagainya. Kelas-kelas tusyen seperti ini dapat mengurangkan bebanan kewangan ibu bapa. Inilah peranan ahli jawatankuasa pengurusan masjid yang memanfaatkan kewangan masjid.

Jadikanlah masjid tempat pergantungan ahli kariah untuk menyelesaikan masalah mereka sebagaimana sabda Rasulullah SAW dalam hadis riwayat Imam Al-Bukhari antara tujuh golongan yang mendapat naungan Allah SWT pada hari yang tidak ada perlindungan melainkan perlindungan-Nya di akhirat nanti:

وَرَجُلٌ قَلْبُهُ مُعَلَّقٌ فِي الْمَسَاجِدِ


Yang bermaksud: “Dan lelaki yang hatinya bergantung di masjid-masjid.”Tabung masjid juga boleh digunakan bagi membaik pulih kerosakan serta menjaga kebersihan dan keceriaannya.Janganlah sekadar sekeping atap, paip bocor ataupun pembesar suara rosak tidak dibaiki kerana mengharapkanbantuan kerajaan atau Majlis Ugama Islam Dan Adat resam Melayu Pahang.Wang tabung masjid juga boleh digunakan secara berhemah untuk menjamu ahli jemaah bagi menggalakkanmereka mengimarahkan masjid. Di sinilah keprihatinan ahli jemaah diperlukan untuk terus menyumbangsebanyak mungkin bagi menambah dana tabung masjid. Firman Allah SWT dalam surah al-Anfal ayat 27; Yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah dan rasul-Nya, serta janganlah kamu mengkhianati amanah-amanah (yang diserahkan kepada) kamu, sedangkan kamu mengetahui dosanya.

Ingatlah! Setiap daripada kita bertanggung jawab mengurus hal ehwal masyarakat Islam termasuk menguruskan masjid. Pengurusan masjid hendaklah diuruskan dengan baik terutamanya dalam urusan pengendalian kewangan masjid. Tunaikanlah amanah-amanah yang telah diberikan kepada kita dengan penuh kejujuran. Sifat amanah ini adalah merupakan lambang atau tanda kepada golongan orang yang beriman kepada Allah. Berdasarkan kepada firman-Nya dalam surah at-Taubah ayat 18;

Yang bermaksud: “ Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan solat dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi golongan yang mendapat petunjuk.” Ketahuilah! Bahawa mengkhianati amanah yang telah diberikan kepada mereka adalah termasuk dalam golongan orang-orang munafik sebagaimana yang telah dijelaskan oleh Rasulullah SAW berdasarkan kepada hadith yang telah diriwayatkan oleh Muslim

: عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلَاثٌ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَإِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ

Yang bermaksud: Daripada Abu Hurairah RA,Rasulullah SAW telah bersabda : “ Tanda orang munafik ada tiga iaitu apabila berbicara dia berdusta, apabila berjanji dia tidak menepati dan apabila diberi sesuatu amanah dia khianat”.

Kesimpulannya , berdasarkan kepada ayat al-Quran dan Hadis Rasululah SAW tersebut, setiap urusan kewangan masjid mestilah ditadbir dan diuruskan dengan betul. Tanggungjawab ini dipikul oleh semua pegawai masjid dan jawatankuasa yang telah dilantik. Manakala bagi ahli jemaah hendaklah turut sama memberikan pandangan dan teguran membina sebaliknya bukan mengkritik secara melulu. Kerjasama inilah yang kita harapkan untuk menyatupadukan umat Islam bagi memastikan fungsi masjid berjaya disempurnakan dengan sebaik-baiknya.


باَرَكَ اللهُ لِي وَلَكُمْ بالقُرْآنِ الْعَظِيمِ، وَنَفَعَنِي وَاِيَّاكُمْ بِمَا فِيهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيمِ، وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ. اَقُولُ قَوْلِي هذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيمَ لِي وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوهُ فَيَا فَوْزَ الْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التّائِبِيْنَ