Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Thursday, December 31, 2009

Program Pemantapan al Quran

Sempena cuti sekolah, Sek.Men Seri Lipis telah mengadakan Program Pemantapan al Quran. Program diadakan selama seminggu dan terbuka kepada pelajar lelaki 13-18 tahun. Para peserta akan dibimbing untuk menghafaz beberapa surah pilihan iaitu surah As Sajdah, Surah Al Insan dan surah al Mulk. Sepanjang program berlangsung selama seminggu, semua peserta menetap di asrama sekolah. Peserta dibimbing oleh pelajar dari Maahad Tahfiz Janda Baik Bentong. Saya berkesempatan hadir untuk menyampaikan dua sesi pembentangan kepada para peserta. Mudahan dengan program ini para pelajar dapat memantapkan lagi penguasaan mereka terhadap ilmu al-Quran di samping menambah kecintaan terhadap al Quran.

Cikgu Muin tengah menyampaikan taklimat. Turut kelihatan para pembimbing (berjubah putih) dari Maahad Tahfiz Janda Baik Bentong




Sesi ujian penilaian pada hari terakhir program. Para peserta akan diuji seperti dalam pertandingan menghafaz al Quran.


Cuti Sekolah.. kian berakhir

Cuti Sekolah; Kian berakhir...
Kita semua maklum, cuti sekolah masih lagi berbaki beberapa hari lagi. Setelah sebulan pelajar-pelajar bercuti, kini cuti mereka masih lagi berbaki hanya beberapa hari. Saya percaya selama mereka bercuti ini, sudah pasti pelbagai perkara, aktiviti dan program yang mereka lakukan.Cumanya..adakah berfaedah atau tidak aktiviti-aktiviti yang mereka lakukan. Rasanya banyak juga berita-berita yang kita dengar tragedi-tragedi menyayat hati yang melibatkan pelajar sekolah di musim cuti sekolah ini seperti mati lemas dan nahas jalan raya.
Persoalan yang ingin ditimbulkan ialah.. adakah para pelajar dapat mengisi waktu cuti sekolah mereka dengan sebaiknya..
Sangat sayang... jika waktu cuti mereka dibiarkan terabai begitu sahaja tanpa diisi dengan aktiviti yang bermanfaat.
Pelajar-pelajar sekolah kebanyakannya masih tidak pandai untuk merancang aktiviti dan program yang dapat mendatangkan kebaikan kepada mereka. Kebanyakannya hanya pandai merancang aktiviti seperti mandi sungai, melastik burung, memancing ikan dan aktiviti yang seumpannya.. tidak merancang untuk aktiviti yang lebih membawa pulangan yang besar untuk diri mereka..
Maka, peranan besar dalam merancang dan mengisi aktiviti cuti sekolah ini terletak pada bahu ibu bapa. Menjadi masalah jika ibu bapa yang tidak mengambil cakna tentang anak-anak mereka.
Sepanjang musim cuti ini juga.. teks khutbah kedua solat jumaat yang dikeluarkan oleh Jabatan Mufti ada menyelitkan supaya ibubapa perlu memainkan peranan dalam merancang dan mengici cuti anak masing-masing di samping banyak agensi yang membantu menyediakan program-program bermanfaat untuk mereka.
Nak cerita panjang.. cuti sekolah sudah nak berakhir.. namun saya percaya ramai ibu bapa yang telah berperanan dalam mengisi cuti anak-anak mereka...
Kini.. apa yang perlu bagi pelajar-pelajar ialah membuat persiapan mental dan fizikal, rohani dan jasmani untuk kembali ke sekolah.

Saturday, December 26, 2009

At-Thawabit Wal-Mutaghayyirat

At-Thawabit Wal-Mutaghayyirat
Maksud Al-Thawabit :
— Al-Thawabit bermaksud tetap dan tidak boleh berubah-ubah.
— Contoh Hukum Fiqh solat, haram riba, hudud, haram zina dll.
— Contoh Hukum Fiqh Siasah: Wala’ kepada non-Muslim. Wala ‘ (Nusrah/ Taat/ Thiqah).
— Perkara Thawabit biasanya dikenali sebagai Usul atau perkara Usul.
Maksud Al-Mutaghayyirat :
— Al-Mutaghayyirat bermaksud boleh berubah dan bertukar-tukar.
— Contoh Fiqh : Bacaan Bismillah dalam solat, Pengambilan ‘Usyur, Hukum
— Contoh Fiqh Siasah: tahaluf, perundingan dan perdamaian dengan musuh dll.
— Al-Mutaghayyiraat biasanya terdiri daripada kategori furu’ .

Asas Thawabit dan Mutaghayyirat :
— Asas dan kayu ukur sesuatu perkara sama ada ianya thawabit atau mutaghoyyirat ialah Nas (Al-Quran, Hadis, Ijmak dan Qias).
— Jika sesuatu perkara bersifat usul yang tidak dibenarkan khilaf, maka ia dikategorikan sebagai Al-Thawabit. Ini berlaku apabila nas menegaskan sesuatu secara qati’ atau putus tanpa membenarkan khilaf.
— Jika sesuatu perkara bersifat furu’ yang dibenarkan khilaf, maka ia dikategorikan sebagai Mutaghoyyirat. Ini berlaku apabila nas tidak menyebut secara putus, atau nas yang perlbagai, atau nas tidak menyentuh atau menyebutnya.

Bagaimana mengenali Kayu Ukur?
— Mengenali kayu ukur nas bagi menentukan ianya bersifat Thawabit atau Mutaghayyirat ialah memahami nas itu sendiri.
— Di sini penting golongan yang memahami nas dengan kefahaman yang betul menjadi peneraju kepada parti Islam, kerana tiada parti islam tanpa islam, dan tiada islam tanpa nabi (di zaman risalah) atau tiada islam tanpa Ulama (dizaman selepas kenabian).
— Justeru itu, kitab fiqh menegaskan bahawa syarat penting bagi pemimpin islam islah Faqih di samping syarat-syarat yang lain.

Apa pendirian Kita?
— Thawabit: Kita bertegas dalam perkara thawabit yang bersifat usul dan berjuang menegakkannya serta berjuang menentang golongan penentangnya.
— Mutaghayyirat:
A - Tidak ditetapkan oleh pemimpin: Kita berlapang dada dan bertasamuh serta perlu menganggap ianya rahmat bagi umat.
B – Jika ditetapkan oleh pemimpin: kita wajib mentaati keputusan pemimpin dalam perkara muthayyirat sekalipun bercanggah dengan pandangan dan citarasa kita.

Akidah dan Hukum
— Usul terdapat pada akidah dan hukum juga terdapat pada akidah dan hukum.
— Contoh usul dalam akidah ialah keesaan Allah, Rahman, Rahim dan segala sifat yang wajib bagi Allah swt.
— Contoh furu’ dalam akidah seperti takwil ayat sifat yang tidak tersasar daripada garis akidah.
— Contoh usul dalam hukum seperti wajib hudud.
— Contoh furu’ dalam hukum seperti hukum zikir selepas solat.

-Nota pembentangan Ustaz Zaharuddin Mohd di KIAS-

Friday, December 25, 2009

Hari Mesra OKU 09

21hb.12.09 : Saya berkesempatan menghadiri program Hari Mesra OKU 2009 anjuran Jabatan Kebajikan Masyarakat Daerah Lipis. Pelbagai program dan aktiviti diadakan antaranya penerangan berkaitan OKU kepada ibu bapa, pertandingan mewarna. Program ini turut dibantu oleh tenaga fasi dari mahasiswa UPSI. OKU adalah golongan yang sangat istimewa. Mereka juga merupakan hamba Allah dan yang istimewanya ada di kalangan mereka yang tidak mukallaf..terlepas dari dipersoalkan di hari kemudian nanti.
Dato' Shamsiah, Pengarah JKM Pahang sedang merasmikan program
Persembahan 'chicken dance'





Tuesday, December 22, 2009

Kunjungan ke SMA Batu Talam

Dalam musim cuti sekolah ini, saya berkesempatan menjejakkan kaki kali yang pertama ke Sekolah Menengah Agama Al-Falah Batu Talam Raub. Tujuannya ialah untuk bertemu dengan pihak pentadbiran sekolah bagi membincangkan beberapa program pelajar. Setakat ini insyaAllah dua program akan diadakan di SMA Batu Talam ini. i) Minggu Oreantasi Pelajar Baru (Januari 2010) ii) Konvesyen Pelajar Islam Pahang (Febuari 2010)
Keterangan lanjut berkaitan Konvesyen Pelajar Islam Pahang
boleh lawat :







Friday, December 18, 2009

Bila Hidayah Tiba...

RABU, 10.15 pagi.. Tanpa diduga Pejabat Agama Lipis dikunjungi seorang Pemuda bersama seorang pengiring. Tujuan dan hasratnya sangat murni..ingin mengucapkan kalimah syahadah… bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad s.a.w pesuruhNya. Pemuda yang masih menuntut di UPM Serdang dan berketurunan India. Alhamduillah proses mengucap syahadah berjalan lancar..Pemuda tersebut ingin kekal menggunakan nama asalnya…Abraham Gabriel. Mudahan beliau terus mendalami dan menjadi mukmin yang sejati… Ameen

Ziarah Ke Sri Petaling

Ziarah AJK Masjid An Najah Temerloh Jaya ke Masjid Jame' Sri Petaling.
Masjid Sri Petaling


Setiausaha Masjid, Orang yang bertanggungjawab penuh dalam pengurusan Masjid


Suasana dalam pejabat masjid, berkonsepkan ala yaman & Jepun, duduk bersila.



Menikmati jamuan petang



Imam Besar Masjid merangkap Mudir Madrasah. Sistem madrasah mengambil format Darul Ulum Deoband, Belajar sunan sittah selama 8 tahun.

Bayan selepas maghrib, bayan utama dalam bahasa melayu

Bayan dalam bahasa isyarat. selaras dengan bayan utama dalam bahasa melayu. Semua bayan2 dalam bahasa lain adalah sama dan selaras, pentazkirah menggunakan earphone untuk mendengar bayan utama dan diterjemahkan ke dalam bahasa-bahasa yang lain

Bayan dalam bahasa lain pula..semuanya selaras dan senada dengan bayan utama.



Bayan dalam bahasa Bangla



Solat Isya'

Bersama dengan Pengerusi Masjid. Kami makan malam bersama dengan beliau.

AJK Masjid An Najah, Taman Temerloh Jaya singgah minum sebentar dalam perjalanan balik.







Friday, December 11, 2009

Tiga Peristiwa..

1. Beberapa hari yang lalu terlihat kelibat seorang pemuda di masjid ini. Hari ini sudah masuk beberapa hari dia menetap di sini, di masjid. Banyak suara-suara orang berbunyi pasalnya. Sudah beberapa versi cerita sudah saya dapat....kebanyakannya berlainan sama sekali..

2. Semalam seorang pakcik datang ke rumah, ada masalah katanya.. Pakcik terputus duit, dari KL nak ke KB.. Sampai sini pun menumpang lori.. anak perempuan pakcik lari dari rumah...dah lima minggu.. dah dekat RM 500.. duit pakcik habis pasal nak cari anak pakcik ini....

3. 6hb (ahad) ketika dalam perjalanan dari Kuantan ke Kuala Lipis, singgah sebentar ke Masjid Temerloh. Selesai mengambil wudhu', seorang pemuda bersalaman dengan saya..katanya ada masalah.. beliau dari Jengka dan sudah dua hari menetap di Masjid Temerloh mencari kerja.. Bercadang ke Bentong pula... Beliau meminta sedikit sumbangan buat membeli makan dan minum...
Tiga Peristiwa yang berlaku dalam minggu yang sama.. Sebenarnya sudah acap kali saya berhadapan dengan peristiwa-peristiwa begitu. Pernah dahulu datang seorang muallaf yang juga mempunyai kisah yang tersendiri.. Setelah dua..tiga hari selepas itu.. sahabat dari PERKIM menyampaikan maklumat bahawa muallaf tersebut adalah penipu...
Orang-orang lama sering mengingatkan saya supaya jangan percaya sangat terhadap orang-orang yang meminta bantuan ini. Kerana banyak yang sudah terkena... Tetapi mungkin ada di kalangan mereka yang memang betul-betul terdesak..tetapi di sebabkan ramai juga yang mengambil kesempatan menyebabkan kepercayaan kita menjadi sangsi dan berbelah bagi.. Apa pun kita akan membantu sedaya upaya kita.. Meraka benar atau tidak terserah kepada Allah...
Apa yang menghairankan..mereka yang ingin bantuan biasanya mencari Masjid dan Imam masjid. Tidak mencari YB di Pusat Khidmat Masyarakat, DO di Pejabat Daerah, Tuan Qhadi di Pejabat Agama, Pegawai JKM di Pejabat JKM.. tetapi mencari Masjid...
Kerana mungkin Masjid lagi mesra kepada orang ramai berbanding contoh-contoh yang disebutkan tadi.. Sedangkan Pegawai-pegawai yang terbabit memang juga terlibat secara langsung dengan orang ramai..cumanya mungkin hubungan langsung dengan orang ramai terhalang dengan suasana bentuk pejabat-pejabat mereka...
Wallahua'lam...

Friday, December 04, 2009

Banyak Tragedi yang Berlaku

1.Petang semalam, beberapa minit lagi menjelang waktu maghrib.. tepat-tepat depan Masjid.. berlaku kemalangan antara sebuah kereta dan motor. Kereta yang dipandu Pak Akob hendak masuk ke Masjid dilanggar oleh pemuda yang menunggang Motorsikal. Pemuda tu katanya anak Ustaz Tajuddin. Saya tidak kenal akan pemuda itu mahupun bapanya. Kata seorang ahli jemaah Masjid, 'Saya tak kenal kalau orang tu tak jadi ahli jemaah masjid, kenal yang pergi masjid sahaja. Kereta Pak Akob kereta lama, besi tulen, Pak Akob pun sudah bergelar orang lama.. berlanggar dengan motor baru yang sudah semestinya tahap kelajuannya berganda-ganda berbanding dengan kereta lama Pak Akob.
Pak Akob cedera ringan sahaja. Tetapi anak Ustaz Tajuddin yang saya tidak kenal anak mahupun bapanya itu meninggal dunia... al-Fatihah..
2. Sudah hampir 2 purnama Setiausaha Masjid tinggal diam di dalam wad hospital Kuala Lipis. Dalam tempoh itu telah ke HKL dan HOSHAS Temerloh. Raya haji baru ini pun dalam wad. Mungkin Ujian buatnya...
3. Sebulan yang lalu, Bilal masjid kami, Abg Man..kemalangan juga..Abg Man bersama isterinya dilanggar dengan sebuah kereta kenari yang terbabas ke arah Abg Man.. Mungkin pemandu tersebut tertidur barangkali. Kereta Abg Man hancur.. Sekarang Abg Man dan isterinya masih lagi berada di Wad Hospital Temerloh setelah di transfer dari hospital Kuala Lipis. Raya Haji baru ini pun keduanya terlantar di hospital. Malang bagi pemandu kenari, meninggal dunia.. al fatihah...

Tuesday, December 01, 2009

Suatu Komitmen

Suatu Komitmen..

4,5,6 Dis 09 : Program Bersama Pelajar di Balok, Kuantan
5,6 Dis 09 : Hari Kualiti PASTI Pahang, di Rompin
7-10 Dis 09 : Kem Anak Soleh 2009, di Masjid Daerah Lipis
11-17 Dis 09: Kem Pemantapan al-Quran, Sek.Men Seri Lipis
11-12 Dis 09: Kem Anak Soleh, Jabatan Remaja Kawasan Lipis, Markaz Tempoyang.
11 Dis 09 : Mesyuarat Khas ILMAM Pusat, Kuala Lumpur
14-17 Dis 09 : Kem Anak Soleh 2009, Masjid Daerah Lipis.
19 Dis 09 : Ijtima' Murabbi, Kuala Lumpur
19-21Dis 09 : Bengkel Kurikulum Kaffah, Temerloh Pahang

Sembang-Sembang Korban

...Masjid awak berapa ekor tahun ni?
...Surau kami tak ada tahun ini..
...Taman perumahan kami 7 ekor tahun ni...
...Lembu ke Kerbau tahun ini...
...Saya tak masuk bahagian kat surau ni... dapat daging sikit..
Antara perbualan-perbualan yang sering kita dengar sempena menyambut Eid Adha ini..
Nampak seperti menyambut pesta pulak...ataupun suatu pertandingan, mana tempat yang paling banyak... Lihat pula perbualan yang popular jugak...
...Berapa kilo nak bagi ke yang masuk 7 bahagian?..
...kira berapa orang yang datang masa melapah, memotong dan mengagih ini...
...sape nak kepala lembu ini...
...jantung ni saya yang nak....
...yang ni saya ambillah...
Merenunglah seketika... Kadang-kadang kita terlupa bahawa korban yang kita lakukan ini merupakan suatu ibadah agong... Kita hanya teranggap hanya saperti acara tradisi tahunan sahaja...
Betulkan balik niat kita. Sepatutnya agihan korban juga perlu adil.. Bayangkan bila tiba Raya Haji, Peti sejuk kita boleh jadi tak muat..penuh dengan daging korban...Kadang-kadang ada yang sampai pesan kat kawan..tolong ambilkan daging korban untuk dia...
Mudahan kita hayati betul-betul konsep korban ini...jangan ibadah kita pula yang terkorban...
Wasalam...

Sunday, November 29, 2009

KEM ANAK SOLEH 2009


Menunaikan Haji

Haji...
*Sempena Aidil Adha ini, terkenang Nostalgia silam tika daku menunaikan Haji beberapa tahun yang lampau. Lalu Ku persembahkan kembali catatan ini yang telah 4 kali dipersembahkan. Mohon maaf catatan yang tidak tersusun, banyak ayat dan istilah pasar digunakan.

Haji seperti diketahui umum merupakan rukun Islam yang terakhir. Namun tidak seperti rukun2 yang lain, tidak ditaklifkan rukun ini ke atas seseorang kecuali bagi mereka yang mempunyai kemampuan. Ulama mempunyai berbagai pandangan mengenai pengertian mampu itu sendiri. Jika kita meninjau zaman nenek moyang kita dahulu, kita mendapati bukan semua orang kaya yang mampu dan sanggup untuk menunaikan haji. Menunaikan Haji pada masa itu seumpama menyabung nyawa. Majlis wida’ semasa menghantar mereka yang menunaikan haji akan terasa begitu pilu sekali seumpama tidak akan bersua muka kembali. Apatah lagi dengan sistem perhubungan dan penganggkutan yang masih lemah dan lembab. Allahyarhamah Wan saya sahaja, selepas 2 tahun berada di Mekah baru kembali ke tanah air. Tapi itu semua kisah lama, kini keadaan sebaliknya, semua orang berpusu-pusu menunaikan haji sehingga terpaksa diwujudkan giliran serta kouta oleh pihak berwajib.

Alhamdulilah dengan izin Allah serta berkat doa kawan-kawan, Saya telah berkesempatan menunaikan fardhu haji.

Sedikit sebanyak catatan mengenainya.
Tengah bulan 12 tahun 2005- taklimat (kursus haji) mengenai perjalanan haji diadakan di h10. sesi selama ½ hari sahaja. Kalau kursus di Malaysia lebih kurang 3 bulan..
23.12 (jumaat) : taklimat pengurusan kepada yang berkenaan (2 musyrif dan 2 ajk) di rumah Us. Nik Syahir kat Mansurah (musyrif thn lps). Musyrif Us. Fairuz (ydp Johor), pembantu Musyrif Us. Zainudin (penasihat 1 DPM Shoubra), AJK Us. Hafiz (penasihat 2 DPM Shoubra dan Azraie.

26.12 (malam isnin) majlis meraikan bakal hujjaj peringkat Shoubra diadakan di markaz Dewan Perwakilan Pelajar.Tengah malam- ahli bait (room mate) menyediakan bekalan makanan untuk sepanjang perjalanan di atas kapal. Makanan disejukkan dulu sebelum dibungkus utk mengelakkan cepat basi. Kemudian dibungkus dengan foil. Ana bwk dua beg yang sederhana besar. Satu untuk pakaian dan satu lagi diisi dengan bekalan makanan untuk dimakan dalam kapal.
27.12 (selasa) pergi ke h10 dari Shoubra dengan menaiki teksi. Ditemani oleh seorang ahli bait. Sampai di H10 elok-elok azan subuh. Berangkat dengan 30 ahli rombongan. 18 dari shoubra dan selebihnya dari kuliah, 2 perempuan dan seorang pakcik dari singapura yang belajar bahasa arab di sini.
Rujuk jadual perjalanan..
SELASA 27/12/20056.30pg Berkumpul di dataran H-10
8.15pg Bertolak ke Port Suez .
11.45pg Tiba ke Port Suez: Pemeriksaan barang2,dibawa ke Minaa’, isi borang maklumat diri, pemeriksaan pasport & tiket.12.30tgh Check-in kapal: pasport diserah,jumpa pegawai maklumkan jumlah jemaah. Semua dpt bilik first class. Adakan taklimat untuk jemaah.
4.30ptg Kapal berlepas
RABU 28/12/20058.00 mlm : Masuk kawasan MIQAT
KHAMIS 29/12/20053.50 ptg : Tiba di Port Jeddah: pemeriksaan pasport.Dibawa ke Madinah Hujjaj.Tunggu bas untuk ke Maktab. Serah pasport ke Maktab, bagi alamat tempat tinggal.
3.00pg : Abg Nasir (anak baba) jemput di maktab utk dibawa ke tempat tinggal (FALAKI)
3.30pg :Tiba di tempat tinggal. Tawaf Qudum
JUMAAT----SABTU(SEMINGGU)Umrah & aktiviti sendiri Bayar sewa rumah & makanan. Makan 2 kali sehari (tengah hari & malam). Kuliah bersama Sheikh Nuruddin al-Banjari di rumah. Juga berkesempatan bersama majlis Syeikh Mohammad Ismail Zain (anak tok guru Syeikh Nuruddin) Urusan dengan maktab untuk bas ke Arafah. Bas disediakan. Taklimat untuk jemaah
AHAD 8/01/20069.30 mlm : Bertolak ke Arafah. Jalan sesak & pemandu tersilap jalan.
1.00pg : Tiba di Arafah, makan malam & berehat

ISNIN 9/01/2006WUKUF , Makan di Arafah (3 kali makan) Sarapan pagi,mkn tghari & mkn mlm. Dengar khutbah. Berdoa & berzikir slps zohor hingga maghrib Bertolak ke Muzdalifah. Kutip batu & berehat.
SELASA 10/01/20062.00 pg : Bertolak ke Mina. 2.30pg :Tiba di khemah.Melontar jamrah ‘Aqobah. Setengah jemaah pulang ke Mekah termasuk ana untuk tawaf Ifadhah & saie’(Tahallul Sani) Setengah jemaah lagi terus menginap di mina (Tahallul Awwal) Makan di mina 3 kali (sarapan pagi,mkn tengahari & mkn malam)
RABU 11/01/20068.30 mlm : Bergerak ke Jamrah untuk Melontar dan Mabit (bermalam) di dataran masjid khif. 3.00 pg : Selesai mabit pulang ke khemah
KHAMIS 12/01/2006Sda
JUMAAT 13/01/200611.30pg 2.00ptg11.30 pg : Bergerak ke Jamrah utk Melontar terakhir & pulang ke khemah.
2.00ptg : Bersiap & pulang ke Mekah
SABTU----RABUUmrah & aktiviti sendiri
KHAMIS 19/01/2006ZIARAH sekitar Mekah Mukarramah, Jabal Thur, Jabal Rahmah, Ja’ranah, Jabal Nur.
JUMAAT----AHADUmrah & aktiviti sendiri. Taklimat untuk jamaah Buat urusan dengan maktab untuk ke Madinah. Bas disediakan.
ISNIN 23/01/20063.00 ptg :Tawaf wada’ & solat asar
4.30ptg :Bertolak ke Madinah Munawwarah Bagi maklumat jemaah & alamat tempat tinggal di Madinah
SELASA 24/01/20062.00 pg : Tiba di Madinah Munawwarah. Disambut oleh Pelajar Madinah(PPIM), Berehat. 8.00 pg : ZIARAH sekitar Madinah Munawwarah Jabal Uhud Masjid Qiblatain Masjid Quba’
11.30pg : Pulang ke hotel. Bas disewa PMRAM.
RABU 25/01/2006Solat di Raudhah Ziarah Maqam Rasulullah s.w.a.,Sahabat& perkuburan Baqi’ Buat urusan di Maktab Mesir untuk pulang ke Jeddah. Bas disediakan. Ajk berjumpa dgn PPIM (perpustakaan pelajar Islam Madinah) di markaz PPIM.
KHAMIS 26/01/200610.45mlm : Bertolak ke Jeddah (Madinah Hujjaj)
JUMAAT 27/01/20065.45pg : Aktiviti sendiri Tiba di Madinah Hujjaj Berehat. Bilik disediakan
SABTU 28/01/20066.30ptg : Bertolak ke Port Jeddah Cop Pasport Check-in, serah pasport & dapatkan bilik.
AHAD 29/01/20063.00pg : Kapal berlepas Majoriti jemaah mabuk laut
ISNIN 30/01/2006Aktiviti sendiri
SELASA 31/01/20062.00 pg : Tiba di Port Suez .
7.00 pg : Check out kapal Pemeriksaan barang & pasport di imigresen.
8.00 pg : Bertolak pulang ke Kaherah. 10.00 pg Tiba di H-10
Sedikit Ulasan..
1.Mekah· kami menyewa di rumah orang Patani. Kami panggil baba dan isterinya kami panggil mama. Mama memasak utk kami, makan tengahari dan malam. Rumah berdekatan dengan masjidil Haram.· Hampir keseluruhan melaksanakan haji tamattu’. Banyak kelonggarannya tapi kena bayar dam iaitu seekor kambing untuk seorang.· Dikira beruntung kerana Syeikh Nuruddin juga menunaikan haji. Lebih beruntung Syeikh datang ke rumah kami utk beramah mesra dan discus pasal haji yang mabrur. Dan berkesempatan ke majlis Syeikh Mohammad Ismail Zain (anak tok guru syeikh Nuruddin) dan menerima beberapa hadis musalsal darinya.· Jemaah Indonesia paling ramai diikuti Pakistan, Turki, Iran dan Malaysia. Semuanya dengan berbagai fesyen pakaian seragam terutama Indonesia. Turki dgn baju sepasang lelaki n perempuannya semacam pakaian kilang je.· Ramai jemaah haji dari Iran. Kita tahu pegangan Iran adalah syiah. Mereka mempunyai misi yg tersendiri. Ana pun pernah didakwah oleh orang Syiah, seorang pensyarah universiti dari Iran.· Ramai orang yang jahil di sana. Jadi bermacam ragam dalam melaksanakan ibadah. Antaranya- tutup aurat yg tdk sempurna bagi perempuan. Cth negara Pakistan dan India hanya pakai selendang nipis selapis je. Kalau tawaf penuh sesak hilanglah selendangnya, jadi kenalah keluar masjid dgn x bertudung. Lelaki dari Pakistan dan India sebaliknya, berjambang dan berjanggut panjang.ok pulak. Kalau dari China- perempuannya pakai tudung mcm tudung kepala firaun zaman dahulukala. Lawak je tengoknya.· Terlalu ramai manusia di sana, bersesak2 x kira laki ke perempuan semuanya bersesak2, solat sblh menyebelah je laki n perempuan, x blh nak control sbb manusia terlalu ramai 5 juta lebih org..· Kucup hajar aswad hanya sunat. Tapi ingin mendapatkannya cukup sukar di musim haji terutamanya bagi orang asia.ana pernah mencubanya beberapa kali, pegi berdua @ bertiga. Sehasta dan selangkah je lg utk mendptkan hajar aswad tapi xde rezeki. Sekali orang negro, Turki tolak terpelanting kt. Di kawasan tu org Mlysia memang xde yg mencuba, indonesia ada x kira laki ke perempuan bg mereka mcm wajib plk. Kalau perempuan tu telekong sampai tertanggal apatah lagi kalau pakai selendang je, lagi le. Pernah sekali. Depan ana ada perempuan Indon dgn suaminya kat kawasan hajaratul aswad. Slps bbrp ketika bertahan perempuan tu x thn dah, nk pengsan, jadi kena keluar dr kwsn tu. Cara nk keluar kena julang atas orang (istilah syeikh Nuruddin berenang atas orang), jadi kena pasing2 lah perempuan tu smpai kain terselak sampai ke peha, diapun satu x pakai seluar pnjg.· Kebiasaannya kami berthn paling lama ½ jam kat kwsn tu, lama lg takut pengsan pulak.· Perjalanan umrah:Biasanya ana buat lps solat isya’ dlm pkl 10 mlm. Bersiap n pergi ke tanah halal (Tanaim). Dari rumah (tnh haram) naik trenco 2 rial tambangnya. Sampai di Tanaim (tempat miqat Saidatina Aisyah) solat sunat di Masjid Aisyah n berniat. Pastu balik semula ke Tanah haram dgn trenco juga. Kalau naik teksi lbh krg 30 rial pegi shj.Dlm prjlnn disunatkan bertalbiah. Sampai masjid terus tawaf.
Tawaf. : kalau kt buat brdktn dgn kaabah (kwsn terbuka x beratap) lbh krg 4 minit satu pusingan, 7 pusingan lbh krg ½ jam. Kalau kt tawaf kat atas 1 ½ jam masanya. Jadi Ana lebih suka tawaf di bawah, org Msia terutama makcik2 biasanya tawaf kat atas. Walaupun lama tapi x sesak sangat.· Lepas tawaf disunatkan solat sunat dkt maqam Ibrahim. Tapi bila musim hj agak payah, org terlalu ramai jd kwsn kat maqam Ibrahim pun org twf. Umrah terakhir ana dpt juga solat betul2 dpn maqam Ibrahim, ada orang iran cover. Diorang buat bulatan jadi ana solat dlm bulatan diorang.· diSunatkan minum air zam2 slps tu. Ada 2 pendapat. Jumhur berdiri mengadap kiblat dan bg Syafie duduk. Terpulang pd kita nak ambil yg mana.Saie- lps tawaf kita saie. Mula di safa dan berakhir di marwah. Ada kwsn yg disunatkan bg lelaki utk berlari2 ank (tempat dimana hajar pernah berlari2 anak). Tidak disunatkan bg perempuan tapi ada yg jahil sama2 berlari. Tawaf sunat ada tapi saie sunat tiada, jd bila saie kenalah berihram, pakaian tidak berjahit bg lelaki dan tidak tutup muka dan tangan bg perempuan. Tapi ada juga yg pakai baju biasa je, anggap mcm saie sunat pulak. Menghairankan.Masa saie terkenang pengorbanan Hajar (seorg ibu) trhdp anaknya Ismail yang kelaparan. Mencari air mendaki safa kemudian ke marwah sambil berlari-lari anak. Jauh tu. Dari safa ke marwah blh thn jugalah jauhnya. Habis 7 pusingan tu kira penatlah, kalau balik rumah letak kepala lena terus. Tu yg muda kalau tua tak tahulah, ade yg sampai kena brtlk dgn kerusi roda.Abis saie bertahallul iaitu bergunting sekurang2nye 3 helai rambut. Dan satu ruas sekali gunting bg perempuan kalau x silap lah. Biasanya orang terus je bertahallul dkt marwah tu, bergunting kat rmh pun tiada masalah, masalahnya perempuan pun ramai yg bergunting kat situ, selamba je, siap blh pnjm gunting kita plk. Selepas bertahallul, selesailah umrah kt, kalau pegi time usia muda nie byk sikitlah umrahnya yg blh kt buat, kata orang..tenaga dan kudrat masih kuat .
-persekitaran masjidil Haram byk kedai. Penjualnya terdiri dari org Bangladesh. Org Malaysia ckp dikenali, Malaysia bagus katanya, ini kerana org Mlysialah yg suka berbelanja dan banyak membeli belah berbanding negara lain. Mngkin taraf ekonomi yg blh dikatakan tinggi menyebabkan org Mlysia agk berada berbanding dari tempat2 lain.
-Di Mekah air boleh dikatakan agak bermasalah. Di sini tiada sungai seperti Mesir yg terkenal dgn sungai Nil. Bekalan air diperolehi melalui air laut yg disuling dan dihantar ke rumah melalui lori2. setiap rumah mempunyai tangki air simpanan bwh tnh yg bsr.bila air abis je kena panggil lori untuk hantar air.-Air zam2 hanya di masjidil Haram shj. Dan dihantar ke Masjidil Nabawi. Di rumah kami setiap masa minum air zam2. ada diubuh dlm cooler dan hoter. Jadilah air teh, horlik dari air zam2, buat megi pun dgn air zam2.
2. Arafah.Beza haji dgn umrah ialah wukuf di arafah. Umrah tiada wukuf. Wukuf ialah berada di kawasan arafah lbh krg satu ari. Disunatkan memperbanyakkan berdoa. Dan mustajab berdoa di hari wukuf.
3. muzdalifah.Dari arafah ke muzdalifah, kami sampai ke kwsn kami (tempat dibagi2 oleh saudi mengikut maktab)org ramai tapi tempat terhad, duduk disitu dan mengutip batu untuk melontar di jamratul Aqabah.
4. mina.Dari muzdalifah (pukul 2.am) dibawa ke khemah di Mina. Khemah luas ada aircond, laki perempuan bertentangan. Slps check in terus ke jamrah. Khemah agak jauh ke jamrah..lbh krg 4 km jln kaki. Melontar di Jamratul Aqabah..lps tu bertahallul dan terus balik ke Mekah utk tawaf ifadah (tawaf hj). Sebahagian rombongan x terus ke Mekah tapi balik ke khemah.Malam mesti mabit (berada) di mina. Oleh kerana khemah kami dikwsn mina jadid jd kami berpendpt lbh slmt utk mabit di Mina asal. Menurut fatwa saudi mina jadid juga dikira sbg mina. Kami mengambil jln lbh slmt dgn mabit di mina asal. Jd lps magrib kami ke jamrah utk melontar di 3 jamrah dan lps tu bntg tikar di kwsn lpg tunggu smpi tgh mlm baru blk ke khemah.
5. tawaf wida’Hari yang dirasakan cukup sedih berbanding ketika nk ke Mesir dulu. Bg perempuan yg uzur berdiri menghadap ke kaabah di luar masjid melahirkan rasa sedih yg amat sangat.
Madinah :Kami berada di Madinah tak lama 3x subuh shje. Memandangkan kos penginapan di sana yg agak mahal. Kat Madinah sewa dgn org bangla, bukan dgn org patani, kalau patani murah sikit.Suasana di Madinah lebih tenang, bandarnya lebih tersusun berbanding Mekah.Subuh.1Sampai ke Madinah pkl 2 am. Pkl 3.30 am ana ke sana. Mula sampai kwsn raudhah dh penuh. Dpt solat sunat shj di raudhah. Lps solat ziarah Rasul.s.a.w., Abu Bakar r.a, Omar r.a. lps tu balik rumah.. pkl 7.00 terus ziarah di Madinah.Subuh2Pegi masjid pkl 3 am.(masjid buka pkl 2.30 am) Raudhah dah penuh tapi alhamdulillah ana dpt tempat. Slps sunat Dhuha, ziarah Rasul, Saidina Abu Bakar, Umar, dan terus ke Baqi’.Subuh3Pegi ke masjid pkl 2am.beratur dpn pintu. Dpt tempat yg strategik dlm raudhah (tiang taubat), sunat dhuha di tiang Aisyah. Ziarah rasul dan sahabat. Alhamdulillah dpt 5 solat waktu di raudhah.-baru dpt step mcmana nk dpt mudah masuk ke raudhah.-mlm balik ke Jeddah..
Raudhah.Raudhah digambarkan oleh Nabi sebahagian dari Taman Syurga. Kecil shj. Ada beberapa tiang yg digambarkn Nabi jika solat berhampirannya mempunyai kelebihan yg tersendiri. Ada tiang wangi, tiang taubat, tiang Aisyah, tiang Katil dan bbrapa lg. lps solat subuh je tirai dinaikkan utk bagi giliran perempuan pula masuk ke raudhah. hanya tinggal 2 tiang utk lelaki.solat zohor baru lelaki dpt msk, lps solat tirai dinaikkan semula sampai asar. Asar, magrib, isya’ baru tirai diturunkan sepenuhnya.

Tu aje yg dpt dicoretkan kali nie..byk lg yg blh ditulis.. ¦insyaAllah di lain kesempatan.

Korban Si Lembu

Suasana Korban seekor lembu..
Anjuran Masjid Sultan Mahmud, Kuala Lipis..
Buat di Pusat Penyembelihan...


Ustaz Rahim menjadi tukang sembelih

Mula Menyembelih sambil melafazkan lafaz takbir

Darah memancut-mancut, nafas-nafas terakhir si lembu..
Kerja-kerja melapah, cepat dan pantas



Kerja-kerja memotong dan mengagih di masjid

PENGORBANAN!

Semua orang muslim tidak boleh tidak.. tidak terlepas dari tuntutan sebagai seorang Dai'e(Penyebar Islam) . Kerja Daie bukan hanya kerja Ustaz-Ustazah, tetapi ianya merupakan kerja semua orang Muslim. Ketahuilah..Kita akan ditanya nanti dengan tuntutan ini. Tidak ada alasan yang dapat kita berikan kepada Allah nanti. Tak kan kita punya jawapan.. sebab saya bukan Ustaz, Sebab saya tidak bersedia lagi, Saya bagi orang lain dulu, saya follow belakang sahaja, ilmu saya tidak cukup lagi, Saya pun bukan baik sangat nak buat kerja dakwah ini... atau berbagai alasan lagi..Ingatlah kita merupakan seorang dai'e...
Maka selaku seorang Daie..banyak perkara-perkara yang perlu kita lakukan untuk melengkapkan diri kita.. Berkebetulan dengan Raya korban ini, Elok kiranya kita mengimbas suatu aspek yang perlu ada dalam daie iaitu aspek pengorbanan.
Selaku Daie, Pengorbanan mesti sentiasa bersama, berjalan seiring dengan kerja dakwah kita. Imam Hasan al-Banna telah memasukkan aspek Pengorbanan dalam Rukun Baiah. Pengorbanan yang dimaksudkan ialah mengorbankan jiwa, harta, masa dan seluruh kehidupan untuk mencapai matlamat menegakkan Islam di atas muka bumi ini.
Kata Ustaz Nasruddin at Tantawi kepada kami (ketika saya masih di alam student dahulu), cuba kita check balik diri kita..adakah kerja Islam yang kita lakukan telah sampai kepada tahap pengorbanan?
Jujurnya bagi saya sendiri..tidak sampai lagi. Mungkin kita hanya baru sampai kepada tahap menyumbang. Menyumbang bererti..contohnya, jika ada slogan derma jihad dilaungkan..memang kita mengeluarkan derma kita, tetapi derma hanya setakat menyumbang sahaja..kalau sampai berkorban..kita lihat contoh bagaimana Saidina Abu Bakar yang telah menderma semua hartanya untuk perjuangan Islam..hanya tinggal Allah dan Rasul sahaja. Bagaimana saidina Umar separuh dari hartanya..Kita? 10% dari harta kita pun belum tentu lagi...
Menyumbang..bererti apabila pergi ke program-program dakwah yang hanya kena dengan masa kita. Kalau kita lapang, kita hadir..tetapi kalau kita sudah ada program peribadi pada waktu itu..mungkin kita tiada dalam program-program dakwah tersebut...
Pengorbanan ialah kita mengutamakan masa kerja-kerja untuk Islam lebih dari kerja-kerja peribadi kita sendiri..
Sempena dengan Raya korban ini..sudilah kiranya kita bermuhasabah kembali tentang di tahap mana kerja Islam kita...Kalau ke tahap menyumbang pun belum sampai...alangkah naifnya kita...Ingat nanti kita tidak akan terlepas ditanya Tuhan tentang kerja buat kita... Ambil peluang selagi hayat di kandung badan..yang masanya cukup terbatas..masa kita sudah tidak banyak..kita kena bangkit cergas....

Selamat Hari Raya

Selamat menyambut Hari Raya Eidul Adha buat semua muslimin dan muslimat. Mudah-mudahan Eidul Adha tahun ini dapat memulakan suatu permulaan yang menuju ke suatu sinar yang gemilang dalam kegemilangan Islam.
Semua orang tahu, Eidul Adha juga dikenali dengan Hari Raya Haji dan Hari Raya Korban. Maka pada fatrah ini, masyarakat pun sibuk membicarakan berkaitan Haji dan Korban. Kisah-kisah Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail dan Kisah Siti Hajar yang berlari-lari di safa dan Marwa.
Ustaz-Ustazah, Media-media, blogger-blogger juga sering membicarakan persoalan yang berkaitan dengan pengorbanan.
InsyaAllah saya akan mengulas sedikit berkaitan Hari Raya Haji. Bukan Ulasan saya tapi suara-suara di persekitaran saya. Saya hanya akan menyampaikannya dalam blog ini...

Friday, November 27, 2009

Last Day

Slot bersama Pengurusan Masjid Jame' bandar baru Uda Johor.


Mesyuarat Imam-Imam Besar Masjid Negeri dan Daerah bersama JAKIM. Mesyuarat dipengerusikan oleh Imam Besar Masjid Negara, Tan Sri Syeikh Ismail.

Selesai berseminar selama 3 hari.. Bersama ilmu yang akan dibawa pulang ke negeri dan daerah.

Bertolak pulang, dari parking aras paling bawah mendaki ke permukaan bumi..

Selepas Asar Hari Ke2

Selepas Melawat ke Rumah PERNIM, Kami dibawa melawat ke Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin di Putra Jaya. Subhanallah.. Sangat indah
Sedikit Catatan berkaitan Masjid Tuanku Mizan :
-Dikenali dengan nama Masjid Besi.
-Masjid yang ditadbir terus di bawah JAKIM selain Masjid Negara, Masjid Putra dan Masjid Wilayah.
-Mula dibina pada tahun 2004
-Anggaran kos pembinaan Masjid sebanyak RM 200 juta ++
-Direka oleh arkitek tempatan, Nik Arshad yang sebelum ini pernah mereka Masjid Negara dalam tahun 60an dahulu.
-Senireka gabungan antara Jerman dan China.
-Boleh memuatkan 20 000 jemaah
-Keluasan tanah lebih kurang 4 ekar++
-Besi keluli diimport dari Jerman sebanyak 6000 tan.
-Mempunyai 460 parking lot
-Mempunyai 3 aras
-mempunyai ruang kedai sebanyak 10 lot.
-Mempunyai 3 kuarters untuk pegawai
-Mempunyai 29 Kakitangan Masjid
p/s:Untuk mengetahui dengan lebih mendalam boleh searh kat internet ataupun terus melawat ke Masjid Tuanku Mizan..
Naik ke Masjid dengan tangga eskalator. Mana nak jumpa kat masjid-masjid lain. Terkenang semasa di Masjidil Haram yang juga mempunyai tangga seperti ini.

Di hadapan pintu gerbang Masjid yang dibuat dari besi keluli


Mempunyai Kolam dalam masjid. Air Pancut akan dipasangkan bila waktu malam.


Kubah keluli. Tertera kalimah Allah

Suasana dalam Masjid


Lantai, Kolam dan tasik seperti bersatu..menyamankan



Bersama Imam Besar Masjid Negeri Pahang, Tuan Haji Sharafuddin Aisha


Ruang Solat. Antara lelaki dan perempuan tidak ada pendinding..

Imam Besar Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, Tuan Haji Ali Sharbini..tengah menyampaikan taklimat berkaitan masjid Besi kepada kami

Sesi Dialog dan muhasabah bersama Ketua Pengarah JAKIM, Dato' Wan Muhammad bin Dato' Syeikh Aziz, turut kelihatan Imam Besar Masjid Negara, Tan Sri Syeikh Ismail dan Pengarah KESUMA, Tuan Haji Ghafani Awang Teh

Wednesday, November 25, 2009

Selepas Zohor Hari Ke2

Selepas Zohor ahli-ahli seminar dibahagikan kepada dua kumpulan. Sebahagian melawat ke Rumah PERNIM dan sebahagian ke Rumah Solehah. Saya dipilih untuk ke Rumah PERNIM.
Rumah Persatuan Kebajikan Anak Pesakit HIV/ AIDS Nurul Iman Malaysia (PERNIM) ditubuhkan pada 17 Mac 2004 dan Pusat Perlindungan PERNIM pada 26 Mei 2006. Pusat Perlindungan PERNIM bertempat di Lot 47,46,45, Jalan 47, Kampung Cheras Baru, 56100 Kuala Lumpur.
sehingga kini PERNIM mempunyai 65-70 orang anak-anak termasuk pengasuh. Untuk keterangan lanjut boleh layari www.pernim.org atau www.evolusibebas.blogspot.com
Sangat dialukan untuk membantu Pusat ini.
Pandangan Hadapan Pusat Perlindungan PERNIM Carta Organisasi Penggerak Pusat Perlindungan PERNIM
Tan Sri Syeikh Ismail Muhammad, Imam Besar Masjid Negara sedang mengadakan sidang media. (posisi saya tidak strategik untuk menangkap gambar memandangkan hujan renyai-renyai, snap photo hanya dari tempat saya berteduh)
Puan Hajah Norlina, Pengasas & YDP PERNIM sedang menyampaikan taklimat, turut kelihatan Tan Sri Syeikh Ismail (Imam Besar Masjid Negara) dan anak-anak PERNIM.



Melihat Siri Jelajah Kasih. Suatu rancangan Dokumentari anak-anak PERNIM.

Hajah Norlina Memperkenalkan anak kandungnya (Perempuan) yang berpakaian sama dengan anak-anak Pernim yang lain. Kanak-kanak lelaki merupakan 'adik beradik susuan' dengan anak kandung Hajah Norlina.. yang lain-lain tetap merupakan anak-anak Hajah Norlina.

Hajah Norlina bersama Keluarganya.