Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Monday, February 28, 2011

Program Dr. Zulkifli al-Bakri

Makluman Program al-Fadhil Dr. Zulkifli bin Muhammad al-Bakri
(ahli majlis fatwa Negeri Sembilan & Terengganu)

Tarikh : 5.3.2011
Masa : Selepas solat Maghrib
Tempat : Masjid Tengku Abdullah (Masjid Daerah Jerantut)



Tarikh : 10.3.2011
Masa : 9.00-11.00 pagi
Tempat : Masjid Daerah Bentong

Tuesday, February 08, 2011

Kursus Asas Teknik Al-Baghdadi

Kursus Asas Teknik Al-Baghdadi (Siri Mudah Belajar & Mengajar Al-Quran)
Tarikh : 12 Februari 2011 (Sabtu)
Masa : 8.30 am- 11.00am
Yuran : RM 10
Tempat : Masjid Sultan Mahmud Kuala Lipis
Orang ramai dijemput hadir

Halaqah Ilmu

2.2.2011 (Rabu); Halaqah Ilmu bersama al-Fadhil Dr. Zulkifli bin Muhammad al-Bakri (Ahli Majlis Fatwa Negeri Sembilan & Terengganu) di Masjid Sultan Mahmud Kuala Lipis. Program bermula dengan kuliah subuh, pengajian disambung semula pukul 8.15 pagi sehingga 12.00 tengahari.
Al-Fadhil Dr Zulkifli menerangkan perbahasan kitab Syarah Hikam karangan Ibnu Attaillah, Tafsir Surah At Tin dan halaqah diakhiri dengan sesi soal jawab.



Hadirin menikmati juadah sarapan pagi


Karya terbaru Dr. Zulkifli 'Nota Untuk Anakku'. Sangat sesuai untuk golongan pelajar dan ibu bapa.




Koperasi Masjid Sultan Mahmud mengadakan jualan buku

Thursday, February 03, 2011

Berita Mesir!!

Assalamualaikum warahmatullah..
Alhamdulillah..Pelajar-pelajar di sini secara umumnya semua dalam keadaan stabil..Hari jumaat ni akan ada satu demo yang mungkin lebih besar..Baru ni lebih kurang 2 juta yang hadir di tahrir, itupun ada lagi yang disekat dlm perjalanan..Di kawasan sekitar Shoubra ni ada juga demo, agak berdekatan dengan kediaman pelajar-pelajar kita..nak keluar rumah waktu malam memang dilarang sama sekali..Nak keluar rumah pun 'asyan g masjid jee... penjenayah berkeliaran di kawasan sekitar..Balai polis dibakar dan penjenayah dibebaskan..So, rakyat jadi semakin takut....Banyak kes-kes jenayah di sini..orang-orang arab akan buat hirosah (kawalan) di setiap malam..Banyak premis2 kerajaan dibakar dan dipecahkan..Bank-bank, mesin ATM, KFC pun dipecahkan...Kerja siapa semua ni?? wallahu a'lam..ada yang kata polis buat..ada yg kata memang geng2 kaki rompak..
Ada yang buat roadblock..orang biasa je pun, bukan polis..polis ramai dah takut nak keluar..huhu ..tadi baru balik dari Asyir..Terpaksa melalui lebihkurang 15 roadblock..di beberapa roadblock dikawal oleh kereta kebal..Subhanallah..Begitu sekali keadaan Mesir sekarang ni..Apapun, kita tengok perkembangan selepas hari jumaat nanti...Kalau makin teruk, emm tak tau nak kata..Hasbunallahuwa ni'mal wakil...
Terkini..Pelajar-pelajar Malaysia akan dipindahkan ke Jeddah secara berperingkat2 melalui kapal laut TLDM dan Kapal Terbang. Menetap di sana dalam tempoh lebihkurang 1 bulan..Sampai Mesir kembali stabil...Nak balik Malaysia? Guna duit sendiri..
Universiti Al-Azhar stakat ni masih berfungsi seperti biasa dan pelajar-pelajar akan mngaji macam biasa...
Rasanya semua tahu berita ni..emm..banyak cerita nak kongsi di sini sebenarnya, takut tak larat nak baca..:) Banyak je cerita-cerita pelik-pelik di sini...Kalu boleh tabayyun la dulu..Nak tau berita rasmi, boleh telefon tuan Presiden PMRAM atau web rasmi
www.pmram.org ..Apapun, kami harapkan doa dari kalian moga-moga Mesir kembali aman seperti sediakala..Sekarang ni rasa macam duduk di zaman penjajahan..Kedai2 semua tutup, jalan jadi sunyi sepi..bangunan2 banyak dibakar dsb..Mungkin Allah nak tarik sekejap nikmat keamanan di Mesir ni..:(

Yusof Assidiqqi Ahmad Sharkawi,
Maahad Qiraat Al-Azhar As-Syariff
Shoubra. Mesir.

Berita Mesir!!

PELAN TINDAKAN EVAKUASI

Tarikh bermulanya Operasi: 2 Februari 2011

Modus Operandi
1. Penerbangan dengan pesawat Tentera Udara Di Raja Malaysia (TUDM):
a) Kaherah – Jeddah (Tempat Berkumpul: Kompleks Haiyyu Ashir dan DMAK)
b) Iskandariah – Jeddah (Tempat Berkumpul: Rumah MARA)
c) Mansourah – Iskandariah – Jeddah (Tempat Berkumpul: Hotel New Mansourah @ 5th February, 1000 hrs)

2. Pelayaran:
a) Pelabuhan Al-Adabiyah – Pelabuhan Jeddah (Tempat Berkumpul: Kompleks Haiyyu Ashir)

3. Jeddah adalah pusat transit (penginapan di asrama Tabung Haji) untuk tempoh tidak melebihi sebulan, penginapan dan makan minum ditanggung oleh Kerajaan Malaysia.

4. Pelayaran dari Pelabuhan Jeddah ke Pelabuhan Pulau Pinang atau Pelabuhan Port Klang.
5. Kos perjalanan balik ke Mesir adalah di atas tanggungan sendiri.
6. Perjalanan dari tempat penginapan ke pelabuhan atau lapangan terbang disediakan.
7. Setiap peserta hanya dibenarkan membawa hand luggage kecil tidak melebihi 7 kilogram.
8. Peserta diingatkan untuk membawa passport/dokumen perjalanan yang sah.
9. Peserta hendaklah mematuhi arahan yang dikeluarkan oleh Sekretariat dari masa ke semasa.

Jadual Perjalanan
Penyelaras hendaklah mengatur perjalanan dari tempat berkumpul ke lapangan terbang (Rujuk Jadual Penerbangan).
Waktu untuk berkumpul di tempat berkumpul sebelum bertolak ke lapangan terbang adalah seperti berikut:
a) Kaherah – 2nd February, 1100 hrs3rd, 4th dan 5th February, 1000 hrs
b) Alexandria – 4th, 5th and 6th February, 0900 hrs

Kriteria Pemilihan Pelajar-Pelajar
1. Pelajar wanita
2. Pelajar berkeluarga
3. Pelajar yang uzur dan sakit
4. Berada di zon risiko tinggi
5. Pelajar tahun pertama
6. Pelajar sekolah rendah/sekolah menengah

Tindakan Yang Perlu Diambil
Sila isi borang makluman pelajar yang disertakan. (sila rujuk pegawai Negeri, Alex, MARA masing-masing atau klik terus di sini http://jpmk.info/wp-content/uploads/Borang-Peribadi-Pelajar_2011-utk-Evakuasi1.pdf)

Jadual Penerbangan dan Pelayaran Kaherah ke Jeddah
Tarikh Flight 1 (3 aircrafts) Flight 2 (3 aircrafts) Bunga Emas 5
3rd February (delayed)
4th February 0600 hrs 1300 hrs
5th February 0600 hrs 1300 hrs 1400 hrs
6th February 0600 hrs 1300 hrs

Jadual Penerbangan Alexandria/Mansourah ke Jeddah
Tarikh Flight 1 (2 aircrafts) Flight 2 (2 aircrafts)
5th February 0600 hrs 1300 hrs
6th February 0900 hrs 1600 hrs
7th February 0900 hrs 1600 hrs
*TBC
Sebarang pertanyaan berhubung perkara ini sila berhubung dengan pegawai-pegawai Kedutaan seperti di bawah:
1. En. Saharudin Hassan (+2010-5005338)
2. En. Wan Ahmad Tarmizi Wan Idris (+2010-1101004)
3. En. Muhammad Hazam Hajanan (+2010-8714264)
4. En. Samsul Kahar Kamarudin (+2010-5382715)
Kedutaan Besar Malaysia Kaherah

Berita Mesir !

TERKINI : Maklumat daripada Bilik Gerakan Kedutaan 1. Kos perjalanan Kaherah - Jeddah ditanggung oleh pihak kerajaan 2. Sara hidup sepanjang di Jeddah ditanggung oleh pihak kerajaan. 3. Kos untuk pulang ke Malaysia dengan kapal TLDM yang ditanggung oleh pihak kerajaan. Kapasiti muatan seramai 500-600 orang sahaja. 4. Perjalanan Jeddah - KL dengan tanggungan sendiri 5. Perjalanan Jeddah - Cairo juga dengan tanggungan sendiri Maklumat diperolehi daripada Encik Wan Ahmad Tarmizi Wan Idris Sekretariat Evakuasi, melalui panggilan telefon pada jam 12.48pm waktu Mesir

Mahasiswa & Mahasiswi = Perintah berkurung hari ini bermula jam 5 petang sehingga 7 pagi keesokan hari (Jumaat)

Wednesday, February 02, 2011

Berita Mesir !!

Internet di Mesir sudah OK di beberapa kawasan...

Berita Mesir!!

Raja Jordan..King Abdullah 2, ingin membuat perubahan pada kerajaan Jordan, mengambil pengajaran pergolakan yang berlaku di Mesir..Raja sendiri yang memilih perdana menteri baru bagi memimpin jordan..

Berita Mesir !!

RMAF rescue aircraft left for Egypt at noon 2011/02/02 Share KUALA LUMPUR: Three C-130 transport aircraft belonging to the Malaysian Royal Air Force left for Egypt around noon today in a mission to bring home Malaysian students from the troubled country. National Security Council secretary Datuk Mohamed Thajudeen Abdul Wahab said the aircraft would also bring along foodstuff. "At noon today, the aircraft will take off from Kuala Lumpur. They are taking with them food supply such as rice, cooking oil, flour, canned food and so on," he told Bernama earlier when contacted. He added that the government was now arranging temporary visas with the Saudi Arabian government to enable evacuation of students to Jeddah. "Their number is huge so we are bringing them to Jeddah

Berita Mesir !!

Mubarak bercadang dan memutuskan untuk tidak bertanding bagi jawatan presiden pada pilihanraya akan datang...oleh yang demikian dia akan kekal bertugas di pejabat sebagai presiden mesir sehingga berlangsungnya pilhanraya umum akan datang...ada udang d sbalik batu

Al Jazeera : Egypt's president says in a speech that he will step down at the next election but would stay in office until then.

Berita Mesir !!

assalamu'alaikum...
Untuk makluman semua...awalnya ana dapat sms dari zauji(suami) di kaherah hari jumaat(lepas solat jumaat waktu kaherah), bagitahu yang ada muzoharat (demonstrasi) dan banyak kereta kebal. Keadaan tegang di Tahrir..itu sms terakhir saya dapat..Selepas itu sms saya tak berbalas dan call guna IDD dan hand.set pun tak dapat..
sampai hari isnin...saya tak dapat hubungi..rasa risau tambahan anak di sini mula demam.pagi isnin seorang sahabat cadagkan ana call guna internet yang biasa student sana guna-lowratevoip..ana try kerana ana ingat pasword lowrate kepunyaan suami..hamdallah dapat...tapi tak berapa clear...
setakat hari ini ana sudah call 3x. keadaan yang teruk di Tahrir..area h.asyir ok...cuma perintah berkurung dari pukul 3ptg hingga 8pgi..bank2 tutup..atm tak boleh guna..harga barang-barang semua naik dan dicatu, harga tiket flight pun melambung hingga le5k utk 1way...flight banyak delay n cancel.
suami bagtahu kena berhati-hati dan semua student kena berkumpul di rumah negeri..
hari ini husband ana kat zaqaziq(dia tekad balik zaqaziq semalam kerana kad pengenalan dan dokumen penting masih berada di rumah sewa )
keadaan di zaqaziq tenang tak sepertt di kaherah tetapi perlu berjaga-jaga...
ana harap semua student n rakyat malaysia dapat dibawa pulang secepat mungkin,walaupun sesetengah tempat dilaporkan tenang.
masalah seperti atm tak boleh guna-sukarkan mereka yang tiada duit belanja dengan barang yang dicatu dan naik harga..
sama seperti situasi negara perang.wallahu a'lam.
Sumber :ummu wafa' nafisah,klang,slgr.

Tuesday, February 01, 2011

Berita Mesir !!

Sumber : A. Ubaidillah Alias
1 Februari 2011, Gerakan Membantu Pelajar-pelajar Kelantan di Mesir (GETIR) baru sahaja selesai mengadakan sidang media di tingkat 2, bangunan YAKIN, Kota Bharu. GETIR yang dianggotai oleh Alumni Keluarga pelajar Kelantan Mesir (AKPM) mengadakan sidang media bersama wakil-wakil akhbar termasuk pihak astro Awani. Ustaz Zulkifli selaku Yang Dipertua Alumni mewakili GETIR membuat kenyataan akhbar bertujuan MERAYU dan MEMOHON agar kerajaan Malaysia mengambil tindakan proaktif dengan membawa pulang pelajar Malaysia yang berada di Mesir.
Ini kerana memandangkan situasi politik Mesir yang bergolak dan tidak akan pulih dalam masa yang singkat. Beberapa situasi pelajar di Muhafazah agak tegang sehingga bekalan elektrik dan air sudah terputus. Manakala sebahagian besar pelajar Malaysia sudah dibawa oleh pihak polis menuju penempatan baru yang lebih selamat.
Seorang bapa kepada pelajar perempuan yang mengambil jurusan perubatan menyatakan bahawa beliau sempat berhubung dengan seorang anaknya di Tanta pada minggu lepas. Anaknya sempat menghubungi dan mengatakan bahawa dia dan rakan-rakan yang lain akan dibawa oleh pihak polis ke satu tempat penempatan baru. Selepas itu, anaknya dikhabarkan tidak menghubungi lagi ibubapanya.
Pihak GETIR juga sempat menjemput seorang mahasiswi jurusan pergigian Kaherah yang baru sahaja pulang semalam ke malaysia. Katanya, pada malam perarakan dibuat, internet sudah tidak berfungsi. Manakala bank pula tidak dapat mengeluarkan duit. Kebanyakan pelajar tidak dapat membeli barangan makanan dan juga tiket pulang disebabkan masalah pengeluaran wang. Namun siswi itu bernasib baik kerana ibu rakannya ada bersama, ibu rakannya membantu dia membeli tiket penerbangan menggunakan kad kredit. Akhirnya dia, rakan dan ibunya terbang menaiki Gulf Air ke Malaysia.

Pada malam kejadian, suasana di Kaherah terutamanya di Hayyu Sabiek yang merupakan penempatan pelajar Malaysia masih berada dalam keadaan terkawal. Namun, jarang-jarang sekali kedengaran bunyi jeritan orang dan tembakan senjata.

Diberitakan bahawa beberapa buah penjara telahpun dipecahkan, ramai penjenayah sudah bebas dan kejadian pecah rumah semakin menjadi-jadi. Pihak kedutaan Malaysia sudah menasihatkan agar setiap pelajar mengemas pakaian dalam satu beg sekitar 10kg sebagai langkah bersiap-sedia untuk berpindah jika diarahkan. Semua pelajar yang berada di rumah sewa diminta untuk berkumpul di rumah Badan Kebajikan mengikut negeri masing-masing.

Memandangkan situasi politik yang sukar dibaca, sebahagian besar pihak meramalkan bahawa keadaan akan bertambah buruk dari masa ke semasa. Oleh yang demikian, pihak GETIR berusaha untuk mendapatkan maklumat terkini daripada sumber-sumber yang sahih. Disamping berusaha berhubung dengan pihak Wisma Persekutuan dengan hasrat merayu membawa pulang semua pelajar Malaysia tanpa mengira status bangsa dan jurusan.
Persoalan : Sejauh mana respon Kerajaan Malaysia dalam isu ini?
Sekian,
A. Ubaidillah Alias

Berita Mesir !!

Sumber : muqriah03
Petang semalam (Isnin) ada contact sahabat di mansurah (Penasihat dpm skrg, us Adham) buat masa sekarang urusan kuliah ditawaqqufkan termasuklah urusan-urusan lain. Perintah berkurung..Katanya, dalangnya bukan Ikhwan bahkan ini kebangkitan rakyat. Kedai-kedai masih ada yang buka macam biasa. Komunikasi dengan orang luar terputus.Yang ada blog-blog ni..kena check dgn amnu daulah (diorang ni ada penterjemah yang handal).

Berita Mesir !!

Sumber : syedkadir@yahoo
Petang semalam ana contact dah Presiden PMRAM.
1.Katanya smlm (31/1) keadaan ok je. Takde masalah besar. Cumanya mereka kena berjimat lebih sedikit. Kedai-kedai buka macam biasa. Cuma perintah berkurung dari pukul 4 petang. So lepas pukul 4 kedai-kedai dah mula tutup. Satu lagi, bank dan ATM semua tutup. Jadi siapa yang duit tinggal sikit dalam poket memang sangat susahlah.

2. Berita mahasiswi kena rogol tak betul.

3.Berita mahasiswa kena tembak di kaki betul, tapi dengan peluru getah. Di Tanta. 2 orang.

4.Dua rumah setakat ni yang dirompak. Satu rumah mahasiswa di Syibin Elkom. Dan satu lagi rumah mahasiswi Terengganu di Gami'. Rumah lain Alhamdulillah tak ada yg dirompak. Cumanya selalu juga diketuk pintu oleh orang Arab yg tak dikenali.

Berita Mesir !!

1.Suzanne Mubarak, isteri Presiden Hosni Mubarak, dipastikan telah berada di London. Dia terbang dengan menggunakan jet pribadi, pada hari yang sama dengan Menteri Pertahanan Mesir ke Amerika Syarikat untuk menyelamatkan diri. Suzanne kelihatan bersama anak perempuannya dan lebih 100 buah beg. Mereka tiba di London untuk bersama dengan Gamal, anak lelaki yang disebut-sebut sebagai "putra mahkota" yang persiapkan untuk menjadi presiden Mesir. Menurut laporan Press TV dan beberapa tweet di Twitter telah memastikan, jet pribadi Suzanne itu telah mendarat di Lapangan Terbang Heathrow London. Sumber :Republika Suzanne Mubarak Terbang ke London, Republika Online


2. "Hari Kemarahan" di Syria Pertubuhan Politik dan Hak Asasi Manusia Syria mendakwa akan mengadakan "Hari Kemarahan" di Syria, untuk memprotes tindakan kerajaan di ibu kota Syria; Damascus dan kota-kota lain. Perhimpunan akan diadakan di hadapan Dewan Rakyat (Parlimen) pada hari Sabtu, 5 Feb. -- Sumber :
www.tanfis.com