Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Tuesday, November 27, 2012

Penceramah Selebriti Demand Harga untuk ceramah??



Dari FB Ustazah Wahibah (Pensyarah UPSI)..Luahan pengalaman sahabat sepengajian. Wahai ustaz dan ustazah juga para motivator, mohon pencerahan dan pandangan. Adakah ini fenomena dan keperluan, berpatutan atau tidak. Mohon sama2 membuat renungan jika kita benar2 mengaku menyambung warisan para anbiya.



-------------------------------------------

(dengan sedikit editan)




Malam tadi saya berceramah Sambutan Ma'al Hijrah di sebuah masjid.Lepas cermah biasalah ada jamuan, dan makan bersama j/kuasa masjid.Sambil duduk2 menanti hidangan seorg j/kuasa masjid mengadu kpd saya sekarang ini hdk dpt penceramah hebat2 cukup payah sebab bayaran sgt tinggi.Sebelum ini katanya, pihak masjid hdk jemput seorg penceramah celebriti yg selalu keluar di TV tapi pihaknya (melalui consultant) minta RM 5000.00.


Terkejut saya dibuatnya. Malupun ada.Sebab sayapun penceramah juga. RM 5000.00 utk ceramah lebih kurang 1-2 jam !Apa sudah jadi sesetengah penceramah agama kita ini?Jual agama utk dunia.Yg ini saya betul2 tak boleh terima.Pengalaman saya bertugas di sebuah institusi pernah penceramah celebriti yg menagih bayaran melampau terus kita hentikan.Dulu, kini salamanya dia takkan masuk tempat ini lagi, kalau perangainya tidak berubah. Kita kenal mereka ini.Walaupun penganjurnya agensi kerajaan,agensi kerajaan mana boleh bayar sebarangan.Mesti ikut peraturan.Yg mereka ini tak faham kenapa? Kalau dgn kerajaan duitpun terbatas inikan dgn org kampung.Betul melampulah penceramah2 ini.



Bagi saya penceramah spt ini sudah hilang roh. Dakwahnya telah rosak.Niat dakwahnya utk duit.Memburu kekayaan dunia dgn menggunakan agama. Inilah yg dikatakan pendusta agama.Saya juga faham keperluan memberikan sedikit sagu hati utk penceramah memang mesti difikirkan oleh pihak penganjur.Hargai penat lelah penceramah.Duit minyak, tol, masa, tenaga, keperluan tempat tinggal kalau perlu bermalam dll penganjur kena fikirkan.Jadi sebagai penganjur biasanya akan fikirkan itu semua. Namun bila diminta sampai kadar tidak logik mcm itu, itu yg jadi fitnah !



Selalu saya terfikir, banyak aktiviti keagamaan dibuat.Ceramah motivasilah, ceramah agamalah, macam2 ada tapi masyarakat Islam rosak juga.Apa tidak kenanya.Mungkin antara salah satu jawapannya ialah dakwah hilang unsur keberkatan.Penceramah bukan lagi utk berdakwah TAPI telah menukar niatnya.Dunia sudah di akhir zaman.





Saya  tambah :




Saya dan sahabat-sahabat yang bertugas di masjid memang sering mencari-cari tenaga penceramah untuk mengisi aktiviti pengimarahan masjid. Memang sukar untuk mendapat penceramah (baca yang mula bertaraf dan dianggap selebriti) , nak pula untuk masjid yang jauh terperosok dari bandar besar. Mereka tentu lebih mengutamakan di tempat-tempat yang lagi class, bayarannya pun mahal dan lumayan. Saya pernah juga beberapa kali berurusan dengan 'selebriti'..memang nampak macam berusan bisnes pula... 



Saya juga lihat, bukan ada apa sangat pun isi ceramah mereka, sekadar cakap-cakap sejam dua dapat bayaran beribu-ribu...Sebelum ceramah kena bayar deposit dulu. Program cansel..hilang deposit.. 

Saya cukup terkesan dengan seorang ustaz yang merupakan seorang al-hafiz dan pakar hadis, menghafaz hadis dengan sanadnya, setelah memberi pengisian di masjid kami, pengisian  yang cukup ilmiah  sarat dengan KATA-KATA ALLAH dan RASULULLAH Sallahu'alaihiwasallam, ketika ingin wida' saya menghulurkan sampul duit buatnya..lalu beliau menolak..kami kata kalau ustaz tak nak.. ambillah untuk pusat pengajian tahfiz yang dikelolakan olehnya..juga beliau menolak..
Lalu katanya kepada kami, Ana tak ambil duit dengan cara ini..duit ana dah cukup, sekolah ana pun alhamdulillah..nta doakan ana boleh terus istiqamah menyampaikan ilmu sudahlah. 
Mudahan kita semua cuba untuk berjiwa seperti itu...InsyaAllah..


Friday, November 09, 2012

Kenapa tak pandai solat?


Pada suatu pagi, ketika saya mundar mandir di hadapan masjid, kelihatan seorang lelaki seperti mencari seseorang. Ketika berselisih dengan saya, dia menanyakan hendak berjumpa dengan imam. Saya menanyakan hajatnya, terus lelaki tersebut menjadi sebak sampai terisak kecil. Beliau menceritakan hajatnya dalam keadaan sebak iaitu nak belajar solat. Katanya lagi dia dah berkeluarga, dah ada isteri dan anak. Tak ada orang nak ajar solat kepadanya.

Beberapa isu yang ingin saya kaitkan:
i.                     Lelaki ini merupakan rakyat tempatan dan generasi muda+pertengahan yang sudah pasti bersekolah di bawah Kementerian Pelajaran/pendidikan. Sudah tentu terkandung dalamnya mata pelajaran agama. Di sekolah rendah ada PAFA. Dia lulus PAFA?. Kalau dia diluluskan oleh ustaz & ustazah walaupun hakikat sebenarnya dia sepatutnya tak lulus..agak-agak malaikat raqib atid tulis apa ye dekat buku catatan amalan ustaz ustazah tersebut? Malaikat catat kebaikan? Sebab menolong orang dengan bagi markah lulus? Bukan ke ustaz ustazah tersebut telah melakukan penipuan dan khianat dalam amanah menyampaikan ilmu?
ii.                   Dilema yang dihadapi oleh ustaz ustazah yang terbabit dengan PAFA, memang ramai yang tidak layak untuk lulus. Tetapi pihak pentadbiran mengarahkan untuk bagi lulus untuk jaga prestasi sekolah. Hasilnya pelajar tak endah bila berhadapan dengan PAFA, sebab bagi dia tidak ada kesan apa-apa. Pentadbiran demi menjaga reputasi sekolah di mata manusia sanggup berbuat begitu..agak-agak dalam pandangan tuhan macamana si pentadbir tersebut?
iii.                  Kesannya, pelajar yang tak reti asas farhu ain, seterusnya meningkat dewasa kalau tiada kesedaran teruslah hanyut sampai ke mati.
iv.                 Lelaki tersebut telah berkahwin, sudah tentu dia telah melalui kursus kahwin yang menjadi syarat bagi pasangan yang hendak berkahwin mesti melalui kursus kahwin. Saya berpendapat, silibus dan konsep kursus kahwin yang sedia ada tidak berkesan kepada peserta. Contoh yang menarik, dahulu kursus kahwin diadakan di Pejabat agama yang duduk berhadapan dengan masjid, tetapi bila tiba waktu rehat untuk peserta makan dan solat zohor..tak ada yang sangkut ke masjid..bahkan penceramah nya pun batang hidungnya dalam setahun boleh kira beberapa kali tersangkut di masjid, semestinya hari jumaat, itupun jumpa di belakang-belakang.
v.                   Lelaki tersebut sudah tentu ketika kecilnya bersama dengan ibu bapanya. Ibu bapanya tak pernah ajar anaknya solat? Sabda Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam dalam Hadisnya  yang diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Daud, Hakim dan Tirmizi. Maksudnya " suruhlah anak-anak kamu menunaikan solat sewaktu umurnya 7 tahun, dan pukullah mereka sewaktu umurnya 10 tahun dan pisahkan mereka di tempat tidur mereka'.  Hadis yang lain mafhumnya, setiap anak yang lahir dalam kedaan fitrah, ibu bapanya yang menjadikannya yahudi atau nasrani atau majusi.. Nampak gayanya ibu bapa juga ramai yang tidak mementingkan pegangan dan amalan anak masing-masing, sebabnya ibu bapa pun sama-sama jadi calon neraka.
Semestinya, pemerintah yang sepatutnya berperanan. Saya pernah terbaca kisah hidup Allahyarham Pak Sako, ketika mudanya beliau pernah berkhidmat sebagai ADO dan hakim. Beliau menceritakan ketika melalui temuduga, antara soalan yang ditanya kepadanya ialah pandai marhaban?..dan dia pun membacakan beberapa bacaan rawi yang dihafalnya..Agak-agak soalan macam itu ada ditanya sekarang? 

Friday, November 02, 2012

Mari Berubah-Dari Jahil kepada Alim

Perubahan
Mutakhir ini, sudah ramai insan  yang kembali sedar ke pangkal jalan. Suatu perkembangan yang sangat baik. Perkembangan ini meliputi orang muda, orang pencen, juga golongan artis. Kebiasaannya arus kesedaran ini merebak di bandar-bandar besar, di kampung dan pekan perkembangan seperti ini masih sukar.

Mengekalkan perubahan
Setelah mereka berubah, sudah pasti banyak tabiat lama yang sudah sebati  perlu dijauhi. Semua orang mampu berubah, cuma yang sukarnya adalah untuk mengekalkan perubahan. Untuk mengekalkan perubahan dan supaya ianya selari dengan kehendak syariat, maka insan yang ingin/telah berubah perlu mendalami ilmu agama.

Perubahan tidak lama
Kita pernah lihat, orang-orang yang berubah tetapi tidak lama perubahannya, bahkan ada yang menjadi lagi teruk berbanding zaman sebelum ia berubah. Hal ini berlaku kerana mereka tidak rapat dan akrab dengan majlis ilmu dan melaziminya. Contoh artis perempuan yang membuat perubahan, dari free hair kepada memakai hijab. Kemudian kita melihat ada yang sekejap pakai sekejap buka. Ada yang buka bila dapat tawaran berlakon dan pekerjaan. Tidak keterlaluan saya nyatakan contoh, seperti OGY, Lidyawati (mudahan mereka mendapat petunjuk).
Saya pernah lihat, seorang pak cik yang baru pulang dari menunaikan haji, dia membuat perubahan drastik dari datang ke masjid hanya pada hari jumaat, kepada datang setiap waktu. Bukan sahaja pada waktu solat fardhu, tetapi waktu dhuha, dan banyak masanya dihabiskan ke masjid. Cuma, apabila ada program ilmu, dia tidak berapa gemar nak mengambil bahagian. Katanya 'banyak mengata orang'. Tetapi tidak lama selepas itu, mungkin dia telah bosan, maka dia kembali semula kepada tabiat lamanya. 

Salah Faham Dalam Pencarian Ilmu
Ada juga yang selepas ada kesedaran, maka dia mengikuti kelas mengaji al-Quran. Pernah diceritakan oleh sahabat saya, seorang pakcik yang baru khatam al-Quran bercerita kepadanya, 'ustaz, saya ini dah habis belajar, tak tahu lah lepas ini saya nak buat apa untuk isi masa saya'. Kesian pakcik tersebut. Dia anggap dah OK hanya dengan belajar mengaji al-Quran sahaja? Ada yang lepas khatam dengan guru ini, dia pergi mengaji dengan guru lain pula..begitulah..
Kita lihat, ramai juga yang berkejar untuk belajar mengaji al-Quran sahaja. Ada yang dalam seminggu setiap hari dia belajar mengaji al-Quran dengan pelbagai guru. Tetapi ilmu lain yang sangat luas dia tidak ambil peduli. Pernah di masjid kami, ketika masjid menganjurkan program halaqah ilmu, antara pengisiannya ialah Syarah Kitab Hikam, Kitab Fiqh Manhaji & tafsir surah pilihan. Disebabkan ada program halaqah ilmu tersebut, maka guru mengajinya menunda kelas mengajinya yang juga di masjid. Ada makcik-makcik ini, dah sampai ke masjid pun, bila dapat tahu kelas mengaji cansel..balik dia..tak rasa langsung keinginan untuk mendengar majlis ilmu tersebut. Saya percaya situasi seperti ini berlaku juga di mana-mana.  

Langkah Kita
 
Maka kita kena memastikan seluruh kehidupan kita dipenuhi dengan pencarian ilmu. Kita buat check List pelajaran apa yang telah dipelajari dan yang mana belum. Contoh : Mengaji Al-Quran- Ada, Tafsir al-Quran-Xde lagi, Hadis-Xde, Feqah-Kadang-kadang dengar kuliah, Sirah-Ada, Aqidah-Xde...dll. Yang tak lagi, kita usaha bagi ada, dan yang dah ada kita istiqamah.

Akhirnya..Jom kita Belajar..Slogan Ustaz Azhar Idrus :Jom Gi Kuliah..Supaya kita tidak salah faham dalam Islam dan perubahan kita selari dengan kehendak syariat.
InsyaAllah, Allah akan mudahkan jalan kita...