Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Friday, October 26, 2012

Salam Adha

Dua, tiga hari sebelum raya, jumlah ahli jemaah ke Masjid kami sudah berkurangan. Ramai warga tetapnya yang telah pulang ke kampung masing-masing. Ramai jemaah tetap kami terdiri dari orang luar yang bukan berasal dari daerah ini, cuma ditempatkan bertugas di sini, termasuklah hampir sebahagian besar pegawai masjid yang juga berasal dari luar.Sebab itu, bila hari cuti umum sukar untuk masjid ini mengadakan aktiviti yang besar kerana warga tetapnya tiada. Bukannya tiada orang pior daerah ini yang menetap di sekitar... tetapi mungkin mereka tiada selesa hendak ke masjid ini.

Malam dan subuh pagi raya, jumlah kehadiran kadangkala bertambah dengan musafir yang singgah, juga perantau yang pulang ke kampung halaman. Tetapi tak sampai pun 50 orang, sedangkan solat sunat raya nanti jumlahnya bertambah berlipat-lipat kali ganda, sehinggakan orang pun kata 'tak muat dah masjid kita ni, kena perbesarkan lagi'.
Solat sunat pula yang diutamakan berbanding yang fardhu. Mungkin sebab guru mereka yang mengajar begitu, ataupun ibu bapa yang mengajarinya. Ini yang menjadi ibadah hanya menjadi adat sahaja.
Ada pula golongan pemimpin yang bila hendak ke masjid, kena pula orang awam  meraikan beria, sebab itu pemimpin-pemimpin jarang datang ke masjid, sebab mereka tak nak menyusahkan orang awam. Mana taknya..bila nak pergi masjid kena buat sambutan beria..duit pun banyak habis..jadi depa kata tak nak lah menyusahkan orang ramai ini...Hebat depa ni..datang ke rumah Allah..menjadi tetamu Allah..manusia sambut hebat lagi..
Bila aidil adha ini, penceramah akan bicara soal pengorbanan, soal menunaikan ibadah haji, soal ibadah korban. Saya tertarik nak ulas berkaitan binatang korban. Ada yang bertanya kepada kami, masjid ini berapa ekor? tak sempat jawab terus dia sambung..tempat saya 9 ekor, 15 ekor...bla..bla..bla.. Ramai juga ulama yang berpendapat, sekarang ini aula kita sumbangkan kepada fakir miskin termasuk negara luar yang susah seperti di Palestin. Kampung kecil, sampai 15 ekor, setiap seorang dapat berkilo-kilo daging, penuh peti ais.. ada itu, sampai raya tahun depan, ada lagi rupanya sisa daging korban raya tahun ini. Bukannya tak bagus mengeluarkan duit untuk ibadah korban, tetapi kita mahukan seimbang..ini bila orang minta  infaq untuk perjuangan Islam liat nak bagi.. time korban hebat bersaing.   
Akhirnya, di kesempatan ini Saya ucapkan selamat hari raya Aidil Adha buat semua kenalan baik di mana jua anda berada. 

Kenangan ketika menunaikan Haji bersama sahabat-sahabat , tahun 2006 yang lalu.




Monday, October 22, 2012

Kem Intensif Al-Quran di SMA Pelangai



20-21 Oktober 2012 : Kem Intensif Al-Quran (KIA 2012) bertemakan ‘Mesra al-Quran akrab Ilahi’  telah diadakan di Sekolah Menengah Agama Pelangai, Bentong yang telah disertai oleh  semua pelajar tingkatan dua Sekolah Menengah Agama Pelangai yang berjumlah seramai 104 orang.

Program ini adalah anjuran bersama Sekolah Menengah Agama Pelangai bersama dengan sebuah NGO iaitu  Persatuan Alumni Pelajar Sekolah Menengah Agama Islam Pahang (PERMAI).

Dalam program ini, para peserta dibimbing untuk lebih mahir dan mengenali hukum hakam tajwid seperti hukum Nun mati, hukum Mim mati, hukum Mad dan sejarah al-Quran. Para peserta juga berpeluang untuk memperbaiki bacaan surah Al-Fatihah masing-masing.

Peserta dibimbing oleh 14 orang fasilitator daripada PERMAI yang juga merupakan lepasan sekolah menengah agama di negeri Pahang. Program KIA 2012 ini dirasmikan oleh Tuan pengetua Sekolah Menengah Agama Pelangai, Tuan Hj Mohd Nasir bin Abd Malek.


Tuan Pengetua, guru-guru SMA Pelangai bersama barisan Fasilitator.


Friday, October 19, 2012

Ingin Mendalami Agama ; Bagaimana?

Saya pernah berjumpa dengan orang yang nak sangat bertukar ke pejabat agama. Beliau sekarang bekerja di jabatan lain. Hasratnya hendak mendalami bidang agama, usia pun sudah semakin lanjut katanya lagi. Di pejabat agama islam di seluruh Malaysia ini, stafnya pun bercampur latar belakang. Staf yang berlatar belakang aliran agama biasanya bergred S,  LS dan ada staf gred N, F, R . Mereka ini  boleh bertukar-tukar ke jabatan lain, tidak tertakluk kepada agensi yang berkait dengan agama sahaja.

Bukanlah semua pekerja di pejabat agama berlatar belakangkan agama. Kebiasaannya, orang luar yang mendatangi pejabat agama semua akan digelarkan dengan ustaz dan ustazah. Driver pun orang panggil ustaz juga. Dulu-dulu pernah terjadi di suatu tempat, ada orang ini berurusan di pejabat agama dengan seorang staf perempuan yang digelarnya ustazah. selepas urusan itu, di waktu yang lain dia pernah terserempak dengan staf yang digelarnya ustazah itu bersiar-siar tanpa memakai tudung. Terkejut dia....sebabnya staf tersebut bukan aliran agama, staf kerani gred N,  memang dia tak bertudung pun, tapi bila pergi kerja pakailah tudung seiring dengan perkembangan semasa. Bila bukan time kerja dia free hair balik.. Walaupun dia bertugas di pejabat agama dia tetap sama seperti sebelumnya..hanya jadi ustazah celup aje.

Mungkin hasrat orang yang bertemu dengan saya itu baik, hendak menambahkan ilmu pengetahuan dalam agama, saya rasa itu hanya sebahagian daripada langkah untuk mendekatkan dengan agama. Paling berkesan dan utama dalam hendak mendekatkan diri dengan agama antaranya :
-sentiasa hadir ke masjid dan bukan hanya solat fardhu berjemaah, tetapi mengambil bahagian dalam kuliah-kuliah pengajian yang disusun oleh pihak masjid atau surau.
-Sentiasa membaca bahan-bahan berkaitan tentang agama. Sekarang sudah banyak bacaan santai berkaitan agama seperti majalah Solusi, al-Ustaz, QnA dan sebagainya.
-Mesra dengan Media islam seperti radio Ikim FM dan Tv Hijrah.
-Pada waktu-waktu free seperti tengah drive dengar cd-cd pengajian Islam. 
-Mempunyai guru khusus untuk bertalaqi pelajaran agama.
-Sentiasa mendampingi dan mengasihi para ulama.

Wallahua'lam.

Thursday, October 18, 2012

HPA yang kusertai

Sebelum ini saya tidak berapa pedulikannya walaupun saya tahu  kewujudannya. Semuanya bermula semasa saya berada di Mesir. Kami berpeluang mengikuti kursus anjuran HPA dan PMRAM yang dihadiri sendiri oleh pengasas HPA, Tuan Hj Ismail.
Saya begitu tertarik dengan penerangan, objektif dan perjuangan HPA dan Tuan Hj Ismail sendiri.
Setelah saya berada di tanah air, saya bersama sahabat-sahabat scara rasmi join HPA dengan menjadi ahli. Bukan setakat menjadi ahli biasa, tetapi turut pergi ke kursus PBC yang dianjurkan oleh HPA. Cuma semasa saya di kursus tersebut, penerangan yang diberikan oleh 'PJS' agak berlainan, kali ni mereka lebih fokus kepada mencari duit, jadi senang, boleh melancong, kereta hebat. Penerangan yang berbeza dengan Tuan Hj Ismail.
Yang paling tak best dalam PBC tersebut, penceramah tetapnya kencing berdiri. Saya pernah terserempak di dalam tandas, dia selamba aje kencing berdiri, sambil disaksikan oleh peserta-peserta yang rata-ratanya terdiri dari mereka yang agak akrab dan memahami agama.
Dalam kitab Bahrul Mazi dinyatakan hukum kencing berdiri bagi mazhab Syafie ialah makruh dan si pekencing berdiri tersebut tidak boleh dijadikan saksi.
Selepas itu, saya selalu membeli produk HPA sebagai keperluan harian. Biasanya apabila ada produk terbaru di kedai HPA saya akan beli, dan kebiasaanya juga produk terbaru itu, itulah kali pertama dan terakhir saya jumpa di kedai HPA. Kerana selepas itu, apabila kita tanya produk tersebut, jawapan penjaga kedai dengan lemah disertai dengan keluhan..tak hantar dah..stok tak cukup.
Saya masih teringat, ketika kami berkursus di UUM, kami sanggup menyewa kereta semata-mata untuk merasa makan di RFC. Di Kuantan  juga pernah dibuka sekejap RCH-Radix Coffe House dan saya antara orang terawal yang masuk ke kedai tersebut. Tetapi usianya tidak lama. 
Mutakhir kebelakangan ini rak-rak di Kedai HPA banyak kosong daripada berisi. Bila client masuk akan keluar dengan hampa, sebab barang yang dicari tiada. Bahkan si penjaga kedai pun sudah naik malu dan segan dengan pelanggan.
HQ membuat dasar baru dengan menyerahkan kedai-kedai di bawah mereka kepada stokis-stokis. Ada yang berjaya dan ada yang lingkup. Laluan yang biasa saya lalu iaitu Lipis dan Jerantut sudah tutup. Kedai di Jerantut sudah naik signbord untuk disewa dan di Lipis tokey kedai sedang giat merubah suai kedai yang asalnya disewa oleh HPA.
Manfaat yang koperasi masjid Lipis  dapat ialah, kami beli peti ais dan rak terpakai dari kedai HPA tersebut.
Akhirnya, memang banyak kisah-kisah tidak menarik yang melibatkan pengurusan tertinggi dalam HPA. Sepatutnya HPA menjadi semakin gagah, tetapi menjadi seperti yang saya kisahkan tadi. Memang hasrat Tuan Hj Ismail tinggi, tetapi orang-orang dibawahnya?

Wallaua'lam..


Wednesday, October 17, 2012

Kuliah Maghrib mingguan atau bulanan

Selepas Ramadhan dan Syawal berlalu..barulah kebanyakan surau dan masjid mula menyusun kembali program kuliah dan ceramah baik mingguan mahupun bulanan. Tiga pegawai dari masjid kami ada berkuliah di sebuah surau. Sudah lebih setahun program tersebut. Rupanya ada juga yang menyatakan rasa tidak puas hati dengan pengkuliah-pengkuliah tersebut. 'macam tak de da dari tempat lain  yang boleh bagi kuliah, asyik dari Masjid ini sahaja' antara rungutannya.

AJK surau pula dalam mesyuarat mereka, merasakan kewangan mereka cepat sangat susut sebab adanya kuliah-kuliah agama ini. Maka mereka putuskan untuk menukar program kuliah maghrib daripada seminggu sekali kepda sebulan sekali. Ahli jemaah yang tidak berpuas hati mula melarikan diri berjemaah di masjid. 

Setelah beberapa ketika, ada personal berpengaruh  menyatakan kita jalankan juga program kuliah secara mingguan. Kita tak minta dana daripada AJK surau. Kita biayai sendiri kos penceramah, pengkuliah dan jamuan makan.

Akhirnya, atas desakan, Kuliah mingguan berjalan seperti biasa. Dan aktiviti-aktiviti pengimarahan yang lain juga akan kembali dirancakkan, tanpa cetusan, penglibatan serius dan  kewangan dari ajk.

Apa petandanya?

Wednesday, October 10, 2012

Selamat ber PMR

Ketika ingin pulang dari masjid selepas solat Isyak, saya dirapati oleh seseorang. Dia orang luar, singgah untuk solat dan tidur di Masjid sebelum meneruskan kelananya. Ada hajat katanya, rupanya ingin meminta untuk buatkan solat hajat untuk anaknya yang akan menduduki peperiksaan PMR pada keesokan paginya. Saya kata tiada masalah dan mengajaknya turut bersama berjemaah dan saya boleh mengajak lagi beberapa jemaah yang sedang rancak berbual di beranda masjid. Katanya 'imam buat sorang lah'.

Selesai solat saya bertemu dengannya dan dia bercerita 'tak tenang fikiran' kalau bersolat tak boleh nak tumpu. Ceritanya lagi ' semalam saya berniaga di Raub, malamnya tidur di masjid lama Raub. Tengah malam ada orang lelaki tanya dekat dia, 'nak tak buat projek dengan dia' . Dia terkejut lalu jawab berseloroh..Kalau nak dengan perempuan buat apa sesama lelaki'. Selepas itu Dia basuh budak itu.. dan katanya sepanjang hari..budak tu banyak menghantar sms dan miscall dia..Itu lah cerita kenapa Dia tak tenang dan rasa tidak boleh untuk buat solat hajat. 

Saya rasa, beliau bersungguh-sugguh mahukan kejayaan buat anaknya. Sebab itu beliau berusaha juga untuk memohon kepada Allah walaupun melalui wakilnya.
Selamat menduduki peperiksaan buat semua pelajar PMR.. Sebagai motivasi saya sarankan pelajar yang akan menduduki peperiksaan PMR tahun hadapan (Pelajar PMR tahun ini periksa dahulu, dah sudah baru boleh) untuk membaca dan menekuni komik Misi 8A. Banyak pengalaman dan pengajaran buat para pelajar sekalian.

Komik Misi 8A, karya Afiq dan Nazry keluaran PTS. Dapatkan di kedai-kedai buku.

Monday, October 08, 2012

Program Cuti Sekolah

Ayuh..kita isi cuti sekolah dengan aktiviti yang bermanfaat. InsyaAllah.. 

Friday, October 05, 2012

Automated Enforcement System – AES (Sistem Penguatkuasaan Automatik)

Automated Enforcement System – AES (Sistem Penguatkuasaan Automatik) 

a) Apa AES AES ialah suatu sistem penguatkuasaan yang dijalankan secara automatik 24 jam tanpa henti. 


b) Bagaimana AES berfungsi?


i) Kamera akan dipasang di lokasi-lokasi yang telah dikenalpasti (hot spot) dan beroperasi 24 jam tanpa henti.

ii) Kamera disambungkan ke pengkalan data JPJ.

iii) Apabila sesebuah kenderaan melalui kawasan tersebut, jika melebihi hadlaju yang ditetapkan, maka gambar kenderaan akan diambil dan dihantar ke pusat pemprosesan gambar serta pengkalan data JPJ.

iv) Jika disahkan melakukan kesalahan, maka saman akan terus dikeluarkan kepada pemilik kenderaan.

c) Siapa mengendalikan Kamera AES? Kamera AES akan dikendalikan oleh dua (2) Syarikat swasta iaitu

i) Beta Tegap Sdn Bhd. yang menggunakan sistem Redflex daripada Australai; dan

ii) ATES Sdn Bhd. yang menggunakan sistem Jenoptik Robot daripada Jerman

d) Pendapatan daripada AES. Kadar pendapatan telah dipersetujui sejak 22/4/2009 dan telah dibentangkan kepada Kabinet pada 16/9/2009. Suatu Model Kewangan Tiga Langkah telah dipersetujui iaitu :

i) Setiap syarikat layak mengambil RM16 daripada bilangan set saman sah yang dikeluarkan daripada hasil bayaran saman yang telah dijelaskan tertakluk kepada 5 juta saman.

ii) Setiap syarikat mengambil 50% baki hasil bayaran yang telah dijelaskan (selepas ditolak jumlah di bawah langkah i) tetapi terhad kepada RM270 juta setahun. Kerajan ambil jumlah yang sama.

iii) Setiap syarikat mengambil 7.5% baki bayaran saman yang telah dijelaskan selepas tolak langkah (i) dan (ii). Kerajaan juga sama.

e) Peruntukkan dalam Akta berkaitan AES

i) Seksyen 2 – memasukkan takrif “imej yang dirakam”,

ii) Seksyen 2 – memasukkan takrif”kesalahan berjadual”

iii) Seksyen 2 – memasukkan takrif “kesalahan yang dirakam melalui kamera”

iv) Seksyen 53 (1A) – Saman dianggap serah walaupun enggan terima

v) Seksyen 53A – Notis Kesalahan yang dirakam melalui kamera vi) Seksyen 53B – Kewajipan mengemukakan nama dan alamat

vii) Seksyen 53C – Kewajipan untuk tidak memberikan, menyiarkan atau mendedahkan maklumat mengenai kesalahan yang dirakam melalui kamera.

viii) Seksyen 117 (11) – imej yang dirakam boleh diterima sebagai keterangan prima facie

ix) Seksyen 46 – Jadual Kesalahan

Jadual Pertama

(i) Memandu melebihi hadlaju
(ii) Tidak mematuhi isyarat lalu
(iii) Memotong garisan berkembar
(iv)Memandu di lorong kecemasan
(v) Memotong & menghalang daripada memotong
(vi) Memotong barisan
(vii)Menggunakan telefon bimbit semasa memandu

Jadual Kedua – Kesalahan yang dirakam melalui kamera

(I) Memandu di lorong bas
(ii) Memandu melebihi hadlaju
(iii) Tidak mematuhi lampu isyarat

ZULHAZMI SHARIFF
Penasihat Undang-Undang
Kempen Anti Saman Ekor (KASE)




PS : Saya selalu sangat mendapat surat saman trafik..speed trap la apa lagi.. Saya pernah menyatakan kepada polis yang menyaman saya, saya tak kisah kalau kena saman, tetapi kenapa ramai lagi mereka yang terlepas. Itu Orang-orang besar, Raja, Pemerintah, Menteri.. Mereka tak kena saman, walaupun bawa jauh lebih laju dari saya. Patutnya mereka yang menguatkuasa undang-undang yang lebih utama untuk patuh undang-undang.. Polis tersebut diam sahaja.


Saya kenal ramai juga polis. Saya tahu mereka ini kalau bawa kereta, hampir tiada yang slow..laju dan semakin laju adalah.. Tapi sebab dia Polis.


Orang-orang besar lagi lah hepinya, bawa laju tapi selamat. Naik pula kereta kerajaan.. minyak percuma, servis claim kerajaan, saman pun terselamat..dah la gaji besar. 


Kereta zaman sekarang, kalau bawa 60-80km macam tak berasa apa, contoh Camry ke, BMW ke.. Kereta yang boleh pecut laju tak boleh bawa laju. Baik HARAMkan sahaja penggunaan kereta ber cc besar dalam negara kita. Ataupun setup kan semua kereta walaupun tekan habis pedal minyaknya tetap tak boleh bawa laju, sekadar had yang dibenarkan. Termasuk kereta Raja, Pemerintah, orang-orang besar dll...jangan ikan bilis sahaja yang kena, jerung, paus bahkan ikan tenggiri terlepas. Bomba, Ambulan..ok la ada rukhshah.