Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Thursday, December 20, 2007

Haji...
*Sempena Aidil Adha ini, terkenang Nostalgia silam tika daku menunaikan Haji beberapa tahun yang lampau. Lalu Ku persembahkan kembali catatan ini yang telah 3 kali dipersembahkan. Mohon maaf catatan yang tidak tersusun, banyak ayat dan istilah pasar digunakan.

Haji seperti diketahui umum merupakan rukun Islam yang terakhir.Namun tidak seperti rukun2 yang lain, tidak ditaklifkan rukun ini ke atas seseorang kecuali bagi mereka yang mempunyai kemampuan. Ulama mempunyai berbagai pandangan mengenai pengertian mampu itu sendiri. Jika kita meninjau zaman nenek moyang kita dahulu, kita mendapati bukan semua orang kaya yang mampu dan sanggup untuk menunaikan haji. Menunaikan Haji pada masa itu seumpama menyabung nyawa. Majlis wida’ semasa menghantar mereka yang menunaikan haji akan terasa begitu pilu sekali seumpama tidak akan bersua muka kembali. Apatah lagi dengan sistem perhubungan dan penganggkutan yang masih lemah dan lembab. Allahyarhamah Wan saya sahaja, selepas 2 tahun berada di Mekah baru kembali ke tanah air. Tapi itu semua kisah lama, kini keadaan sebaliknya, semua orang berpusu-pusu menunaikan haji sehingga terpaksa diwujudkan giliran serta kouta oleh pihak berwajib.

Alhamdulilah dengan izin Allah serta berkat doa kawan-kawan, ana telah berkesempatan menunaikan fardhu haji.

Sedikit sebanyak catatan mengenainya.

Tengah bulan 12 tahun 2005- taklimat (kursus haji) mengenai perjalanan haji diadakan di h10. sesi selama ½ hari sahaja. Kalau kursus di Malaysia lebih kurang 3 bulan..
23.12 (jumaat) : taklimat pengurusan kepada yang berkenaan (2 musyrif dan 2 ajk) di rumah Us. Nik Syahir kat Mansurah (musyrif thn lps). Musyrif Us. Fairuz (ydp Johor), pembantu Musyrif Us. Zainudin (penasihat 1 DPM Shoubra), AJK Us. Hafiz (penasihat 2 DPM Shoubra dan Azraie.
26.12 (malam isnin) majlis meraikan bakal hujjaj peringkat Shoubra diadakan di markaz Dewan Perwakilan Pelajar.
Tengah malam- ahli bait (room mate) menyediakan bekalan makanan untuk sepanjang perjalanan di atas kapal. Makanan disejukkan dulu sebelum dibungkus utk mengelakkan cepat basi. Kemudian dibungkus dengan foil. Ana bwk dua beg yang sederhana besar. Satu untuk pakaian dan satu lagi diisi dengan bekalan makanan untuk dimakan dalam kapal.

27.12 (selasa) pergi ke h10 dari Shoubra dengan menaiki teksi. Ditemani oleh seorang ahli bait. Sampai di H10 elok-elok azan subuh. Berangkat dengan 30 ahli rombongan. 18 dari shoubra dan selebihnya dari kuliah, 2 perempuan dan seorang pakcik dari singapura yang belajar bahasa arab di sini.
Rujuk jadual perjalanan..


SELASA 27/12/2005
6.30pg Berkumpul di dataran H-10
8.15pg Bertolak ke Port Suez .
11.45pg Tiba ke Port Suez: Pemeriksaan barang2,dibawa ke Minaa’, isi borang maklumat diri, pemeriksaan pasport & tiket.
12.30tgh Check-in kapal: pasport diserah,jumpa pegawai maklumkan jumlah jemaah. Semua dpt bilik first class. Adakan taklimat untuk jemaah.
4.30ptg Kapal berlepas
RABU 28/12/2005
8.00 mlm : Masuk kawasan MIQAT
KHAMIS 29/12/2005
3.50 ptg : Tiba di Port Jeddah: pemeriksaan pasport.
Dibawa ke Madinah Hujjaj.Tunggu bas untuk ke Maktab. Serah pasport ke Maktab, bagi alamat tempat tinggal.
3.00pg : Abg Nasir (anak baba) jemput di maktab utk dibawa ke tempat tinggal (FALAKI)
3.30pg :Tiba di tempat tinggal. Tawaf Qudum

JUMAAT----SABTU(SEMINGGU)
Umrah & aktiviti sendiri Bayar sewa rumah & makanan. Makan 2 kali sehari (tengah hari & malam). Kuliah bersama Sheikh Nuruddin al-Banjari di rumah. Juga berkesempatan bersama majlis Syeikh Mohammad Ismail Zain (anak tok guru Syeikh Nuruddin) Urusan dengan maktab untuk bas ke Arafah. Bas disediakan. Taklimat untuk jemaah

AHAD 8/01/2006
9.30 mlm : Bertolak ke Arafah. Jalan sesak & pemandu tersilap jalan.
1.00pg : Tiba di Arafah, makan malam & berehat
ISNIN 9/01/2006
WUKUF , Makan di Arafah (3 kali makan) Sarapan pagi,mkn tghari & mkn mlm. Dengar khutbah. Berdoa & berzikir slps zohor hingga maghrib Bertolak ke Muzdalifah. Kutip batu & berehat.
SELASA 10/01/2006
2.00 pg : Bertolak ke Mina. 2.30pg :Tiba di khemah.Melontar jamrah ‘Aqobah. Setengah jemaah pulang ke Mekah termasuk ana untuk tawaf Ifadhah & saie’(Tahallul Sani) Setengah jemaah lagi terus menginap di mina (Tahallul Awwal) Makan di mina 3 kali (sarapan pagi,mkn tengahari & mkn malam)

RABU 11/01/2006
8.30 mlm : Bergerak ke Jamrah untuk Melontar dan Mabit (bermalam) di dataran masjid khif. 3.00 pg : Selesai mabit pulang ke khemah

KHAMIS 12/01/2006
Sda
JUMAAT 13/01/2006
11.30pg 2.00ptg
11.30 pg : Bergerak ke Jamrah utk Melontar terakhir & pulang ke khemah.
2.00ptg : Bersiap & pulang ke Mekah
SABTU----RABU
Umrah & aktiviti sendiri

KHAMIS 19/01/2006
ZIARAH sekitar Mekah Mukarramah, Jabal Thur, Jabal Rahmah, Ja’ranah, Jabal Nur.
JUMAAT----AHAD
Umrah & aktiviti sendiri. Taklimat untuk jamaah Buat urusan dengan maktab untuk ke Madinah. Bas disediakan.

ISNIN 23/01/2006
3.00 ptg :Tawaf wada’ & solat asar
4.30ptg :Bertolak ke Madinah Munawwarah Bagi maklumat jemaah & alamat tempat tinggal di Madinah

SELASA 24/01/2006
2.00 pg : Tiba di Madinah Munawwarah. Disambut oleh Pelajar Madinah(PPIM), Berehat. 8.00 pg : ZIARAH sekitar Madinah Munawwarah Jabal Uhud Masjid Qiblatain Masjid Quba’
11.30pg : Pulang ke hotel. Bas disewa PMRAM.

RABU 25/01/2006
Solat di Raudhah Ziarah Maqam Rasulullah s.w.a.,Sahabat& perkuburan Baqi’ Buat urusan di Maktab Mesir untuk pulang ke Jeddah. Bas disediakan. Ajk berjumpa dgn PPIM (perpustakaan pelajar Islam Madinah) di markaz PPIM.

KHAMIS 26/01/2006
10.45mlm : Bertolak ke Jeddah (Madinah Hujjaj)
JUMAAT 27/01/2006
5.45pg : Aktiviti sendiri Tiba di Madinah Hujjaj Berehat. Bilik disediakan
SABTU 28/01/2006
6.30ptg : Bertolak ke Port Jeddah Cop Pasport Check-in, serah pasport & dapatkan bilik.
AHAD 29/01/2006
3.00pg : Kapal berlepas Majoriti jemaah mabuk laut
ISNIN 30/01/2006
Aktiviti sendiri

SELASA 31/01/2006
2.00 pg : Tiba di Port Suez .
7.00 pg : Check out kapal Pemeriksaan barang & pasport di imigresen.
8.00 pg : Bertolak pulang ke Kaherah. 10.00 pg Tiba di H-10
Sedikit Ulasan..

1.Mekah
· kami menyewa di rumah orang Patani. Kami panggil baba dan isterinya kami panggil mama. Mama memasak utk kami, makan tengahari dan malam. Rumah berdekatan dengan masjidil Haram.
· Hampir keseluruhan melaksanakan haji tamattu’. Banyak kelonggarannya tapi kena bayar dam iaitu seekor kambing untuk seorang.
· Dikira beruntung kerana Syeikh Nuruddin juga menunaikan haji. Lebih beruntung Syeikh datang ke rumah kami utk beramah mesra dan discus pasal haji yang mabrur. Dan berkesempatan ke majlis Syeikh Mohammad Ismail Zain (anak tok guru syeikh Nuruddin) dan menerima beberapa hadis musalsal darinya.
· Jemaah Indonesia paling ramai diikuti Pakistan, Turki, Iran dan Malaysia. Semuanya dengan berbagai fesyen pakaian seragam terutama Indonesia. Turki dgn baju sepasang lelaki n perempuannya semacam pakaian kilang je.
· Ramai jemaah haji dari Iran. Kita tahu pegangan Iran adalah syiah. Mereka mempunyai misi yg tersendiri. Ana pun pernah didakwah oleh orang Syiah, seorang pensyarah universiti dari Iran.
· Ramai orang yang jahil di sana. Jadi bermacam ragam dalam melaksanakan ibadah. Antaranya- tutup aurat yg tdk sempurna bagi perempuan. Cth negara Pakistan dan India hanya pakai selendang nipis selapis je. Kalau tawaf penuh sesak hilanglah selendangnya, jadi kenalah keluar masjid dgn x bertudung. Lelaki dari Pakistan dan India sebaliknya, berjambang dan berjanggut panjang.ok pulak. Kalau dari China- perempuannya pakai tudung mcm tudung kepala firaun zaman dahulukala. Lawak je tengoknya.
· Terlalu ramai manusia di sana, bersesak2 x kira laki ke perempuan semuanya bersesak2, solat sblh menyebelah je laki n perempuan, x blh nak control sbb manusia terlalu ramai 5 juta lebih org..
· Kucup hajar aswad hanya sunat. Tapi ingin mendapatkannya cukup sukar di musim haji terutamanya bagi orang asia.ana pernah mencubanya beberapa kali, pegi berdua @ bertiga. Sehasta dan selangkah je lg utk mendptkan hajar aswad tapi xde rezeki. Sekali orang negro, Turki tolak terpelanting kt. Di kawasan tu org Mlysia memang xde yg mencuba, indonesia ada x kira laki ke perempuan bg mereka mcm wajib plk. Kalau perempuan tu telekong sampai tertanggal apatah lagi kalau pakai selendang je, lagi le. Pernah sekali. Depan ana ada perempuan Indon dgn suaminya kat kawasan hajaratul aswad. Slps bbrp ketika bertahan perempuan tu x thn dah, nk pengsan, jadi kena keluar dr kwsn tu. Cara nk keluar kena julang atas orang (istilah syeikh Nuruddin berenang atas orang), jadi kena pasing2 lah perempuan tu smpai kain terselak sampai ke peha, diapun satu x pakai seluar pnjg.
· Kebiasaannya kami berthn paling lama ½ jam kat kwsn tu, lama lg takut pengsan pulak.
· Perjalanan umrah:
Biasanya ana buat lps solat isya’ dlm pkl 10 mlm. Bersiap n pergi ke tanah halal (Tanaim). Dari rumah (tnh haram) naik trenco 2 rial tambangnya. Sampai di Tanaim (tempat miqat Saidatina Aisyah) solat sunat di Masjid Aisyah n berniat. Pastu balik semula ke Tanah haram dgn trenco juga. Kalau naik teksi lbh krg 30 rial pegi shj.
Dlm prjlnn disunatkan bertalbiah. Sampai masjid terus tawaf.
Tawaf. : kalau kt buat brdktn dgn kaabah (kwsn terbuka x beratap) lbh krg 4 minit satu pusingan, 7 pusingan lbh krg ½ jam. Kalau kt tawaf kat atas 1 ½ jam masanya. Jadi Ana lebih suka tawaf di bawah, org Msia terutama makcik2 biasanya tawaf kat atas. Walaupun lama tapi x sesak sangat.
· Lepas tawaf disunatkan solat sunat dkt maqam Ibrahim. Tapi bila musim hj agak payah, org terlalu ramai jd kwsn kat maqam Ibrahim pun org twf. Umrah terakhir ana dpt juga solat betul2 dpn maqam Ibrahim, ada orang iran cover. Diorang buat bulatan jadi ana solat dlm bulatan diorang.
· diSunatkan minum air zam2 slps tu. Ada 2 pendapat. Jumhur berdiri mengadap kiblat dan bg Syafie duduk. Terpulang pd kita nak ambil yg mana.
Saie- lps tawaf kita saie. Mula di safa dan berakhir di marwah. Ada kwsn yg disunatkan bg lelaki utk berlari2 ank (tempat dimana hajar pernah berlari2 anak). Tidak disunatkan bg perempuan tapi ada yg jahil sama2 berlari. Tawaf sunat ada tapi saie sunat tiada, jd bila saie kenalah berihram, pakaian tidak berjahit bg lelaki dan tidak tutup muka dan tangan bg perempuan. Tapi ada juga yg pakai baju biasa je, anggap mcm saie sunat pulak. Menghairankan.
Masa saie terkenang pengorbanan Hajar (seorg ibu) trhdp anaknya Ismail yang kelaparan. Mencari air mendaki safa kemudian ke marwah sambil berlari-lari anak. Jauh tu. Dari safa ke marwah blh thn jugalah jauhnya. Habis 7 pusingan tu kira penatlah, kalau balik rumah letak kepala lena terus. Tu yg muda kalau tua tak tahulah, ade yg sampai kena brtlk dgn kerusi roda.
Abis saie bertahallul iaitu bergunting sekurang2nye 3 helai rambut. Dan satu ruas sekali gunting bg perempuan kalau x silap lah. Biasanya orang terus je bertahallul dkt marwah tu, bergunting kat rmh pun tiada masalah, masalahnya perempuan pun ramai yg bergunting kat situ, selamba je, siap blh pnjm gunting kita plk. Selepas bertahallul, selesailah umrah kt, kalau pegi time usia muda nie byk sikitlah umrahnya yg blh kt buat, kata orang..tenaga dan kudrat masih kuat .

-persekitaran masjidil Haram byk kedai. Penjualnya terdiri dari org Bangladesh. Org Malaysia ckp dikenali, Malaysia bagus katanya, ini kerana org Mlysialah yg suka berbelanja dan banyak membeli belah berbanding negara lain. Mngkin taraf ekonomi yg blh dikatakan tinggi menyebabkan org Mlysia agk berada berbanding dari tempat2 lain.

-Di Mekah air boleh dikatakan agak bermasalah. Di sini tiada sungai seperti Mesir yg terkenal dgn sungai Nil. Bekalan air diperolehi melalui air laut yg disuling dan dihantar ke rumah melalui lori2. setiap rumah mempunyai tangki air simpanan bwh tnh yg bsr.bila air abis je kena panggil lori untuk hantar air.
-Air zam2 hanya di masjidil Haram shj. Dan dihantar ke Masjidil Nabawi. Di rumah kami setiap masa minum air zam2. ada diubuh dlm cooler dan hoter. Jadilah air teh, horlik dari air zam2, buat megi pun dgn air zam2.

2. Arafah.
Beza haji dgn umrah ialah wukuf di arafah. Umrah tiada wukuf. Wukuf ialah berada di kawasan arafah lbh krg satu ari. Disunatkan memperbanyakkan berdoa. Dan mustajab berdoa di hari wukuf.

3. muzdalifah.
Dari arafah ke muzdalifah, kami sampai ke kwsn kami (tempat dibagi2 oleh saudi mengikut maktab)org ramai tapi tempat terhad, duduk disitu dan mengutip batu untuk melontar di jamratul Aqabah.

4. mina.
Dari muzdalifah (pukul 2.am) dibawa ke khemah di Mina. Khemah luas ada aircond, laki perempuan bertentangan. Slps check in terus ke jamrah. Khemah agak jauh ke jamrah..lbh krg 4 km jln kaki. Melontar di Jamratul Aqabah..lps tu bertahallul dan terus balik ke Mekah utk tawaf ifadah (tawaf hj). Sebahagian rombongan x terus ke Mekah tapi balik ke khemah.
Malam mesti mabit (berada) di mina. Oleh kerana khemah kami dikwsn mina jadid jd kami berpendpt lbh slmt utk mabit di Mina asal. Menurut fatwa saudi mina jadid juga dikira sbg mina. Kami mengambil jln lbh slmt dgn mabit di mina asal. Jd lps magrib kami ke jamrah utk melontar di 3 jamrah dan lps tu bntg tikar di kwsn lpg tunggu smpi tgh mlm baru blk ke khemah.

5. tawaf wida’
Hari yang dirasakan cukup sedih berbanding ketika nk ke Mesir dulu. Bg perempuan yg uzur berdiri menghadap ke kaabah di luar masjid melahirkan rasa sedih yg amat sangat.
Madinah :
Kami berada di Madinah tak lama 3x subuh shje. Memandangkan kos penginapan di sana yg agak mahal. Kat Madinah sewa dgn org bangla, bukan dgn org patani, kalau patani murah sikit.
Suasana di Madinah lebih tenang, bandarnya lebih tersusun berbanding Mekah.
Subuh.1
Sampai ke Madinah pkl 2 am. Pkl 3.30 am ana ke sana. Mula sampai kwsn raudhah dh penuh. Dpt solat sunat shj di raudhah. Lps solat ziarah Rasul.s.a.w., Abu Bakar r.a, Omar r.a. lps tu balik rumah.. pkl 7.00 terus ziarah di Madinah.
Subuh2
Pegi masjid pkl 3 am.(masjid buka pkl 2.30 am) Raudhah dah penuh tapi alhamdulillah ana dpt tempat. Slps sunat Dhuha, ziarah Rasul, Saidina Abu Bakar, Umar, dan terus ke Baqi’.
Subuh3
Pegi ke masjid pkl 2am.beratur dpn pintu. Dpt tempat yg strategik dlm raudhah (tiang taubat), sunat dhuha di tiang Aisyah. Ziarah rasul dan sahabat. Alhamdulillah dpt 5 solat waktu di raudhah.-baru dpt step mcmana nk dpt mudah masuk ke raudhah.-mlm balik ke Jeddah..
Raudhah.
Raudhah digambarkan oleh Nabi sebahagian dari Taman Syurga. Kecil shj. Ada beberapa tiang yg digambarkn Nabi jika solat berhampirannya mempunyai kelebihan yg tersendiri. Ada tiang wangi, tiang taubat, tiang Aisyah, tiang Katil dan bbrapa lg. lps solat subuh je tirai dinaikkan utk bagi giliran perempuan pula masuk ke raudhah. hanya tinggal 2 tiang utk lelaki.solat zohor baru lelaki dpt msk, lps solat tirai dinaikkan semula sampai asar. Asar, magrib, isya’ baru tirai diturunkan sepenuhnya.
Tu aje yg dpt dicoretkan kali nie..byk lg yg blh ditulis.. ¦insyaAllah di lain kesempatan.
Byk perkara lg yg rasanya ingin diutarakan Gua Hira’.perkuburan Ma’la, perkuburan Baqi’, kokka, pljr Madinah n byk lg..

Wasalam….

Monday, November 19, 2007

Program Musim cuti :

Monday, November 05, 2007

Perjuangan …

Sejak bermulanya kejadian manusia ini, juga secara rasminya telah bermulanya berbagai-bagai bentuk perjuangan. Proses kejadian manusia sendiri telah menggambarkan suatu perjuangan, sejak dari rahim ibu hingga kelahiran, dari remaja hingga dewasa dan ketika sudah berusia lanjut semuanya dipenuhi berbagai-bagai bentuk perjuangan dalam mendepani pelbagai cabaran dan halangan dan diakhiri dengan kematian.
Begitulah….
Tiada manusia yang terlepas dengan sebarang bentuk perjuangan. Semua manusia berjuang demi mencapai apa yang dihajati dan diingini. Perjuangan bagi mencapai suatu matlamat sememangnya banyak menempuh kesukaran dan kepayahan. Tanpa kesukaran ia tidak dinamakan perjuangan. Untuk menempuh sesuatu perjuangan, memerlukan pelbagai persiapan dan bekalan bagi mendepani segala macam bentuk halangan.
Semua bentuk perjuangan mempunyai proses dan tingkatannya sebelum mencapai tahap kematangan. Manusia tidak boleh menganggap perjuangan itu sebagai sesuatu beban. Mereka yang tidak mahu berjuang adalah mereka yang tidak normal, kerana perjuangan itu adalah sunnah manusia.
Perjuangan yang sebenarnya ialah menegakkan agama Allah. Perjuangan atas dasar ini juga bukannya suatu pilihan tetapi adalah suatu kewajipan yang perlu ditunaikan.
Kesimpulannya….
Perjuangan di muka bumi ini terbahagi kepada dua kelompok utama.
i) Perjuangan menegakkan kalimah Allah.
ii) Perjuangan berdasarkan nafsu dan tidak berlandaskan Allah sebagai paksi utama.
Sesungguhnya perjuangan menegakkan Islam sahajalah yang menentukan kejayaan manusia. Perjuangan yang hanya menegakkan matlamat duniawi semata-mata dan tidak mempunyai matlamat akhirat hanya akan menjauhkan mereka dari mencapai matlamat dan kejayaan hidup yang hakiki. Mereka hanya mengharapkan suatu ganjaran dunia yang segera dan zahir jelas di hadapan mata. Perjuangan yang tidak hakiki ini terkandung dalamnya hasad dengki, sentiasa berusaha menghancurkan pihak yang lain secara halus mahupun terang-terangan. Ia tidak langsung mencerminkan rasa tanggungjawab dan kesedaran selaku Hamba kepada Allah. Akhirnya…Perjuangan hidup seperti ini akan menghasilkan suatu musibah dan kepincangan kepada manusia sendiri.
Bagi pejuang-pejuang Islam yang telah meletakkan Islam sebagai matlamat perjuangan, mestilah terus thabat, tetap dengan pendirian dan istiqamah dengan perjuangan biarpun semakin menempuh pelbagai tribulasi dan kepayahan. Golongan tua yang memahami hakikat perjuangan sebenar akan dan hendaklah mendidik generasi muda untuk menggantikan tempa mereka. Tidak benar bahawa perjuangan itu akan tamat dengan berakhirnya generasi tua. Pengganti generasi tua masih ramai yang menanti…
Cuma, peluang sahaja yang harus diberi atau disambung bagi memastikan Islam terus ditegakkan di tahap yang lebih gemilang….

AllahuAkbar….

Program Musim Cuti Sekolah


Saturday, October 20, 2007


Selamat Hari Raya


Sedari mahupun tak, Ramadhan telah pun ditinggalkan. Berlalu pergi meninggalkan kita, ketemu kembali pada tahun hadapan jika diizinkan Ilahi. Kini tiba Syawal. Bulan kemenangan umat Islam. Gembira kita merayakan bulan kemenangan ini, dizahirkan dengan kita berpakaian serba baru serta menziarahi saudara mara, sahabat handai, rakan taulan bagi mempereratkan lagi ukhwah sesama kita.


Namun begitu dalam kita merayakan bulan kemenangan ini jangan terlupa tentang nasib saudara-saudara seakidah kita yang berada di Palestin. Dalam kita riang ria sakan bergembira mereka bermandikan keringat dan darah mempertaruhkan nyawa demi mempertahankan tanah suci Baitul Maqdis. Moga kita sentiasa ingat untuk mendoakan mereka serta seluruh pejuang-pejuang Islam.


Suka saya menimbulkan beberapa perkara yang sering berlaku ketika menyambut hari Raya Syawal. Antaranya ialah :




  • :Bila tibanya hari Raya, Umat Islam akan menyambutnya dengan penuh gembira bagi merayakan hari kemenangan ini, di hari gembira ini, tiba-tiba kita menyuramkannya dengan beramai-ramai berziarah ke kubur . Tidak salah untuk kita berziarah ke kubur, dapat menginsafkan dan mengingatkan kita dengan kematian, namun tidak sesuai di hari kita sepatutnya bergembira, kita tiba-tiba menjadi sedih. Kadang-kadang apabila sahabat handai datang ingin menziarahi kita, kita sekeluarga tiada di rumah, semuanya ke kubur belaka.
    Cadangan yang diutarakan, boleh sahaja kita tukar hari berziarah ke kubur seperti di penghujung Ramadhan, 29 @ 30 syawal. Jadi bila menjelang syawal kita telah selesai berziarah ke kubur, so?...kita ziarahlah pulak sahabat handai dan saudara mara yang masih hidup.


  • :Banyak tragedi-tragedi yang tidak diingini berlaku, seperti kemalangan jalan raya yang membawa padah kepada kehilangan jiwa dan cedera yang amat parah. Sehinggakan Jabatan Agama Islam Pahang terpaksa mengeluarkan teks khutbah Jumaat yang dibaca pada hari Jumaat di pengakhiran Ramadhan berkaitan keselamatan di jalan raya.


  • :Bagi kanak-kanak pula tidak terlepas dari tragedi-tragedi yang selalunya berpunca dari mercun, bunga api dan seangkatan dengannya.




  • :Masjid kembali menjadi kaku dan sepi seperti sebelum tibanya Ramadhan. Bayangkan? Baru beberapa hari Ramadhan meninggalkan kita, motivasi, didikan dan latihan yang yang kita bina ketika madrasah Ramadhan banyak yang telah lebur sekelip mata sahaja.

Kembali kepada Hari Raya kita, Dalam kita merayakannya nanti, jangan terlupa pula untuk berpuasa 6 hari dalam bulan syawal ini.


wasalam..

Tuesday, October 09, 2007



Selamat Tinggal Ramadhan


Kita semua sudah maklum bahawa Ramadhan merupakan bulan yang penuh dengan keberkatan. Pelbagai istilah yang orang berikan kepada Ramadhan untuk menggambarkan betapa mulianya bulan ini. Ada orang sebut Ramadhan al-Mubarak, Ramadhan Kareem dan pelbagai lagi. Alhamdulillah, Tahun ini Ramadhan genap 30 hari, dan lebih istimewa lagi kita mengalami 5 kali Jumaat dalam Ramadhan kali ini, Ramadhan ke2,ke 9,ke16,ke23 dan ke30. Istimewa (hari jumaat)terkandung dalam istimewa (Ramadhan).Namun kini sedar tidak sedar Ramadhan yang mulia sudah berada di penghujungnya.


Sudah hampir sebulan kita semua berlapar dan berdahaga di siang hari. Namun bukan ini sebenarnya yang diharapkan dari bulan Ramadhan, Ada orang kata bulan Ramadhan dapat menyihatkan badan, peluang mengurangkan berat badan,atau apa sahajalah kata orang. Tetapi apa yang perlu sebenarnya ialah Ramadhan ini dapat menambahkan lagi ketakwaan kita kepadaNya.
Maksud Firman Allah : Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas umat-umat terdahulu, supaya kamu bertakwa.(al-Baqarah:183)


Ramadhan bukanlah bulan untuk kita bermalas-malas, tetapi merupakan bulan perjuangan. Mengungkit sejarah silam ketika mana berlakunya peperangan pertama umat Islam, perang Badar al-Kubra dalam bulan Ramadhan yang mana kita ketahui umat Islam hanya berjumlah 313 berjaya mengalahkan ribuan kuffar musryrikin. Begitu juga tatkala pembukaan Kota Mekah juga dalam bulan Ramadhan. Dalam dunia moden ini, kalau kita masih ingat peristiwa Mesir berjaya mengalahkan Israel dalam Perang Oktober 1973 juga dalam bulan Ramadhan.


Akhirnya, Mudahan Madrasah Ramadhan kali ini dapat memberi suatu yang cukup berharga buat diri kita yang pengajarannya, pengalamannya kita akan bawa terus ke bulan-bulan yang lain sehingga bertemu kembali Ramadhan tahun mendatang jika diizinkanNya, insyaAllah.

Thursday, September 20, 2007

Muhasabah Ramadhan

Firman Allah S.W.T yang bermaksud : Bulan Ramadhan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk serta menjadi pembeza (antara yang benar dengan yang salah). Oleh itu sesiapa yang menyaksikan anak bulan Ramadhan, maka hendaklah dia berpuasa bulan itu. (al-Baqarah :185)

Jelas pada kita bahawa bulan Ramadhan adalah bulan yang paling terpilih dan suci dibandingkan dengan bulan-bulan yang lain. Allah menghendaki hambaNya supaya memenuhkan bulan Ramadhan dengan ketaatan dan mendekatkan diri kepadaNya. Sesuatu yang teristimewa ialah dalam bulan ini terdapat satu malam yang dipanggil dengan Lailatul Qadar. Pada malam istimewa tersebut Allah akan gandakan segala amalan sehingga menyamai amalan selama seribu bulan atau lebih kurang 83 tahun.

Umum mengetahui bahawa segala amal-amal yang kita lakukan dalam bulan yang mulia ini pahalanya akan dilipat gandakan. Jadi beruntunglah bagi sesiapa yang menjaga amalannya dan merebut peluang kesempatan Ramadhan dengan memaksimakan amalannya.

Namun beberapa perkara yang sering terlepas pandang oleh masyarakat kita. Sedikit sahaja yang ingin disebut di sini, antaranya ialah :

Masyarakat kita sering melaksanakan amalan fardhu secara sambil lewa , tetapi terlampau mengambil berat amalan sunat. Sebenanya amalan Fardhu adalah amalan yang wajib kita laksanakan, berdosa kalau kita tinggalkannya. Sedangkan amalan sunat kaedahnya buat dapat pahala, tak buat tidak mengapa.

Beberapa perkara Fardhu yang kurang diendahkan:
i)Solat fardhu lima waktu berjemaah di masjid.

Dalam bulan-bulan biasa : Tuntutan untuk menunaikan solat fardu secara berjemaah amat kuat dalam Islam dan amaran kepada mereka yang meninggalkan solat berjemaah tanpa sebarang keuzuran sehinggakan pada waktu perang pun Allah mengajar Rasulullah dan para sahabat cara melaksanakan solat berjemaah ketika berperang. Rasulullah pernah bersabda yang mafhumnya ; Rasulullah bercadang untuk membakar rumah orang-orang Islam yang tidak hadir solat berjemaah. Jika meneliti Sunnah Rasulullah, kita akan mendapati Rasulullah memang sentiasa solat berjemaah sehinggakan di saat akhir hayat Baginda ketika mana dalam keadaan cukup uzur pun masih ke masjid dengan dipapah oleh para sahabat.

Dalam bulan Ramadhan : Kalau dalam bulan-bulan biasa tuntutannya sudah sebegitu, sudah tentu di bulan yang mulia ini tuntutannya juga semacam itu bahkan ganjarannya akan dilipat kali gandakan lagi.
Namun masyarakat kita tersilap. Mereka lebih mengutamakan hadir ke masjid untuk bersolat sunat terawih sahaja, sedangkan solat fardhu yang sepatutnya lebih utama mereka buat di masjid tidak pula diambil berat. Buktinya, kita dapat lihat bila tiba musim Ramadhan malamnya masjid-masjid akan penuh, padat dan sesak. Tapi waktu-waktu lain seperti Zohor, asar dan Magrib cukup mengecewakan.
Suatu lagi masalah yang sering berlaku ialah:
Dalam bulan-bulan lain : Lazimnya pada waktu malam masjid akan menjadi sedikit meriah berbanding dengan hari siang.Orang ramai akan solat magrib secara berjemaah di masjid. Sering kita menyaksikan waktu magriblah ahli jemaah teramai berbanding dengan waktu-waktu lain.

Dalam bulan Ramadhan : Tiba-tiba di bulan yang penuh keberkatan ini, waktu magribnya masjid menjadi sepi dan kaku. Pelik bukan? Sepatutnya orang semakin membanjiri masjid kerana hendak mengejar fadhilat-fadhilat di bulan Ramadhan. Kadang-kadang mereka yang ditaklifkan sebagai Imam dan Bilal juga lesap entah ke mana..

ii) Menuntut Ilmu.
Dalam bulan-bulan lain: Menuntut ilmu hukumnya wajib. Malang bagi seseorang kalau dalam masa tiga hari ilmunya tidak bertambah apa-apa. Rasulullah bersabda yang bermaksud: Menuntut ilmu adalah fardhu bagi setiap orang muslim. Pepatah menyebutkan menuntut Ilmu dari buaian hingga ke liang lahad. Ada juga kalam yang menyebutkan tuntutlah ilmu walaupun sampai ke negeri China. Maka ganjaran akan diberikan terhadap orang yang menuntut ilmu dan orang yang menyampaikan ilmunya.

Dalam bulan Ramadhan : Tiba-tiba di bulan yang penuh keberkatan ini, majlis-majlis ilmu dihalang, disekat bahkan ada yang menyebut HARAM diadakan. Contohnya : majlis-majlis tazkirah (ilmu) tidak dibenarkan dibuat semasa solat terawih.

Kesimpulan: Ramadhan masih awal, Belum terlambat untuk kita berubah, gunakan baki umur yang ada untuk melakukan anjakan perubahan dalam diri, keluarga, masyarakat setempat dan ummah. Moga-moga dengan madrasah Ramadhan ini dapat membentuk semula diri kita…insyaAllah.

Tuesday, September 18, 2007

Sekitar Bakti Siswa di SMA al-Wosto Temerloh (6.9.2007)

Penyerahan cenderamata kepada pihak Sekolah

Kenangan bersama urusetia


Bersama urusetia



Pelajar2 Putera



Pelajar2 Puteri

Wednesday, September 05, 2007


Kronologi Politik Turki


1281: Kerajaan Uthmaniyyah diasaskan oleh Uthman bin Ertoghrul
1924: Kejatuhan Daulah Uthmaniyyah.
1924: Turki diisytihar sebuah republik, Kamal Ataturk menjadi Presiden.
1928: Turki menjadi Negara secular
1938: Kamal Ataturk meninggal dunia, penggantinya Ismet Inonu
1950: Pilihan raya pertama, Parti Demokratik menang.
1952: Turki menjadi anggota NATO
1960: Tentera merampas kuasa.
1965: Suleyman Demirel menjadi Perdana Menteri.
1971: Tentera memaksa Demirel meletakkan jawatan.
1974: Turki menyerang utara Cyprus.
1980: Tentera merampas kuasa.
1983: Parti tanah air (ANAP) pimpinan Turgut Ozal menang pilihan raya.
1984: Turki mengiktiraf “Republik Turki Cyprus Utara”. Parti Pekerja Kurdistan (PKK) melancarkan perang gerila di tenggara Turki.
1990: Turki membenarkan Amerika Syarikat menyerang Iraq dari pengkalan di Turki.
1993: Tansu Ciller menjadi perdana menteri wanita pertama di Turki. Demirel dipilih menjadi Presiden.
1995: Turki menyerang gerila Kurdi di utara Iraq.
1996: Pemimpin Parti Kebajikan, Necmettin Erbakan, mengetuai pemerintah pro-Islam pertama sejak 1923.
1997: Parti Tanah Air pimpinan perdana menteri Mesut Yilmaz mengambil alih kuasa.
1998: Parti Kebajikan diharamkan. Yilmaz meletakkan jawatan diganti oleh Bulent Ecevit.
Jan 2000: Ahmet Necdet Sezer menjadi Presiden.
Jun 2001: Mahkamah Perlembagaan mengharamkan Parti Kehormatan. Anggotanya menubuhkan Parti Saadet.
Julai 2002: Lapan Menteri meletakkan jawatan selepas Ecevit, yang sakit enggan meletakkan jawatan.
November 2002: Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP) memenangi pilihan raya. Timbalan ketua AKP, Abullah Gul menjadi Perdana Menteri.


Dis 2002 : Perlembagaan dipinda bagi membolehkan pemimpin AKP, Reccep Tayyip Erdogan, bertanding kerusi Parlimen.


Mac 2003 : Erdogan memenangi kerusi parlimen. Abdullah Gul letak jawatan sebagai Perdana Menteri, diganti oleh Erdogan.


Dic 2004 : Kesatuan Eropah (EU) akur mulakan rundingan kemasukan Turki.
Okt 2005 : Rundingan keanggotaan Turki dalam EU dimulakan.


Dic 2006 : EU bekukan rundingan erana Ankara enggan membuka pelabuhan dan lapangan terbang kepada Cyprus.
April 2007 : AKP menamakan Abdullah Gul sebagai calon Presiden.
Mei 2007 : Parlimen menganjak tarikh pilihan raya ke depan, pada 22 Julai.


22 Julai 2007 : AKP menang besar dalam Pilihan Raya Parlimen.


28 Ogos 2007 : Abdullah Gul menjawat jawatan Presiden.

Monday, September 03, 2007

MERDEKA
Ogos telah pun kita tinggalkan. Bersempena bulan kemerdekaan tersebut pelbagai program mega telah dilangsungkan bersempena meraikan hari kemerdekaan Negara kita yang ke 50 tahun. Semua golongan meraikannya walaupun teknik merayakannya kadangkala agak pelik dan seolah tiada kaitannya dengan hari kemerdekaan. Orang tua dengan cara orang tua, golongan belia dengan style mereka dan tidak terkecuali golongan kanak-kanak juga merayakannya.

Amat baik sebenarnya untuk kita merayakan sambutan hari kemerdekaan sebagai memperingati hari yang penuh bersejarah itu, namun apakah konsep sambutan-sambutan yang dilangsungkan itu bertepatan dan kena dengan tema untuk hari kemerdekaan. Sebagai contoh bersempena dengan kemerdekaan diadakan konsert-konsert yang dihidangkan dengan pelbagai bentuk genre hiburan yang melalaikan dan sesungguhnya tidak ada kaitan langsung penghayatannya dengan hari kemerdekaan. Begitu juga diadakan acara-acara sukan, pertandingan-pertandingan seperti mewarna dan melukis untuk kanak-kanak. Bagi kaum ibu diadakan pertandingan menganyam, memasak dan pelbagai lagi.

Persoalan yang kita ingin timbulkan ialah sejauh mana penghayatan masyarakat terhadap mengenang hari kemerdekaan . Adakah matlamat sebenar program-program yang dilangsungkan itu bertujuan untuk menimbulkan penghayatan masyarakat terhadap kemerdekaan atau pun hanya sekadar program-program biasa yang menumpang dan mengambil kesempatan di atas berlangsungnya hari kemerdekaan seperti kata pepatah melayu menangguk di air keroh. Hanya penganjur program-program tersebut sahaja yang tahu matlamat asal mereka menjayakan program-program tersebut dan mungkin terdapat juga segelintir penganjur yang tidak mempunyai matlamat yang jelas mengenai program-program anjuran mereka itu.

Setakat penelitian kita setelah 50 tahun Negara mencapai kemerdekaan, majoriti rakyat masih lagi jahil dan tiada nilai sensitiviti kenegaraan walaupun kita melihat setiap kali tibanya bulan Ogos bendera-bendera berlambak-lambak dipasang di merata-rata tempat sehinggakan di kenderaan pun terpacak bendera Negara kita. Tapi hanya sekadar bendera sahaja, nilai kemerdekaan yang sebenar mungkin terlalu tipis dalam benak masyarakat.

Pejuang-pejuang dahulu, memang mereka tiada bendera-bendera untuk dipacakkan namun semangat mereka menentang penjajah hinggakan bermandian darah bahkan ramai yang menggadaikan nyawa mereka demi memastikan kedaulatan Negara tercinta . Namun kini jasa-jasa mereka banyak yang telah kita lupakan dan kadangkala nama-nama mereka pun tidak pernah kita mendengarnya. Terdapat juga pejuang-pejuang sebenar kemerdekaan yang jasa mereka seolah-olah tidak diiktiraf.Kebanyakannya terdiri dari golongan muda dan ulama seperti Dr. Burhanuddin al-Helmy, Ibrahim Yaakub, Sheikh Ahmad Muhammad Zain, Tok Janggut, Haji Abdul Rahman Limbong, Maulana Abdullah Noh, Abu Bakar al-Baqir dan ramai lagi tokoh-tokoh sebenar yang tidak diketengahkan jasa- jasa mereka. Yang kita kenal dan di’highlightkan biasanya Dato Onn dan Tunku Abdul Rahman tidak lebih dari itu.

Setelah diisytiharkan 50 tahun kita telah merdeka, persoalan yang timbul benarkah kita sebenarnya telah merdeka? Atau hanya merdeka dari segi istilah sahaja? Kita melihat sehingga sekarang rakyat masih belum ‘merdeka’ (bebas)dari makhluk, Kakitangan kerajaan dan mahasiswa belum ‘merdeka’ dari Akujanji. Bayangkan setelah 50 tahun merdeka tiba-tiba sahaja pelajar-pelajar sekolah kita terpaksa belajar sains dan matematik dalam bahasa penjajah. Tiada Negara dalam dunia ini yang telah merdeka tapi masih mengagongkan bahasa luar.kita lihat Negara lain contohnya Jepun, semua rakyatnya menggunakan bahasa mereka dalam segala urusan rasmi dan tidak rasmi. Diplomat-diplomat mereka juga menggunakan bahasa mereka walaupun ketika berurusan dengan Negara luar. Pihak luar terpaksa menggunakan para penterjermah untuk berurusan dengan mereka, bukan mereka tidak belajar bahasa Inggeris tetapi semangat kebangsaan mereka begitu tinggi.

Sedarlah walaupun usia kemerdekaan Negara kita telah genap 50 tahun iaitu satu usia yang boleh dikatakan sangat matang bagi seseorang manusia, tetapi Negara kita sebenarnya tidak sepenuhnya merdeka apalagi boleh diistilahkan sebagai matang samada dari segi system pemerintahan, pendidikan dan juga daya pemikiran. Semuanya masih bergantung kepada system penjajah. Kemerdekaan yang dilaung-laungkan hanyalah atas nama sahaja sedangkan etinya yang sebenar tidak dihayati sepenuhnya.
Wasalam.

Wednesday, August 29, 2007

Manisnya dosa dan pahitnya cinta.

Begitulah kata-kata yang tertulis di sebuah tembok. Kata-kata ini sebenarnya bertepatan dengan sebuah hadis yang bermaksud : Jalan ke syurga itu dipenuhi dengan onak dan duri manakala jalan ke neraka dipenuhi oleh keseronokan dan poya-poya.


Realiti kehidupan kita memang begitu. Perkara-perkara yang membawa kepada dosa memang menyeronokkan manakala perkara yang berpahala sukar dan tidak seronok. Walaubagaimanapun, sebagai makhluk yang rasional, kita boleh memilih manakah perilaku yang hendak kita kerjakan. Adakah perkara yang menyeronokkan nafsu tetapi haram atau yang halal tetapi tidak menyeronokkan.


Allah maha berkuasa untuk member hidayah kepada semua makhluknya. Semua manusia dijadikan baik belaka. Tidak melakukan dosa, tetapi Allah telah berjanji akan memenuhkan neraka dengan jin dan manusia: kerana itu ada manusia yang membuat pahala dan ada pula yang membuat dosa. Sebagai manusia yang berfikiran waras, sudah tentu kita tidak mahu mengakhiri kehidupan akhirat kita di neraka.


Oleh itu marilah kita bersama menjaga tingkah laku agar semua yang kita lakukan hanyalah yang halal sahaja.InsyaAllah

Monday, August 27, 2007

Usia dan Gugur

Alhamdulillah syukur kepada ilahi yang telah mengurniakan nikmat yang tidak terhingga kepada kita. Selaku hambaNya tugas dan tanggungjawab kepadaNya perlulah diambil berat, jangan apabila ditimba musibah baru teringat kepadaNya. Sungguh bongkak kalaulah ada yang bersifat sedemikian.

Sedar tak sedar perjuangan menyebarkan Islam telah memakan usia ribuan tahun lamanya. Zaman bertukar zaman, namun perjuangan dalam menyebarkan risalah Allah terus berjalan walaupun arus perjalanannya tidak menentu, kadangkala laju, kadangkala perlahan dan adakalanya pula seolah hampir terhenti , namun di atas KehendakNya risalahNya tetap terus tersebar.

Kalau kita perhati pada usia seseorang manusia, semakin tua semakin lemah tidak berdaya, uzur menunggu masa sahaja walaupun tidak dinafikan padanya terkandung seribu macam pengalaman hidup yang sangat berharga untuk dikutip.

Namun dalam perjuangan menyebarkan risalahNya, hal ini berbeza sekali. Lamanya tempoh sesebuah perjuangan tidak boleh menggambarkan letih, lemah, uzur pejuang-pejuang itu. Bahkan dengan lamanya tempoh perjuangan sebenarnya merupakan suatu proses pentarbiahan secara langsung dari Allah s.w.t kepada pejuang-pejuang. Kita menyaksikan dalam proses pentarbiahan itu ada yang berjaya menjalaninya, mereka melaluinya pantas seperti kilat, ada juga yang berjaya setelah menjalani suatu kehidupan sukar yang cukup mencabar dan ada juga yang gugur tertewas di pertengahan jalan perjuangan tanpa sempat menghabisi sukatan-sukatan tarbiah yang mungkin tidak disedarinya.

Sebenarnya dengan tidak disedari oleh kebanyakan manusia ini merupakan suatu proses tapisan dari Allah s.w.t sendiri kepada hambaNya. Hanya mereka yang melepasi tapisan ini layak untuk bergerak dalam saff perjuangan.

Banyak kisah-kisah silam yang telah kita baca dan ketahui mengenai mereka yang gugur di sepanjang jalan perjuangan. Kita berdoa kepada Allah mudahan dikurniakan kekuatan dan keupayaan untuk menghadapi cabaran-cabaran yang merupakan tamrin-tamrin dari ilahi yang menyusun suatu proses tarbiah kepada hambaNya. Kita bermohon agar dikurniakan keampunan terhadap kesalahan-kesalahan dan kelemahan kita.

Kita sentiasa berharap Allah s.w.t memelihara kita dari anasir-anasir keguguran di medan perjuangan, tidak tergesa-gesa mengejar kejayaan yang bukan pada masanya lagi. Sabar di atas jalan yang jelas sekalipun perjalanannya panjang dan sukar adalah lebih terpuji dari berada di atas jalan yang mudah tetapi dipenuhi kesamaran, pura-pura, munafik dan kebatilan.
Ameen..

Monday, August 20, 2007

Rantai Perjuangan
Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnianya telah mengurniakan kita dengan pelbagai nikmat yang tidak terhingga banyaknya seperti nikmat kesihatan, nikmat ukhwah, nikmat pendidikan, nikmat keluarga, nikmat kesenangan dan pelbagai lagi nikmat yang tidak dapat kita hitung banyaknya . Namun seharusnya kita perlu sedar dan bertambah bersyukur lagi kerana kita dikurniakan dengan dua kurniaan nikmat yang paling besar dan jauh lebih berharga berbanding dengan nikmat-nikmat lain iaitu nikmat Islam dan Iman.
Rafak Syukur yang tidak terhingga dengan kurniaan dua nikmat ini, Islam dan Iman. Lahir-lahir sahaja ke dunia secara automatik telah kita warisi kedua nikmat ini tanpa perlu kita bersusah payah untuk mendapatkannya. Berbanding golongan terdahulu yang tidak mudah untuk mendapatkan nikmat ini. Namun atas jasa golongan terdahulu yang begitu bersungguh-sungguh berjuang mengembangkan Islam ini akhirnya kini kita mendapat nikmat ajaran Islam ini.
Jika menyelusuri sejarah silam, terbaca kita kisah-kisah para Sahabat, Tabi’en, Ulama-ulama, para Mujahid yang begitu bersungguh-sungguh berjuang untuk mengembangkan Islam. Mereka berjuang sehinggakan ada yang bermatian dan bermandikan darah. Matlamat mereka hanya untuk menyebarkan ajaran Islam ini. Tidak terlintas pun dalam fikiran mereka “sudah cukup aku dan kaum keluargaku sahaja yang beriman” tapi apa yang terlintas di fikiran mereka inginkan seluruh alam ini menerima dan beriman kepada Allah S.W.T.
Teringat nostalgia silam ketika mana Islam berjaya menguasai dan memerintah 2/3 dunia. Ketika itu seolah seluruh dunia mengakui bahawa khalifah (Amirul Mukminin) merupakan BOS dunia dan seluruh umat Islam bersatu di bawah pemerintahan Islam yang ditadbir oleh Khalifah.
Alhamdulillah, kini Islam merupakan agama yang terbesar dan dikenali di seluruh dunia. Boleh dikatakan hampir tiada lagi dalam dunia ini yang tidak pernah mendengar kalimah ISLAM. Begitulah perjuangan dan pengorbanan golongan terdahulu dalam mengembangkan ajaran Islam. Terkenang kita bagaimana jerih payahnya mereka dahulu ketika melaksanakan misi mulia ini, berlayar di lautan samudera (kapal dahulu mana ada enjin), berkuda dalam hujan dan panas di daratan maju menuju ke seluruh pelusuk dunia bermatlamatkan untuk menyebarkan Islam.
Namun begitu, akibat kelalaian kita sendiri, musibah besar telah menimpa kita umat Islam. Bermula dengan kejatuhan kerajaan-kerajaan Islam yang akhirnya membawa kepada jatuh dan lenyapnya pemerintahan Khalifah Islamiah Uthmaniah Turki pada tahun 1924. Sejak dari itu umat Islam menjadi hilang arah seperti anak ayam yang hilang ibunya, tiada khalifah yang menjadi ketua, lalu dunia menyaksikan umat Islam terus ditimpa musibah demi musibah. Musibah terbesar apabila orang Islam yang mengaku beriman sendiri yang memusuhi ajaran Islam yang sebenar. Tindak tanduk mereka seolah-olah mereka bukannya beragama Islam dan kadangkala mereka lebih melampau berbanding dengan orang bukan Islam.
Jadi apa yang perlu kita lakukan sekarang??, ayuh bangkitlah bangun berjuang, kita ambil kembali semangat pejuang-pejuang terdahulu. Kita ingat kembali jerit perih mereka terdahulu dalam menegakkan dan memulakan rantai perjuangan ini. Sedarlah kita hanya menyambung kembali rantai-rantai perjuangan yang telah dimulakan oleh mereka. Menjadi fitnah besar jika sekiranya rantai perjuangan itu tidak mampu kita sambungi apatah lagi rantai itu terputus disebabkan kelalaian kita.
Malu kita kepada mereka, dengan dunia serba canggih dan mudah ini jikalau kita tidak mampu untuk menggalas tugas dalam memastikan rantai perjuangan itu terus bersambung dan bergerak.
InsyaAllah kita akan pastikan bahawa rantai perjuangan itu akan terus bersambung dan bergerak. Untuk itu banyak perkara yang perlu kita ambil berat dalam memastikan arus perjuangan Islam ini terus mekar.

Tuesday, August 07, 2007

MUNAJAT GOLONGAN TERTINDAS

Doa ini boleh dibaca selepas solat hajat , waktu - waktu mustajab dan juga di dalam qunut ( Nazilah ).
اللهمَّ ياَ وَدُوْدُ ياَ وَدُوْدُ ياَ ذَا الْعَرْشِ الْمَجِيْدِ ياَ مُبْدِئُ ياَ مُعِيْدُ ياَ فَعَّالُ لِّمَا يُرِيْدُ . نَسْأُلُكَ بِنُوْرِ وَجْهِكَ الَّذِيْ مَلأَ أَرْكَاْنَ عَرْشِكَ وَ بِقُدْرَتِكَ الَّتِي قَدَرْتَ ِبهاَ عَلى جَمِيْعِ خَلْقِكَ وَ بِرَحْمَتِك َالَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْئٍ لا إِلهَ إِلا أَنْتَ . ياَ غَيَّاثَ الْمُسْتَغِيْثِيْنَ أَغِثْنَا ياَ غَيَّاثَ الْمُسْتَغِيْثِيْنَ أَغِثْنَا ياَ غَيَّاثَ الْمُسْتَغِيْثِيْنَ أَغِثْنَا
اللهمَّ احْكُمْ وَاقْضِ على هَؤُلأِ الَّذِيْنَ يُؤْذُوْنَنَا بِغَيْرِ الْحَقِّ حَتَّى يَرْجِعُوْا اِلَيْكَ اللهمَّ احْكُمْ وَ اقْضِ على مَنْ ظَلَمَنَا بِغَيْرِ الْحَقِّ حَتَّى يَرْجِعُوْا اِلَيْكَ . اللهمَّ احْصِهِمْ عَدَدًا وَ اقْضِهِمْ بَدَدًا وَ لا تُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا وَ اقْذِفْ فِي قُلُوْبِهِمُ الرُّعْبَ .
اللهمَّ ياَ مَنْ ذَلَّتْ لَهُ رَبُّ الْجَباَبِرَةِ وَ خَضَعَتْ لَهُ أَعْنَاقُ الأَكَاسِرَةِ لا مَلْجَأَ مِنْكَ إِلاّ اِلَيْكَ وَ إِعَانَةَ إِلاّ بِكَ وَ لا اِتْكَاْلَ إِلاّ عَلَيْكَ اِدْفَعْ عَنَّا كَيْدَ الْحَاسِدِيْنَ وَ ظُلُمَاتِ الْمُعَانِدِيْنَ وَ أَشْرَارَ الْحَاقِدِيْنَ وَ الظَّالِمِيْنَ وَ ارْحَمْناَ تَحْتَ سَرَادِقَاتِ عَرْشِكَ . يا أَكْرَمَ الأَكْرَمِيْنَ أَيِّدْ ظَاهِرَنَا في تَحْصِيْلِ مَرَاضِيْكَ وَ نَوِّرْ قُلُوْبَنَا وَ سِرِّ إِخْوَانِنَا لِلإِطْلاَعِ على مَنَاهِجِ مَسَاعِيْكَ .
اللهم باَعِدْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ أَعْدَائِنَا وَ مَنْ يَحْسُدُنَا كَمَا باَعَدْتَ بَيْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ اخْطُفْ أَبْصَارَهُمْ عَنَّا بِنُوْرِ قُدْسِكَ وَ ثُبُوْتِ عَزَائِكَ إِنَّكَ أَنْتَ الْمُعْطِى لِجَلاَئِلِ النِّعَمِ بِرَحْمَتِكَ ياَ أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ .
اللهمَّ إِنَّا نَعُوْذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّةِ مِنْ كُلِّ شَيْطَانِ هآمَّةِ وَ مِنْ كُلِّ عَيْنِ لاَّمَّةِ . اللهمَّ إِنَّا نَجْعَلُكَ في نُحُوْرِ أَعْدَائِنَا وَ مَنْ يَحْسُدُنَا وَ نَعُوْذُ بِكَ مِنْ شُرُوْرِهِمْ . اللهمَّ رُدَّ كَيْدَهُمْ على نُحُوْرِهِمْ . اللهمَّ فَرِّقْ جَمْعَهُمْ وَ شَتِّتْ كَلِمَتَهُمْ وَ زَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ وَ سَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْبًا مِنْ كِلاَبِكَ وَ لاَ تَطْمَعْ فِينْاَ عَدُوًّا وَ لاَ حَاسِدًا وَ لاَ مَنْ في قُلُوْبِهِمْ سُوْءُ الظَّنِّ ياَ قَهَّارُ يا جَبَّارُ يا مُنْتَقِمُ يا ذَا الْجَلاَلِ وَ الإِكْرَامِ .
اللهمَّ رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَ ثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَ انْصُرْنَا على الْقَوْمِ الْكَافِرِيْنَ . اللهمَّ أَصْلِحْ ذَاْتَ بَيْنِنَا وَ أَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِنَا وَ اهْدِنَا إِلى سَبِيْلِ السَّلاَم ِوَ نَجِّنَا مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلى النُّوْرِ وَ جَنِّبْنَا الْفَوَاحِشَ ماَ ظَهَرَ مِنْهَا وَ ماَ بَطَنَ . اللهمَّ أَنْتَ رَبُّ السَّتَّارِ فَاسْتُرْ عَوْرَاتَنَا وَ آمِنْ رَوْعَاتَنَا .
اللهمَّ أَعِنَّا وَ لاَ تُعِنْ عَلَيْنَا وَ انْصُرْنَا وَ لاَ تَنْصُرْ عَلَيْنَا وَ امْكُرْ لَنَا وَ لاَ تَمْكُرْ عَلَيْنَا وَ اهْدِنَا وَ يَسِّرِ الْهُدَى لَنَا وَ انْصُرْنَا على مَنْ بَغَى عَلَيْنَا .اللهمَّ اهْدِنَا إِلى سَوَآءَ السَّبِيْلِ وَ اجْعَلْنَا مِنَ الْهُدَاةِ الْمُهْتَدِيْنَ وَ الدُّعَاةِ الْمُرْشِدِيْنَ . اللهمَّ وَحِّدْ صُفُوْفَنَا الْمُجَاهِدِيْنَ الْمُخْلِصِيْنَ وَ انْصُرْ جُيُوْشَ الْمُوَحِّدِيْنَ وَ مَنْ مَعَهُمْ .
اللهمَّ إِنَّا نَعُوْذُ بِوَجْهِ اللهِ الْكَرِيْمِ وَ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ الَّتِي لاَ يُجَاوِزُهُنَّ بِرٌّ وَ لاَ فاَجِرٌ مِنْ شَرِّ مَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَ مِنْ شَرِّمَا يَعْرُجُ فِيْهاَ وَ مِنْ شَرِّ مَا ذَرَأَ في الأَرْضِ وَ مِنْ شَرِّ مَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَ ِمنْ فِتَنِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ وَ مِنْ طَوَارِق ِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ إِلاّ طَارِقًا يَطْرُقُ بِخَيْرِ ياَ رَحْمنُ ياَ رَحِيْم ُياَ فَتَّاحُ الْقُلُوْبِ ياَ سَتَّارَ الْعُيُوْبِ يا كَاشِفَ الْكُرُوْبِ إِنَّكَ أَنْتَ عَلاَّمُ الْعُيُوْبِ .
اللهمَّ ياَ مَنْ نُوْرُهُ في سِرِّهِِ وَ سِرُّهُ في خَلْقِهِ أَخْفِنَا عَنْ أَعْيُنِ النَّاظِرِيْنَ وَ قُلُوْبِ الْحَاسِدِيْنَ وَ الْبَاغِيْنَ كَمَا أَخْفَيْتَ الرُّوْحَ في الْجَسَدِ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْئٍ قَدِيْرٍ اللهمَّ اجْعَلْ ثَأْرَنَا عَلى مَنْ ظَلَمَنَا وَ انْصُرْنَا عَلى مَنْ عَادَاناَ وَ لاَ تَجْعَلْ مُصِيْبَتَنَا في دِيْنِنَا وَ لاَ تَجْعَلِ الدُّنْيَا أَكْبَرَ هَمِّنَا وَ لاَ مَبْلَغَ عِلْمِنَا وَ لاَ تُسَلِّطْ عَلَيْنَا بِذُنُوْبِنَا مَنْ لاَ يَخَافُكَ وَ لاَ يَرْحَمُنَا .
اللهمَّ إِنَّا نَشْكُوْ اِلَيْكَ ضَعْفَ قُوَّتِنَا وَ قِلَّةِ حِيْلَتِنَا وَ هَوَاناَ عَلى النَّاسِ . ياَ أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ أَنْتَ رَبُّ الْمُسْتَضْعَفِيْنَ وَ أَنْتَ رَبُّنَا . اللهمَّ إِلى مَنْ تَكِلُنَا إِلى بَعِيْدٍ يَتَجَهَّمُنَا أَوْ إِلى عَدُوٍّ مَلَّكْتَهُ أَمْرِنَا إِنْ لَمْ يَكُنْ بِكَ غَضَبٌ عَلَيْنَا فَلاَ نُبَالِى غَيْرَ أَنْ عَافِيَتَكَ أَوْسَعُ لَنَا مِنْ ذُنُوْبِناَ . نَعُوْذُ بِنُوْرِ وَجْهِكَ الَّذِيْ أَشْرَقَتْ بِهِ الظُّلُمَاتِ وَ صَلُحَ عَلَيْهِ أَمْرُ الدُّنْيَا وَ الآخِرَةِ أَنْ يَنْزِلَ بِنَا سَخَطُكَ أَوْ يَحِلَّ عَلَيْنَا غَضَبُكَ لَكَ الْعُتْبَى حَتَّى تَرْضَى وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظِيْمِ .
اللهمَّ أَمَرْتَنَا بِالدُّعَاءِ وَ وَعَدْتَنَا بِالإِسْتِجاَبَةِ فَاسْتَجِبْ دُعَائَنَا . اللهمَّ لَكَ الْحَمْد ُوَ لَكَ الْمُشْتَكَى وَ بِكَ الْمُسْتَعَانُ وَ عَلَيْكَ التُّكْلاَنُ فاَسْمَعْ أَصْوَاتَ دُعَاتِكَ هَذا إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْئٍ قَدِيْرٍ
Kemudian saudara sambung dengan doa rabitah.
TERJEMAHAN MUNAJAT

Ya Allah! Ya Tuhan yang Maha Penyayang. Wahai Tuhan yang memiliki Arash yang mulia, Wahai Tuhan yang Maha Mencipta, Wahai Tuhan yang Maha Berkuasa Mengembalikan, Wahai Tuhan yang Maha Berkuasa melakukan apa yang dikehendki, Kami bermohon kepadaMu dengan cahaya keAgunganMu yang meliputi ArashMu, dengan kekuasaanMu yang Engkau telah tentukan ke atas seluruh makhlukMu, dengan rahmatMu yang meliputi setiap sesuatu. Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Engkau. Wahai Tuhan yang menolong orang-orang yang meminta pertolongan, tolonglah kami. Wahai Tuhan yang menolong orang-orang yang meminta pertolongan, tolonglah kami. Wahai Tuhan yang menolong orang-orang yang meminta pertolongan, tolonglah kami.
Ya Allah! Hukumlah dan hancurkanlah orang-orang yang menyakiti kami dengan cara yang tidak sebenar sehingga mereka itu kembali kepadaMu. Ya Allah! Hukumlah dan hancurkanlah orang-orang yang menzalimi kami dengan cara yang tidak sebenar sehingga mereka itu kembali kepadaMu.
Ya Allah! Ya Tuhan yang tunduk kepadaNya pemimpin-pemimpin yang sombong. Wahai Tuhan yang tunduk kepadaNya orang-orang yang membawa perpecahan.Tidak ada yang datang dari Engkau ya Tuhan melainkan akan kembali kepadaMu jua. Tidak ada tempat untuk memohon pertolongan melainkan kepadaMu dan tidak ada tempat bergantung melainkan kepadaMu. Hindarkanlah kami daripada segala tipudaya orang-orang yang dengki dan kegelapan orang-orang yang menentang kami, jua keburukan orang-orang yang iri hati serta zalim. Dan rahmatilah kami dibawah naungan ArashMu. Wahai Tuhan yang maha Mulia, kuatkanlah tubuh badan kami untuk mendapatan keredhaanMu, dan terangilah hati-hati kami dan sanubari sahabat-sahabat kami untuk melaksanakan manhajmu.
Ya Allah, jauhkanlah antara kami dengan musuh-musuh kami dan orang-orang yang dengki kepada kami sebagaimana Engkau jauhkan diantara timur dan barat. Sambarlah pandangan-pandangan mereka dari melihat kami dengan cahaya kebesaranMu dan kemuliaanMu. Sesungguhnya Engkaulah pemberi sebesar-besar nikmat dengan rahmatMu, ya Tuhan yang Maha Mengasihani.
Ya Allah! Kami berlindung dengan kalimah-kalimahMu yang sempurna daripada setiap gangguan Syaitan dan setiap penglihatan yang jahat dan membahayakan. Ya Allah! Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami serahkan kepadaMu tengkok musuh-musuh kami dan orang-orang yang mendendami kami. Kami juga berlindung denganMu daripada perbuatan jahat mereka. Ya Allah! Kembalikanlah tipudaya mereka ke atas tengkok-tengkok mereka sendiri. YaAllah! hancurkanlah kesatuan mereka dan pecah belahkanlah panji mereka, goncangkanlah pendirian mereka dan utuskanlah keatas mereka anjing daripada anjing-anjingMu. Ya... Allah
Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kesabaran ke atas kami dan tetapkanlah pendirian kami. Tolonglah kami untuk menghadapi kaum yang engkar. Ya Allah! Perbaikilah hubungan diantara kami dan jinakkanlah diantara hati-hati kami. Tunjukkanlah kami jalan-jalan yang selamat dan keluarkanlah kami dari kegelapan kepada cahaya. Jauhilah kami dari kekejian samaada yang zahir daripadanya mahupun yang tersembunyi. Wahai Tuhan kami engkaulah Tuhan yang maha menutup, maka tutuplah keaiban kami dan amankanlah ketakutan kami.
Ya Allah! Tolonglah kami, janganlah susahkan kami.Tolonglah kami, janganlah Engkau tolong mereka untuk menyusahkan kami, rancangkanlah untuk kami, janganlah Engkau rancangkan untuk mereka yang menyusahkan kami.Berilah kami hidayah, mudahkanlah hidayah itu untuk kami. Tolonglah kami untuk menentang orang yang hendak melakukan kezaliman ke atas kami. Ya Allah! Pimpinlah kami ke jalan yang lurus dan jadikanlah kami dikalangan penunjuk jalan yang mendapat petunjuk dan dikalangan para da'ie yang mendapat petunjuk. Ya Allah! Satukanlah saf pejuang-pejuang kami yang ikhlas dan bantulah tentera-tentera yang bersatu dan orang-orang yang bersama dengan mereka.
Ya Allah! Sesungguhnya dengan wajah (Kebesaran) Allah yang Maha mulia dan dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna yang tidak dapat diatasi oleh orang yang berbuat kebaikan mahupun kejahatan, kami berlindung daripada kejahatan-kejahatan yang turun dari langit dan daripada kejahatan yang naik ke langit, daripada kejahatan yang bertebaran di muka bumi dan yang keluar daripadanya, daripada fitnah malam dan siang, daripada kejutan bahaya-bahaya besar yang datang pada waktu malam dan siang, melainkan kejutan yang datang dengan baik. Ya Tuhan yang maha pemurah, Ya Tuhan yang amat mengasihani, Ya Tuhan yang yang membuka hati, Ya Tuhan yang menutup keaiban. Ya Tuhan yang menyingkap kesusahan. sesungguhnya Engkaulah yang maha mengetahui perkara-perkara yang tersembunyi.
Ya Allah! Ya Tuhan yang cahaya kemulianNya dalam rahsiaNya dan rahsiaNya dalam ciptaanNya,sembunyikanlah kami daripada pandangan orang-orang yang sentiasa memandang dan daripada hati orang-orang yang dendam serta orang-orang yang melampau sebagaimana Engkau sembunyikan roh di dalam jasad.sesungguhnya Engkaulah Maha berkuasa diatas tiap-tiap sesuatu. Ya Allah! Tindakkanlah ke atas orang-orang yang menzalimi kami dan menentang kami. Janganlah Engkau jadikan musibah terhadap agama kami dan janganlah Engkau jadikan dunia sebagai cita-cita utama kami dan janganlah Engkau jadikan dunia sebagai tujuan ilmu kami dan janganlah Engkau timpakan kepada kami sebab dosa kami akan kekerasan orang-orang yang tidak gentar kepadaMu dan orang yang tidak mengasihani kami.
Ya Allah! Sesungguhnya kami mengadu kepadaMu lemahnya kami, sedikitnya helah kami dan hinanya kami di sisi manusia. Ya Tuhan yang maha mengasihani, Engkaulah Tuhan orang-orang yang lemah tertindas dan Engkaulah Tuhan kami. Ya Allah! Kepada siapakah Engkau campakkan kami. Kepada orang-orang yang jauh yang membenci kami atau kepada musuh yang mengancam kami. Jika Engkau tidak murka kepada kami maka kami tidak peduli. Akan tetapi keampunanMu lebih meluas kepada kami daripada dosa-dosa kami. Dengan cahaya wajahMu (kebesaran) yang menerangi kegelapan dan menjadi menjadi baik di atasnya urusan dunia dan akhirat, kami berlindung daripada ditimpakan ke atas kami kemurkaanMu kepadaMulah tempat bermohon sehingga engkau redha. Dan tiada daya dan tiada upaya melainkan dengan pertolongan Allah yang maha tinggi lagi maha Agung.
Ya Allah! Engkau telah memerintahkan kami supaya berdoa dan Engkau telah menjanjikan kepada kami dengan diperkenankan doa. Maka perkenankanlah doa kami. Ya Allah! KepadaMulah segala Pujian, kepadaMulah tempat mengadu dan denganMulah tempat memohon pertolongan.KepadaMulah tempat bergantung, maka dengarilah suara doa munajat kami ini. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa ke atas setiap sesuatu.

Saturday, July 28, 2007

Wasiat As Syahid Dr. Abdullah Yusuf Azzam :
Wasiat kepada para muslimat...

Wahai wanita-wanita Islam! Berhati-hatilah dengan sifat berlebih-lebihan kerana inilah musuh jihad dan menyebabkan kematian pada jiwa-jiwa manusia. Berhati-hatilah dengan barangan yang tidak perlu dan cukuplah dengan barang-barang yang perlu sahaja. Didiklah anak-anakmu untuk menjadi berani dan tabah. Jadikan rumah-rumahmu tempat untuk singa-singa bukan reban-reban ayam di mana anak-anakmu diberi makan untuk disembelih oleh musuh-musuh Islam. Bajai hati anak-anakmu dengan cinta kepada jihad dan cinta kepada medan perang. Berkongsilah masalah umat ini. Hidup sehari setiap minggu seperti para pelarian dan para mujahidin. Mereka hidup memakan roti kering dan teh sahaja.

Wasiat kepada isteri beliau...

Wahai isteriku! aku ada terlalu banyak perkara untuk dikatakan padamu. Moga Allah memberi ganjaran kepadamu bagi pihak aku dan bagi pihak umat Islam. Kau sungguh bersabar bersamaku dan kau berdiri bersamaku melalui segala kesusahan dan pancaroba dengan kesabaran dan ketabahan. Dari dirimu aku mendapat sokongan yang aku perlukan untuk meneruskan jihad ini. Aku berikan kau tanggungjawab ke atas rumah pada 1969. Ketika itu kita mempunyai tiga orang anak yang kecil hidup di sebuah bilik tanpa dapur dan peralatan. Apabila keluarga kita semakin besar, anak-anak kita semakin membesar, tetamu-tetamu kita semakin bertambah, kau bersabar dengan keadaan ini...dan banyak lagi kerana Allah, juga ketaatanmu padaku sebagai suami. Aku berdoa agar moga Allah memberi ganjaran padamu bagi pihakku. Jika tidak dengan kesabaranmu, aku tidak akan mampu menanggung beban ini seorang diri. Kau adalah isteri yang redha dan tidak mementingkan kebendaan. Kau tidak pernah merungut kerana kekurangan kebendaan ini. Kau juga tidak pernah boros ketika mempunyai sedikit kesenangan.

Kehidupan jihad adalah kehidupan yang paling menyeronokkan. Bersabar dalam menghadapi kesusahan adalah lebih baik daripada hidup mewah. Bersabarlah dan redhalah dengan apa yang ada nescaya Allah akan mencintaimu. Jangan kau inginkan apa yang dimiliki oleh orang lain nescaya orang akan menyayangimu. Al-Quran adalah penghibur kehidupan. Tahajjud, puasa sunat dan memohon keampunan; semua ini akan menjadikan hati jernih dan ibadah manis. Cukup dengan keperluan asas, benda-benda halal, menjauhkan diri daripada kelihatan hebat dan sifat berlebih-lebih akan membawa keamanan dan ketenangan pada hati. Aku berdoa kepada Allah semoga kita disatukan kembali di syurga seperti Dia menyatukan kita di dunia ini.

# Dr Abdullah Yusuf Azzam syahid bersama dua anaknya; Muhammad dan Ibrahim dan anak as-Syeikh al-Marhum Tamim Adnani, seorang tokoh di Afghanistan dalam letupan bom pada Jumaat, 24 November 1989 di Penshawar Pakistan ketika menuju ke masjid untuk menunaikan solat fardhu Jumaat. Ketika itu isteri beliau sarat sedang mengandung.

Saturday, July 21, 2007

Teman
Putaran masa sentiasa berjalan, kian lama kian laju putaran itu, tidak pernah berhenti sehingga ke saat ini, sedar tak sedar hari baru menjelma meninggalkan kenangan suka duka, manis dan pahit . Masa begitu pantas berlalu, seingat kita kenangan sepuluh tahun yang lampau masih lagi tersimpan kejap di kotak memori ingatan kita, tapi itulah masa, segala yang berlalu tidak boleh diulang kembali. Mungkin ada beberapa impian individu untuk kembali ke masa lampau sehingga dicipta cerita-cerita filem fiksyen yang menggambarkan ada mesin masa yang boleh kembali ke zaman lampau tak terkecuali kartun doraemon yang diminati kanak-kanak. Hakikatnya masa cukup penting sehinggakan Allah bersumpah dengan masa dalam beberapa surah al-Quran seperti “wal ‘asr, wal fajr, wal lail,wad duha”. Namun kelihatan umat Islam kini tidak mengenal erti pentingnya masa menyebabkan mereka suka membuang masa, berpoya-poya, membuat perkara yang lara dan bermacam karenah lagi yang cukup melemahkan umat Islam. Golongan kuffar telah lama menyedari kelemahan umat Islam ini bahkan mereka sendiri merancang serta mendorong umat Islam dengan pelbagai agenda yang melalaikan lagi mealpakan umat Islam. Akhirnya wujudlah majoriti umat Islam yang hanya suka berhibur, bersukan, bergembira siang malam, tidak ingat akan mati dan hari kebangkitan.Secara tidak langsung ianya melembabkan lagi proses kebangkitan perjuangan Islam di muka bumi ini.
Mudahan kita semua sentiasa saling ingat mengingati akan pentingnya masa yang tidak boleh kembali itu bak kata pepatah yang sering diungkap orang tua-tua, masa itu emas.

Thursday, July 19, 2007

"Diriku,
Dalam rancak kau menyiram taman hati insan lain,
Kau terlupa membajai taman hatimu sendiri,
Agar ia sentiasa segar dalam hubungan dengan Allah,
Tersentuh dengan daulat-NyaMerasa terpikul amanah ad-deen ini.
Bukan kerana kau berjemaah,
Namun kerana engkau di bawah perintah-Nya.
Diriku,
Seringkah kau mencari jalan,
Agar hatimu sentiasa lembut halus sentuhannya,
Agar sentiasa sedar akan keagungan-Nya,
Insafi kekerdilan, kelemahan, kealpaan & kesilapan dirimu.
Ketahuilah diriku,
Hatimu itu keras, khusyu'mu kurang,
Syukur & redhamu tidak banyak kau hadiahkan pada-Nya,
Terlalu banyak kurang & salahmu.
Diriku,
Tunaikanlah solatmu dalam khusyu' & tenang..
Muhasabahlah dirimu kala sunyi,
Selamilah kalam-kalam al-Quran yang kau perjuangkan,
Padanya ada bekalanUntuk kau terus menongkah bahtera perjuangan ini.
Diriku,
Pada nawafil & amalan sunatAda jalan yang hampir untukmu berkasih sayang dengan Tuhanmu,
Pada qiamullail di keheningan malam,
Bersama bisikan doa & munajatmu,
Diiringi esak airmata keinsafan & keikhlasanmu,
Kau akan temui kemanisan taqarrub di bawah duli kebesaran-Nya,
Di situ ada bekalnya...Lazimilah awal dirimu dengan al-Mathurat,
Pasti kau akan mengenali siapa dirimu sebagai daie.
Diriku,
Pada tawadhu', pada ukhwah fillah, pada infaq fi sabilillah,
Pada uzlah muhasabah diri, pada zikir selawat,Ada ketenangan dan kekuatanmu...
ohh diriku...

Tuesday, July 17, 2007


Wednesday, June 20, 2007

Masjid-masjid yang sunyi

Alangkah beruntungnya kita sebagai rakyat Malaysia. Mana tidaknya, hampir setiap kampung atau kawasan kita mempunyai masjid yang tersendiri. Dan di setiap negeri pula terdapat masjid-masjid negeri yang menjadi kemegahan kepada negeri masing-masing. Itu belum lagi dikira masjid negara dan masjid Putrajaya yang berdiri megah dengan ciri-ciri kesenian yang mengagumkan yang semestinya menjadi kebanggaan kepada negara Malaysia. Semua ini membuktikan bahawa masjid-masjid di Malaysia telah dijadikan satu lambang atau simbol kepada negara. Yang semestinya membawa maksud negara kita beragama rasmikan Islam. Baguslah tu. Masjid yang banyak ini juga sedar atau tidak sebenarnya membuktikan betapa banyaknya kemudahan yang disediakan untuk kita beribadat kepada Allah. Tetapi hanya segelintir daripada kita sahaja yang menyedarinya.

Kewujudan masjid-masjid ini sebenarnya tidak dapat memberi bukti yang kukuh bahawa kita telah mengamalkan cara hidup Islam sebagaimana yang diajar Rasulullah SAW. Memanglah, takkanlah bila ada sahaja masjid maknanya kita telah mengamalkan cara hidup Islam yang sebenarnya. Sedangkan masjid-masjid ini selalunya sunyi dan sepi. Jauh sekali perbezaannya jika ingin dibandingkan dengan masjid-masjid pada zaman Rasulullah SAW dan para sahabat. Lihat sahaja di taman-taman perumahan yang andai kata mempunyai seribu buah rumah dengan sebuah masjid. Bilangan jemaah yang hadir ke masjid adalah berapa kerat sahaja. Kalau waktu zohor dan asar tak sampai pun satu saf. Maghrib dan Isyak ramailah sikit, dalam dua saf. Belum lagi dikira waktu solat subuh yang sememangnya lagi menyedihkan bilangannya. Padahal seribu buah rumah tidak bermakna seribu orang penduduk. Secara puratanya, sebuah rumah mempunyai tujuh atau lapan orang penghuni. Aduhai, betapa rakyat Malaysia tidak pandai mensyukuri nikmat yang telah dikurniakan Allah kepada mereka!

Sekiranya kita perhatikan masjid-masjid di kawasan kampung, lagilah dasyatnya. Waktu solat-solat fardhu pun azan tidak dilaungkan. Padahal masjid hanya terletak di sebelah rumah. Tidak terfikirkah kita bahawa pergi ke masjid itu adalah satu kewajipan ke atas umat Islam? Alangkah memalukan apabila kita yang mampu berkebun selama beberapa jam tidak mampu untuk berjalan ke masjid yang hanya beberapa langkah sahaja daripada rumah kita dengan alasan telah letih berkebun. Dan alangkah memalukan apabila kita yang mampu berjogging sejauh beberapa ratus meter tidak mampu untuk berjalan ke masjid yang letaknya beberapa meter sahaja daripada rumah kita. Sedangkan setiap langkah kita ke masjid akan dikira oleh Allah SWT dan kita akan mendapat habuannya di akhirat nanti.

Allah SWT berfirman di dalam surah Al-anfal yang bermaksud: "tidaklah layak orang-orang kafir musyrik itu memakmurkan masjid-masjid Allah, sedang mereka menjadi saksi akan kekufuran diri mereka sendiri. Mereka itu ialah orang-orang yang rosak binasa amal-amalnya dan mereka pula kekal di dalam neraka(17). Sesungguhnya yang layak memakmurkan masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan solat dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, mudah-mudahan mereka menjadi golongan yang mendapat petunjuk(18)"

Daripada ayat-ayat tersebut dapatlah disimpulkan bahawa orang yang memakmurkan masjid itu hanyalah orang yang benar-benar beriman kepada Allah, hari akhirat, mendirikan solat, menunaikan zakat dan takut kepada Allah. Bukanlah orang-orang kafir. Jadi, maksudnya bukanlah sebarangan orang telah mendapat petunjuk oleh Allah untuk memakmurkan masjid-masjid ini.
Sebenarnya, masjid mempunyai banyak peranan yang kadang-kala tidak kita sedari atau sengaja tidak ambil peduli. Peranan utamanya mestilah sebagai tempat beribadat kepada Allah SWT. Tempat untuk bersolat, berzikir, beri'tikaf, membaca Al-quran dan pelbagai ibadat lagi. Pendek kata, sebagai tempat pembersihan jiwa. Tetapi, ini bukanlah satu-satunya tujuan masjid itu dibina. Masjid boleh menaikkan taraf umat Islam sebagai umat yang berilmu dan berakhlak mulia. Yelah, masjid boleh dijadikan sebagai pusat pengajian, untuk menyampaikan ilmu pengetahuan, ilmu akhirat malah ilmu keduniaan juga.

Pada zaman Rasulullah SAW, baginda juga telah menjadikan masjid sebagai tempat mengadakan perbincangan dan mesyuarat mengenai hal-hal keagamaan dan juga keduniaan. Selain itu, masjid dapat mengeratkan hubungan silaturrahim sesama umat Islam tidak kira miskin atau kaya, berpangkat atau tidak, pemerintah atau rakyat biasa. Semua ini dapat menghapuskan sifat kasta atau perbezaan taraf sesama manusia yang wujud dikalangan kita seperti perbezaan warna kulit dan keturunan. Pendek kata, masjid sebenarnya dapat mewujudkan kesatupaduan.
Oleh kerana banyaknya peranan masjid untuk kepentingan umat Islam, maka ganjaran yang diberikan Allah kepada orang yang membinanya amatlah besar. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud "Sesiapa membina masjid kerana Allah, memohon limpah kurniaNya, Allah akan membina untuknya seperti itu juga di dalam syurga" Diriwayatkan oleh Al-Bukhari.

Kalau dibuat perbandingan antara pengunjung pusat beli-belah dengan jemaah yang hadir ke masjid, sudah semestinya jemaah masjidlah yang kalah. Rakyat negara kita sanggup bersesak-sesak di pusat-pusat beli-belah dan melalaikan diri mereka daripada bersolat di masjid. Orang tua ke, muda ke, semuanya sama sahaja. Apabila dengar bunyi azan dilaungkan, masing-masing buat tak tahu saja. Jika beginilah sikap kita, selama-lamanyalah umat Islam tidak akan bersatu-padu apatah lagi menjadi kuat untuk melawan musuh-musuh Islam yang sentiasa berusaha untuk menjatuhkan Islam. Jika beginilah sikap kita, bilalah masjid di negara kita mampu untuk memainkan peranannya untuk menaik tarafkan umat Islam sebagai umat yang berilmu dan berakhlak mulia.
Jadi, apa fungsinya kita membina masjid sekiranya tujuannya sekadar untuk bermegah dan berbangga dengan senibinanya? Tiada maknanya!! Sebab Allah telah berfirman yang bermaksud: "Sesungguhnya masjid yang didirikan atas dasar taqwa semenjak ia didirikan lebih patut engkau bersolat di dalamnya. Di dalam masjid itu terdapat orang-orang yang ingin dirinya bersih, sedangkan Allah mengasihi orang-orang yang bersih" (At-taubah:108)

Written by: Kakteh (",)

Sunday, June 17, 2007

Teka Teki!!

Suatu hari,
Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya :
Soalan pertamaImam Ghazali : Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?
Murid 1 : Orang tua
Murid 2 : Guru
Murid 3 : Teman
Murid 4 : Kaum kerabat
Imam Ghazali : Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling dekat dengankita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati
(Surah Ali-Imran:185) .

Soalan kedua Imam Ghazali :
Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?
Murid 1 : Negeri Cina
Murid 2 : Bulan
Murid 3 : Matahari
Murid 4 : Bintang-bintang
Iman Ghazali : Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU.

Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama.

Soalan ketiga Imam Ghazali : Apa yang paling besar di dunia ini ?
Murid 1 : Gunung
Murid 2 : Matahari
Murid 3 : Bumi
Imam Ghazali : Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWANAFSU
(Surah Al A'raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka ."Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya(ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat) ; mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai. "(Surah Al-A'raaf, Ayat 179)

Soalan keempat Imam Ghazali : Apa yang paling berat didunia ?
Murid 1 : Baja
Murid 2 : Besi
Murid 3 : Gajah
Imam Ghazali : Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH
(Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung,dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah(pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah.

Soalan kelima Imam Ghazali : Apa yang paling ringan di dunia ini ?
Murid 1 : Kapas
Murid 2 : Angin
Murid 3 : Debu
Murid 4 : Daun-daun
Imam Ghazali : Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali di dunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat. Na'uzubillahiminzaa lik.

Soalan keenam Imam Ghazali : Apa yang paling tajam sekali didunia ini ?
Murid- Murid dengan serentak menjawab : Pedang
Imam Ghazali : Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA . Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakitihati dan melukai perasaan saudaranya sendiri.


Thursday, May 17, 2007




Dia telah pulang


Dari dulu lagi orang sentiasa bertanya bila dia akan pulang, namun responnya hambar sekali. Selepas dia selesai menghabisi pengajiannya orang mula bertanya bila mau pulang. Dia akan sentiasa menjawab insyaAllah lepas muktamar.Orang pun jadi faham tidak bertanya lagi.Seusai muktamar (26hb Febuari) orang kembali asyik bertanya bila ia akan pulang, kali ini nada dan bunyinya rancak sekali. Bila ketemu di mana-mana pantas orang bertanya akan hari kepulangannya. Sambutnya dengan mudah tak tahu lagi. Mesej dari Malaysia juga sudah sakan bertanya akan pertanyaan yang sama. Sebulan, dua bulan lama kelamaan orang menjadi bosan bertanya lalu kembali diam aman dari pertanyaan itu.


Akhirnya dia, Mat Kery memutuskan sudah sampai waktunya untuk ia kembali pulang ke tanah air. Berita itu cukup mensukacitakan teman seperjuangan yang sudah tetap di tanah air walaupun mungkin sedikit sedih untuk teman di sini.


Sempena Mat Kery pulang, dibuat sedikit majlis makan-makan berlangsungnya tiga malam. Jujurnya sebetulnya majlis formal yang dirancang hanya pada malam pertama sahaja (13hb).Dimulai dengan bacaan al-Quran tiga puluh juz dan disudahi dengan makan-makan bermenukan nasi daging.Oleh sebab Mat kery yang pulang (bukan ana) suasana menjadi lain lalu terciptalah dua hari lagi majlis keraiyan yang informal . Nasi kerabu dan Laksa Penang menjadi cenderamata terakhirnya buat teman-teman.


Semalam 16 hb Mei dengan berwasilahkan SIA airlines, Mat Kery dengan sahnya telah kembali pulang ke tanah air. Pastinya kepulangan Mat kery akan menjadi suatu aset penting selaku agen penggerak ummah, insyaAllah.


("catatan tak seberapa ini didikasikan khas buat ahli bait Us. Muhammad bin Arshad mantan Naib Pres. PMRAM 2006 juga selaku ‘mantan’ (gelaran ni start semalam) Ketua Pegawai Eksekutif Darul Elyas. Bagi sesiapa yang rindu akan beliau boleh lawati laman blognya warshan.blogspot.com.(tak tahu update atau tak)")


P/s: Selamat Hari Guru kepada Semua Pendidik khasnya kepada yang pernah mengajari dan mendidikku....Jasamu tak ku lupakan....jazakallahu khairan kathira...

Thursday, May 10, 2007

ImtihanKu semakin hampir

Esok imtihan untuk tahun satu dan dua berakhir. Wajah-wajah riang gembira pasti terpancar di wajah-wajah mereka kala meninggalkan kami (pelajar tahun akhir) yang sememangnya sudah berada di tahap yang perlu dicemaskan. Namun untuk hari ini mereka masih tertekan untuk menghabiskan subjek terakhir iaitu al-Quran dan Fawasil. Sayup-sayup ‘bunyi-bunyi’ perancangan mereka kedengaran dicanangkan. Ada yang ingin stay sahaja di sini ‘menikmati’ musim panas. (baca novel Ayat-ayat Cinta karya Habiburrahman Saerozi yang menggambarkan keadaan musim panas di Mesir ini), ada juga yang merancang untuk balik bercuti ke tanah air.Jangan lupa beli tiket dengan ana ye..(sambil-sambil promosi :) )

ImtihanKu insyaAllah awal bulan Jun nanti.(mungkin peperangan dan kematian sahaja yang boleh menundanya). Dalam tempoh sekarang memang tidak dinafikan kekadang simptom tertekan mudah terlekat pada diri. Semua benda yang dibuat menjadi serba tak kena. Tak tahu benda mana yang kena.Dalam kesabaran menghitung hari menjelangnya exam timbul rasa tak sabar saja nak exam, bukan kerana dah prepare tapi rasanya lambat atau cepat macam natijahnya sama sahaja. Dari siksa menanti bak kata orang.

Dalam fatrah imtihan ni, banyak agenda terbayang di kepala, nak buat itu nak buat ini dan bermacam lagi. Terkenang roommate dulu semasa Dia imtihan akhir begitulah halnya. Pelbagai perancangan lujnah yang ingin dilaksanakannya dalam Persatuan. Semakin hampir dengan imtihan semakin ligat perancangannya.

Teringat saat di tanah air dulu semasa imtihan akhir untuk Diploma Tahfiz JAKIM, Semester akhir yang hanya kira-kira empat bulan, silibusnya tiga juz’ akhir (28, 29 dan 30) dan seterusnya mengulang seluruh al-Quran. Bayangkan empat bulan untuk catch up balik tiga puluh juz. Memang cukup menyakitkan dan meletihkan segala urat saraf otak. Saat berakhirnya madah al-Quran memang amat menenangkan. Seolah tak terasa langsung bahana mata pelajaran lain. Sistem penyusunan jadual juga strategik mendahulukan al-Quran baru diikuti dengan subjek lain.

Kini, di sini imtihan akhir akan menjelang. Juznya tiga puluh tu le, namun lagi mencabar. Untuk al-Quran bertulis saja bentuk soalannya melebihi standart soalan pertandingan menghafaz al-Quran peringkat Kebangsaan dan Antarabangsa (pendapatKu selaku orang yang tidak lancar). Untuk subjek lain juga memerlukan penghafalan yang mantap. Subjek-subjek yang bukan boleh dijawab secara KBKK tapi memerlukan dalil-dalil baik al-Quran dan bait-bait syair.

Menghafal berbeza dengan membaca. Memakan masa untuk mendapatkan secebis kalimah. Apatah lagi dosa kepadaNya semakin berlambak, hati sudah semakin gelap memang cukup penyebabnya lambat untuk dapat apa yang dihafal. Hafal pagi petang dah lupa…sedih kan?
Kuharapkan doa teman-teman seperjuangan mengiringi jalan-jalan mendatang yang akan ditempuh.

“Ya Allah..Berikanlah Ku serta teman-teman kefahaman para Nabi, Kefasihan para Rasul dan Ilham para Malaikat. Muliakanlah Kami dengan cahaya ilmu dan bukakanlah pintu-pintu RahmatMu. Rabbana Yusahhil” Ameen.