Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Thursday, October 29, 2009

Kelana Jalanan

Masih terlalu awal rupanya.. ketika saya disampaikan ke Stesen Bas Kuala Lipis.
Tiada seorang manusia pun kelihatan..
Hanya saya seorang...
Menunggu seorang demi seorang manusia tiba...
Menunggu pekedai membuka kedainya..ingin melihat sorotan akhbar mengenai keputusan Meeting JawatanKuasa Pas Pusat malam tadi...
dan yang terpenting menunggu ketibaan bas..untuk menggangkutKu ke destinasi yang dituju...
Doakan agar perjalanKu berjalan lancar...
kerusi yang kosong..


kedai yang masih tutup..

Wednesday, October 28, 2009

Dari Atas Melihat Ke Bawah

Sudah dekat tiga bulan speaker luar masjid Lipis tidak berfungsi..
Kesemua speaker pulak tu..
Si Tong Chong hendakkan RM 10 000, untuk baikinya..
Sebelum ini PA Box 'Amplifier' yang rosak.. baiki.. tak sampai setahun rosak balik..
Apa ntah yang si Tong Chong tu baiki...
Sekarang ni, pakai speaker dalam sahaja..
Kiranya macam Masjid di Singapura la..
Kalau di Singapura, Masjid tidak dibenarkan memasang speaker luar..
Mujur di Malaysia tak sampai tahap macam tu..
Beberapa bulan yang lalu, Masjid Indera Mahkota kehilangan 'amplifier'..
Sedar-sedar bilal datang nak azan subuh..amplifier sudah hilang..
Beberapa hari sebelum itu, ada la, seorang makhluk yang membuat onar, bising-bising menyatakan Masjid Indera Mahkota ganggu orang... Malam-malam tak boleh nak berehat.. Pagi-pagi kena ganggu tidur.. Orang tu bukannya agama lain pun.. Sama agama dengan kita jugak... Last-last amplifier hilang...
Begitulah Manusia....
Pagi tadi tecnision Polis datang check..
Natijahnya.. Kalau baiki kosnya tak lah sampai RM 10 000.. RM 5 000 pun belum tentu lagi..
Mudahan masalah ini tak berlarutan lama...

Gambar-gambar yang diambil dari menara :

Kereta 'Polis Soh '(Kopral Jusoh) yang turut sama memanjat menara ini.






Uzur sudah Kubah dan atap-atap masjid. Kebocoran di sana sini. Biasalah Masjid Kerajaan..Budjet dah habis..





Berhadapan dengan Stesen Kereta api. Stesen ini pernah menjadi Stesen Kereta api Negeri yang pertama.. Zaman dulu-dulu...


Tuesday, October 27, 2009

Ramah Mesra Bersama Johan AQ Musim Pertama

Al-Quran merupakan pegangan utama bagi Umat Islam. Ianya perlu dipelajari, dibaca, difahami dan diamalkan oleh umat Islam. Mereka yang membudayakan al-Quran adalah merupakan umat yang terbaik.
Sabda Rasulullah :
Sebaik-baik di kalangan kamu, mereka yang mempelajari al-Quran dan mengajarkannya.
Baru-Baru ini Masjid Sultan Mahmud, Kuala Lipis telah mengadakan program Ramah Mesra, tazkirah dan Qiamullail bersama dengan Ustaz Abdullah Fahmi bin Che' Nor al-Hafiz. Beliau merupakan Johan Akademi al-Quran (AQ) musim pertama dan baru sahaja menamatkan pengajian di peringkat ijazah Pengkhususan al-Quran dan Qiraat dari al-Azhar Mesir. Majlis dimulakan dengan Bacaan al-Quran oleh Ustaz Abdullah Fahmi. Setelah itu Beliau menyampaikan tazkirah yang menyentuh tentang kehebatan al-Quran. Di akhir majlis hadirin dan hadirat diberi peluang untuk beramah mesra dengan mengajukan persoalan kepada Ustaz Abdullah Fahmi. Awal dinihari (pukul 4.00 pagi) majlis Qiamullail diadakan yang dipimpin oleh Ustaz Abdullah Fahmi.
Sambutan daripada sidang jemaah amat menggalakkan. Kita mengharapkan dengan program ini dapat memotivasikan masyarakat setempat untuk lebih menimba ilmu berkaitan dengan pengajian al-Quran seperti ilmu tarannum, tajwid, talaqqi, tahfiz, tafsir dan sebagainya.
Moderator Program, Ustaz Khairul Muhazam dan Ustaz Abdullah Fahmi dalam sesi ramah mesra

Johan AQ memperdengarkan bacaan al-Quran
Bergambar kenangan

Monday, October 26, 2009

Patah Kaki

Deretan Kuda Putih, sedia untuk digunakan.
Berada di :
291009 : Temerloh
301009 : Kelantan
21109 :Lipis
91109 :Kuantan

Saturday, October 24, 2009

Keputeraan Sultan

Semua manusia yang dilahirkan di atas muka bumi ini sudah pasti mempunyai hari lahirnya. Ada yang lahir pada hari isnin, lahir pada hari raya, lahir pada hari 1 Malaysia dan sebagainya. Tidak terkecuali dengan Sultan Pahang yang baru menyambut ulang tahun keputeraannya.
Sebagai rakyat jelata Pahang, maka sudah pasti akan menyambut ulang tahun keputeraan Sultan.
Di peringkat negeri, Majlis Tahlil sempena keputeraan diadakan di Masjid Tengku Ampuan Afzan, Indera Mahkota. Bagi peringkat daerah, Semua masjid-masjid Daerah diarahkan untuk membuat Majlis tersebut. Baik di peringkat negeri mahupun daerah, maka urusetia jemputan sudah pasti membuat jemputan kepada Ketua-ketua Jabatan supaya menghantar wakil jabatan masing-masing ke majlis tersebut.
Saya percaya semua Jabatan-jabatan menerima jemputan tersebut, baik dalam bentuk surat yang difax ataupun kad jemputan. Tetapi bagi daerah saya, jemputan yang hadir mewakili jabatan-jabatan rasanya tidak sampai 5%. Mujur ada ahli jemaah tetap masjid yang boleh cover.
Persoalannya? Adakah rakyat daerah saya sudah tidak hormat pada sultan?
Ataupun kerana majlis yang diadakan berbentuk keagamaan..baik majlis untuk sultan ke, untuk MB ke, untuk siapa-siapa pun tetapi atas jenama keagamaan maka sambutannya akan menjadi dingin.
Saya percaya dan pasti, kalau upacara yang diadakan jika berbentuk hiburan, ada artis yang datang, ada tarian..pihak penganjur tidak payah-payah perlu membuat surat jemputan kepada jabatan-jabatan.. yang tak dijemput pun akan curi-curi datang.
Situasi sekarang, sekalipun bersandar pada orang-orang besar, tetapi atas label program keagamaan maka sambutannya cukup dingin.

Tuesday, October 20, 2009

Jamuan Penghujung Syawal 1430H


1500> Jamuan Jabatan Kebajikan Masyarakat
1700> Jamuan Bersama Saudara Baru di Pejabat Agama Islam Daerah Lipis
2000>Makan malam di rumah Cik Azmi & K. Ma

OKU membuat persembahan di jamuan JKM
OKU penglihatan, tapi suara MasyaAllah


OKU dari Benta, nak menyayi juga walaupun pelat



Sekitar sebelum bermula jamuan bersama saudara baru di Pejabat Agama





Kelihatan YDH Dato' Orang Kaya Maharaja Perba Jelai Dato' Wan Rahman(Orang Besar berempat Pahang) sedang membelek 'Suara Masjid'




makan malam di rumah Cik Azmi & K.Ma

Alhamdulillah...kenyang..

Monday, October 19, 2009

Suara Masjid
Masjid merupakan sebuah institusi penting yang menjadi pusat kepada perkembangan syiar Islam. Sesuai dengan perkembangan agama islam, Institusi masjid juga mengalami perkembangan positif bagi menaikkan lagi imej dan identiti Islam.
Alhamdulillah, setelah beberapa ketika 'Suara Masjid' keluaran pertama dapat dikeluarkan. Harapannya dengan penerbitan buletin ini dapat menaikkan lagi syiar agama Islam secara umumnya dan khususnya dapat memberi informasi terkini berkaitan aktiviti-aktiviti yang dijalankan di Masjid.




Sunday, October 18, 2009

Kisah Rakyat


Semalam Seorang rakyat Kuala Lipis telah sampai ajalnya. Ketentuan Ilahi itu Pasti, tidak terkurang @ terlebih walau sesaat pun. Lazimnya masyarakat Malaysia, apabila ada kematian maka keluarga si mati akan membuat majlis tahlil. Ada yang buat tiga hari berturut-turut, ada yang buat seminggu berturut-turut, ada yang buat sekali sahaja dan ada juga yang tidak buat langsung. Saya bukanlah ingin berbahas mengenai bab tahlil ini..

Berbalik semula kepada kisah kita, maka tidak terkecuali dengan keluarga si mati rakyat Kuala Lipis ini, mereka juga selepas maghribnya membuat majlis tahlil. Semua saudara-mara dekat dan jauh turut sama bertahlil, berdoa kepada Allah mudahan roh si mati dalam keadaan sejahtera dan dijauhi dari azab seksanya.


Larut malam selepas itu pula, suatu majlis karoke pula diadakan dalam daerah Kuala Lipis. Menakjubkan, yang terlibat dalam karoke itu adalah kaum kerabat si mati yang turut sama dalam majlis tahlil beberapa jam sebelum daripada itu.. Apa sudah jadi??


Kerana ingin mengambil peluang sempena kepulangan Siti Nurhaliza ke Lipis yang turun menziarahi bapa saudaranya yang meninggal dunia.. lalu diadakan majlis karoke..menyanyilah si anak saudara yang baru sahaja kehilangan bapa saudaranya..
Rupanya di antara bapa saudara dan anak saudara..orang lebih menghargai si anak saudara...
saya?? no komen...


saya & rakan sebelum menguruskan jenazah disyaki HIV tidak berapa lama dahulu

Kejar

Sebuah kereta Waja berplatekan Wilayah elok parking senyap di tepi jalan dalam kegelapan malam. Tiba-tiba kegelapan malam pekat itu diganggu oleh suluhan lampu tinggi dari sebuah kereta merah, menyuluh tepat-tepat ke hadapan kereta Waja tersebut.

Bersegera kereta Waja membalas dengan lampu yang tinggi juga dan terus menghidup enjin lalu memecut pergi. Kereta yang menyuluh waja tadi mengekori Waja tersebut. Kereta Waja yang memasuki jalan kampung yang berbelit-belit memecut laju, akhirnya tidak mampu diekori oleh kereta yang menyuluhnya tadi..Sayang sekali bukan saya yang membawa kereta merah itu.. situasi sekarang saya hanya menjadi penumpang sahaja.. Mungkin kalau saya yang membawanya mungkin dapat dikejar Waja itu.....
Kalaulah Kereta Waja itu dapat dikejar, sudah pasti manusia-manusia dalam kereta tersebut akan menjadi tahanan...mungkin tahanan lokap sementara menunggu warisnya hadir untuk menjamin...


...................................................................................................................


Begitulah kehidupan manusia dalam negara kita ini. Maksiat dan jenayah bebas merata-rata. Hari ini kita tangkap mereka, esok lusa orang lain pula.. sampai bila masalah ini akan berterusan...Kita mengecat bangunan, nampak indah bangunan itu, tetapi rupanya di sebelah kita terdapat pula orang lain yang menconteng balik bangunan yang baru dicat itu..maka...sampai bila bangunan itu akan cantik...
di pertengahan jalan keretapi

Saturday, October 17, 2009

Jamuan Raya
Pelajar-pelajar Kelas al-Quran dewasa Masjid Sultan Mahmud telah mengadakan jamuan sempena Hari Raya Aidil Fitri. Mudah-mudahan aktiviti sebegini akan lebih giat lagi diadakan di masa-masa mendatang.
Tengah mendengar 'ceramah' dari Tuan Imam

kakak-kakak, makcik-makcik, ibu-ibu, nenek-nenek

Cik Wan (Staf Majlis Daerah Lipis) tengah mengambil hidangan



Cerita kita
Cerita 1 :

1314102009> Saya baru sahaja menduduki exam di wisma SUK Pahang. Tumpang tinggal di Alor Akar. Jari jemari menjadi lesu akibat jarang menulis.

makan nasi arab di Kuantan


Cerita 2 :


15102009> Ustazah Badariah (Wan) kena pukau di Centepoint Lipis. Tukang pukau ada dua orang lelaki yang berpakaian kemas.
Arahan pertama Pemukau :Si Wan yang kena pukau kemudiannya balik ke rumahnya untuk mengambil barang-barang berharga.

Arahan Kedua Pemukau : dan mengeluarkan wang simpanannya di Tabung Haji. Setelah menyerahkan barang dan duitnya

Arahan ketiga pemukau : Pergi ke masjid untuk solat sunat. Setelah melaksanakan arahan tersebut barulah si wan tersedar dari kena pukau tersebut. Rupanya kaedah untuk sedar pukau ialah bersolat.

Kerugian berjumlah lebih kurang RM 4000.00..

Berhati-hati kepada semua, kita berdoa mudahan si pemukau celaka tersebut mendapat balasan yang setimpal.


Cerita 3 :

16102009> Waktu solat semakin awal. Waktu zohor sahaja masuk pukul 1.01, Maghrib 6.59. Rupanya ramai manusia yang tidak peka dengan perubahan waktu solat. Hasilnya solat jumaat baru ni ramai yang tak sempat solat. Datang-datang solat dah habis. Ada seseorang penduduk berkata : memang biasa kita solat pukul 1.30. Kenapa awal sangat solat jumaat semalam.

Kesian dia, tak tahu yang waktu solat berubah-ubah.

Kepada mereka-mereka yang tak sempat solat jumaat baru ni, minggu depan sila lah datang awal, kerana ramai sahaja yang boleh hadir awal.



jom makan ABC

Sunday, October 11, 2009

Tahniah Sahabat..


Selamat pengantin baru buat Akhi Suhaimi & Rosma.. Semoga berbahagia selamanya

Saturday, October 10, 2009



Kembara Jalanan


Singgah di Masjid Lentang

Suasana dewan solat yang nyaman, dilengkapi dengan aircond lagi



Tiba di Masjid Yayasan Noah, Genting Highland


Sumber Informasi Masjid

Tempat iklan yang klasik


Ruang solat yang mendamaikan..
Saya di...
5-6 : Lipis
7 : Temerloh
8 : Genting
9 :Lipis
10-11 :Temerloh
12-14 :Kuantan
15-16 :Lipis

Friday, October 02, 2009

Selamat Jalan...
Dahulu...
Mereka...Orang yang menganggur..
Mereka yang merdeka dari alam persekolahan beruniform..
Mereka yang menghabiskan waktu dengan kerja sementara...
Mereka yang pakat-pakat mengambil lesen kenderaan...
Mereka yang menukar IC yang baru, dengan wajah yang lagi matang..
Sekarang...
Mereka yang telah membuat Pasport (tak sempat dengan promosi pasport murah RM 100)...
Mereka yang membuat banyak salinan gambar photo..
Mereka yang mencari sponser kewangan..
Mereka yang akan terbang ke awan biru..
Mereka ini akan menuntut ilmu..
Harapnya..
Mereka yang akan berilmu luas...
Mereka yang akan menjadi cerdik pandai..
Mereka yang akan menjadi tokoh dikagumi..
Mereka yang akan menjadi pejuang..
Mereka yang akan memimpin perjuangan..
Mereka yang akan mentadbir bumi..
Mereka yang diRedhai Tuhan..
Mereka yang menuju ke SyurgaNya..
Mereka yang berjaya Dunia & Akhirat...

Selamat menuntut ilmu di Bumi Anbiya' Mesir, Mudahan sentiasa dipermudahkan dalam apa bentuk keadaan dan cabaran..



Barisan bakal-bakal Azhari bersama alumni Azhari

Bakal-Bakal Azhari yang ceria mendengar celoteh lepasan Al Azhar