Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Friday, March 02, 2012

Beriman dengan Majlis Tahlil Arwah



Cerita 1 :
Adalah seseorang perempuan datang berjumpa dengan seseorang yang lain , kemudian seseorang yang lain itu menyatakan hasrat seseorang yang pertama tadi kepada pegawai masjid. Seseorang yang mula itu telah pun menyerahkan RM+++ kepada seseorang yang lain itu bagi menyempurnakan hasratnya.  Hasratnya begitu lazim dan akrab dengan pegawai masjid iaitu ingin mengadakan majlis tahlil arwah.. Hasrat yang dinyatakan kepada pegawai masjid supaya diadakan majlis tahlil pada hari selasa. Pegawai masjid memaklumkan pihak masjid membuka ruang kepada orang ramai untuk mengadakan dan menaja majlis tahlil pada hari khamis malam jumaat.
Kerana pada setiap malam-malam yang lain telah dipenuhi dengan majlis ilmu atau lebih dikenal orang dengan kuliah maghrib.
Disebabkan masjid tidak dapat memenuhi hasratnya untuk mengadakan tahlil pada hari yang diingininya..tambahan pula ramai pegawai masjid yang kerap berkursus musim sekarang ini. Maka seseorang yang pertama tadi minta wangnya dipulangkan semula..siap kena bank in lagi….gaya macam dia bukan ikhlas sangat nak jamu orang makan..tapi kefahamannya kena buat majlis tahlil bila kaum kerabat meninggal dunia.

Cerita 2
Seorang janda yang baru kematian suami berjumpa dengan pegawai masjid untuk membuat tahlil sempena genap beberapa puluh hari kematian suaminya. Kebetulan hari yang dia bercadang untuk buat majlis tahlil tersebut bertembung dengan program yang agak besar juga di masjid. Lalu pegawai masjid mengesyorkan supaya dia anjak tarikh ke depan. Dia menanyakan boleh ke dia buat tahlil tersebut, sebabnya dah lebih dari hari yang sepatutnya dia buat. Pegawai menyatakan.. bila-bila boleh buat, nak buat hari-hari pun boleh.

Cerita 3
Seorang Pak haji menjemput pegawai masjid ke rumahnya untuk bertahlil. Tapi tak semua pegawai yang dijemput..hanya yang terpilih berdasarkan pemilihan oleh pak haji tersebut. Semasa menjemput  pak haji akan mengunjukkan sampul angpow yang sudah tentu berisi duit. Tapi jika ada yang menyatakan tidak dapat hadir ke majlis tersebut, spontan pak haji akan menyatakan tak dapat sampul lah, lebih canggih lagi kalau sampul tersebut telah diambil tetapi pegawai tidak dapat hadir, pegawai kena lah memulangkan semula sampul tersebut.

Cukuplah 3 dulu cerita kita. Berdasarkan 3 cerita tadi…
Bila berlaku orang ingin menganjurkan majlis tahlil pada hari selain hari khamis, cadangan jalan penyelesaiannya :
-          Minta dia anjak ke hari khamis malam jumaat.
-          Pegawai masjid minta ustaz yg mengajar malam tu cansel kuliahnya untuk beri laluan pada majlis tahlil?
-          Kuliah  maghrib diteruskan, kemudian majlis tahlil akan diadakan selepas isya’.
-          Syor buat di masjid atau surau lain.
Namun…
Tak kan la pegawai masjid minta ustaz cansel majlis ilmu. Tak faham aulawiat la pegawai masjid kalau begitu.
Kalau buat lepas isya’, maknanya yang tinggal pegawai masjid  dan berapa kerat jemaah sahaja. sedangkan makanan teramat banyaknya.
Yang terbaik..buat la pada malam jumaat kerana jemaah ramai sikit pada malam tersebut. Tak la banyak makanan yang akan terbuang nanti.

Lagi satu perangai orang kita ialah menjemput pegawai masjid berserta 'orang masjid' ke rumahnya untuk bertahlil. Tak salah cuma yang tak kenanya kalau jemput solat maghrib sekali di rumahnya. Mereka berkata 'imam nanti jemput solat maghrib di rumah ye..ajak sekali orang masjid'..
Kalau imam dengan orang masjid pergi ke rumahnya untuk bersolat maghrib..siapa yang akan ada di masjid. Tak kan masjid tutup beroperasi pula pada malam tersebut. Yang teramat penting ialah tempat utama untuk bersolat farhu berjemaah ialah di masjid. Tiada tempat lain baik istana, rumah menteri yang dapat mengambil alih peranan dan fadhilat masjid. Hanya di masjid sahaja kita boleh beriktikaf..tidak di tempat lain apatah lagi di rumah kediaman yang diadakan majlis tahlil.

Sebenarnya  tak ada dalil atau suruhan muktamad dari ilahi untuk menganjurkan majlil tahlil ini. Cuma inilah pemahaman orang kita…mereka seolah beriman dengan majlis tahlil. Bila dah buat tahlil arwah, si penaja  rasa lega yang amat sangat, seolah dah buat tahlil..syurga dah waris dan kaum kerabatnya….misal lagi… seorang bapa berpesan kepada anaknya ‘nanti bila bapak dah mati awak buatlah tahlil untuk bapak’.. si bapa kemudiannya enjoy sakan macam tak ingat akan mati. Lalu kawannya yang sama juga perangainya tetapi mula ada bibit keinsafan  bertanya ‘ tak takut masuk neraka ke nanti kalau begini hidup kita’ lalu dengan selamba si bapa berkata ‘dia tak risau dah sebab nanti bila mati anaknya akan buat tahlil untuknya’…lepas buat tahlil tu selamat dan masuk syurga lah dia.
Ahkirnya…dengan ilmu sahaja dapat membina kefahaman yang sebenar. Kalau tak nak belajar inilah jadinya…..beriman dengan majlis tahlil arwah.
Wasalam.

No comments :