Tuesday, January 01, 2013

Pomen Melayu atau Cina?

Bila kenderaan kita rosak, maka tempat yang dituju adalah bengkel atau biasa disebut workshop. Pekerja di situ dikenal dengan pomen. Ketika kenderaan saya rosak, orang-orang di sekitar menyarankan supaya jangan pergi ke bengkel orang melayu. Kata mereka ' bukan tak nak tolong orang kita, tapi itulah....baik pergi ke pomen cina' . Masing-masing pun menceritakan pengalaman silam mereka ketika berdepan dengan pomen melayu.

Persepsi kebanyakan masyarakat kita, bengkel melayu ini teruk, tak pandai, tidak mahir dan tidak berkualiti. Sebenarnya banyak juga bengkel melayu yang bagus. Contohnya di Temerloh saya biasa dengan bengkel Syam Pomen yang cukup tersohor di daerah itu. Dan bukan semua bengkel cina bagus. Contohnya, ketika kereta saya mengalami masalah semput, kebetulan pula pada musim raya..confirm bengkel melayu cuti berminggu-minggu, saya ke sebuah bengkel cina yang kebetulan buka. Pomen di situ menukar plug yang baru. Tetapi rupanya plug yang dia tukar itu tidak sesuai dengan enjin kereta. Terpaksa pula saya tukar semula di bengkel melayu di daerah lain.

Sekarang, kereta saya telah tersadai di sebuah bengkel melayu dekat dua bulan lamanya. Bila tanya macam-macam alasan yang diberikan..tunggu barang lah, tinggal sedikit sahaja lagi bla...bla... Maka orang di sekitar pun berbunyi...itu lah hantar lagi ke kedai melayu...

Kedai melayu itu, bermaksud kedai orang Islam...dan saya serta ramai lagi sebolehnya ingin membantu umat Islam yang lain. Cuma pekedai yang beragama Islam itu perlulah mengubah sikap mereka sesuai dengan kehendak agama. Jika tidak persepsi masyarakat tentang keburukan bengkel melayu terus berkekalan... Sedar dan berubahlah wahai Saudaraku yang bergelar pomen...tunjukkan kualiti terbaik selaras dengan kehendak Islam yang menyatakan kita adalah umat yang terbaik. 
Wasalam.

1 comment:

Anonymous said...

Barang petang smpai lah.kereta banyak lah.pekerja cuti lah.bangsat!