Thursday, August 02, 2018

Apa ada dengan kasut ?


Cerita dongeng Cinderella yang terselit ‘watak kasut’. Kasut  memainkan peranan penting dalam pencarian sang putera raja memilih puteri idamannya.


Saya juga pernah membaca ketika kanak-kanak, kisah tukang kasut dengan orang kenit. Orang kenit yang menolong tukang kasut membuat kasut pada waktu malam.
Pekerjaan tukang kasut tidaklah berapa popular di negara kita. Imej tukang kasut yang hanya duduk di kaki lima sahaja, bukanlah menjadi impian atau cita-cita para remaja sekarang.

Namun, siapa sangka Jimmy Choo (Datuk)  seorang rakyat Malaysia yang berjaya menempa nama dan menjadi kaya dengan kerjaya sebagai tukang kasut di United Kingdom. 

Seorang imam di Jertih, Terengganu berkongsi pengalaman bergelar tukang kasut. Lihat -  https://youtu.be/uVxGvwvwpRk

Kenapa saya cerita pasal kasut. Penting sangat ke sampai YB Menteri Pendidikan mengambil berat tentang kasut. Kecoh apabila YB Menteri ingin menukar warna kasut dari putih kepada hitam.

Buat masa sekarang, memang telah ada sekolah yang menggunakan kasut hitam sebagai pakaian rasmi sekolah seperti di Sekolah Menengah Agama Kerajaan Negeri Pahang.

Bagi saya, isu penukaran kasut sekolah bukanlah isu mustahak yang memerlukan YB Menteri memberi respon dengan segera sebelum janji 100 hari menjelang.

Sepatutnya isu seperti sistem pendidikan, silibus pelajaran, kemorosotan akademik dan akhlak, bantuan pendidikan untuk pelajaran seperti biasiswa.

Jika ingin menyentuh sangat “uniform” pelajar, saya cadangkan YB Menteri sepatutnya menguatkuasakan peraturan pelajar yang beragama Islam diwajibkan menutup aurat kerana sesuai dengan perintah Allah SWT. Sekarang semakin ramai pelajar perempuan yang “free hair” di sekolah terutama di bandar besar.
Begitu juga dengan peraturan pakaian sukan di sekolah. Ini lebih besar nilainya dari warna kasut sekolah.

Akhirnya, saya terkenang semasa zaman belajar dahulu. Kami pernah menonton sebuah filem Iran yang menang anugerah di peringkat antarabangsa. Jalan ceritanya jauh lebih ‘hidup’ dan membina jiwa berbanding kebanyakan cerita drama di negara kita. Saya rasa menteri pun patut tengok filem ini.
Kisah seorang budak lelaki yang berkongsi kasut sekolah dengan adiknya. Abang bersekolah sesi pagi dan adik pada sesi petang.
Ketika diadakan pertandingan ‘merentas desa’, abang berharap untuk mendapat tempat yang ketiga, tetapi akhirnya si abang mendapat tempat yang pertama. 
Dia naik menerima hadiah tempat pertama dalam keadaan bersedih. Kerana dia inginkan tempat ketiga. Kenapa tempat ketiga ?
Kerana hadiah yang ditawarkan untuk tempat ketiga adalah sepasang kasut.


Blog : http://syababgr.blogspot.com

FB : https://www.facebook.com/alfaqirazraie/

#PermaiMenulis #kasut 




No comments: