Thursday, January 03, 2019

Buat Apa masa cuti sekolah haritu ?

Hari ini sesi persekolahan tahun 2019 telah bermula. Setelah para pelajar bercuti akhir tahun hampir sebulan lamanya. Bila bertemu rakan-rakan, macam-macam cerita suka duka dikongsi, termasuk juga aktiviti yang dilakukan sepanjang cuti sekolah.
Cikgu tidak ketinggalan bertanya kepada anak murid dan kadangkala para pelajar perlu membuat karangan tentang aktiviti cuti sekolah mereka.

Alhamdulillah sepanjang cuti sekolah, kami dari PERMAi telah menyediakan aktiviti untuk para pelajar mengisi cuti sekolah mereka.
Kami “keluar” dan “turun” ke Daerah Bentong, Lipis, Temerloh dan Kuantan.

Poster Jom Bercuti Sekolah Di Masjid Daerah Bentong

Poster Jom Bercuti Sekolah Di Masjid Daerah Lipis

Program di Masjid Daerah Bentong dan Masjid Daerah Lipis dijenamakan dengan nama Program Jom Bercuti Sekolah di Masjid.  Nama program yang mudah, mungkin kedengaran tidak canggih.
Sinonim masjid dengan warga veteran dan  golongan yang sudah pencen. Maka, hasrat kami ingin mendekatkan para pelajar dan remaja ke masjid.
Saya secara peribadi merasa seronok dapat melihat para remaja memenuhi masjid, solat berjemaah di masjid, berbual di masjid, makan di masjid, beraktiviti di masjid, bahkan beriadah juga di masjid.
Walaupun hanya beberapa hari berprogram di masjid, harapan kami semoga jiwa mereka semakin dekat dan cinta kepada masjid.

Poster Kem Khalifah Muda Al-Ansar

Seterusnya Kami ke Daerah Temerloh, berprogram bersama dengan pihak pengurusan Kompleks Darul Ansar Lanchang dan Nisa’ Kawasan Temerloh mengadakan program Kem Khalifah Muda Al-Ansar.

Poster Kelas Pra Tahfiz

Program cuti sekolah kami berakhir dengan Kelas Pra Tahfiz di Surau Pondok Pemuda Al-Khalthumiah di Kuantan.



Di Bentong


Di Lipis

Di Lanchang

Di Kuantan

Insya-Allah tahun 2019, doakan kami untuk lebih gagah. Menyusun dan melaksanakan program-program Amal Islami khususnya dalam membina generasi remaja dan pelajar yang dekat dengan Islam.

*Saya terkenang, program pra tahfiz untuk pelajar sempena cuti sekolah akhir tahun 2016 merupakan program terakhir untuk para pelajar dan remaja yang ayah saya anjurkan di Akademi Al-Quran & Hadis (Masjid Lama Kuala Kerdau). Program tersebut diadakan hampir sebulan sepanjang cuti sekolah. Memang kebiasaan ayah akan menganjurkan program sempena cuti sekolah.

Saya di hadapan masjid lama Kerdau pada pagi 28.11.2016, hari pertama program pra tahfiz.


Ayah menyampaikan taklimat kepada pelajar dan ibu bapa


Tahun 2017 ayah tidak lagi berkesempatan untuk menganjurkan program cuti sekolah disebabkan keadaan kesihatan yang semakin merosot. Penghujung bulan Oktober ditahan wad di Hoshas sehingga 12 November. Dan kembali ke rahmatullah menemui Pencipta lebih kurang jam 4.20 pagi 27.12.2017.


 fb.me/azraie.permai



#PermaiMenulis
#programcutisekolah
#CatatanImamKecil





No comments: