Thursday, September 05, 2019

Pensil 2B dan UPSR

Memori UPSR.
Cikgu pesan supaya guna pensil 2B jenama Staeadler. Harganya pada masa tersebut 60 sen sebatang. Mahallah bagi saya.
Biasanya saya hanya menggunakan pensil kayu HB yang berwarna merah atau pun pensil kayu  2B juga, tetapi bukan yang berjenama staeadler dan harganya pun murah.
Itupun bukan saya yang beli, tetapi ayah yang beli berkotak-kotak, saya ambil je.
Tetapi untuk peperiksaan sebenar, saya pun gunalah pensil mahal tersebut.
Persepsi ketika itu takut kononnya kalau pakai  2B yang murah, tak jelas jawapan yang dihitamkan dan sistem komputer yang menanda kertas jawapan objektif tak dapat nak kenal pasti jawapan yang telah ditandakan. Tapi sebenarnya cikgu yang cerita begitu. Haha.
Nak pakai "pensil picit" yang guna "dakwat" 2B pun cikgu tak beri.huhu.



......
Pentingnya senjata dalam peperangan.
Ibaratnya pensil sebagai senjata.
Peperiksaan UPSR adalah peperangan.
Maka buat calon-calon peperiksaan, periksa  senjata kalian. Bawa spare dan asah tajam-tajam.
Kalau ada banyak sangat pensil, tawarkan pada sahabat.
Semoga  dipermudahkan buat semua calon UPSR.

#PermaiMenulis
#memori
#upsr
#peperiksaan

No comments: