Saturday, November 14, 2020

Sherlock Holmes


Hanyalah cerita khayalan pengarang.
Walaupun nama watak serupa iaitu Sherlock.
Karya asal Sherlock ditulis oleh Sir Arthur Conan Doyle bermula tahun 1887. Mengandungi 4 Novel (cerita yang panjang) dan 56 cerita pendek.
Penceritaan yang dibuat oleh Arthur Conan Doyle mengisahkan Sherlock dan rakannya Dr Watson menyiasat pelbagai misteri.
Dr Watson menulis dan mencatatkan kes-kes mereka. Ibaratnya Dr Watson yang menulis dan menerbitkan buku Sherlock Holmes.

Buku yang berjudul Saya Sherlock pula menceritakan kisah Sherlock semasa kecil. Siri ini bukannya karya asal Sherlock, tetapi ditulis oleh penulis misteri yang menamakan Irene Adler.
Dalam karya asal Sir Arthur Conan Doyle ada watak Irene Adler iaitu seorang perempuan yang menjadi seteru kepada Sherlock.

Seterusnya Komik Sherlock yang diadaptasi dari filem Sherlock.
Gempak Stars hanya sempat menerbitkan 3 siri sahaja dalam bahasa Malaysia.
Mereka yang membuat skrip cerita ini ialah Mark Gatiss, Steven Moffat dan Stephen Thompson.
Siri cerita ini mula ditayangkan pada bulan Julai 2010 sehingga Januari 2017.
Jalan cerita mengambil inspirasi dari Karya Sir Arthur Conan Doyle tetapi dalam versi yang moden. Menyelesaikan kes menggunakan bantuan internet dan gajet.
Persamaannya ialah Dr Watson menulis cerita penyiasatan yang dialaminya bersama Sherlock di Blog.

Kesimpulannya, Sherlock tidak akan dikenali kehebatannya jika tiada yang menulis pasalnya. Peranan Dr Watson dan Irene Adler menulis mengenai Sherlock menyebabkan beliau dikenali.  Setiap dapatan dan penyelesaian  kes mereka tulis dan  catat dengan baik. 

Maka, marilah kita mengambil "ibrah" dari kisah  buku cerita ini, dengan sentiasa mencatat dan menulis peristiwa, program dan aktiviti yang bakal atau telah dilakukan.
Nak catat di manakah ?
Selain di dalam gajet masing-masing, tentunya di dalam buku seperti jurnal, diari dan planner. 

Permai Di Hati ada  membuka tempahan  planner Ajaib. Jom beli. Nanti catatlah kat dalam planner ajaib Permai. 

Boleh order Planner Ajaib Permai kat link : 
 http://www.wasap.my/601129290975/SayaMahuPlanner
http://www.wasap.my/601129408819/SayaMahuPlanner

*Alang-alang dah bercerita pasal Sherlock, yang karya asalnya ditulis oleh Arthur CONAN Doyle. Gosho Aoyama dari Jepun menerbitkan komik Detektif Conan  yang nama Conan diinspirasi dari nama penulis Arthur Conan Doyle tersebut. 

*Psst..
Kelihatan dalam gambar, terdapat buku yang ditulis oleh John Grisham. Sofiya Azlaini molek  baca Judul The King Of Torts. Hajar Permai dan Adlin Anuar kena merasa baca komik Sherlock pula. Jangan asyik terpesona dengan Komik Budak Getah je. Asilah MamasabBakery walaupun setiap hari live  rasanya masih ada masa untuk mengkhatamkan novel Sherlock Holmes yang tebal. Ain Nasuha Permai tengah semangat nak membelek buku The Patriots, meh lah juga intai-intai buku Sherlock masa budak yang tentunya Fatiemah Saifuddin Permai telah mengkhatamkannya beberapa tahun lepas. Fatin Muccid peminat novel jiwang, Aina Nabila pengumpul novel hantu bolehlah berhijrah ke genre penyiasatan ni pula. Khaulah Mawaddah padan dah  dengar Hajar dan Sofiya je bercerita pasal buku yang depa baca tuh.  Intan Hidayah Permai selaku driver kami, boleh dengar je secara lisan cerita-cerita ini semasa dalam perjalanan.   Hafiz Hazwan minat membaca bacaan analisis politik juga sangat digalakkan.  Tapi Tahmiduddin Kamarolahssan mungkin tak sesuai nak baca sebab buku ini tiada sajak dan puisi dalamnya. Haha. 

#PermaiMenulis #GengPermai #arthurconandoyle #sherlockhomes #Conan #Planner #PlannerPermai

No comments: