Thursday, February 14, 2008

12 FEBRUARI
12 FEBRUARI, tarikh yang agak sukar untuk kita congak simboliknya kepada kita. Ada apa dengan 12 februari? Hari memperingati apa?12 februari tidak pernah meminta di sambut kedatangannya, dan laluilah 12 februari seperti mana biasa.Namun 12 februari 1949, telah mencatatkan satu peristiwa penuh tragis, syahidnya Imam Hassan Al-Banna, pergi menghadap Allah untuk selama-lamanya.

Kisah pembunuhan As-syahid Imam Hassan Albanna diceritakan sebagai;Ketika kejadian, Hassan Al Banna berjalan bersendirian di jalan Ramsis, Kaherah berhampiran dengan pejabat Jam'iyatus Syubbanil Muslimin (Persatuan Pemuda Islam). Bukti perancangan mereka terbukti apabila jalan yang biasanya sibuk itu menjadi lengang. Lampu-lampu jalan dipadamkan , semua kedai dan restoran ditutup dan tidak ada kenderaan yang dibenarkan melalui jalan berkenaan kecuali sebuah teksi yang beberapa kali berulang-alik mencari 'sesuatu.'
Oleh kerana tiada kenderaan lain, Imam Al Banna menahan teksi berkenaan untuk pulang ke rumahnya. Dengan tidak disangka-sangka, sebaik sahaja teksi berkenaan berhenti di hadapan beliau, tubuh beliau terus dirobek oleh peluru-peluru yang dimuntahkan oleh senjata pemandu teksi berkenaan.
Bagi menyempurnakan lakonan sendiwara seterusnya, Imam Al Banna di bawa ke Hospital Al Qasrul Aini. Di hospital berkenaan, dengan arahan daripada Raja (Al Malik) Faroq, Imam Al Bana di tinggalkan bersendirian tanpa diberi rawatan kecemasan hinggalah beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir. Tarikh 12 Februari, lebih 53 tahun yang lalu menjadi saksi pembunuhn kejam dan terancang pihak berkenaan ke atas imamul-jihad, As Syahid Hasan Al Banna.

Dalam aspek lain, seorang raja telah menangguhkan hari jadinya dari 11 Febuari kepada 12 Febuari untuk sama berpesta meraikan dengan mereka yang meraikan kematian Imam al-Banna. Seorang pemikir (Sayid Qutb) menceritakan bahawa dia telah melihat pesta-pesta di salah sebuah hotel di Amerika yang merayakan kegembiraan terhadap kematian Imam al-Banna.
Bukti Perancangan semakin terserlah apabila pada 4/7/49 kerajaan Al Malik Faroq mengisytiharkan anugerah khas kepada konspirator utama yang merancang pembunuhan berkenaan, iaitu ketua di jabatan siasatan jenayah Kementerian Dalam Negeri, Amir Mahmud Bek Abdul Majid dan pemandu serta pemilik teksi berkenaan. Mereka dianugerahkan elaun khas di atas jasa dan kesungguhan berkhidmat memastikan keamanan negara.

Darah seorang syuhada yang harum bak kasturi itu telah menjadi baja kepada sebuah kebangkitan Islam yang akhirnya karya serta fikrah perjuangan yang dicetuskannya menjadi manhaj wajib kepada generasi kebangkitan Islam kini.
Beberapa sedutan komentar mengenai Imam Hasan al-Banna :

Ustaz Umar Tilmisani pernah menyatakan : “Sesungguhnya peranan Hasan al-Banna umpama tiupan angin lembut dan basah kala dinihari, mengibas debu-debu semalam yang telah melekat pada daun-daun pokok bunga yang sedang dilamun mimpi yang enak pada kesepian akhir malam sehinggalah terbitnya matahari pada waktu pagi. Pengajaran Hasan al-Banna menyedarkan orang-orang yang sedang tidur dan lalai. Beliau mendapat sambutan mesra dan hangat ibarat keindahan bunga mawar, jasmin, rerumput aas dan nasrin yang sedang mekar semerbak mewangi, mendatangkan keseronokan kepada orang-orang bertasbih memuji keindahan ciptaan Allah”

Tantawi Jauhari : “Pada pandanganku, Hasan al-Banna lebih hebat daripada Jamaluddin al-Afghani dan Muhammad Abduh. Beliau adalah contoh gabungan ketakwaan dan kepintaran siasah yang menakjubkan. Beliau berhati saidina Ali dan berakal Muawiyah. Aku melihat pada beliau sifat-sifat pemimpin yang telah kehilangan dari dunia Islam”

Dr. Ishak al-Husaini : “Hasan al-Banna ibarat ensiklopedia yang luas lagi lengkap. Beliau berbicara mengenai semua tajuk biarpun tanpa persediaan. Beliau menggunakan gaya bahasa yang mudah dan ungkapan-ungkapan yang sesuai.”


Perjuangan yang telah beliau tinggalkan tidak akan terpadam begitu sahaja. Rantai perjuangan itu akan terus bersambung. InsyaAllah doakan bersama agar kita semua termasuk dalam kelompok yang menyambung rantai perjuangan itu. Moga kita sentiasa thabat, istiqamah dan bersemangat..
Akhirnya..
Mudahan kita semua dapat menggunakan peluang pilihan raya kali ini sebagai medan jihad untuk kita semakin menghampirkan diri kepada Allah.
Allahuakbar….

1 comment:

azfaAZ said...

lebih dari 59 tahun yang lalu... :)