Thursday, March 20, 2008

Arus Perubahan
Pejam celik pejam celik, tanpa diduga, arus gelombang perubahan rakyat berlaku dengan begitu mendadak sekali. Tanpa disangka semuanya berubah. Kemuncak perubahan dizahirkan dengan Pilihan Raya Umum ke 12 baru-baru ini. BN telah mengalami suatu malapetaka yang tidak pernah terfikir oleh mereka sendiri bahkan oleh penganalisis-penganalisis politik semasa. Rakyat yang semakin cerdik memang sudah tidak tahan diperbodohkan dengan perjalanan pentadbiran Kerajaan BN yang cukup lintang pukang, penuh dengan kezaliman atau istilah yang semakin popular disebut iaitu Carca Merba.

Akhirnya Pilihan raya Umum yang dinantikan berlaku. Telah kita maklumi dalam sejarah Pilihan Raya, PRU kali ini antara yang terkotor sistem perjalanannya, BN melalui bonekanya SPR telah membuat pelbagai strategi jijik demi untuk memastikan mereka terus mendapat kekuasaan. Perjalanan semasa tempoh berkempen digunakan sepenuhnya oleh BN dengan memperalatkan semua Media Perdana sehinggakan rakyat merasa cukup ‘panas’ dengan kebobrokan yang mereka lakukan.

Hasilnya…
Komponen BN mengalami kemorosotan yang mendadak hampir di keseluruhan Tanah air. Hanya tempat-tempat terpencil, masyarakat kampung yang dungu, warga-warga emas yang sudah tidak mampu berfikir serta artis-artis liar sahaja yang masih mendaulatkan BN..
Sedangkan di kotaraya,bandar raya, pekan semuanya sudah berubah, baik Melayu, China dan India. Semuanya anti BN.

Sekarang…
Lima buah negeri telah jatuh ke tangan pembangkang. Kesemua negeri-negeri terbabit Menteri Besarnya telah mendapat perkenan Sultan dan Yang di Pertua Negeri dan masing-masing telah mengangkat sumpah walaupun berlaku sedikit salah faham di negeri Perak.

Namun sesuatu yang jenaka apabila asalnya media mula menumpukan 5 buah negeri ini dengan menyebarkan anasir-anasir fitnah yang bertujuan untuk memecahbelahkan rakyat serta memberi maklumat yang silap terhadap rakyat akhirnya dapat kita lihat kerajaan negeri-kerajaan negeri pimpinan BN yang terang-terang mengalami kacau bilau. Contohnya Perlis dan Terengganu menghadapi masalah dalam mendapat perkenan Sultan bagi perlantikan Menteri Besar. Sebenarnya sudah lama pihak Istana berdiam diri tidak puas hati dengan Umno dan BN. Namun kali ini pihak Istana sudah mula menampakkan ketidak puasan hati mereka. Signal ini merupakan kemuncak kemelut antara pihak istana dan kerajaan BN. Hanya NegeriKU Pahang Sultannya merupakan seorang dacing ‘karat’. Sultan turut membantu dalam proses kempen bagi memenangkan BN dan Sultanah sendiri turun keluar mengundi.

Syukur kepada Ilahi di atas kurniaan kemenangan ini. Namun ujian dan fitnah kemenangan kadangkala lebih besar. Kita mesti sentiasa ingat akan Hadaf perjuangan kita. Tidak hanya bertanding dalam pilihan Raya sahaja, bukan hanya sebagai Parti Politik biasa sebagaimana Parti-parti politik lain termasuk Parti-parti pembangkang yang lain. Tetapi jauh lebih besar dari itu. Kita mesti sentiasa ingat bahawa kita ialah suatu Gerakan Islam. Pilihan raya ini hanya merupakan suatu wasilah sahaja, bukan menjadi matlamat. Kaedah, wasilah boleh berubah tetapi matlamat kita adalah tetap. Sekarang tugas kita menjadi semakin besar. Namun gerakerja perjalanan Tarbiah jangan diabai sama sekali. Masih kita teringat ketika mana kita mengalami kekalahan pada tahun 2004 (PRU ke 11) kedengaran suara-suara yang menyatakan “kurangnya tarbiah menyebabkan kita kalah”. Bila kalah terus kita ingat akan Tarbiah. Namun ketika kita menang dahulu pada tahun 1999, jarang sekali kita dengar orang-orang kita berbicara soal agenda tarbiah. Mudah-mudahan nikmat pra kemenangan kali ini banyak merubahkan kita ke arah yang lebih positif.
InsyaAllah…

No comments: