Tuesday, February 03, 2009

KEWAJIPAN HARI INI

Melihat kepada zaman yang begitu mencabar ini, khususnya terhadap Islam yang dilanda pelbagai krisis, seperti krisis identiti, pemikiran, budaya, akhlak dan ilmu pengetahuan maka beberapa langkah yang perlu diambil untuk mengatasinya.

Di sini disertakan beberapa langkah yang perlu kita laksanakan.

>Kewajipan memahami Islam secara sahih. Masalah sekarang ramai di kalangan kita yang menokok tambah dan mengurangi sesuatu perkara dalam Islam. Islam adalah agama yang berdiri atas ilmu dan kefahaman maka sudah semestinya perlu untuk kita memahami Islam sejelas-jelasnya.


>Kewajipan beramal dengan Islam. Tidak cukup Ilmu itu disimpan dalam kepala semata-mata, mereka membaca, belajar, membuat kajian tetapi kemudiannya tidak melakukan apa pun hanya cukup sekadar pengetahuannya sahaja.


>Kewajipan berdakwah kepada Islam. Tidak memadai hanya diri kita sendiri sahaja yang baik, kita juga mempunyai tanggungjawab untuk memberi kefahaman Islam kepada orang yang lain.


>Kewajipan bersatu di atas Islam. Sudah tentu kita tidak boleh bersendirian dalam melaksanakan kerja-kerja Islam. Perlunya gerak kerja secara amal jamaie yang mempunyai keterikatan ukhwah sesama kita. Kita berkasih kerana Allah, saling ziarah menziarahi kerana Allah.

Inilah beberapa langkah yang wajib kita laksanakan bagi mengatasi masalah-masalah yang banyak di kalangan umat Islam. Ayuh…

Kita mulakan sekarang….


No comments: