Thursday, July 08, 2010

Emegensi

Emergensi
Suatu perkara yang tidak pernah dirancang. Tetapi berlaku dengan tiba-tiba di saat akhir disebabkan dengan perkara-perkara tertentu.
Ada baik dan ada buruknya bila berlaku emegensi ini. Biasanya kita akan merancang sesuatu perkara, program atau agenda yang telah kita isikan dalam diari kehidupan kita, tetapi apabila berlakunya emegensi maka agenda yang telah dirancang terpaksa diabaikan, mungkin ditunda ke masa-masa yang akan datang atau pun terpaksa dihazaf sahaja.
Baru-baru ini berlaku beberapa program emegensi kepada saya.
Pada 27 Jun Saya bersama rakan-rakan sejawatan bertolak ke Cameron Highland untukmenghadiri Mesyuarat Imam-Imam pada keesokan harinya. Kami tiba di Cameron dalam pukul 6.00 petang dalam suasana hujan turun renyai-renyai dan ketika itu baru dikhabarkan bahawa kami perlu memberi pengisian tazkirah di masjid-masjid di daerah Cameron. Setiap orang telah diagih-agih ke Masjid-masjid yang tertentu. Saya perlu ke Masjid Kampung Raja. Tanpa sebarang persediaan maka ke Masjid Kampung Raja lah saya. Saya dibawa oleh Staf Pejabat Agama Cameron ke Masjid Kampung Raja. Masjid tersebut agak jauh dari tempat kami menginap . Kami tiba agak lewat dan saya memulakan ucapan muqaddimah sedang-sedang elok masuknya waktu Isya’. Oleh sebab saya tidak reti berceramah hanya boleh bercakap-cakap sahaja. Mudahan Cakap-cakap saya yang tidak dirancang oleh saya sedndiri tetapi telah ada dalam pengetahuan Allah mendapat manfaat buat diri saya dan siding hadirin yang mendengar.
30 Jun, lazimnya jadual saya bersama kelas pra tahfiz dewasa yang pelajarnya semuanya terdiri dari kaum hawa dan berumur lingkungan 40an ke atas. Pagi-pagi lagi saya mendapat call dari Staf Pejabat Agama Lipis, meminta saya menolong menjadi panel temuduga untuk jawatan imam, bilal dan siak masjid-masjid dalam qaryah Lipis. Jadi saya cansel kelas dan pagi itu saya bersama-sama dengan bakal imam, bilal dan siak masjid-masjid Qaryah.

1 Julai, Pagi juga saya mendapat panggilan dari Pejabat Agama Lipis meminta saya menjadi panel hakim untuk pertandingan marhaban sempena Karnival Lipis yang sedang berlangsung. Asalnya saya bercadang ke Bank Islam Temerloh untuk menyelesaikan proses akaun semasa Persatuan. Jadi agenda ke BIMB dianjak ke sebelah petang setelah selesai program marhaban tersebut.

Sebenarnya banyak lagi program emegensi yang sentiasa berlaku kepada saya. Kadang-kadang dengan program emegensi ini membuatkan kita perlu sentiasa bersedia, di samping dapat menambahkan pengalaman yang mencabar buat saya.
Bercakap di Masjid Kg Raja Cameron Highland
Barisan Panel Hakim Pertandingan Marhaban

Peserta Pertandingan Marhaban Karnival Lipis



1 comment:

Unknown said...

Assalamualaikum,

abg. nak mintak tolong boleh.
kalau x menyusahkan. kalau abg ada no
kariah masjid kampung raja. boleh tolong bagikan dkt saya tak. sbb saya ada kehilangan barang di masjid itu dan sgt mmrlukan. kalau tak keberatan boleh abg bagi no contact kariah masjid uh kat saya.
email. muinzone@gmail.com

sekian. trima kasih.