Wednesday, November 30, 2011

Kembara Sahabat Masjid Junior..

Sempena cuti sekolah yang sedang berlangsung, Masjid Sultan Mahmud telah menganjurkan program Kembara Sahabat Masjid Junior ke Gunung Senyum Temerloh. Program ini antara lain ingin mendekatkan golongan remaja akrab dengan Masjid. Dalam kembara ini, selain dari meneroka alam ciptaan Ilahi peserta juga dilatih mengalunkan azan (azan dalam gua yang bergema), Penekanan tentang aspek berkumpulan (team/jemaah), Praktikal Solat Jamak Qasar berjemaah, Pengajaran tentang akidah dan syirik..
Berdoa sebelum bertolak



 Makan dulu..

di hadapan Gunung Senyum
 Perjalanan ke Gua Kolam 7

 menuju ke kolam 7

 akhi Farizal & Joney


Gua Hidang..





Gua Piala

 Piala?? , belakang piala tu gua Gudang kelawar

 Selepas Gua Piala (arah barat) perjalanan ke gua seterusnya Gua Mengerlap, Gua Kambing tergendala kerana laluan dinaiki air musim-musim hujan ini. Faktor ladang sawit yang baru disodok bersebelahan dengan Gunung Senyum juga faktor laluan air tersekat.
Patah ke arah timur, Gua Terang Bulan

 Gua Taman 2

 Makam Tok Long


Amalan syirik..Banyak duit syiling yang ditabur di kubur Tok Long, syiling sahaja..kalau not RM 100 sedap juga..
 Gua Silat

Ketuk 'gong' di Danau Impian bersebelahan dengan gua Silat 


Menuju ke Gua Tali Air

Air jernih..

Air sudah jadi keroh, laluan seterusnya menuju ke arah timur juga tersangkut, hasrat ingin menuju ke Gua Nisan tergendala..


Kembali ke Pangkalan..

 Berehat..

Banyak lagi gua-gua yang belum diteroka, daki Gunung Senyum (6 jam), daki Gunung Jebak Puyuh (45 minit berjalan kaki dari Gunung Senyum)...InsyaAllah di masa akan datang pula. 
Masjid juga akan merancang pelbagai lagi program untuk Sahabat Masjid Junior... rugi kalau tak join...

No comments: