Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Wednesday, September 12, 2012

Terkenang 11 September

11 September 2001- tarikh yang menggemparkan Amerika dan dunia. Kesan dari 11 September, Amerika telah membuat alasan untuk membuat beberapa tindakan. Antaranya masuk ke Afghanistan, Masuk ke Iraq, Bina pusat tahanan Guantanamo dan macam-macam lagi..khususnya agenda untuk menjatuhkan dan melemahkan umat Islam.



Namun, di sebalik keangkuhan Amerika dan sekutunya, Dunia juga menyaksikan kesan dari tragedi 11 September, Ramai yang mula mengenali Islam. Mereka mengkaji Islam dan  kini setelah 11 tahun  peristiwa tersebut, akhirnya  Islam semakin berkembang pesat, khususnya di Amerika sendiri. 

11 September juga merupakan memori bersejarah  buat saya, kerana pada 11 September 2004, saya telah selamat sampai menjejakkan kaki ke bumi Mesir untuk meneruskan misi mendalami ilmu Allah. Banyak kenangan terakam di kotak memori sepanjang berada di bumi Mesir.  

Tramco - Only in Egypt

Antara yang menarik di Mesir.. naik Kenderaan awam yang dikenali dengan nama tramco. Pesanan buat pelancong yang ingin mencuba :
-Selepas membaca doa naik kenderaan serta doa diselamatkan dari bala bencana anda dinasihatkan untuk mengucap dua kalimah syahadah.

Ps : untuk lebih real, sila naik mana-mana tramco di Kaherah baik ke Ramsis, Muqattom, Hayyu Asyir-Hayyu Sabi' (antara litar tumpuan). Selepas membaca doa menaiki kenderaan, doa dijauhkan dari musibah anda juga dinasihatkan untuk mentajdidkan dua kalimah syahadah.

Kredit untuk :  http://www.facebook.com/tengku.fathulaziz

1 comment :

muarikh said...

blh la cbe naik tramco nnti