Friday, December 07, 2012

Terus Berlari ; jangan tersungkur rebah!

Orang biasa mendengar Ceramah Motivasi, terutamanya golongan pelajar. Boleh dikatakan hampir 
100 % pelajar sekolah sekarang pernah mengikuti ceramah, kursus, program motivasi. Sama ada anjuran sekolah atau pun program anjuran mana-mana agensi.

Bila hampir peperiksaan, slot motivasi diperhebat.. Kata-kata taujihat penuh hamasah dilontarkan oleh si penceramah, oleh guru, oleh ibu bapa, adik beradik dan rakan taulan.

Saya juga pernah melalui zaman belajar formal yang bersistemkan peperiksaan. Bila hampir peperiksaan memang lumrahnya orang akan tertekan... Semangat dan perangsang memang sedikit sebanyak dapat menghilangkan kegusaran.

Antara kata yang selalu kami para senior ucapkan kepada generasi adik-adik kami :

"Terus berlari memegang Baton menuju ke garisan penamat... jangan tersungkur rebah..Bertahan..Larian perlu diteruskan, kita telah lama training untuk saat ini..Ayuh terus berlari"



Saya tertarik dengan kisah Derek Redmond seorang pemegang rekod kebangsaan Inggeris 400 meter. Pada sukan Olimpik 1992 beliau adalah calon untuk menjuarai acara 400 meter.

Namun dipertengahan lariannya, beliau mengalami kekejangan otot. Akan tetapi beliau tidak meninggalkan trek..Bahkan tetap meneruskan perjuangannya hingga ke garisan penamat.

Perjuangannya memukau 65 000 penonton, walaupun Derek telah kalah dalam acara perlumbaan tersebut, tetapi semua penonton bangun dan bertepuk tangan saat beliau sampai ke garisan penamat.


Klip ini dapat memberi suatu motivasi kepada kita semua, untuk terus bangkit..jangan rebah. Ini baru kisah Si Derek yang bukan Islam...Umat Islam tidak pernah tandus ikon-ikon pejuang yang dapat memotivasikan diri. 
Dalam menghayati kisah pejuang-pejuang Islam yang penuh dengan motivasi..Terlalu banyak kisah dan pengalaman buat pedoman kita semua. Seperti kisah yang masyhur, Semangatnya sahabat Rasulullah Sallallahu'alaihi wasallam, Mus'ab bin Umair R.A yang membawa panji dalam peperangan Uhud. Tangan kanan terpotong, panji berpindah ke tangan kiri, tangan kiri terpotong panji tetap dipeluk dengan kedua belah lengannya yang telah kudung.. Sehinggalah bumi Uhud menyaksikan kesyahidan Mus'ab bin Umair R.A.

Buat Sahabat-sahabat, Adik-adikKu, juga khusus buat AJK KONPIP, teruskan perjuangan kita yang tiada noktah akhirnya. Kalam yang masyhur "Kita bukanlah yang memulakan jalan perjuangan ini, jalan ini telah dimulakan oleh generasi sebelum daripada kita, kita hanyalah penerus kepada rantai perjuangan ini.

Wasalam..

No comments: