Sunday, August 21, 2016

Bersama Kartunis Abeben

Saya berkesempatan hadir ke program bengkel kartunis bersama dengan Abeben. Walaupun hakikatnya saya bukanlah reti melukis dan memang tidak ada bakat melukis.  Saya hanyalah peminat dan pembaca komik dari zaman kecik-kecik lagi. 

Perkembangan komik kini semakin memberansangkan terutama dari segi penyampaian dan semakin banyak komik yang menjurus kepada dakwah dan kebaikan. 

Jika dahulu baca dan bawa komik seperti suatu 'jenayah' di sekolah. Tetapi kini pada pandangan saya, pihak sekolah terutama guru boleh menggalakkan para pelajarnya membaca komik. Perpustakaan sekolah juga perlu mengisi komik-komik di rak-rak buku.

Namun saya akui bukan semua jenis komik sesuai sebagai bahan bacaan yang membina. Para guru dan ibu bapa perlulah meneliti terlebih  dahulu komik mana yang sesuai   dan mana yang tidak sesuai.      Bila mereka minat dengan komik secara tidak langsung mereka akan minat membaca dan ini merupakan suatu tabiat yang sangat hampir dengan punca ilmu. 
Jom kita baca komik..



Minum bersama Abeben 

No comments: