Wednesday, August 10, 2016

Program Bicara Mufti tahun 2016 di Daerah Lipis

Sempena program Bicara Mufti siri 4/2016 Jabatan Mufti Negeri Pahang peringkat daerah Lipis yang diadakan pada 10 Ogos 2016 di Masjid Batu 6 Penjom, beberapa acara diadakan pada sebelah siangnya. Antaranya seperti pameran, kaunter medical checkup, chek tarikh lahir dalam tahun Islam dan pertandingan membaca khutbah dan pertandingan memasak.



Pertandingan Membaca Khutbah. Sangat baik diadakan kerana dapat melatih dan mencungkil bakat. Banyak isu yang timbul berkaitan Tok Khatib khususnya di masjid-masjid kampung tradisional. 
Ada masjid yang terpaksa import Ustaz sekolah di daerah yang berlainan khusus untuk baca khutbah jumaat sahaja kerana di kampung tiada orang yang berkebolehan untuk membaca khutbah. 
kita masih belum bincangkan persoalan yang ada di kalangan agamawan kita membangkitkan pasal tok khatib patutnya berkhutbah bukannya membaca khutbah. Isu sekarang yang lebih kritikal adalah nak cari khatib yang boleh membaca khutbah pun dah sesak. Perkara ini mungkin tidak berlaku di bandar-bandar besar, hanya terpencil di kampung-kampung tertentu.


 Majoriti peserta adalah pelajar dari SMA Padang Tengku, Kuala Lipis.

En. Roslan satu-satunya peserta tunggal orang dewasa. Beliau merupakan bilal di masjid Kampung Penjom. Syabas kepada beliau.


 Suasana di meja pertandingan memasak. Memasak di rumah masing-masing. Masakan pula adalah berasaskan ikan patin. Memang semangat peserta-peserta ini.., ada yang siap pakai baju kurung seragam lagi.





No comments: