Wednesday, September 20, 2017

Kami, Mereka dan Tahfiz



Tragedi kebakaran di Maahad Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah tempohari banyak perkara yang dapat kita saksikan dan pelajari.
Ada pihak yang membantu dan menawarkan bantuan tanpa banyak soal. Ada yang memberi cadangan penambahbaikan. Bahkan ada juga yang menghentam.

Bagi yang menghentam timbul saranan seperti  zaman sekarang tak perlu ada Maahad Tahfiz. Perlu tutup Maahad Tahfiz. Tempat melahirkan pelampau dan pelbagai lagi.

Sedangkan Maahad Tahfiz menjadikan  Al-Quran sebagai teras pendidikannya. Di mana-mana Maahad Tahfiz, para pelajar akan belajar membaca al-Quran, Menghafal al-Quran dan memahami isi kandungan al-Quran.

Al-Quran merupakan kitab suci yang wajib kita beriman dengannya. Mana mungkin dikatakan percaya jika tidak mempelajarinya, tidak mendalaminya dan tidak memahaminya.

Adakah boleh disebut percaya?  sedangkan saranan, pedoman, panduan dan arahan yang terkandung dalam al-Quran ditolak.

Sabda Rasulullah SAW : خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ .
“Sebaik-baik kalian adalah orang yang belajar Al-Qur`an dan mengajarkannya.” (Bukhari)

Selaku orang yang beriman, kita percaya firman Allah SWT yang terkandung dalam al-Quran :

يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ
Mereka ingin memadamkan cahaya Allah dengan mulut (tipu daya) mereka, tetapi Allah menyempurnakan cahayaNya, walau orang-orang kafir membencinya. (Al- Saff [61] : 7-8)

Firman Allah SWT :

يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ  
Mereka berkehendak memadamkan cahaya (agama) Allah dengan mulut (ucapan- ucapan) mereka, dan Allah tidak menghendaki selain menyempurnakan cahayaNya, walaupun orang-orang yang kafir tidak menyukai. (Al -Taubah [9] : 32)

Insya-Allah, kita yakin dan percaya masa depan Institusi Tahfiz di negara kita akan semakin gemilang.

Alhamdulillah, kelas hafazan di Masjid kami berjalan seadanya setiap minggu. Saya percaya aura maahad tahfiz meresap di dalam sanubari peserta kelas hafazan ini.
Walaupun dahulunya tidak berpeluang menimba di Maahad Tahfiz, namun tiada yang mustahil untuk mempelajari dan menghafal al-Quran.

Antara peserta kelas hafazan petang tadi di masjid kami. Semoga Istiqamah.


#PermaiMengaji
#PermaiMenulis
#tahfiz
#welovealquran


No comments: