Wednesday, January 31, 2018

Back To School

Sesi persekolahan tahun 2018 telah dibuka. Sedar tak sedar bulan Januari hampir bertemu dengan bulan Febuari. Agak terlambat untuk saya mengucapkan selamat kembali ke sekolah atau dalam bahasa inggerisnya disebut “back to school’ .
Zaman ini, ketika hari pertama persekolahan. Pelbagai ragam ‘luar biasa’  pelajar, guru mahupun ibu bapa penjaga ditularkan.
Ada guru yang memakai kostum super hero seperti SpiderMan dengan harapan dapat menceriakan pelajar khususnya pelajar pra atau tahun satu yang diistilahkan baru belajar nak ‘bercerai’ dengan mak ayah.
Ragam para pelajar sudah tentu sangat menarik untuk dirakamkan  bagi para jurufoto. Ada yang bawa bantal, bawa botol susu, merengek, menangis dan pelbagai karenah lagi.
Ibu bapa ?
Juga tidak terkecuali. Baru ini tular terdapat ibu bapa yang memenuhi kerusi di kantin sekolah.  Sehinggakan para pelajar tidak ada tempat untuk duduk. Macam-macam.

Kata orang dewasa : Alam yang menyeronokkan ialah ketika di bangku persekolahan. Cuma di sisi kanak-kanak dan para remaja, mereka berangan untuk menjadi orang dewasa. Bagi mereka orang dewasa tidak perlu lagi membuat ‘homework’ , tidak perlu ‘study’, tidak perlu ‘exam’, tidak dimarahi cikgu, tidak kena denda atas kesalahan-kesalahan seperti tidak bawa buku dan datang lewat. 

Saya sentiasa teringat kenangan semasa bersekolah dahulu. Saya percaya masing-masing juga mempunyai kenangan terindah yang kini menjadi nostalgia.
Akan saya cuba  hikayatkan kisah semasa saya di tadika, sekolah rendah dan sekolah menengah. 
Semoga menjadi kenangan saya sendiri selain rujukan buat generasi akan datang.


#PermaiMenulis
#backtoschool
#seputarmemorisilam

No comments: