Wednesday, April 25, 2018

Sejarah dan lupa

Dunia bergerak dengan laju. Lebih terasa di zaman mutakhir. Antara petanda kecil hari kiamat.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : 'Tidak akan terjadi kiamat sehingga masa menjadi singkat, setahun dirasa seperti sebulan. Dan sebulan dirasa seperti seminggu. Dan seminggu dirasa seperti sehari. Dan sehari dirasa seperti sejam. Dan sejam dirasa seperti satu petikan api' (Riwayat Tirmizi)

Hari semalam yang telah meninggalkan kita telah menjadi sejarah.
Namun dalam menghadapi hari mendatang yang geraknya begitu cepat jangan kita melupakan hari dan masa silam yang telah menjadi sejarah.

Sangat penting untuk kita belajar dan menguasai sejarah. Al-Quran yang diturunkan kepada Umat Nabi Muhammad SAW banyak menceritakan kisah-kisah umat terdahulu.
Kenapa ?

Supaya kita dapat belajar dan mengambil iktibar dari mereka yang terdahulu. Kita tidak menurut jejak  kesalahan dan khilaf mereka.

Namun hakikatnya manusia memang mudah lupa. Adakah disebabkan sifat pelupa tersebut menjadikan manusia tidak nampak mana yang baik, mana yang  salah. Mana yang mengikut petunjuk AL-Quran dan mana yang berasaskan hawa nafsu semata-mata.

Para ulama silam mempunyai daya ingatan yang menakjubkan. Mampu menghafaz al-Quran dan ribuan hadis. Maka, Saya tidak mahu menjadi manusia yang pelupa. Semoga saya bersama dengan mereka yang kuat ingatan seperti ingatan para salafussaleh yang menakjubkan.



#PermaiMenulis #SalamKu #CatatanImamKecil #Capen #lupa #ingat

No comments: