Wednesday, June 27, 2018

Cara nak hilangkan getah nangka

Siapa yang tak kenal dengan buah nangka. Saya perhatikan banyak gerai menjual buah nangka madu terutamanya antara perjalanan Raub ke Bentong. Saya bukanlah pembeli tegar buah nangka. 

Semenjak kecil, saya kerap makan buah nangka. Ini kerana di rumah terdapat pokok nangka yang memang tak henti-henti berbuah. 

Rumitnya bila bermain dengan buah nangka ialah getahnya. Habis melekat-lekat di tangan dan pisau. Biasanya pisau akan disapu dengan minyak masak untuk menghapuskan kesan degil getah..huhu.

Cara lain untuk menghilangkan getah ialah dengan cara merebus buah nangka ke dalam air panas. Hasilnya si pemotong buah  tidak lagi bergelumang dengan getah. 

Boleh juga letak buah nangka dalam bara api. Hasilnya sama.

Selain kita makan buah nangka yang sudah masak. Nangka muda boleh dibuat sayur. Bayangkan sayur nangka masak lemak. Boleh terguris hati mereka yang berada di luar negara mendengarnya. 

Cuma kena tahu, selain buah nangka yang berasal dari pokok nangka. Ada lagi sejenis nangka yang datangnya dari pokok pisang. Kita gelarkan sebagai pisang NANGKA. Pisang nangka tak perlu rebus dulu. Orang biasa buat pisang goreng dari jenis pisang nangka.



#PermaiMenulis #nangka #getah #hilanggetah #makanan

No comments: