Sunday, October 18, 2009

Kisah Rakyat

Semalam Seorang rakyat Kuala Lipis telah sampai ajalnya. Ketentuan Ilahi itu Pasti, tidak terkurang @ terlebih walau sesaat pun. Lazimnya masyarakat Malaysia, apabila ada kematian maka keluarga si mati akan membuat majlis tahlil. Ada yang buat tiga hari berturut-turut, ada yang buat seminggu berturut-turut, ada yang buat sekali sahaja dan ada juga yang tidak buat langsung. Saya bukanlah ingin berbahas mengenai bab tahlil ini..

Berbalik semula kepada kisah kita, maka tidak terkecuali dengan keluarga si mati rakyat Kuala Lipis ini, mereka juga selepas maghribnya membuat majlis tahlil. Semua saudara-mara dekat dan jauh turut sama bertahlil, berdoa kepada Allah mudahan roh si mati dalam keadaan sejahtera dan dijauhi dari azab seksanya.


Larut malam selepas itu pula, suatu majlis karoke pula diadakan dalam daerah Kuala Lipis. Menakjubkan, yang terlibat dalam karoke itu adalah kaum kerabat si mati yang turut sama dalam majlis tahlil beberapa jam sebelum daripada itu.. Apa sudah jadi??


Kerana ingin mengambil peluang sempena kepulangan Siti Nurhaliza ke Lipis yang turun menziarahi bapa saudaranya yang meninggal dunia.. lalu diadakan majlis karoke..menyanyilah si anak saudara yang baru sahaja kehilangan bapa saudaranya..
Rupanya di antara bapa saudara dan anak saudara..orang lebih menghargai si anak saudara...
saya?? no komen...


saya & rakan sebelum menguruskan jenazah disyaki HIV tidak berapa lama dahulu

No comments: