Tuesday, October 19, 2010

Mereka Yang Mati..


Masih valid sijil kelahiran… Belum layak untuk membuat sijil kematian di Jabatan Pendaftaran…
Masih boleh bercakap-cakap, tertawa riang sambil berbual kosong di warung-warung kopi…
Ya… Masih hidup lagi..belum mati dan tidak layak langsung untuk dimasukkan ke dalam kubur.

Tetapi….
Terdapat orang yang jiwa dan hatinya mati… terutamanya apabila melibatkan perjuangan menegakkan Islam. Mereka tidak kisahkan Islam itu sendiri apatah lagi orang Islam yang lain. Mereka hanya hidup untuk diri mereka sahaja. Apa nak jadi dengan perkembangan syiar Islam…lantaklah..yang penting aku masih Islam, solat tak miss, berjemaah di masjid lagi. Puasa, zakat, pergi haji.. mungkin dah beberapa kali pun..orang kena gelar al-Haj lagi.

Biasa… Apabila kita mengajak, menjemput orang-orang untuk bersama kita dalam menegakkan syiar Islam ini..Ada juga, mungkin bekerja sebagai guru agama di sekolah, pensyarah di fakulti Islam, Pegawai Agama di pejabat Agama, bekerja di Jabatan Agama yang berpendapat bahawa dia sentiasa berkerja untuk membangunkan Islam. Kerja hariannya itu ialah sebagai suatu perjuangan untuk membangunkan Islam… Habis waktu kerja…maka habislah sudah kerjanya untuk membangunkan Islam. Itu yang apabila diajak untuk terlibat bersama-sama dalam program amal Islami pada hari cuti biasanya sabtu dan ahad.. mereka awal-awal lagi menolak dengan alasan mereka telah bekerja untuk membangunkan Islam. Tidak dinafikan..itu memang rutin kerja mereka, dan mereka dibayar gaji untuk itu..cuba bayangkan jika tidak dibayar? Adakah mereka akan melaksanakan tugas harian mereka?..yang mereka kata sebagai suatu perjuangan untuk membangunkan Islam.

Ingatlah, bahawa tabiat perjuangan Islam itu, bukan lah disebabkan bayaran yang diperolehi. Tabiatnya sangat sukar, payah, bukan berjalan di permaidani merah, tetapi sehingga bermandi darah dan ada yang menemui syahid dalam menegakkan perjuangan Islam ini.

Mutakhir ini sudah mula kelihatan manusia yang mula berebut-rebut untuk terlibat dengan organisasi Islam. Berebut untuk mendapatkan jawatan di dalam organisasi tersebut… Berebut apabila organisasi Islam mula mendapat tempat. Mungkin ada yang ikhlas, tetapi ada juga yang mempunyai agenda sulit yang tersendiri.

Contohnya apabila pemilihan untuk AJK Masjid, maka ramai orang yang inginkan jawatan AJK tersebut. Ada yang tak pernah melazimi untuk hadir ke Masjid pun ingin merebut jawatan tersebut..kerana apa agaknya ye…

Maksud firman Allah dalam surah An-Nasr :
1. Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan,
2. Dan engkau melihat manusia berbondong-bondong masuk agama Allah,
3. Maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah keampunanNya, Sesungguhnya Dia Maha penerima taubat.

Tetapi, apabila organisasi itu mungkin pada pandangan mereka tidak menguntungkan dunia mereka bahkan akan memayahkan kehidupan dunia mereka. Maka mereka akan melarikan diri, tidak mahu terlibat sama.

Oleh kerana AJK Masjid saya telah mati kesemuanya, Maka saya pernah membentuk suatu organisasi yang dinamakan sebagai Skuad Penyokong Masjid kemudiannya dinamakan dengan Kelab Sahabat Masjid dan akhirnya sebagai Skuad Sukarelawan Masjid. Bukan senang untuk mencari AJK yang sanggup komitmen. Ramai yang selesa untuk tidak terlibat, bagi mereka sudah cukup mereka datang untuk bersolat jemaah di masjid, dengar kuliah, kemudiannya tolong makan apabila jamuan di masjid. Bukan senang untuk mesyuarat, apatah lagi saya yang berusia setahun jagung yang berhadapan golongan-golongan tua, ialah…bukan ramai pun orang muda yang ke masjid, masjid lebih sinonim dengan orang-orang tua. Bila telah dibentuk AJK, ketika mahu dibahagikan kepada unit-unit/ biro/ lajnah..ada pula pakcik-pakcik yang berpendapat tak perlu biro-biro ini. Lantik AJK sahaja, Katanya lagi 'bila kerja kita kerja ramai-ramai'.

Kalau nak main bola, pemain-pemain ada posisi masing-masing. Bukan main terjah sahaja. Di mana bola disitu kita semua berkerumun..bukan begitu… perlu ada posisi masing-masing.

Saya faham maksudnya. Sebenarnya bila dibentuk biro susah lah dia, kena bekerja. Kalau tak ada unit-unit hanya lantik AJK sahaja. Maka apa kerja AJK ini, hanya hadir dalam mesyuarat, kemudiannya bila dibentangkan sesuatu program, depa bagi cadangan, komen..kemudian habis mesyuarat..habis.

Pernah, kami bermesyuarat. Agendanya untuk mengadakan jamuan hari raya. Ada seseorang yang memberikan cadangan, kita buat kambing panggang. Lalu orang lain terus mencadangkan supaya orang yang mencadangkan itu tadi menjadi incas untuk kambing panggang itu. Terus dia mengatakan ‘saya cadangkan sahaja’. Lalu seorang yang lain pula berkata ‘ cadang-cadang sahaja kita tak mahu. Semua orang boleh bagi cadangan. Kita mahu orang yang sanggup untuk berkerja.

Sahabat saya, mengetuai persatuan sesebuah alumni merasakan ketensionannya kepada saya,tentang perangai AJK dan anak buahnya. Ada AJK yang tak ingat pun bahawa dia pernah terlantik sewaktu hari perlantikan AJK bahawa dia seorang AJK. Bayangkan kalau tak ingat bahawa dia seorang AJK..hal-hal yang lain lagi lah..pegang unit apa..tak payah kata lah. Pernah bercadang untuk membuat jamuan hari raya untuk ahli yang berada di daerahnya. Lastnya terpaksa cansel program sebabnya yang lain-lain tak dapat nak hadir.

Pernah juga, mereka yang sangat hebat ketika di alam kampusnya. Memegang jawatan persatuan ini, persatuan itu, menjadi Exco MPP, tetapi apabila tamat belajar.. hilang entah ke mana. Untuk menjadi AJK Masjid Kampung pun tidak mahu. Ada yang ketika baru tamat belajar, orang ramai tahu kebolehannya ketika di kampus dahulu, terus dibaginya menjadi AJK sesebuah NGO Islam. Awalnya Nampak ok, tengah jalan…ko…tak pernah hadir langsung ke Mesyuarat AJK NGOnya itu.

Mudahan, kita semua yang ada menerima taklifan sebagai mana-mana AJK. Baik besar atau pun kecil taraf jawatan itu kita laksanakan tugas dan tanggungjawab kita. Apabila kita tidak laksanakan tugas, maka kita telah membebankan sahabat-sahabat kita yang lain yang sudah pasti mempunyai pelbagai komitmen lain lagi. Taklifan kita merupakan suatu amanah yang akan ditanya nanti oleh Allah Rabbul Jalil, apatah lagi taklifan dalam kerja dakwah yang memang kita tiada pilihan untuk tidak terlibat dalam kerja fardhu ain itu. Saya masih ingat kata Allahyarham Hj Khairul Azhar bekas penasihat PMRAM kepada kami dahulu : Kamu telah dicalonkan untuk tugas itu, maka persiapkanlah diri kamu, janganlah kamu dikenang di samping kegagalan.

2 comments:

.: Nor Deen :. said...

luahan hati seorang IMAM BESAR DAERAH yg hari2 berhadapan dengan masyarakat...itulah juga realiti yg kami semua di daerah2 lain hadapi.. saya menyeru kwn2 yg pernah diberikan kefahaman islam yg jelas..melalui program2,menyuarat2 & kuliah2,bantulah sahabat2 yg hidupnya memang setiap hari berhadapan dengan medan dakwah yg sebenar.

batusawar said...

kena banyak doa dan tahajjud, minta kepada allah supaya bukakan pintu hati kita semua supaya dpt kerja untuk Islam. Allah maha kuasa, makhluk tak da kuasa. Jika Allah tak pilih, tiada siapa boleh terpilih. Untuk kerja agama, kita kena beri masa sebagaimana kita beri masa untuk mencari keperluan hidup dan kepentingan dunia yang fana ini...