Sunday, June 12, 2011

Guru al-Quran?

Bulan lalu, suatu program telah diadakan bersama dengan beberapa orang guru KAFA dan Guru Quran asrama sekitar daerah Lipis. Saya telah berkesempatan bersama mereka dalam slot kaedah al-Quran Rasm Usmani.

Masa yang diperuntukkan lebih kurang sejam. Selepas daripada slot rasm Usmani, slot berkaitan PnP. Pengisi slot berkenaan seolah-olah menggambarkan slot dia lagi penting berbanding slot saya dan saya hanya diam sahaja.

Selepas slot kaedah rasm Usmani selesai, beberapa pemerhatian dan kesimpulan yang dapat dibuat :
-majoriti guru kafa/ quran asrama tidak mahir Rasm Usmani. Ada yang tidak mahir hukum tajwid yang asas pun.

Saya fikir, dengan keadaan itu, bagaimanalah agaknya murid-murid yang diajar oleh mereka. Saya pun pelik dengan cara pengambilan guru KAFA dan Quran asrama sekarang. Lebih kepada fill in the blank sahaja. Jika ada tempat kosong di sesebuah kampung dan kebetulan pula hanya ada seorang sahaja calon dari kampung tersebut, confirm dia akan dapat walaupun keputusan markah temuduganya tidak memberangsangkan.

Dengan hanya mengikuti kursus setahun hanya beberapa jam, memang tidak memadai langsung. Saya telah mencadangkan alangkah baik kalau sesama mereka dapat menubuhkan persatuan atau kelab guru dan membuat liqa' pengajian al-Quran sesama mereka, mungkin mengikut zon ataupun kampung-kampung yang berhampiran.

Saya pernah menganjurkan program kem Ibadah di Masjid dalam musim cuti sekolah. Semasa pendaftaran, peserta akan menetapkan sendiri dia berada di tahap mana sama ada Iqra', al-Quran pertengahan dan al-Quran lanjutan. Kebanyakan pelajar akan memilih al-Quran lanjutan. Setelah fasi membuat penilaian untuk dibahagikan kumpulan mengikut tahap, kebanyakan yang memilih al-Quran sama ada pertengahan atau lanjutan tidak dapat membaca al-Quran dengan baik. Mereka membaca al-Quran dengan tidak mengikut kaedah bacaan yang betul, biasanya baca dengan merangkak-rangkak (mengeja) dengan melanggar habis segala hukum tajwid. Bahkan ada yang tidak tahu membaca langsung. Rupanya setiap hari dia hanya mengikut gurunya membaca al-Quran, dan gurunya pula akan mengalih muka surat setiap hari, kalau begitu 80x khatam bersama gurunya pun dia tetap tak pandai baca bila bersendirian.

Mudahan..semua guru-guru al-Quran dapat mengupgrade diri...jangan hanya memohon menjadi guru al-Quran sekadar untuk menerima imbuhan dunia..tapi yang lebih penting untuk mendidik generasi pelapis supaya mereka mahir dan menguasai al-Quran.

No comments: