Tuesday, June 07, 2011

Kursus Transformasi Koperasi

Saya bersama dua lagi ahli lembaga koperasi (ALK) Masjid menghadiri kursus transformasi koperasi anjuran Suruhanjaya koperasi Malaysia bagi cawangan lipis/Raub dan Bentong. Program diadakan di Kg Janda Baik Bentong.




Majoriti peserta yang terdiri daripada ALK koperasi-koperasi daripada golongan veteran. Beberapa orang sahaja daripada kelompok orang muda. Ada juga cadangan daripada peserta, projek koperasi ini perlu didedahkan kepada golongan muda.











Pemandangan Cherengin Hills, Janda Baik..masih sangat baru..tak berpengalaman lagi menerima kehadiran orang ramai. urusan check in kelam kabut, makanan tak mencukupi, wifi tak boleh nak akses, mic tak berapa clear..




Umur koperasi Masjid Sultan Mahmud masih sangat muda. Keahlian pun sangat lah sedikit. Ada kisah yang baru berlaku berkaitan dengan keahlian koperasi ini. Suatu hari, seorang Pak Haji bertanyakan pasal koperasi dengan sahabat saya, Tuan Bilal. Macam-macam komen yang tidak membina dia lontarkan. Lastnya Tuan Bilal menanyakan kepada Pak Haji, Pak Haji banyak sangat komen ini, Pak Haji masuk jadi ahli tak?.. Pak Haji tersebut menjawab ; Dia tak masuk koperasi ini sebabnya dia nak tumpu pada amal ibadah.


Kata Tuan Bilal dalam hatinya ' Kesian Pak Haji ini..tak faham dalam beragama, dia ingat amal ibadah itu hanya pergi masjid, solat sunat banyak rakaat, berzikir, baca al-Quran ..itu sahaja...Dia nampak kehidupan dunianya bukanlah suatu ibadah yang tidak mendatangkan pahala...


Pihak masjid telah mengaturkan pelbagai ceramah penerangan, menjelaskan tentang konsep amal ibadah yang sebenar. Ibadah bukan hanya ibadah khusus sahaja..menjelaskan tentang seluruh kehidupan kita boleh menjadi ibadah...Tetapi...masih ramai lagi yang tak faham-faham walaupun kadang-kadang bila waktu ceramah diaorang yang duduk di hadapan sekali sambil teranggok-anggok kepala..rupanya ..tak faham...

No comments: