Thursday, October 18, 2012

HPA yang kusertai

Sebelum ini saya tidak berapa pedulikannya walaupun saya tahu  kewujudannya. Semuanya bermula semasa saya berada di Mesir. Kami berpeluang mengikuti kursus anjuran HPA dan PMRAM yang dihadiri sendiri oleh pengasas HPA, Tuan Hj Ismail.
Saya begitu tertarik dengan penerangan, objektif dan perjuangan HPA dan Tuan Hj Ismail sendiri.
Setelah saya berada di tanah air, saya bersama sahabat-sahabat scara rasmi join HPA dengan menjadi ahli. Bukan setakat menjadi ahli biasa, tetapi turut pergi ke kursus PBC yang dianjurkan oleh HPA. Cuma semasa saya di kursus tersebut, penerangan yang diberikan oleh 'PJS' agak berlainan, kali ni mereka lebih fokus kepada mencari duit, jadi senang, boleh melancong, kereta hebat. Penerangan yang berbeza dengan Tuan Hj Ismail.
Yang paling tak best dalam PBC tersebut, penceramah tetapnya kencing berdiri. Saya pernah terserempak di dalam tandas, dia selamba aje kencing berdiri, sambil disaksikan oleh peserta-peserta yang rata-ratanya terdiri dari mereka yang agak akrab dan memahami agama.
Dalam kitab Bahrul Mazi dinyatakan hukum kencing berdiri bagi mazhab Syafie ialah makruh dan si pekencing berdiri tersebut tidak boleh dijadikan saksi.
Selepas itu, saya selalu membeli produk HPA sebagai keperluan harian. Biasanya apabila ada produk terbaru di kedai HPA saya akan beli, dan kebiasaanya juga produk terbaru itu, itulah kali pertama dan terakhir saya jumpa di kedai HPA. Kerana selepas itu, apabila kita tanya produk tersebut, jawapan penjaga kedai dengan lemah disertai dengan keluhan..tak hantar dah..stok tak cukup.
Saya masih teringat, ketika kami berkursus di UUM, kami sanggup menyewa kereta semata-mata untuk merasa makan di RFC. Di Kuantan  juga pernah dibuka sekejap RCH-Radix Coffe House dan saya antara orang terawal yang masuk ke kedai tersebut. Tetapi usianya tidak lama. 
Mutakhir kebelakangan ini rak-rak di Kedai HPA banyak kosong daripada berisi. Bila client masuk akan keluar dengan hampa, sebab barang yang dicari tiada. Bahkan si penjaga kedai pun sudah naik malu dan segan dengan pelanggan.
HQ membuat dasar baru dengan menyerahkan kedai-kedai di bawah mereka kepada stokis-stokis. Ada yang berjaya dan ada yang lingkup. Laluan yang biasa saya lalu iaitu Lipis dan Jerantut sudah tutup. Kedai di Jerantut sudah naik signbord untuk disewa dan di Lipis tokey kedai sedang giat merubah suai kedai yang asalnya disewa oleh HPA.
Manfaat yang koperasi masjid Lipis  dapat ialah, kami beli peti ais dan rak terpakai dari kedai HPA tersebut.
Akhirnya, memang banyak kisah-kisah tidak menarik yang melibatkan pengurusan tertinggi dalam HPA. Sepatutnya HPA menjadi semakin gagah, tetapi menjadi seperti yang saya kisahkan tadi. Memang hasrat Tuan Hj Ismail tinggi, tetapi orang-orang dibawahnya?

Wallaua'lam..


No comments: