Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Friday, October 26, 2012

Salam Adha

Dua, tiga hari sebelum raya, jumlah ahli jemaah ke Masjid kami sudah berkurangan. Ramai warga tetapnya yang telah pulang ke kampung masing-masing. Ramai jemaah tetap kami terdiri dari orang luar yang bukan berasal dari daerah ini, cuma ditempatkan bertugas di sini, termasuklah hampir sebahagian besar pegawai masjid yang juga berasal dari luar.Sebab itu, bila hari cuti umum sukar untuk masjid ini mengadakan aktiviti yang besar kerana warga tetapnya tiada. Bukannya tiada orang pior daerah ini yang menetap di sekitar... tetapi mungkin mereka tiada selesa hendak ke masjid ini.

Malam dan subuh pagi raya, jumlah kehadiran kadangkala bertambah dengan musafir yang singgah, juga perantau yang pulang ke kampung halaman. Tetapi tak sampai pun 50 orang, sedangkan solat sunat raya nanti jumlahnya bertambah berlipat-lipat kali ganda, sehinggakan orang pun kata 'tak muat dah masjid kita ni, kena perbesarkan lagi'.
Solat sunat pula yang diutamakan berbanding yang fardhu. Mungkin sebab guru mereka yang mengajar begitu, ataupun ibu bapa yang mengajarinya. Ini yang menjadi ibadah hanya menjadi adat sahaja.
Ada pula golongan pemimpin yang bila hendak ke masjid, kena pula orang awam  meraikan beria, sebab itu pemimpin-pemimpin jarang datang ke masjid, sebab mereka tak nak menyusahkan orang awam. Mana taknya..bila nak pergi masjid kena buat sambutan beria..duit pun banyak habis..jadi depa kata tak nak lah menyusahkan orang ramai ini...Hebat depa ni..datang ke rumah Allah..menjadi tetamu Allah..manusia sambut hebat lagi..
Bila aidil adha ini, penceramah akan bicara soal pengorbanan, soal menunaikan ibadah haji, soal ibadah korban. Saya tertarik nak ulas berkaitan binatang korban. Ada yang bertanya kepada kami, masjid ini berapa ekor? tak sempat jawab terus dia sambung..tempat saya 9 ekor, 15 ekor...bla..bla..bla.. Ramai juga ulama yang berpendapat, sekarang ini aula kita sumbangkan kepada fakir miskin termasuk negara luar yang susah seperti di Palestin. Kampung kecil, sampai 15 ekor, setiap seorang dapat berkilo-kilo daging, penuh peti ais.. ada itu, sampai raya tahun depan, ada lagi rupanya sisa daging korban raya tahun ini. Bukannya tak bagus mengeluarkan duit untuk ibadah korban, tetapi kita mahukan seimbang..ini bila orang minta  infaq untuk perjuangan Islam liat nak bagi.. time korban hebat bersaing.   
Akhirnya, di kesempatan ini Saya ucapkan selamat hari raya Aidil Adha buat semua kenalan baik di mana jua anda berada. 

Kenangan ketika menunaikan Haji bersama sahabat-sahabat , tahun 2006 yang lalu.




No comments :